Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:58
Ik ben bezig met het orienteren voor een PV systeem voor ons plat dak. In eerste instantie dacht ik maar 6 panelen kwijt te kunnen, maar als ik met twee verschillende orientaties werk kan ik er 8 kwijt. Nu is de vraag welke van deze legplannen beter is en welke omvormer ik in deze opstelling het beste kan kiezen.

Variant 1:

Hier liggen er 5 panelen zuiver op het zuiden, 20 graden, met 2 panelen op het (bijna) westen, 20 graden,

plat_dak_1

Variant 2:

Er liggen nu 6 panelen net niet op het zuiden en 2 op het westen. De 6 panelen zullen echter in 15 graden moeten om de tussenafstand te waarborgen.

plat_dak_2

Ter verduidelijking, dit betreft een plat dak van garage en aanbouw, ons huis ligt 'onder' de lichtstraat. Geen schaduwval van externe factoren. Onderste twee panelen links zouden laat in de avond in de schaduw kunnen vallen van de muur van het huis.

Waarschijnlijk een no-brainer aangezien variant 2 sowieso meer panelen heeft en alsnog redelijk op het zuiden ligt. Wellicht ziet er iemand nog een andere optie?

Aangezien het twee verschillende orientaties en hellingsgraden zijn zat ik te denken om twee keer een APS-QS1 micro omvormer te nemen. Zijn er nog andere opties qua omvormers waarmee deze opstelling aan te sluiten is? Wellicht een simpele string omvormer met twee tigo optimizers voor de twee west panelen?

Edit:

Schets met maten en positionering van het huis / muren:

plat_dak_4

[ Voor 8% gewijzigd door Cavalera125 op 12-06-2019 23:33 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oost west als dakje /\/\/\ of passen er geen 2 naast elkaar op het smalle stuk? Zo ja lukt 10-12 stuks
Maten zou handig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 12-06-2019 23:13 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cavalera125
Dat wordt krap op de stuk links onder inderdaad. Ik heb een schets toegevoegd met de maten erin. Ruimte tussen de zijkant links en het pijpje rechts is slechts 310cm.

• Rol-Co

Rol-Co

Cavalera125 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:28:
Dat wordt krap op de stuk links onder inderdaad. Ik heb een schets toegevoegd met de maten erin. Ruimte tussen de zijkant links en het pijpje rechts is slechts 310cm.
Kijken of dat pijpje misschien wat korter kan zodat hij onder de panelen punt valt, waar is ie van?
Kwa meters passen er 10 op het lange stuk, 2 er naast zoals je had boven de lichtkoepel, dan heb je 12 stuks en met een niet te hoge hoek weinig ballast nodig en is in de zomer net zuid, maar wel meer Wp.
Omvormer met 2mppt voor oost en west

• Cavalera125
Hmm, wellicht een optie, pijp is de luchtafvoer / aanvoer van de CV. Dan zou het zoiets worden:

plat_dak_5

Om dan een gelijk aantal oost west panelen te krijgen zou de linkerrij vanuit onderen beginnen met oost en eindigen met oost. Dan zou je 6 panelen voor beide strings hebben. Heb eerder begrepen dat dat aan de krappe kant is voor de meeste omvormers.

• Rol-Co

Rol-Co

Cavalera125 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:46:
Hmm, wellicht een optie, pijp is de luchtafvoer / aanvoer van de CV. Dan zou het zoiets worden:

[Afbeelding: plat_dak_5]

Om dan een gelijk aantal oost west panelen te krijgen zou de linkerrij vanuit onderen beginnen met oost en eindigen met oost. Dan zou je 6 panelen voor beide strings hebben. Heb eerder begrepen dat dat aan de krappe kant is voor de meeste omvormers.
6 kan net maar is minimaal inderdaad, wel zou je 2x6 parallel kunnen zetten op een goodwe 2500 of 3000 ns afhankelijk welke Wp panelen je neemt en hoe plat ze liggen.
https://www.warmteservice...kNWFlOTQ1YzcxYmIzZDRiY2Rl
Je hebt ook nog de panasonic hit panelen, wel een streep duurder maar hebben wel een hoger voltage (58V) en een kleiner formaat in de lengte, die zijn 1m59 bij 1m5 , dan is 6 geen probleem. Wel 230,- ps voor een kwaliteit paneel. :)

Nog een optie/idee is een schans maken waar je 2 rijen van 5 panelen portrait op kan schroeven, :)

Voordelen
Hogere hoek dus beter in de tijd naar de winter
dan valt de hoge kant zeker over je pijpje
Allemaal dezelfde kant op
Goed zelf te maken

Nadelen
Wind gevoelig dus vast zetten of meer ballast
Korter zon er op dan platter oost west
Meer zichtbaar
2 panelen bij de lichtkoepel vervallen dus 10 stuks

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
Waarom leg je die 2 noordelijke panelen niet richting oost? Hebben ze waarschijnlijk minder last van schaduw van die pijp ernaast

Edit: oh wacht, dan zitten ze in de schaduw van je huis zeker... Niks gezegd :x

[ Voor 24% gewijzigd door mcDavid op 13-06-2019 10:53 ]

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-11 14:26
Ik zit een beetje in dezelfde situatie, mogelijkheid voor oost-west met totaal van 12 panelen. Na redelijk wat uitzoeken heb ik de Growatt 3000MTL-S gevonden welke een relatief laag MPPT voltage heeft (vanaf 80V). Nominaal is wel 360V, maar met 6 panelen per MPPT kom je toch al snel aan 180-200V.

@Rol-Co hoe plat moet je ze leggen om ze op één string te kunnen aansluiten zonder al te veel verlies? Ik wil ze onder 10 graden leggen en de panelen zijn de veel genoemde JAsolar panelen van 325W.

• Rol-Co

Rol-Co

webbier schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:11:
Ik zit een beetje in dezelfde situatie, mogelijkheid voor oost-west met totaal van 12 panelen. Na redelijk wat uitzoeken heb ik de Growatt 3000MTL-S gevonden welke een relatief laag MPPT voltage heeft (vanaf 80V). Nominaal is wel 360V, maar met 6 panelen per MPPT kom je toch al snel aan 180-200V.

@Rol-Co hoe plat moet je ze leggen om ze op één string te kunnen aansluiten zonder al te veel verlies? Ik wil ze onder 10 graden leggen en de panelen zijn de veel genoemde JAsolar panelen van 325W.
Goede vraag, er spelen een paar dingen natuurlijk.
Plat doet het super in de zomer en daar heb je ook de meeste kans op zon, in die tijd is het ook nagenoeg oost-zuid-west omdat de zon hoog staat.
Ik heb zelf op 8 graden en gaat best ok, het zijn 3 strings maar 1 string heeft 3 panelen west en 2 oost maar merk daar niet veel van. Echter zijn dit wel cis panelen en die hebben daar weer minder last van.
Ik zou met mono toch beide strings maken, op de goodwe kan dat prima parallel, of 2 kleine 1500W omvormers.
Plat komt namelijk wel tegelijk dus het oost-west verhaal met kleinere omvormer gaat niet op.

• Cavalera125
Even m'n eigen topic nieuw leven inblazen.

Door budget priorteiten met andere zaken rondom huis (overkapping e.d.) hebben we nog geen panelen gelegd. Nu gaat het er dan toch van komen. In mijn eerdere posts hierboven ga ik uit van panelen op plat dak. Nu zit ik echter toch te denken om ze eerst op het schuine dak te plaatsen. Op plat dak met aanbouw kan ik ongeveer 12 panelen kwijt op zuid, zonder schaduw e.d.

Op het schuine dak kan ik er minstens 14 kwijt, op west (azimut 254) met een dak hoek van ongeveer 41 graden. Wel een klein pijpje rechtsboven, ongeveer 50cm hoog schat ik. Situatischets schuine dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3UjRViyq99RvbJrKJsAivjOdFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjM3p6uOBE3RX74C3IqAVEa0.png?f=fotoalbum_large

We verbruikten afgelopen jaar 3040 kwh. Wat is wijsheid, 12 panelen leggen op zuid plat dak, of 14 op west schuin dak? Ik wil nu een keuze maken voor een van deze 2 en later de mogelijkheid hebben om de andere toe te voegen voor als er een warmtepomp of elektrische auto komt.

• Cavalera125
Inmiddels voor 13 panelen op het schuine dak een offerte gekeken:

- 13x Suntech Mono FB 360Wp
- SolarEdge SE4000H omvormer
- 13 x P401 optimizer
- montage, bekabeling en meterkast spul
- installatie

Voor 5680 incl (4695 excl)

Is dit een goede prijs? Zijn de materialen goede keuzes? Ik heb niet specifiek om solaredge gevraagd, maar vind het wel prettig om per paneel te kunnen monitoren en wellicht is het ook nodig door het pijpje rechtsboven?

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
Je zit nagenoeg aan de €1,- ex btw per Wp, dat is niet heel slecht, maar kan beter.
En waarom Solaredge, terwijl je nauwelijks schaduwproblemen hebt?
Lijkt me onnodig gezien je situatie.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom nu weer 13? Er passen er toch 14?
Er passen er wel meer volgens mij, maar men is weer voorzichtig met "te dicht" op de randen... Watjes ;-)

Maar wat ik zou doen is:
14 op west
3-fase string omvormer (geen solaredge)
12 op zuid (als je weer wat centjes gespaard hebt.

Dan ben je er toch?

Voor 1 pijpje alles voorzien van optimizers is onzin.
Neem een SMA of Goodwe en je hebt geen optimizers nodig vanwege schaduw management in de omvormer.
Ik vind je daksituatie erg onduidelijk, met al die verschillende posts. Misschien kan je wat fotos plaatsen?

Zelf puzzelen:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ Kies nieuw project (intekenen is niet noodzakelijk, kies handmatig)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2021 14:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Cavalera125
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:56:
Waarom nu weer 13? Er passen er toch 14? Er passen er wel meer volgens mij, maar men is weer voorzichtig met "te dicht" op de randen... Watjes ;-)
Foutje van de leverancier, die dacht dat er maar 4 in de breedte passen i.v.m. pijpje. Komt nog een update.
Voor 1 pijpje alles voorzien van optimizers is onzin.
Neem een SMA of Goodwe en je hebt geen optimizers nodig vanwege schaduw management in de omvormer.
Goede tip, ga ik eens bekijken wat dit in kosten zou schelen.
Ik vind je daksituatie erg onduidelijk, met al die verschillende posts. Misschien kan je wat fotos plaatsen?
Excuses, had wellicht beter een nieuw topic kunnen openen dan doorgaan op het vorige. Voor nu gaat het me om het schuine dak met de sketchup schets uit de post van gisteren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien een tip:
De SMA's zijn hier goedkoper dan bij solar-bouwmarkt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30
Volgens mij passen er wel meer panelen dan dat op, met een beetje passen en meten kom je wel tot 17 ofzo. En vanwaar de SolarEdge? Die optimizers kosten je zo 70 euro extra per paneel, dat is bijna net zo duur als een paneel!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Neem eens contact met hun op die kunnen je wel helpen.

https://www.gpceurope.com

Je moet wel installateur zijn. ;)
Pagina: 1