Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omnik 2.0 omvormer geeft foutmelding: Vac Failure

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jgouw
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-06-2019
Hoi, ik heb sinds september 2012 een set zonnepanelen 2,08 kWh in werking en ik merk vanaf maart dit jaar dat de omvormer (Omnik 2.0) af en toe uitvalt en de foutmelding Vac Failure geeft.
Via het logbestand zie ik dat de foutmeldingen samenvallen met de pieken in de DC Input voltages?! Nu ben ik een leek in de electrotechniek, maar kunnen de ervaren mensen iets aflezen uit de volgende data?

Het betreft hier data van zaterdag 01 juni 2019, Ik merk dat het systeem in de weekenden vaker deze fouten geeft dan door de weeks. Ik heb de andere items gelezen over mogelijke oorzaken van de netwerkbeheerder, maar zie daar geen oorzaak als ik naar de Vac-waardes kijk... deze lijken tussen de 207 en 253V te blijven.
In de grafieken zie je dat de omvormer 6x is uitgevallen tussen 10:45 - 13:00 uur.
Met het uitvallen van de omvormer zakt het AC Output Voltage van ongeveer 247V naar 232 V.
Kabellengte (XmvK) tussen meterkast en omvormer is circa 12 meter, binnenshuis. De kabellengte tussen omvormer en zonnepanelen is circa 4 meter.

https://imgur.com/a/d8cYwQf

Wat zien jullie in deze grafieken? Graag jullie advies. Dank alvast!
Groet, Jelger (Zaandam)

[ Voor 16% gewijzigd door Jgouw op 12-06-2019 22:01 ]

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Klinkt als een spanningsprobleem aan AC zijdig, oftewel 230V zijdig.
De rustspanning is zo te horen 232V, bij het invoeden stijgt deze naar 250V. Dit is veel te hoog en duidt ergens op een overgangsweerstand. Kan vanalles zijn, als je een slimme meter hebt zou ik kijken of deze ook spanning kan weergeven en deze aflezen. Zoniet wordt het meten op de automaat van de omvormer en de hoofdschakelaar van de groepenkast. Dit moet onder spanning dus juiste meetapparatuur, werkwijze en PBM gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Inderdaad, meterkast even controleren, als het donker is de automaat van de pv even uit en controleren of de aansluiting bovenin nog vast zitten/na trekken, kijk of er geen draad gebroken is.
Of even de hoofschakelaar uit en alles waar de pv aan zit natrekken/controleren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jgouw
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-06-2019
Beste Jim en Rol-Co, dank voor jullie adviezen! Ik ga vanavond jullie adviezen opvolgen (checks) en morgen een afspraak maken met een elektricien om dit verder door te meten. Dank! Groet, Jelger

[ Voor 17% gewijzigd door Jgouw op 13-06-2019 18:45 ]