Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-07 20:03
Hallo,

Wat electronica betreft ben ik geen held, dus ik heb even hulp nodig!

Ik heb 5 meter WS2812B RGB LED gekocht, ik heb ook een afstandsbediening erbij.
Ik heb dit aangesloten op het net stroom, output 12Vdc 2A.

Nu weet ik bij god niet wat ik moet doen, de led heeft een stekker met 3 draden een plus draad een min draad en een schakeldraad. Op de stekker steken ook nog 2 losse draden een plus en mindraad. Welke functie ik ook aandruk op de afstandsbediening hij reageert nergens op. :/

Als ik hier nu stroom opzet branden lang niet alle leds, kan dit komen door te weinig Ampere op 5 meter? Heb mij laten vertellen dat elke led 60mA nodig heeft.

Ik wilde deze LED achter mijn tv plakken en laten reageren op mijn tv beeld

Foto's voor wat meer duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e8bppm8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zzlttxw50.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t7khr3dldx1l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/reg385ykg.jpg

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 12:19
Welke controller gebruik je precies? Die 12v 2a voeding is denk ik enkel voor de controller.

2A is voor 5meter strip namelijk erg weinig en alle WS2812 leds die ik tot nu toe heb gebruikt, werken op 5v. Dus dat zou ik even goed controleren.

edit: als ik zo naar je strip kijk: daar staat ook duidelijk 5v op. (wat normaal is voor ws2812 leds...) Die moet je dus niet met 12v gaan voeden, zoals je nu doet via de controller.

Die 2 extra draden die aan de led strip zitten zijn voor de voeding van de led strip zelf. Daar moet je nu dus een voeding op aan sluiten van 5v, afhankelijk van hoeveel leds per meter je hebt (30/60/120 etc).

60 leds per meter gebruikt bijvoorbeeld gemiddeld 18watt op 5v. Je hebt hier dus ongeveer een 100 watt voeding nodig voor 5 meter. (Al is mijn ervaring dat die ws2812's ook met behoorlijk wat minder kunnen, maar niet als je fel wit op 100% brightness gaat gebruiken.) Zoek dus even een 5v voeding en sluit die 2 overige draadjes daar op aan en het zal werken.

(Mits die controller wel geschikt is voor deze led strip natuurlijk en je dus niet per ongeluk direct 12v op die leds hebt gezet en ze dus kapot zijn. Sowieso ben ik benieuwd hoe je de strips op je tv wilde laten reageren met deze controller. Dit lijkt me namelijk zo'n simpel ding dat dat niet kan.)

[ Voor 11% gewijzigd door zynex op 13-06-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Dankjewel voor je snelle antwoord.

Ik wil niet de gehele 5 meter gaan gebruiken, wil deze achter mijn TV plakken.
Wat ik begrijp gaat deze niet synchroon met mijn tv scherm werken dus dat neem ik dan voor lief.

De controller die ik gebruik is dat kabeltje met de afstandbediening erbij.
Die 2 overige draden zijn dus voor de gehele LED te laten branden, en welke 5V voeding kan ik hier het beste voor gebruiken?

Ik gebruik die 12V omdat op de LED controller 5 - 24V staat, op de overige draden heb ik nog geen stroom gezet maar die ga ik dus niet meer als 5V geven. Moet ik die op een kastje aansluiten of kan ik die ook op een oude telefoon oplader solderen?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k1p69a9x2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:02
Ik zou er ernstig rekening mee houden dat je je WS2812 strip hebt opgeblazen door er 12V op te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat die controller iets anders doet dan de ingangsspanning direct aan de strip door te geven. Die controller is (ook) geschikt voor WS2811's en (sommige) van die strips hebben wel 12V nodig. WS2812's kunnen niet meer dan 7V aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Hij brand wel nog steeds, en hoe verder ik op de led strip kijk word het licht ook minder.
Kan dit niet komen omdat er te weinig ampere geleverd word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@anothergenius Als de strip te lang is, moet je hem inderdaad op meerdere punten voeden om niet een te grote voltage drop over de lijn te krijgen. Om te beginnen kun je beide uiteindes pakken. Maar 12V erop zetten zal niet helpen. ;)

De middelste ader op de LED-strip is trouwens geen schakeldraad maar een data-lijn. Je kunt elk LEDje van de strip individueel aansturen. Die extra paren op de aansluiting van de LED-strip zijn voor de voeding. De controller zal niet genoeg Ampère aankunnen om de hele strip te voeden.

De datalijn is trouwens eenrichtingsverkeer. Die kun je niet aan beide kanten aansluiten maar dat is ook niet nodig.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 17:27
Onmiddelijk loskoppelen. Normaal gesproken zijn WS2812B op 12V direct stuk. Het zijn namelijk (gevoelige) 5V ledjes.

edit: controller lijkt op zich wel ok

[ Voor 36% gewijzigd door BastiaanCM op 13-06-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
BastiaanCM schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:42:
Onmiddelijk loskoppelen. Normaal gesproken zijn WS2812B op 12V direct stuk. Het zijn namelijk (gevoelige) 5V ledjes.

De controller die je hebt is niet geschikt voor WS281* LED's maar 'domme' ledjes zonder ingebouwde controller.
De controller is volgens mij wel geschikt; zoek maar naar LED2017-RF-LOCK, wordt aangeprezen als "Dream-Color Controller 14 Key LED 2017 RF LOCK Remote Control DC5V-24V 358 Kinds of Changes Effects For WS2812B WS2811 LED Strip".
Maar dan moet je er wel 5V op zetten! Er zijn (ook) addressable LED strips die op 12V werken, en daar is de controller (ook) geschikt voor. Maar een 5V strip heeft 5V nodig. Die LED strip is hoogstwaarschijnlijk naar zijn grootje. Dat er nog LEDs (zwak) oplichten zijn stuiptrekkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 17:27
^ Ik zie het, post inmiddels ge-edit. Goeie documentatie lijkt niet te vinden, typisch chinese rommel.. Kan zo te zien wel degelijk WS2812, WS2811, WS2801 aan, maar dat zijn allemaal wel 5V devices ja. Ingebouwde DC/DC omvormer zal er niet in zitten..

Daarbij heb je inderdaad ook veel te weinig amps. Ik denk een strip te zien van 60 LED/m; 5m = 300 LED. Dat verbruikt theoretisch tot 300*.060 = 18A op vol wit. Nou ga je nooit aan de .060 mA/LED komen maar je zit nu wel echt te laag.

[ Voor 32% gewijzigd door BastiaanCM op 13-06-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-07 16:32

Bene

list incomprehension

anothergenius schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:16:

Ik heb 5 meter WS2812B RGB LED gekocht, ik heb ook een afstandsbediening erbij.
Ik heb dit aangesloten op het net stroom, output 12Vdc 2A.
Hoeveel leds zijn het per meter? 20? Dan zit je uit mijn hoofd op 1,3 mA per meter, dus 6.5A voor de 5 meter. Ik zou eerst dat op orde maken door je strip af te knippen of een stevigere voeding te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Tom-Z schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:08:
Ik zou er ernstig rekening mee houden dat je je WS2812 strip hebt opgeblazen door er 12V op te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat die controller iets anders doet dan de ingangsspanning direct aan de strip door te geven. Die controller is (ook) geschikt voor WS2811's en (sommige) van die strips hebben wel 12V nodig. WS2812's kunnen niet meer dan 7V aan.
De LED strip is denk ik niet opgeblazen, want als ik hem insteek doet deze het nog steeds, enkel heb ik nog extra ampere's nodig om het volledig te laten branden. De LED strip gaat ook van super fel naar gedimd zal inderdaad met te weinig vermogen te maken hebben.
Room42 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:39:
@anothergenius Als de strip te lang is, moet je hem inderdaad op meerdere punten voeden om niet een te grote voltage drop over de lijn te krijgen. Om te beginnen kun je beide uiteindes pakken. Maar 12V erop zetten zal niet helpen. ;)

De middelste ader op de LED-strip is trouwens geen schakeldraad maar een data-lijn. Je kunt elk LEDje van de strip individueel aansturen. Die extra paren op de aansluiting van de LED-strip zijn voor de voeding. De controller zal niet genoeg Ampère aankunnen om de hele strip te voeden.

De datalijn is trouwens eenrichtingsverkeer. Die kun je niet aan beide kanten aansluiten maar dat is ook niet nodig.
Bedoel inderdaad data lijn, ben nieuw met deze vorm van LED. Zie ook dat je hier een stuurprogramma voor nodig hebt.
Tom-Z schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:46:
[...]

De controller is volgens mij wel geschikt; zoek maar naar LED2017-RF-LOCK, wordt aangeprezen als "Dream-Color Controller 14 Key LED 2017 RF LOCK Remote Control DC5V-24V 358 Kinds of Changes Effects For WS2812B WS2811 LED Strip".
Maar dan moet je er wel 5V op zetten! Er zijn (ook) addressable LED strips die op 12V werken, en daar is de controller (ook) geschikt voor. Maar een 5V strip heeft 5V nodig. Die LED strip is hoogstwaarschijnlijk naar zijn grootje. Dat er nog LEDs (zwak) oplichten zijn stuiptrekkingen.
Heb even op Google gezocht naar LED2017-RF-LOCK kosten bij Aliexpress nog geen €5 ik heb hier dus gewoon 3x het dubbele betaald!!
Wat betreft de LEDs deze branden nog gewoon fel, alleen dimmend omdat ik niet genoeg voeding heb.
BastiaanCM schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:53:
^ Ik zie het, post inmiddels ge-edit. Goeie documentatie lijkt niet te vinden, typisch chinese rommel.. Kan zo te zien wel degelijk WS2812, WS2811, WS2801 aan, maar dat zijn allemaal wel 5V devices ja. Ingebouwde DC/DC omvormer zal er niet in zitten..

Daarbij heb je inderdaad ook veel te weinig amps. Ik denk een strip te zien van 60 LED/m; 5m = 300 LED. Dat verbruikt theoretisch tot 300*.060 = 18A op vol wit. Nou ga je nooit aan de .060 mA/LED komen maar je zit nu wel echt te laag.
Na mijn zoektocht op Google zag ik inderdaad dat dit ook bij Aliexpress te koop is, was goedkoper geweest inderdaad!
Bene schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:56:
[...]

Hoeveel leds zijn het per meter? 20? Dan zit je uit mijn hoofd op 1,3 mA per meter, dus 6.5A voor de 5 meter. Ik zou eerst dat op orde maken door je strip af te knippen of een stevigere voeding te kopen.
Deze strip is 5m 300 LEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@anothergenius Je bent nogal volhardend op het feit dat je niet genoeg voeding zou hebben. Ik zou echter eens beginnen met de juiste voeding te gebruiken. Dat de LED's fel branden wilt niet zeggen dat ze zich lekker voelen of dat er geen controllertje opgeblazen is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
anothergenius schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:08:
[...]

De LED strip is denk ik niet opgeblazen, want als ik hem insteek doet deze het nog steeds, enkel heb ik nog extra ampere's nodig om het volledig te laten branden. De LED strip gaat ook van super fel naar gedimd zal inderdaad met te weinig vermogen te maken hebben.
Wat je nu zegt kan gewoon niet kloppen. Als het probleem in de voeding zou zitten, zouden ze allemaal even gedimd zijn. Dat er verschil zit in de LEDs onderling betekent dat het probleem niet (alleen) in de voeding zit.

De LEDs worden minder fel naarmate je verder van het aansluitpunt van de voeding af zit. Dat wijst op spanningsval in de strip zelf. Die spanningsval wordt veroorzaakt door een (te) hoge stroom. En ik kan wel raden waarom de stroom zo hoog is...

Je strip is vrijwel zeker naar de maan. Dat er at random wat lampjes (al dan niet zwak) gaan branden betekent niet dat je strip nog goed werkt. Ik heb het zelf even met een klein stukje strip geprobeerd, als je boven de ~10V komt gaat er een hele hoge stroom lopen (dus de spanningsval en afnemende helderheid) en worden de LEDs vrij snel warm. Ze lichten soms nog wel op, maar de interne microcontroller (die ervoor maakt dat je de LEDs op een bepaalde kleur kan instellen) is kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 00:16
Verrot door die 12V helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-07 16:03
Het kan zijn dat je geluk hebt en alles nog werkt maar ik geef het geen hele grote kans.

Ik heb een soortgelijke controller en zelfde LEDs gehad en had in het begin een te zwakke voeding en toen zag het er ook zo uit. De strip ging even aan en bleef vervolgens met verschillende sterktes branden. Met een betere voeding was dit probleem ook zo verholpen.

Ik zou zeggen knip de eerste meter af. en regel een goede voeding van 5v endan niet een telefoon lader van 1A. Als het kan iets van 5A of over de 6.5A Mocht je alles alsnog in een keer aan willen sturen.

Als die eerste meter nog goed werkt dan is de rest waarschijnlijk ook nog wel oke.

Je hebt trouwens geen stuurprogramma of wat dan ook nodig voor deze leds zolang je die controller gebruikt zoals je nu doet. ga ja de strip direct voeden met die twee losse draadjes dan heb je wel iets nodig om hem aan te sturen. Dat kan gewoon met die controller of je kan zelf iets in elkaar knutselen met bijvoorbeeld een arduino.
Pagina: 1