Door blijven rijden met deze auto?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 00:45
Goedenavond,

Ik rijd altijd occasions en doorgaans ben ik er na 2 jaar op uitgekeken.
Op dit moment rijd ik een Audi A4 avant 2.0 TDI uit 2012. Deze heb ik nu bijna 2 jaar en 2 maanden. Je zou zeggen tijd voor iets anders, alleen voor mijn budget (zo'n 15k) vind ik niet echt iets wat me een grote vooruitgang lijkt. De Audi bevalt eigenlijk nog vrij goed en heeft een fijne automaat, die ik bij veel andere merken lang niet zo vloeiend zijn.

Echter heb ik de Audi gekocht met 210.000km op de teller en staat er nu 270.000 op ongeveer.
Er zitten wat dingen aan te komen zoals 4 nieuwe banden, groot onderhoud en af en toe pakt hij de sleutel niet helemaal goed, dus daar zit misschien ook een opkomend elektrisch probleem.

Nu kan ik dit natuurlijk allemaal aanpakken en zal ik voor 1500 euro er waarschijnlijk weer een hele tijd tegen kunnen, maar ik vraag me af of dit heel slim is. Ik heb de Audi laten taxeren voor 8300 euro en daarvoor kan ik hem nu kwijt. Stel ik rijd hem nog een jaar door kom ik dadelijk boven de 300.000km uit en is maar de vraag of iemand hem nog wil... Heeft iemand ervaring met het verkopen met een auto met meer dan 3 ton op de teller?
Tevens wordt natuurlijk het risico op defecten steeds groter naarmate hij ouder wordt en meer KM's maakt. Stel dat bijvoorbeeld de multitronic automaat het begeeft ben ik duizenden euro's kwijt en dan is hij eigenlijk zo goed als total loss, dus dan is de rest waarde bijna niets meer.

Ik zou er geen probleem mee hebben om er nog een tijd mee door te rijden, maar mijn vraag is of dit slim is gezien ik geen idee heb of ik hem bijvoorbeeld over een jaar met 300.000 nog zomaar verkocht krijg.
Ik zit te kijken naar private lease of een occassion zoals een Opel Astra sports tourer. Best mooie opties, maarja het is toch niet zo mooi als deze Audi.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Hoop dat jullie kunnen helpen me wat inzichten te krijgen waardoor ik een besluit kan nemen. Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 07:42
Kijk eens naar een Lexus GS450h.
Dikke sedan en binnen 6 sec op de 100. Super betrouwbaar natuurlijk want Lexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je hem nu goed kunt inruilen zou ik dat vooral doen. Die diesels worden over 5 jaar door iedereen uitgekotst, je ziet nu al een trend van het weren van diesels en dan heb jij ook nog eens een oude met teveel uitstoot e.d. Zo'n Lexus als hierboven genoemd wordt is dan een goed alternatief. Hybride, maar dan niet suf en traag, oerdegelijk en betrouwbaar. Luxe aangekleed en de GS vind ik best een mooi model.

Het alternatief is dat je hem helemaal oprijdt. Als je nooit in "de grote stad" komt, kun je waarschijnlijk nog jaren verder. Ik snap alleen die drang niet om iedere 2 jaar een andere auto te kopen. Als het je gaat om de financieel slimste beslissing, zou ik lekker doorrijden. Volgens mij brengt je auto geen drol meer op, dus dan kun je hem misschien nog wel beter afrijden. Je kent bovendien je eigen auto het beste, weet hoe hij onderhouden is en wat er qua onderhoud aan zit te komen... Als je iets nieuws koopt, koop je toch vaak andermans ellende, hoewel je bij 15k budget + inruil ongetwijfeld garantie krijgt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 23:07
detim schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:21:
Goedenavond,

Ik rijd altijd occasions en doorgaans ben ik er na 2 jaar op uitgekeken.
Op dit moment rijd ik een Audi A4 avant 2.0 TDI uit 2012. Deze heb ik nu bijna 2 jaar en 2 maanden. Je zou zeggen tijd voor iets anders, alleen voor mijn budget (zo'n 15k) vind ik niet echt iets wat me een grote vooruitgang lijkt. De Audi bevalt eigenlijk nog vrij goed en heeft een fijne automaat, die ik bij veel andere merken lang niet zo vloeiend zijn.

Echter heb ik de Audi gekocht met 210.000km op de teller en staat er nu 270.000 op ongeveer.
Er zitten wat dingen aan te komen zoals 4 nieuwe banden, groot onderhoud en af en toe pakt hij de sleutel niet helemaal goed, dus daar zit misschien ook een opkomend elektrisch probleem.

Nu kan ik dit natuurlijk allemaal aanpakken en zal ik voor 1500 euro er waarschijnlijk weer een hele tijd tegen kunnen, maar ik vraag me af of dit heel slim is. Ik heb de Audi laten taxeren voor 8300 euro en daarvoor kan ik hem nu kwijt. Stel ik rijd hem nog een jaar door kom ik dadelijk boven de 300.000km uit en is maar de vraag of iemand hem nog wil... Heeft iemand ervaring met het verkopen met een auto met meer dan 3 ton op de teller?
Tevens wordt natuurlijk het risico op defecten steeds groter naarmate hij ouder wordt en meer KM's maakt. Stel dat bijvoorbeeld de multitronic automaat het begeeft ben ik duizenden euro's kwijt en dan is hij eigenlijk zo goed als total loss, dus dan is de rest waarde bijna niets meer.

Ik zou er geen probleem mee hebben om er nog een tijd mee door te rijden, maar mijn vraag is of dit slim is gezien ik geen idee heb of ik hem bijvoorbeeld over een jaar met 300.000 nog zomaar verkocht krijg.
Ik zit te kijken naar private lease of een occassion zoals een Opel Astra sports tourer. Best mooie opties, maarja het is toch niet zo mooi als deze Audi.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Hoop dat jullie kunnen helpen me wat inzichten te krijgen waardoor ik een besluit kan nemen. Vast bedankt!
Ik rijd al 8 jaar een Skoda Octavia 1.9 tdi toendertijd gekocht met 150.000 op de teller. Ik houd me altijd aan het onderhoudsinterval en ben nog steeds gelukkig met de auto. Hij staat nu op 350.000km en hoop de 500k aan te tikken.
Ik snap niet helemaal waarom het onderhoud van de auto wel een probleem is en een nieuwe (waarbij je ongeveer 7k voor moet bijleggen) niet. Als de auto bevalt, houdt je hem toch gewoon. Ik wilde dat ik zo'n mooie auto kon rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
BvZwolle schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:28:
[...]

Ik rijd al 8 jaar een Skoda Octavia 1.9 tdi toendertijd gekocht met 150.000 op de teller. Ik houd me altijd aan het onderhoudsinterval en ben nog steeds gelukkig met de auto. Hij staat nu op 350.000km en hoop de 500k aan te tikken.
Ik snap niet helemaal waarom het onderhoud van de auto wel een probleem is en een nieuwe (waarbij je ongeveer 7k voor moet bijleggen) niet. Als de auto bevalt, houdt je hem toch gewoon. Ik wilde dat ik zo'n mooie auto kon rijden...
Bedankt voor de reactie.
Het onderhoud is niet zo'n probleem, maar ik zal eerlijk zeggen, ik ken mezelf en ik weet dat ik niet nog 2 jaar met deze auto doe omdat ik nou eenmaal redelijk snel op iets ben uitgekeken.
Dus mijn grootste probleem is dat ik er nu nog best wat geld in stop en dat hij na een jaar bijvoorbeeld opeens weer een hele klap minder waard is of dat ik hem helemaal niet kwijt kom...

Budget is trouwens 15K totaal, dus met de inruil van deze inbegrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door detim op 12-06-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@detim even naast het feit "diesel" en de uitkots-perikelen die er in bepaalde regio's aankomen / zijn, wat kosten andere wagens?

Want even simpel gezegd; hoe ouder de auto is, hoe minder je eigenlijk elk jaar afschrijft. Dus als je nog doorrijdt (en zoek vooral even wat lijsten op via autotrader / autoweek / etc), heb je zomaar kans dat je komend jaar fictief 1250 afschrijft en de auto dan nog fictief 7050 waard is. Koop je desondanks nu een andere auto van 15K (nieuwer bouwjaar / nieuwwaarde x), dan kan ik je bijna 100% vertellen dat je het komende jaar al meer dan 1250 afschrijft.

Onderhoud & defecten vind ik hierin dan een zijdelingse beslissing; zoals je aangeeft "wat als automaat". Ja, maar dat ding gaat al 270K mee. Tenzij de economische verwachting is vanuit Audi dat dat ding maar 300K meegaat, kan je er relatief veilig vanuit gaan dat dat automaat nog wel enige tijd meegaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
MAX3400 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:39:
@detim even naast het feit "diesel" en de uitkots-perikelen die er in bepaalde regio's aankomen / zijn, wat kosten andere wagens?

Want even simpel gezegd; hoe ouder de auto is, hoe minder je eigenlijk elk jaar afschrijft. Dus als je nog doorrijdt (en zoek vooral even wat lijsten op via autotrader / autoweek / etc), heb je zomaar kans dat je komend jaar fictief 1250 afschrijft en de auto dan nog fictief 7050 waard is. Koop je desondanks nu een andere auto van 15K (nieuwer bouwjaar / nieuwwaarde x), dan kan ik je bijna 100% vertellen dat je het komende jaar al meer dan 1250 afschrijft.

Onderhoud & defecten vind ik hierin dan een zijdelingse beslissing; zoals je aangeeft "wat als automaat". Ja, maar dat ding gaat al 270K mee. Tenzij de economische verwachting is vanuit Audi dat dat ding maar 300K meegaat, kan je er relatief veilig vanuit gaan dat dat automaat nog wel enige tijd meegaat.
Is zeker waar wat je hier noemt.
Alleen ik ben dus een beetje bang dat je hem bijvoorbeeld vanaf 300.000 bijna helemaal niet meer verkocht krijgt, dus dat hij op die manier flink zakt, want ja wie gaat er nog een diesel kopen met 3 ton op de teller.

Of zou dit wel meevallen? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 19:00
MAX3400 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:39:

Ik ben überhaupt verbaasd dat de multitronic bak het zo lang heeft uitgehouden. Goed, het zijn niet meer de multitronic bakken van vroeger, maar volgens mij zijn het nog steeds niet de betrouwbaarste bakken die er zijn.

Is de vraag eigenlijk of je moet doorrijden wel of niet, of is de vraag wat je voor pak en beet 23k kan kopen waarmee je op vooruit gaat voor je gevoel? In dat laatste geval zul je wel wat criteria moeten geven anders wordt het lastig.

Er was ook een tijd dat je goedkoop kon dieselen omdat de overheid zuinige diesels subsidieerde. Nu zijn ze viesbah. 2012 is recent genoeg om nog even af te wachten wat Europa gaat doen.

[ Voor 6% gewijzigd door RedHat op 12-06-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Want na 300k wil je de auto weg doen? Anders geformuleerd: wil je de auto oprijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
We Are Borg schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:47:
Want na 300k wil je de auto weg doen? Anders geformuleerd: wil je de auto oprijden?
Ik verwacht dat ik na een jaar zeker wel weer aan iets anders toe ben omdat ik er gewoon op uit gekeken ben. Dus denk niet dat ik hem op ga rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 17:34
Volgens mij heb je je besluit al genomen?

A ) Je koopt een andere 'bak'
B ) 1 jaar doorrijden want je bent er toch op uitgekeken en koopt dan een ander 'bak'

m.a.w: kan je jezelf motiveren om nog 12 maanden of 365 dagen tegen die auto te moeten aankijken?

[ Voor 6% gewijzigd door SmoothTweaker op 12-06-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
Volgens mij wil je wat anders. Dat is prima, maar koop dan een Mazda ( ;))

Financieel is een auto nooit gezond, maar in jouw geval zou ik 'm afrijden, en kijken wat de staat doet. Maar veel succes bij de dealer ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
RedHat schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:46:
[...]

Ik ben überhaupt verbaasd dat de multitronic bak het zo lang heeft uitgehouden. Goed, het zijn niet meer de multitronic bakken van vroeger, maar volgens mij zijn het nog steeds niet de betrouwbaarste bakken die er zijn.

Is de vraag eigenlijk of je moet doorrijden wel of niet, of is de vraag wat je voor pak en beet 23k kan kopen waarmee je op vooruit gaat voor je gevoel? In dat laatste geval zul je wel wat criteria moeten geven anders wordt het lastig.

Er was ook een tijd dat je goedkoop kon dieselen omdat de overheid zuinige diesels subsidieerde. Nu zijn ze viesbah. 2012 is recent genoeg om nog even af te wachten wat Europa gaat doen.
Lees inderdaad ook mindere verhalen, maar tot dusver geen problemen gehad.

Zoek een auto die wel een beetje pit heeft en doorrijdt, station of SUV. Keyless entry en start en Apple carplay aan boord (of in te bouwen met een android unit). Nissan qashqai heb ik voor gekeken, maar vind het interieur daarvan totaal niet mooi. Opel Astra sports tourer zou een optie kunnen zijn.
Hebben jullie betere ideeën?
Budget is dus 15k in totaal dus geen 23k. Of private lease zou een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43

Cheezus

Luiaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 18:05

psy

Een Audi met reparatiekosten ga je bijna failliet aan en zal met die km-stand vrij snel al op economisch total loss uitdraaien (...ik lees nu pas dat je dat zelf ook al zegt). Daar zit je echt niet heel ver vandaan. Zolang het goed gaat is er weinig aan het handje, maar oei oei.

Ik zou hem nu verkopen voor dat geld eerlijk gezegd.

disclaimer - mijn ervaring met Audi en onderhoud en reparaties en kosten is niet heel positief

Je gaat toch geen private lease rijden! Te duur en geen leuke auto's. Of je moet persé nieuw willen rijden.
Gewoon weer een leuke occasion zoeken!

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 13-06-2019 14:39 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
psy schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:35:
Een Audi met reparatiekosten ga je bijna failliet aan en zal met die km-stand vrij snel al op economisch total loss uitdraaien (...ik lees nu pas dat je dat zelf ook al zegt). Daar zit je echt niet heel ver vandaan. Zolang het goed gaat is er weinig aan het handje, maar oei oei.

Ik zou hem nu verkopen voor dat geld eerlijk gezegd.

disclaimer - mijn ervaring met Audi en onderhoud en reparaties en kosten is niet heel positief

Je gaat toch geen private lease rijden! Te duur en geen leuke auto's. Of je moet persé nieuw willen rijden.
Gewoon weer een leuke occasion zoeken!
Hier ben ik stiekem ook een beetje bang voor.
Heb hiervoor Nissan en Lexus gehad, nooit iets aan de hand.

Nu met de Audi allerlei kleine dingen, buitenspiegels spontaan los, stoelmechanisme kapot, oliesensor defect etc. Zijn geen extreme kosten, maar daardoor ben ik wel een beetje onzeker over de kwaliteit.

Ik heb volgende week met een garage afgesproken, die gaan de Audi even helemaal van A tot Z checken. Kost 55 euro. Als hun niets heel geks vinden misschien er toch nog een jaartje mee door. Als ze dingen vinden die toch niet super zijn doe ik hem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En wat garanderen ze dan? Een beetje aankoopkeuring kost een veelvoud van dat bedrag en dan nog krijg je een papiertje mee met in de kleine letters dat een moment-opname is.

Als ik mijn auto naar mijn BOVAG-garage ben en mijn eisen / wensen van controleren neerleg, betaal ik al goed €80 arbeidsloon. Maar ja, ik ben ook een kritische zeikerd en laat dan olie op vijlsel controleren, een volledige analyse over ODB2, roetmeting buiten de APK-eisen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:49:
[...]

En wat garanderen ze dan? Een beetje aankoopkeuring kost een veelvoud van dat bedrag en dan nog krijg je een papiertje mee met in de kleine letters dat een moment-opname is.
Als je zelf geen autokenner bent of de tools niet hebt om wat basic dingen te controleren, voegt het natuurlijk altijd iets toe. Garanties krijg je niet, maar er is een gerede kans dat zij iets vinden wat jij nog niet wist en dat kan je beslissing beïnvloeden. Op een keuze waarmee 15k gemoeid is (incl. inruil, I know) vind ik dat helemaal niet zo gek.
Als ik mijn auto naar mijn BOVAG-garage ben en mijn eisen / wensen van controleren neerleg, betaal ik al goed €80 arbeidsloon. Maar ja, ik ben ook een kritische zeikerd en laat dan olie op vijlsel controleren, een volledige analyse over ODB2, roetmeting buiten de APK-eisen, etc.
Maar jij weet er dan ook (blijkbaar) technisch wat vanaf, je hebt alleen geen brug en wat analysetools tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Grrrrrene schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:01:
[...]

Maar jij weet er dan ook (blijkbaar) technisch wat vanaf, je hebt alleen geen brug en wat analysetools tot je beschikking.
En lui ;) Gezegend met twee linkerhanden qua auto-techniek.

Wat ik meer probeerde te duiden; een "keurinkje" van 5 tientjes zal niet blootleggen dat over 2 weken de automaat-printplaat stopt met werken (€1400 aan onderdelen) of dat een verstuiver over een maand het opgeeft (liever per 4 vervangen en Bosch is niet goedkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Klopt, maar in plaats van focussen op wat het niet zal blootleggen (ik kan tal van problemen noemen die geen enkele betaalbare keuring zal blootleggen), kun je ook focussen op de wellicht obvious dingen die je tot nu toe hebt gemist :) Glas halfvol vs. glas halfleeg ;-)

Pagina: 1