Hallo,
Voor mijn studie en wat prive gebruik wil in een eigen desktop bouwen of laten maken maar ik heb wat problemen met hoe ik dit aanpak en wat ik allemaal precies nodig heb voor mijn doeleindes.
Hieronder heb ik de standaard vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Desktop gaat gebruikt worden voor programmeren en het analyseren van redelijk grote datasets (denk in range van minimaal gigabytes). Ook wil ik verbinding kunnen maken met de desktop via ssh, dus als server kunnen gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment heb ik alleen nog een monitor en verders niks.
Monitor = LG 27UD69P pricewatch: LG 27UD69P Wit
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf denk ik het volgende nodig te hebben (dit baseer ik op de specificaties van mijn windows laptop):
- Moederbord (heb ik geen verstand van)
- Behuizing (heb ik ook geen verstand van maar hoef echt geen lichten of allemaal andere fancy dingen)
- Voeding (liefst zo zuinig mogelijk)
- minimaal 16 gb RAM
- minimaal 512 gb ssd opslag
- ongeveer 1 tb hdd opslag
- processor minimaal zelfde prestaties als Intel Core i7-6700HQ
- videokaart (gewoon simpel, want ben geen echte gamer)
Waarschijnlijk ben ik alsnog dingen vergeten en merken jullie al dat ik niet heel veel verstand ervan heb. Ik weet wat componenten los van elkaar doen maar inschatten wat ik nodig heb en wat handig is voor wat ik er mee wil doen . . .
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor neig ik toch naar Intel, dit omdat ik slechte ervaringen heb gehad met een AMD processor maar dit zegt natuurlijk over de gehele linie weinig.
Verders ben ik niet zo merk gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag wil ik een redelijk energie zuinig systeem en als het ook even kan stil maar dit is niet hoofdprioriteit.
Ga je overklokken?
Was het niet van plan, heb hier de kennis niet voor en ik heb begrepen dat levensduur daarmee ingekort kan worden.
Wat verwacht je van ons?
Graag wil ik weten hoe ik de beste opstelling kan creëren met mijn budget. Maar ook suggesties over welke componenten ik moet upscalen of downgraden om zo toch het juiste systeem voor mijn doeleinden te krijgen. Dat is namelijk het gebied waarop ik echt vastloop, wat heb ik echt nodig en wat kan goedkoper/minder of moet juist duurder of meer.
Bij voorbaat al bedankt dat jullie de moeite nemen om deze post te bekijken!
Voor mijn studie en wat prive gebruik wil in een eigen desktop bouwen of laten maken maar ik heb wat problemen met hoe ik dit aanpak en wat ik allemaal precies nodig heb voor mijn doeleindes.
Hieronder heb ik de standaard vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Desktop gaat gebruikt worden voor programmeren en het analyseren van redelijk grote datasets (denk in range van minimaal gigabytes). Ook wil ik verbinding kunnen maken met de desktop via ssh, dus als server kunnen gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment heb ik alleen nog een monitor en verders niks.
Monitor = LG 27UD69P pricewatch: LG 27UD69P Wit
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf denk ik het volgende nodig te hebben (dit baseer ik op de specificaties van mijn windows laptop):
- Moederbord (heb ik geen verstand van)
- Behuizing (heb ik ook geen verstand van maar hoef echt geen lichten of allemaal andere fancy dingen)
- Voeding (liefst zo zuinig mogelijk)
- minimaal 16 gb RAM
- minimaal 512 gb ssd opslag
- ongeveer 1 tb hdd opslag
- processor minimaal zelfde prestaties als Intel Core i7-6700HQ
- videokaart (gewoon simpel, want ben geen echte gamer)
Waarschijnlijk ben ik alsnog dingen vergeten en merken jullie al dat ik niet heel veel verstand ervan heb. Ik weet wat componenten los van elkaar doen maar inschatten wat ik nodig heb en wat handig is voor wat ik er mee wil doen . . .
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor neig ik toch naar Intel, dit omdat ik slechte ervaringen heb gehad met een AMD processor maar dit zegt natuurlijk over de gehele linie weinig.
Verders ben ik niet zo merk gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag wil ik een redelijk energie zuinig systeem en als het ook even kan stil maar dit is niet hoofdprioriteit.
Ga je overklokken?
Was het niet van plan, heb hier de kennis niet voor en ik heb begrepen dat levensduur daarmee ingekort kan worden.
Wat verwacht je van ons?
Graag wil ik weten hoe ik de beste opstelling kan creëren met mijn budget. Maar ook suggesties over welke componenten ik moet upscalen of downgraden om zo toch het juiste systeem voor mijn doeleinden te krijgen. Dat is namelijk het gebied waarop ik echt vastloop, wat heb ik echt nodig en wat kan goedkoper/minder of moet juist duurder of meer.
Bij voorbaat al bedankt dat jullie de moeite nemen om deze post te bekijken!