Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Een beetje cryptische omschrijving, maar in één zin wat ik wil: bestanden synchroniseren tussen m'n Android telefoon (OnePlus 5) en m'n Android autoradio (Xtrons).

Ik luister veel podcasts onderweg en die luister via bluetooth op m'n Android autoradio, want ik heb die podcasts immers al via Wifi op m'n telefoon gedownload en dit nóg een keer (maar dan via mobiel netwerk) te downloaden vind ik al zonde van m'n databundel. En ik wil ze wel graag op m'n autoradio hebben staan, zodat ik podcasts kan bedienen zonder m'n telefoon aan te raken.

Ik gebruik Syncthing om (via LAN) tussen apparaten te synchroniseren. Dat werkt goed via een lokaal netwerk, maar m'n autoradio verbind ik via Wifi tethering met m'n telefoon. Daarbij ontstaat geen netwerk dat door Syncthing gebruikt kan worden. In situaties zonder LAN (bijv. in de trein) heb ik dit tussen Linux-laptop en Android-device opgelost door reverse tethering (laptop zet wifi op, telefoon verbindt ermee) maar dan heb je op je telefoon geen internetverbinding. Ook een extra access point opzetten is (behalve nogal over-engineering?) ook niet mogelijk, want m'n autoradio kan niet dat access point (LAN) én m'n telefoon (tethering) verbonden zijn.

Ik zoek dus naar een alternatieve manier om bestanden tussen twee Android-apparaten te synchroniseren terwijl m'n autoradio nog steeds een internetverbinding heeft via m'n telefoon. Iemand ideeën?

En ja, dit is wat veel moeite voor het besparen van wat data, maar het is me ook wel te doen om de interessante uitdaging. We blijven toch Tweakers hè?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Waarom niet een 4G access point/router in de auto hangen waar zowel je telefoon als je radio mee verbinden via wifi? Voor beide lijkt het dan een gewoon lokaal netwerk. Bij vodafone heb je voor 5 euro per maand een extra sim die je bundel gebruikt. Wellicht hebben andere providers iets vergelijkbaars,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
__fred__ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:29:
Waarom niet een 4G access point/router in de auto hangen waar zowel je telefoon als je radio mee verbinden via wifi? Voor beide lijkt het dan een gewoon lokaal netwerk. Bij vodafone heb je voor 5 euro per maand een extra sim die je bundel gebruikt. Wellicht hebben andere providers iets vergelijkbaars,
Dan gebruik je nog steeds dubbele data als je podcasts op beide devices beschikbaar wilt hebben.
dit kan best de moeite zijn, ik zie bv 2GB wifi verbruik van mijn podcast app en 312MB mobiel, (omdat de app via wifi vooruit gaat cachen).

Maar ik zou ook eerst eens even checken of de files wel beschikbaar zijn.. ik kan me voorstellen dat een podcast app niet zomaar met simpele mp3 files in een mapje werkt, maar met ingewikkelde hashed filenames en database met verwijzingen etc. (ligt uiteraard ook aan de podcast app).

Als je de losse files kan vinden op je telefoon, kijk dan eens wat er gebeurd als je deze (via usb of wat voor onhandige omweg dan ook) op je autoradio zet, kan je podcast app (of andere player) er uberhaubt wat mee?

heeft je autoradio toevallig geen wifi, waarmee je in de straat kan cachen, dat zou een stuk eenvoudiger zijn :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Prulleman schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:38:
[...]

Dan gebruik je nog steeds dubbele data als je podcasts op beide devices beschikbaar wilt hebben.
dit kan best de moeite zijn, ik zie bv 2GB wifi verbruik van mijn podcast app en 312MB mobiel, (omdat de app via wifi vooruit gaat cachen).
Nee, ik snap z'n oplossing wel. Ik gebruik dan die data voor onderweg (telefoon én autoradio, maar dat is onderweg echt niet zo veel), maar omdat die router/AP een lokaal netwerk opzet kunnen telefoon en radio wel degelijk via Wifi synchroniseren met Synthing. Klinkt als een elegante oplossing!
Maar ik zou ook eerst eens even checken of de files wel beschikbaar zijn.. ik kan me voorstellen dat een podcast app niet zomaar met simpele mp3 files in een mapje werkt, maar met ingewikkelde hashed filenames en database met verwijzingen etc. (ligt uiteraard ook aan de podcast app).

Als je de losse files kan vinden op je telefoon, kijk dan eens wat er gebeurd als je deze (via usb of wat voor onhandige omweg dan ook) op je autoradio zet, kan je podcast app (of andere player) er uberhaubt wat mee?
Ja hoor, heb ik gecheckt. Ik sync al tussen telefoon en tablet op deze manier.
heeft je autoradio toevallig geen wifi, waarmee je in de straat kan cachen, dat zou een stuk eenvoudiger zijn :)
Jawel, maar de wifi-antenne zit binnen in de auto, dus het bereik is vrij beroerd. Daarnaast woon ik in het centrum van Amsterdam en staat m'n auto regelmatig op 5 minuten lopen. En al zou ik dat hebben; als ik in de auto stap wil ik z.s.m. wegrijden en niet hoeven wachten op opstarten/synchroniseren. Xtrons is een prachtig apparaat, maar performance is niet één van z'n key features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In hoeverre is je autoradio als Android device te bedienen? De radio in mijn auto draait ook op Android, maar die is zo dichtgetimmerd dat ik er eigenlijk alleen met een hoop geklooi iets op kan installeren, laat staan iets met systeeminstellingen doen.
Twee mogelijkheden die me te binnen schieten zijn bestanden versturen via Bluetooth of Wi-Fi direct, maar ik weet niet of Syncthing dat snapt en of je daar iets aan kan instellen op je radio. Op de telefoon is dat vast wel te doen.
Nog iets wat me te binnen schiet is als je je radio als FTP server kan instellen, maar dat wordt vrij bewerkelijk als je via tethering verbinding moet maken (zeker als de radio steeds een ander IP krijgt van je telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
gwystyl schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:42:
In hoeverre is je autoradio als Android device te bedienen? De radio in mijn auto draait ook op Android, maar die is zo dichtgetimmerd dat ik er eigenlijk alleen met een hoop geklooi iets op kan installeren, laat staan iets met systeeminstellingen doen.
Twee mogelijkheden die me te binnen schieten zijn bestanden versturen via Bluetooth of Wi-Fi direct, maar ik weet niet of Syncthing dat snapt en of je daar iets aan kan instellen op je radio. Op de telefoon is dat vast wel te doen.
Nog iets wat me te binnen schiet is als je je radio als FTP server kan instellen, maar dat wordt vrij bewerkelijk als je via tethering verbinding moet maken (zeker als de radio steeds een ander IP krijgt van je telefoon)
Xtrons is volgens mij gewoon te rooten dus ik heb wat dat betreft nog geen beperkingen gevonden. Grootste beperking wat dat betreft is de beeldverhouding; veel apps snappen niet dat je een tablet-achtig apparaat niet per se een portrait-modus heeft.

FTP vereist inderdaad een volwaardige LAN-verbinding en in dit geval zou Syncthing ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Ik ben misschien lui, maar heb tegenwoordig een 30GB mobiel abbo en neem niet meer de moeite om nog maar iets te syncen of op SD / USB stick te zetten. Gewoon streamen. Laat het eens 60MB per uur zijn. Ik rijd zo'n 15 uur per week is bij mij 1GB aan data. Dan houd ik nog genoeg over. Zelfs als je 192kbit doet kom je nog niet eens aan het dubbele.

Heb ook een android head unit en die maakt verbinding via OpenVPN, waarna ik gewoon emby start. Al mijn media bij de hand. En ik kan de bitrate prima terugschroeven voor zowel video als audio. (Of spotify of tune-in of whatever).

Sterker nog, ik gebruik de FM en DAB+ radio's in mijn auto niet eens meer, omdat de kwaliteit van de internetstreams gewoon beter is met minder hickups dan via DAB+. Tunnel met DAB? schakelt terug naar FM en je wordt gek van de volumeverschillen. 4G blijft bij mij gewoon werken.
Pagina: 1