Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Game PC ~1500€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MathiasN
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-08 16:25
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk dringend een nieuwe PC nodig en ik zou willen beginnen met een nieuwe build (de pc die ik heb is 10 jaar oud en is helaas hopeloos verouderd. Gamen is bijna onmogelijk geworden, de windows wil niet goed meer mee etc).
Momenteel loopt er een (cashback)actie op bepaalde Asus grafische kaarten (nog tot en met 16/06), dus nu overweeg ik om, iets sneller dan gepland, toch al die GPU te kopen.

De nieuwe build -die ik denk te maken- zou bestaan uit volgende componenten:
- Intel Core i5-9600K ~269€
- ASUS Prime Z390-P mobo ~150€ (15€ cashback)
- Scythe Ninja cpu koeler ~50€
- Corsair 16GB DDR4-2666 werkgeheugen ~75€
- ANTEC P101 silent tower behuizing ~100€
- ANTEC HCG750 Bronze, 750 watt voeding ~90€
- Intel 660p 1TB SSD ~110€
- ASUS RTX 2080 DUAL O8G ~765€ (in promo + 70€ cashback)
https://www.megekko.nl/pr...AL-RTX2080-O8G-Videokaart
- Windows 10

Het is bewust een Intel processor. Ik weet dat AMD heel goed bezig is, maar ik blijf toch heel sceptisch. En ik had al eens een slechte ervaring met een AMD processor, terwijl dat met Intel nog nooit het geval was. Dus ik blijf liever bij hen (ondanks de hogere prijs, en de middelmatige cpu koeler die erbij wordt geleverd).

Ik denk/hoop met deze nieuwe pc opnieuw een zeker aantal jaar te doen. De games die ik nog het liefst doe op de pc zijn strategische games. Denk dan vooral aan Cities Skylines, Anno, Rollercoaster Tycoon shizzle etc. Mijn zus speelt The Sims :). Verder doe ik een beetje, zeer basic, photoshop. Overclocken doe ik niet. Bedoeling zou zijn om later verder uit te breiden met nog extra SSD/HDD, meer van dezelfde RAM (tot max 64GB), en eventueel een inbouw blu-ray speller/schrijver. SLI gaat nooit gebeuren, en ook de CPU vervangen gaat er niet van komen (ik ken mezelf).

De tower moet aan mijn linkerzijde komen te staan op mijn bureau. Dus ik heb een behuizing gekozen zonder raam (deze zit meestal aan de linkerzijde blijkbaar en zou dus naar de muur staan).Mijn huidige build is ook van dat merk.

Als monitor overweeg ik de Samsung LU28H750UQU. Dat is een 4K monitor. Ik ben niet zeker of die resolutie geen overkill is.

Wat denken jullie van die build?
Lijkt die grafische kaart een goede deal? Zouden jullie nu kopen?
AMD heeft net nieuwe kaarten aangekondigd, maar die lijken meer concurrentie voor de RTX2070, niet de RTX2080. Dus in dat geval dan vermoedelijk ook minder geschikt voor 4K en als alternatief voor de kaart die ik nu op het oog heb.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp/advies,
Mathias

Alle reacties

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Voeding zou ik wat anders pakken: pricewatch: Corsair RM750x (2018) Wit

En gooi het even in een pricewatch lijstje, stuk overzichtelijker.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:44
Van AMD hoef je in de komende niks te verwachten, die focussen zich vooral op RTX 2060/2070. Ik zou overigens wel voor de nieuwe AMD-hardware gaan, simpelweg meer bang voor je buck.

[ Voor 33% gewijzigd door NotSoSteady op 12-06-2019 17:58 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Een topic in Desktop Aankoopadvies lijkt mij beter om de gehele setup onder de loep te nemn.

• MathiasN
Thanks voor de supersnelle reacties. Ik zal even zoeken hoe ik zo'n pricewatch tabel kan maken :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kever678 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:55:
Voeding zou ik wat anders pakken: pricewatch: Corsair RM750x (2018) Wit

En gooi het even in een pricewatch lijstje, stuk overzichtelijker.
Waarom 750w ?
(GPU -275w, 9600k OC -150w)

@MathiasN Waar op wachten ?

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 12-06-2019 18:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MathiasN
Dit is al gelukt

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 261,51€ 261,51
1MoederbordenAsus PRIME Z390-P€ 133,-€ 133,-
1VideokaartenAsus GeForce RTX 2080 Dual OC€ 765,-€ 765,-
1BehuizingenAntec P101 Silent€ 90,50€ 90,50
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2666C16€ 73,-€ 73,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.576,96

• MathiasN
@Hackus: wachten op betere deals, prijzen, andere kaarten (AMD of Nvidea)... ik ben er te lang uit op te weten of er nog nieuwe kaarten zitten aan te komen op korte termijn etc

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MathiasN schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:28:
@Hackus: wachten op betere deals, prijzen, andere kaarten (AMD of Nvidea)... ik ben er te lang uit op te weten of er nog nieuwe kaarten zitten aan te komen op korte termijn etc
Nee, nergens voor nodig. wat AMD met de RX5700 en XT brengt is ook nog afwachten.

edit: qua RAM zou ik (als je 2666 wilt gebruiken) ook RAM kiezen met lage CL en TL,en niet 1 module van 16GB
deze dus pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 13-06-2019 09:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Hackus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:09:
[...]

Waarom 750w ?
(GPU -275w, 9600k OC -150w)

@MathiasN Waar op wachten ?
Omdat hij zelf ook een 750 in zijn lijstje heeft staan. Ben het verder met je eens, 550 (of eventueel 650) voldoet ook prima.

• MathiasN
Goeiemorgen iedereen,

mijn huidige pc is 10 jaar oud en ik zou nu opnieuw een degelijk system in mekaar willen steken waar ik een hele tijd mee verder kan. Ik had gisteren al gepost in de componenten aankoopadvies' sectie, daar ik eerst advies zocht voor de aankoop van de grafische kaart (die is nu nog een paar dagen in promotie).
Maar -aangezien ik er toch weinig van ken- zou het zeker heel nuttig zijn als jullie even kunnen kijken naar heel mijn system.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen.Ik doe eigenlijk hoofdzakelijk nog strategische games op PC (denk aan Anno, SimCity, Rollercoaster Tycoon...). Mijn zus speelt ook nog The Sims :) . Daarnaast doen wij ook aan, heel basic, Photoshop. Maar echt het niveau van beginners.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst rond de €1.500,-.
Voor de randapparatuur voorzie ik nog 500€ extra (300€ monitor, 100€ audio, 100 keyboard en muis).
Voor monitor denk ik aan de Samsung LU28H750UQU. Dat is een 4K monitor. Ik ben niet zeker of die resolutie geen overkill is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil absoluut een Intel processor. Ik weet dat AMD goed bezig is (ik heb hier ook wat zitten lezen, en AMD wordt vaak aangeraden, maar ik heb echt liever Intel). Voordeel is dat deze nu net wat zijn gedaald in prijs door de nieuwe AMD's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het belangrijk dat mijn nieuwe systeem een aantal jaren mee kan. Toekomst-gewijs zou ik het echt bij de basics willen houden, met enkel uitbreidingen voor meer RAM (meer van dezelfde, tot 64GB), meer intern geheugen (SSD of HDD) en mogelijk een ingebouwde Blue-ray speller.
Mijn tower komt ook aan mijn linkerzijde te staan (mijn bureau is zo). Dat maakt dat -aangezien het venster van de meeste desktops aan de linkerzijde zit blijkbaar- ik het toch niet kan zien. Dus ik heb een toe system gekozen en esthetisch moet het er niet zo mooi uit zien aan de binnenzijde :).

Ga je overklokken?
Zeker niet. Geen idee hoe dat moet. Ik ga ook geen grafische kaarten in SLI doen etc.

Wat verwacht je van ons?
Graag een oordeel over de compete set-up.
Gaat deze processor bij deze grafische kaart, of is deze te licht. Beter investeren in een i7-9700K?
Grafische kaart: alles lijkt een beetje op mekaar. Ik heb deze nu gekozen omdat a) er is een promotie op Asus en B) de rtx kan 4k aan blijkbaar. En in totaal is deze dan een van de goedkopere RTX2080 kaarten.
Voor de RAM kreeg ik al de feedback: "qua RAM zou ik (als je 2666 wilt gebruiken) ook RAM kiezen met lage CL en TL,en niet 1 module van 16GB deze dus pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16"
Dat hoeft niet 2666, maar de processor onderteunt maar tot 2666. Dus anders kreeg ik een foutmelding als ik dat online eens uitprobeerde. En als ik de RAM splits over 2 slots, moet ik achteraf deze terug eruit halen, neen? Alé, ik kan blijven bijsteken tot 32GB dan (4 X 8GB), dan kan ik natuurlijk ook wel effe verder.
Case: ik had Antec (nu) en ik vond deze super. Maar deze maken ze blijkbaar niet meer (na 10 jaar is dat ook geen wonder). Maar de P101 ventileert blijkbaar niet goed. Is dat geen probleem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 245,-€ 245,-
1MoederbordenAsus PRIME Z390-P€ 133,-€ 133,-
1VideokaartenAsus GeForce RTX 2080 Dual OC€ 765,-€ 765,-
1BehuizingenAntec P101 Silent€ 90,50€ 90,50
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2666C16€ 73,-€ 73,-
1VoedingenAntec HCG Gold 650W€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 107,50€ 107,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.553,85

Alvast ontzettend, ontzettend bedankt!
Mathias

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
K CPUs en Z390 moederborden worden doorgaans gekocht om te overklokken, neem liever een i5-9400F en B360 moederbord als je dat niet gaat doen.
4K voor RCT2 is overkill ja. Voor Anno en SimCity kan het misschien wel leuk zijn.
De Antec heeft wel 4 casefans, maar de voorkant is dicht, dat helpt natuurlijk niet qua airflow. Ach, silent en stil gaan niet altijd samen.
Ik geloof dat de CPU bouwer tot 2666 MHz garandeert, maar dat de meeste CPUs hoger kunnen. Natuurlijk moet het mobo dat ook ondersteunen.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je een hele tijd met je pc wil doen zou ik toch focussen op een CPU met meer cores dan de zes die je nu hebt uitgezocht. Ook heb je een hele dure videokaart uitgezocht terwijl ik allemaal lichte games voorbij zie komen. Koop dan een GTX 1660 of RTX 2060 en vervang deze over een x aantal jaar nog eens, daar heb je veel meer aan dan nu voor veel geld een topmodel te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 13-06-2019 16:37 ]

🖥️ | 🚗

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:39
RTS games zijn vaak wel relatief CPU-intensief, maar als je op 4K wilt gamen zou ik ook niet veel terug gaan qua GPU.
Het is wel jammer dat je geen AMD CPU wilt, daar krijg je gewoon meer cores en threads voor je geld en met de nieuwe serie lijkt ook IPC / clocks een betere match met Intel te zijn. Mogelijk kun je beter kijken naar een 8 core model of 6 core icm hyperthreading icm een 2070. De CPU koeler is ook wel echt een knoeperd. Niet erg, maar zeker icm een i5 die je niet overclockt wel erg overdreven. 3200Mhz RAM werkt trouwens normaal gesproken prima met gewoon XMP dus geen reden om daar niet voor te kiezen. Je PSU is een wat a-typische keuze, maar ben niet bekend met de kwaliteit daarvan.

• MathiasN
Thanks voor de feedback guys.

Voor de gpu: Een rtx2060 kost vandaag ook al snel 350~400€. Dus ik weet het niet zo goed. Met die 2080 dacht ik iets langer gerust te zijn (en ik ben eerder terughoudend om iets wat werkt terug uit mekaar te halen en stukken te zitten veranderen). Voordeel is dan ook wel dat ik vandaag al 4k zou kunnen gamen met de 2080.

Voor de CPU: enkel de i7 heeft nog meer cores. Voor wat soort werk kan je best meer cores hebben? Tot hiertoe was mijn processor niet zo vaak de bottleneck (mogelijk heb ik het niet gemerkt of fout geïnterpreteerd als mijn pc wat minder ging). Ik dacht dat het aan de gpu lag of te weinig ram.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
MathiasN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:56:

Voor de gpu: Een rtx2060 kost vandaag ook al snel 350~400€. Dus ik weet het niet zo goed. Met die 2080 dacht ik iets langer gerust te zijn (en ik ben eerder terughoudend om iets wat werkt terug uit mekaar te halen en stukken te zitten veranderen). Voordeel is dan ook wel dat ik vandaag al 4k zou kunnen gamen met de 2080.

Voor de CPU: enkel de i7 heeft nog meer cores. Voor wat soort werk kan je best meer cores hebben? Tot hiertoe was mijn processor niet zo vaak de bottleneck (mogelijk heb ik het niet gemerkt of fout geïnterpreteerd als mijn pc wat minder ging). Ik dacht dat het aan de gpu lag of te weinig ram.
De eerste stap is meten. Waar loop je nu tegen aan? Waar liggen de bottlenecks in die situatie. Gebruik eens iets als msi afterburner om te monitoren tijdens het gamen.

Een spel als BF V heeft nu eigenlijk al minimaal 6 cores (of threads) nodig. Dat merken de mensen die in het verleden een i5 gekocht hebben zeer goed. De kans bestaat dus dat in de toekomst de 6 cores 6 threads van de huidige i5 gewoon te weinig gaan zijn. De opties zijn dan een 9700K (die veel te duur is) die alleen boven AMD aangeraden word bij hoge FPS spellen en schermen of anders een AMD 2600(x), 2700(x) of wachten op de 3xxx generatie die op de meeste fronten van Intel lijken te gaan winnen.

• MathiasN
Ik kom nu van een i5-950 en een AMD Ati HD Radeon 5780 en 4GB RAM.

Dusja, er werkt eigenlijk niks nog voldoende en ik kan bijna niet meer wachten om te upgraden :).

Een i7 is een mogelijkheid (duur, maar misschien zakt die eind van de maand nog een beetje in prijs)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:56:

Een videokaart omsteken stelt echt niets voor, daar zou ik me niet druk om maken. Het verleden heeft uitgewezen dat een duur topmodel kopen "om langer mee te kunnen" niet opgaat, de snelheidsverschillen zijn daarvoor relatief gezien veel te klein.

Ik heb een GTX980 van twee generaties terug, die vergelijkbaar is met positie van de RTX2080 nu. Destijds een duur topmodel. In benchmarks presteert diezelfde GTX980 vaak gelijk aan een GTX1060 midrange model van maar één generatie nieuwer. Er worden grote stappen gezet op dat gebied.

Daarbij kun je met de titels die je hebt genoemd sowieso wel in 4K spelen. Tenzij je ineens een voorliefde ontwikkelt voor zware AAA games als Battlefield zie ik nog steeds het nut van die 2080 niet in.

🖥️ | 🚗

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
MathiasN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:05:

Dusja, er werkt eigenlijk niks nog voldoende en ik kan bijna niet meer wachten om te upgraden :).

Een i7 is een mogelijkheid (duur, maar misschien zakt die eind van de maand nog een beetje in prijs)
Als geld je wel uitmaakt waarom dan niet gewoon voor een AMD 2600 gaan? Die prijs/prestatie verhouding ga je enrgens beter vinden en voor de spellen die jij speelt ga je letterlijk 0% verschil merken en je bespaart ~€120

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SpeedQber schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:31:
K CPUs en Z390 moederborden worden doorgaans gekocht om te overklokken, neem liever een i5-9400F en B360 moederbord als je dat niet gaat doen.
4K voor RCT2 is overkill ja. Voor Anno en SimCity kan het misschien wel leuk zijn.
De Antec heeft wel 4 casefans, maar de voorkant is dicht, dat helpt natuurlijk niet qua airflow. Ach, silent en stil gaan niet altijd samen.
Ik geloof dat de CPU bouwer tot 2666 MHz garandeert, maar dat de meeste CPUs hoger kunnen. Natuurlijk moet het mobo dat ook ondersteunen.
9600K presteert zonder OC ook beter. en qua (MHz) van CPU bouwer bedoel je denk ik RAM ?
(hoger dan 2666 moet je sowieso Z bordje hebben ipv B of H)

@MathiasN Ik ken deze voeding niet, maar 650w heb je sowieso niet nodig (zonder overclock)
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

Waarom kies je nu andere RAM dan ik in je andere topic adviseerde ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 13-06-2019 17:35 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:52
MathiasN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:05:

De kans is groot dat je met ongeduld een dief van eigen portemonnee wordt aangezien 7/7 AMD met de nieuwe ryzen 3000 serie komt welke op zijn minst concurerend lijkt te worden. Verder gaan de geruchten nu al dat Nvidia de hele RTX serie gaat doorschuiven. De RTX 2060 schijnt een 2070 chip te krijgen, de 2070 een 2080, enz. Dus alleen al op gpu gebied loop je momenteel al meer dan 200 euro risico.

Een goede timing om iets te kopen is een week of 4 na een launch. Dus 2016 voor pascal was een goed moment, november 2018 voor coffee lake, enz.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• MathiasN
Ik heb je feedback gelezen en ik moet nog opzoeken wat TL en CL wil zeggen.

Daarnaast was ik altijd overtuigd dat mijn bottlenecks GPU en RAM waren. Dus met 2 modules van 8Gb kan ik dan gaan tot 32GB (nog eens 2 van 8gb erbij in de toekomst).
Terwijl ik van plan was bij te steken tot 64gb (iets eruit halen, zelfs ram, zie ik mezelf niet doen).

Dus ik had dat hier geschreven in de intro:
« Voor de RAM kreeg ik al de feedback: "qua RAM zou ik (als je 2666 wilt gebruiken) ook RAM kiezen met lage CL en TL,en niet 1 module van 16GB deze dus pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16"
Dat hoeft niet 2666, maar de processor onderteunt maar tot 2666. Dus anders kreeg ik een foutmelding als ik dat online eens uitprobeerde. En als ik de RAM splits over 2 slots, moet ik achteraf deze terug eruit halen, neen? Alé, ik kan blijven bijsteken tot 32GB dan (4 X 8GB), dan kan ik natuurlijk ook wel effe verder. »

Maar ik ken er dus zo goed al niks van. Dacht eerst dat nog es op te zoeken verder

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb je al wel bij de Best Buy Guides rondgekeken?

🖥️ | 🚗

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:52
MathiasN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:01:
Ik heb je feedback gelezen en ik moet nog opzoeken wat TL en CL wil zeggen.

Daarnaast was ik altijd overtuigd dat mijn bottlenecks GPU en RAM waren. Dus met 2 modules van 8Gb kan ik dan gaan tot 32GB (nog eens 2 van 8gb erbij in de toekomst).
Terwijl ik van plan was bij te steken tot 64gb (iets eruit halen, zelfs ram, zie ik mezelf niet doen).

Dus ik had dat hier geschreven in de intro:
« Voor de RAM kreeg ik al de feedback: "qua RAM zou ik (als je 2666 wilt gebruiken) ook RAM kiezen met lage CL en TL,en niet 1 module van 16GB deze dus pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16"
Dat hoeft niet 2666, maar de processor onderteunt maar tot 2666. Dus anders kreeg ik een foutmelding als ik dat online eens uitprobeerde. En als ik de RAM splits over 2 slots, moet ik achteraf deze terug eruit halen, neen? Alé, ik kan blijven bijsteken tot 32GB dan (4 X 8GB), dan kan ik natuurlijk ook wel effe verder. »

Maar ik ken er dus zo goed al niks van. Dacht eerst dat nog es op te zoeken verder
Je gebruikt altijd twee ram modules omdat je dan gebruik kunt maken van dual channel techniek. Doe je dat niet dan halveer je de bandbreedte en beperk je daarmee de rekenkracht van je cpu.

Snelheid van ram kan veel hoger, zie https://www.techpowerup.c...Benchmark_Analysis/9.html. Persoonlijk vind ik voor de 9600k/9700K 3000 of 3200 Mhz een mooie middenweg tussen snelheid en kosten. Houdt er verder rekening mee dat het niet vanzelf sprekend is dat je 4 modules op meer dan 2800 Mhz kunt draaien. Persoonlijk vervang ik dus altijd gewoon een set, puur om 'gezeik' te voorkomen.

Overigens is 16 GB meer dan zat, games gebruiken tegenwoordig het VRAM en niet het gewone RAM. Tegenwoordig zie je niet veel games meer dan 3 GB RAM gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 13-06-2019 18:06 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Intel heeft baat bij lage Cas Latency en True Latency.
bij snelheid van 2666MT/s is 11 CL en onder de 9 TL, snel te noemen en beter dan 16 en 12 (op ook 2666)
2x8 GB is voor gamen ruim voldoende, en kun je uitbreiden naar 4x8GB. 64GB heb je alleen nodig bij videobewerken in oa Adobe Premier Pro CC 2019, maar dan kun je ook met 32GB goed uit de voeten. of je moet 4K gaan bewerken, en veel GB toevoegen aan de software. huidige zware games geven 'ideaal' advies van 12GB RAM. verder zou ik voor 1440p scherm gaan ipv 4K.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
Hackus schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:31:
[...]

9600K presteert zonder OC ook beter. en qua (MHz) van CPU bouwer bedoel je denk ik RAM ?
(hoger dan 2666 moet je sowieso Z bordje hebben ipv B of H)
Ik bedoel dat Intel/AMD garandeert dat het RAM tot 2666 MHz ondersteunt, maar dat in werkelijkheid de meestel CPUs sneller RAM kunnen hebben.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SpeedQber schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:53:
[...]

Ik bedoel dat Intel/AMD garandeert dat het RAM tot 2666 MHz ondersteunt, maar dat in werkelijkheid de meestel CPUs sneller RAM kunnen hebben.
Dat ligt oa ook aan welk moederbord, bij Intel dus Z. verder heeft de snelheid in MHz niet zoveel invloed bij Intel als bij AMD. 2666 met lage CL en TL presteert Intel goed mee. AMD op 2933, en OC opties gaan hoger.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
i7-8700 is een betere koop dan een 9600K. Het is bewezen dat i7's een langere gebruiksduur hebben. AMD Ryzen is ook een optie. De 7 2700X kost hetzelfde als de i7-8700 en voor die prijs krijg je 2 cores en 4 threads extra. Aangezien je lang met je systeem doet is de laatste de beste optie of nog even wachten op Ryzen 3xxx over een week of 3.
De Antec HCG Gold niet nemen. Die voeding heeft een Seasonic Focus platform met problemen. Kijk naar Corsair RMx 2018 550w, be quiet! Straight Power 11 550w of Cooler Master V550.
Als ja 8 hdd's in de behuizing gaat zetten is de P101 een aardige keuze anders niet. Kan je beter pricewatch: Antec P110 Silent of pricewatch: Antec P110 Luce nemen als je Antec hoog hebt zitten.
Intel 66-p zou ik niet nemen als bootschijf want QLC. Daar heb je liever een TLC voor en die kosten niet eens heel veel meer bijvoorbeeld pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB

• diondek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-10 22:50
Wacht nog even met het kopen van je RTX 2080! Binnenkort komen er zogenaamde 'Super' versies uit voor de hele RTX lijn. Wanneer deze uitkomen worden ze net zo duur als de normale RTX kaarten maar de normale RTX kaarten worden dan allemaal een stuk goedkoper. Er wordt verwacht dat deze Super RTX kaarten in midden Juli worden uitgebracht.

Als je dus nog even wacht kan je meer performance voor het zelfde geld hebben of een goedkopere build!

Extra info
https://www.techradar.com/news/nvidia-super-rtx
https://www.techradar.com...keep-high-end-lead-on-amd

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

diondek schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:19:
Wacht nog even met het kopen van je RTX 2080! Binnenkort komen er zogenaamde 'Super' versies uit voor de hele RTX lijn. Wanneer deze uitkomen worden ze net zo duur als de normale RTX kaarten maar de normale RTX kaarten worden dan allemaal een stuk goedkoper. Er wordt verwacht dat deze Super RTX kaarten in midden Juli worden uitgebracht.

Als je dus nog even wacht kan je meer performance voor het zelfde geld hebben of een goedkopere build!

Extra info
https://www.techradar.com/news/nvidia-super-rtx
https://www.techradar.com...keep-high-end-lead-on-amd
Ik denk niet dat het om dezelfde prijs gaat. de 'super' komt naast de huidige RTX kaarten. mm ja, over week of 5 weet je meer. (zo komt er altijd weer iets nieuws)

• diondek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-10 22:50
Hackus schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:25:
Ik denk niet dat het om dezelfde prijs gaat. de 'super' komt naast de huidige RTX kaarten mm ja, over week of 5 weet je meer. (zo komt er altijd weer iets nieuws)
Omdat AMD zulke goedkope kaarten gaat verkopen die ook nog beter zijn wil Nvidia dus de RTX kaarten goedkoper maken en Super RTX kaarten maken die dan weer beter zijn dan de kaarten van AMD.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
diondek schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Omdat AMD zulke goedkope kaarten gaat verkopen die ook nog beter zijn wil Nvidia dus de RTX kaarten goedkoper maken en Super RTX kaarten maken die dan weer beter zijn dan de kaarten van AMD.
Het zal niet de eerste keer zijn dat geruchten en verwachtingen niet bewaarheid worden. We zien het wanneer het verschijnt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

diondek schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Eerst maar afwachten, zgn zou Ryzen 3000 ook 'anders' zijn dan nu blijkt.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ugdtue.jpg

Eerdere speculatie van deze GPU's
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/v8gcud.png

• MathiasN
Thanks everyone, ik heb besloten met dit dan toch nog heel even te wachten.
Met wat geluk komt er deze week mogelijk officieel nieuws van Nvidia blijkbaar.
Ik ga nu de rest van mijn mogelijk build nog eens herzien.

• MathiasN
Ok, allemaal heel goeie feedback. Ik heb hier nu nog een paar vragen over (voor jullie advies):
1) Voor de boot SSD drive: Adata XPG SX6000 Pro 1TB.
In principe hoeft er op de boot drive niet veel te staan (naast Windows, en de backups van mijn iPhone waarmee ik maar niet in slaag om de drive te veranderen). Alle andere software (games, Photoshop...) kan in principe op een extra D: SSD worden gezet. Dan zou een kleinere schijf voldoende zijn voor de boot drive. Een MLC is dan een mogelijke optie (zoals ik het online heb geïnterpreteerd: SLC > MLC > TLC > QLC). Of is dat onnodige overkill en is TLC zeer goed voor een boot drive?
2) Case: het hoeft niet per sé een Antec (al was ik altijd wel tevreden van mijn huidige case). Ik kwam nu een Fractal Design tegen, die er me ook wel ok uitzag.
Antec P110: 2 case fans (1 front, 1 rear), helaas zonder deur (voor inbouw 5 1/4 drive). ~100€
Antec P101: 4 case fans (3 front, 1 rear), met vaste deur (draait helaas wel langs de verkeerde kant). ~100€
Fractal Design Define R6: 3 case fans (2 front, 1 rear), met wisselbare deur. ~115€ voor de standard versie. ~135 voor versie met USB-C aansluiting aan voorkant (waarvan ik niet weet of ik dat ooit ga gebruiken. Enkel MacBook lijkt me vandaag USB-C te pushen, ik zie niet direct een voordeel).
3) Waarom geen 4K scherm? Ik moet sowiezo een nieuw scherm hebben, en 4K is nieuwer?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom een BOOT ssd van 1TB ?

Gebruik gewoon die SSD voor je OS, Software en games. als je tekort komt kun je HD voor opslag gebruiken.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
QLC is ook goed genoeg voor jouw doeleinden. Alleen als je met heel grote bestanden gaat slepen is het raadzaam om duurdere ssd's te kopen.

De product: Fractal Design Define S2 is goedkoper en heeft usb c.

Voor een 4k scherm heeft je pc 4 keer zoveel pixels te renderen. Een rtx 2080 is dan wel aan te raden maar met een 9600k ga je het waarschijnlijk niet redden wat betekent dat je je budget zal moeten uitbreiden tenzij je kiest voor een ryzen 2700x.

• trainsim87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-02-2023
Ik zou gaan voor de ryzen 2700x, later kun je met je moederbord je proccesor blijven upgraden de komende jaren en hoef je niet elke keer een nieuw moederbord te kopen

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

trainsim87 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:39:
Ik zou gaan voor de ryzen 2700x, later kun je met je moederbord je proccesor blijven upgraden de komende jaren en hoef je niet elke keer een nieuw moederbord te kopen
Ik zou de topicstart nog eens lezen.

De TS wil intel en heeft expliciet aangegeven dat ie voorlopig klaar wil zijn zonder upgeaden

🖥️ | 🚗

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:16

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

MadMarky schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:16:
[...]

Ik zou de topicstart nog eens lezen.

De TS wil intel en heeft expliciet aangegeven dat ie voorlopig klaar wil zijn zonder upgeaden
En daarna zegt ie dat een i7 eigenlijk wel duur vind. Combineer deze factoren en je komt op AMD uit. En daarnaast zit je ook nog met die veiligheids issues van Intel. Maar goed, uiteindelijk is het de keuze van TS.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• JeroenBra
  • Laatst online: 10-11 16:22
Ga voor ryzen 7 2700 x en 1440p. Een goed scherm kost al snel meer dan 300 eu ? Zou ook kijken wat de markt doet in juli sinds er aardig wat gaat uitkomen. Misschien zakt de 2070 in prijs en kan je daar besparen. Zo houd je meer over voor een goed 1440p scherm. Ik vind zelf de monitor nogal belangrijk..

Misdchien zakt de amd cpu zelfs in prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenBra op 21-06-2019 08:31 ]

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:16

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

MathiasN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:05:

Liefst rond de €1.500,-.
Voor de randapparatuur voorzie ik nog 500€ extra (300€ monitor, 100€ audio, 100 keyboard en muis).
Voor monitor denk ik aan de Samsung LU28H750UQU. Dat is een 4K monitor. Ik ben niet zeker of die resolutie geen overkill is.
Tja wat is overkill? Ik heb een 43" 4K monitor en speel ook strategiespellen als civ6, Imperator Rome ed en dat ziet er prachtig uit. Mijn 1070 kan het aansturen maar ik zou op zich wel een krachtger videokaart willen hebben ivm laden van bijv webpagina's (is net niet helemaal instant beeld terwijl dat met 1080p wel het geval was) Als 4K echt je wens is dan zou ik zoveel mogelijk geld kunnen willen steken in de videokaart en de monitor, als je dan ergens anders kan besparen zou ik het wel weten.

[ Voor 10% gewijzigd door Dwarlorf op 21-06-2019 08:36 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Immanent Ike schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:20:
QLC is ook goed genoeg voor jouw doeleinden. Alleen als je met heel grote bestanden gaat slepen is het raadzaam om duurdere ssd's te kopen.

De product: Fractal Design Define S2 is goedkoper en heeft usb c.

Voor een 4k scherm heeft je pc 4 keer zoveel pixels te renderen. Een rtx 2080 is dan wel aan te raden maar met een 9600k ga je het waarschijnlijk niet redden wat betekent dat je je budget zal moeten uitbreiden tenzij je kiest voor een ryzen 2700x.
9600K met RTX2080 gaat prima, waarom zou dat niet werken ?
(ikzelf zou liever voor +144Hz IPS,1440p gaan. 60Hz TN op 4K ....)

Pagina: 1