Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
Hallo,

Mijn vrouw heeft een eigen schoonheidssalon aan huis. Het is een zelfstandige werkruimte (dus de kosten aan de werkruimte zijn aftrekbaar). Het huis is privé bezit.

Nu willen we verbeteringen aanbrengen aan de tuin, zoals de bestrating en een nieuw schutting (aangrenzend aan de werkruimte). De algehele uitstraling van het huis en tuin is natuurlijk ook het visitekaartje van je bedrijf, de tuin is immers ook de entree naar de salon.

Volgens mij mag ik de kosten deels aftrekken omdat dit zowel privé als zakelijk gezien kan worden. Kan ik dan gewoon uitgaan van 50% ?

Graag advies.

Beste antwoord (via Dennisderoo op 17-06-2019 08:34)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Als de tuin voor zo'n 50% aan die werkruimte toe is te rekenen wel, lijkt me.
Dat is de discussie dan ook denk ik...
Dennisderoo schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:05:
[...]
Het gaat inderdaad ook niet om de gehele tuin. Maar om het deel dat voor de salon ligt. Dit wordt eigenlijk ook enkel als entree/oprit gebruikt voor de salon.
Als dat stuk 100% zakelijk gebruikt wordt, dan zijn de kosten toch ook 100% zakelijk? Niet anders dan de werktruimte zelf lijkt mij (maar nogmaals, het is meer mijn gevoel dan dat dit mijn vakgebied is). De belastingdienst lijkt overigens 90% gebruik als grens te hanteren:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
De schutting wordt voornamelijk privé gebruikt natuurlijk (privacy in de tuin) maar anderzijds, omdat deze aan de straatzijde staat en in het verlengde van de salon, is dit wel onderdeel van de algehele uitstraling. Is 50% dan logisch?
Je geeft zelf aan dat de schutting voornamelijk privé gebruikt wordt, dan gaat 50% waarschijnlijk niet lukken ;) Heb je het al eens voorgelegd aan de belastingdienst?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lastig, het gaat hier eigenlijk om een gedeelde ruimte en je mag alleen maar de kosten aftrekken die je dan strikt zakelijk gebruikt.

Geen deskundige, maar het lijkt mij dat je inderdaad iets aan kosten mag aftrekken. De discussie met de belastingdienst zal dan wel gaan over het percentage wat je mag aftrekken. als de entree van de salon maar 10% van je totale tuin beslaat, dan wordt het lastig om de tuinkosten voor 50% als zakelijke kosten te gaan bestempelen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Dennisderoo schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:49:
Hallo,

Mijn vrouw heeft een eigen schoonheidssalon aan huis. Het is een zelfstandige werkruimte (dus de kosten aan de werkruimte zijn aftrekbaar). Het huis is privé bezit.

Nu willen we verbeteringen aanbrengen aan de tuin, zoals de bestrating en een nieuw schutting (aangrenzend aan de werkruimte). De algehele uitstraling van het huis en tuin is natuurlijk ook het visitekaartje van je bedrijf, de tuin is immers ook de entree naar de salon.

Volgens mij mag ik de kosten deels aftrekken omdat dit zowel privé als zakelijk gezien kan worden. Kan ik dan gewoon uitgaan van 50% ?

Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Question Mark schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:57:
Lastig, het gaat hier eigenlijk om een gedeelde ruimte en je mag alleen maar de kosten aftrekken die je dan strikt zakelijk gebruikt.

Geen deskundige, maar het lijkt mij dat je inderdaad iets aan kosten mag aftrekken. De discussie met de belastingdienst zal dan wel gaan over het percentage wat je mag aftrekken. als de entree van de salon maar 10% van je totale tuin beslaat, dan wordt het lastig om de tuinkosten voor 50% als zakelijke kosten te gaan bestempelen...
Bedankt voor je reactie.
Het gaat inderdaad ook niet om de gehele tuin. Maar om het deel dat voor de salon ligt. Dit wordt eigenlijk ook enkel als entree/oprit gebruikt voor de salon.

De schutting wordt voornamelijk privé gebruikt natuurlijk (privacy in de tuin) maar anderzijds, omdat deze aan de straatzijde staat en in het verlengde van de salon, is dit wel onderdeel van de algehele uitstraling. Is 50% dan logisch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Dat is de discussie dan ook denk ik...
[...]
Als dat stuk 100% zakelijk gebruikt wordt, dan zijn de kosten toch ook 100% zakelijk? Niet anders dan de werktruimte zelf lijkt mij (maar nogmaals, het is meer mijn gevoel dan dat dit mijn vakgebied is). De belastingdienst lijkt overigens 90% gebruik als grens te hanteren:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Je geeft zelf aan dat de schutting voornamelijk privé gebruikt wordt, dan gaat 50% waarschijnlijk niet lukken ;) Heb je het al eens voorgelegd aan de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
[...]

Bedankt voor je reactie.
Dit is een belangrijk argument. Je kunt bepleiten dat de kosten die betrekking hebben op dit deel van de buitenruimte 100% aftrekbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:39
t_captain schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Dit is een belangrijk argument. Je kunt bepleiten dat de kosten die betrekking hebben op dit deel van de buitenruimte 100% aftrekbaar zijn.
En dan nog ben je overgeleverd aan de grillen van de belasting inspecteur of deze het goedkeurt bij een eventuele controle. Dan moet je het vooraf gewoon voorleggen. Dan heb je een uitspraak waar je ze ook aan kunt houden bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
indien de factuur duidelijk vermeld wat voor tuinkosten het betreffen en die zakelijk overkomen zou ik het 100% aftrekken. het tuinhek.schutting klinkt wat prive maar indien je het goed kan onderbouwen zie ik geen groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Bedankt allemaal.
Ik ga dit inderdaad gewoon voorleggen, om evt. problemen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Als de salon er niet zat, zou je de tuin dan ook aanpakken?

Indien ja, dan is het duidelijk dat het prive is. Indien je bijvoorbeeld wel de schutting zou doen maar geen parkeerplaats zou maken dan mag je alleen de parkeerplaats als kosten opvoeren.

Indien alles zakelijk is dan mag je het uiteraard zakelijk opvoeren.

Bekijk het ook zo, stel je koopt een bouwval met een salon aan huis. Mag je dan de rest van het huis opknappen voor de uitstraling van de salon? Nee, dat mag niet.

Daarom moet een kantoor/praktijk/salon aan huis ook altijd een eigen ingang & WC en keukentje hebben. (Stelregel, het object moet ook verhuurbaar aan derden zijn). Let ook wel op, als dit niet het geval is dan kan je slapende honden wakker maken als je nu de belastinginspecteur gaat bellen

[ Voor 101% gewijzigd door GrooV op 17-06-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het een koophuis? Dan is zelfs je bedrijfsruimte nog betwistbaar namelijk daar er extra eisen worden gesteld naast die van een huurhuis. Ook moet je opletten dat ze niet de waarde stijging mee gaan nemen in je WOZ want dan kan het ook nog eens meegenomen worden in je bedrijf.

Een bedrijfsruimte aan huis kent heel veel valkuilen dus zorg dat je een goede accountant hebt die dat echt dicht timmert voor je.
Pagina: 1