Zonnepanelen op Noord-Zuid (en dakkapel?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Groen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-08-2024
Hoi,
Na diverse verbouwingen is het voor mij ook tijd geworden voor zonnepanelen op mijn dak. Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren. Het word nu tijd voor de mening van iemand die er verstand van heeft ;)

Situatie:
Tussenwoning met zadeldak, gelegen op ZZW, 43graden (20graden afwijking van het zuiden).
fotootje v/h dak. Hokje staat niet helemaal juist, ik deel met beide buren een schoorsteen. en hierop nog de oude dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1hBdlZo_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

nog een fotootje v/h dak met nieuwe dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lqFqSIm_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Beschikbare ruimte:
Onder de dakkapel heeft geen WAF.
Naast de dakkapel heb ik aan beide zijden te weinig ruimte, ~0.5m.
Huis is 6.3meter breed. Tussen de schoorstenen 5.2 meter (conservatieve schatting). Van de dakkapel tot de schoorsteen 1.65meter. Dit is over de pannen gemeten, panelen zullen iets boven de pannen liggen. Een paneel van 1670mm zou nog wel passen denk ik. Van dakkapel tot de nokvorst 2.05meter.
De noordkant is helemaal vrij, 6.3m bij ???. Maakt niet zo heel veel uit, ik overweeg wel om op noord te leggen, maar het hoeft niet vol.

Dakkapel:
Ik heb recent een dakkapel laten plaatsen aan de zuidkant, en hierbij geen rekening gehouden met zonnepanelen. Er werd een optie aangeboden, ik heb dat gelezen als geldklopperij, en nu denk ik "had ik maar"... Het is een prefab kapel (5.36x2.0m), heb de fabrikant gebeld, zij geven aan dat hij maatgegeven is op alleen sneeuwbelasting. Dus ballast kan ik niet kwijt. Er zitten hijsogen (4x), die mag ik belasten volgens de fabrikant. Hij deed een guesstimate van 200kg per oog, adv van het gewicht van de kapel. Het zal nog wel meer zijn denk ik. Alleen zitten die hijsogen erg dit tegen de rand van de dakkapel. Dus overspanningen worden erg groot. Ik kan wel iets verzinnen dat licht en sterk genoeg is. Maar, ik ben bang dat het te ver doorbuigt onder windbelasting. Ik heb dakkapel al uit mijn hoofd gezet, tenzij, iemand ervaring heeft…

Kortom, ik heb weinig dak oppervlak (op zuid). Het is voor mij om een afweging te maken tussen kWh en TVT. Ik heb een verbruik van ~3500kWh. Het liefst heb ik dit ruim gedekt, maar ik heb ook nog een schuurtje waar 4 panelen op kunnen in een later stadium.

Ik heb wat sommetjes gedaan met verschillende configuraties. Alles in portrait, met een Goodwe 3000NS omvormer. 2 strings op 1 MMPT, 1 noord, 1 zuid. Noord zo min mogelijk eur/Wp, maar wel all black. En, 10 panelen om tot een redelijke stringspanning te komen. Zuid verschillende opties (maar nog niets wat derect mijn voorkeur heeft).
1. Zuid 2x panasonic N245 + 4x panasonic N330, Noord 10x jinko 310Wp
2. Zuid 5x LG 400Wp, Noord 10x jinko 310Wp
3. Zuid 6x jinko 310Wp, Noord 10x jink0 310Wp
Ik snap dat die laatste op zuid een lage string spanning heeft van ~190Vmp. Hiervoor, heb ik de performance factor verlaagd met 15%. Teveel, te weinig, zo weing Vmp op 1 string moet je niet aan beginnen?
Onderstaand de resultaten. TVT is met 0.24ct/kWh. Kosten met laagste prijzen van solar-bouwmarkt en winkelman. Montage met clickfit evo, met wat extra beugels om tot 60cm afstand tussen de beugels te komen. En wat extra kosten voor de meterkast en kabels.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o3Bymmu_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Ik heb ook solar edge of micro omvormers overwogen icm 6 jinko panelen. Maar dit geeft geen beter TVT tov optie 1 en 2.

Overwegingen:
Als ik naar de getallen kijk, vind ik optie 2 en 3 het meest aantrekkelijk. Waarschijnlijk is meer vermogen verstandig. Maar, all black van de Jinko's is ook aantrekkelijk. Maar ga ik spijt krijgen van die lage string spanning? Ik weet niet 100% zeker of die LG’s passen. Ze komen ongeveer gelijk met de nok.

Ik ben met de panasonic combo een beetje bang voor een tetris look, die N245 zijn een centimetertje minder hoog dan die N330, icm met het zwart wit geblokte v/h paneel. Maak ik me nu druk om, maar ik zie het nooit meer.
Eigenlijk plaats ik er zo meer dan dat ik wil op Noord. Maar, om op noord meer eur/Wp te plaasten voor een hogere string spanning lijkt me ook niet slim.

Is er nog iets wat ik mis, of fout geconfigureerd heb?

Alvast bedankt voor het reageren.

[ Voor 2% gewijzigd door Bennie Groen op 12-06-2019 23:53 . Reden: Plaatjes gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Groen
Is bovenstaande een te lang verhaal?

Nog een vraagje:
Kunnen LG NeON2 335Wp en LG NeON2 Bi-facial 390Wp gecombineerd in 1 string, zoals die panasonics dat kunnen?

Ik vond op de LG site 60 en 72cells van de NeON2. Maar in de handel vind ik alleen 72cells bi-facial...

Volgensmij is dat afhankelijk van de Impp? 9.83A voor LG NeON2 335Wp en 9.43A voor LG NeON2 Bi-facial 390Wp. met 2x 335Wp en 4x 390Wp kan ik zowel Wp als string spanning verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Lang verhaal check.

Goodwe zou ik de DNS pakken, als je geen optimised panelen doet of optimisers gebruikt moet je ze redelijk matchen qua spanning. Wordt erg lastig tenzij je panas op zuid gooit en dat is duurder dan een 3000dns.
Optie 3 draait prima op een DNS. ik heb op dit moment een 3600DNS met op string 1 12 stuks 190watt komaes mono paneleetjes, 36 volt per stuk. Op string 2 liggen 3 230 watt poly + 1 270 watt poly + 1 panda 270 + 1 panda 275 samen in 1 string op het platte dak. Werkt als een tierelier. Als je kunt doe jezelf een lol en ga voor 12 op Noord. Die 2 maakt het niet gek veel duurder, je bent er toch en de omvormer loopt lekkerder.

Neon en neon bifacial zou ik niet combineren in 1 string, maar ik zou sowieso geen panelen op volledig verschillende orientaties gooien.

Een GW 3000DNS is 6 tientjes duurder dan een GW3000 NS
Ik zou het wel weten :)

Nog even wat korte theorie

Als je noord en zuid parallel zet moet je ze qua volts ongeveer gelijk hebben. Dus of 6 panelen zuid en 6 noord of als je 12 panelen jinko op noord doet moet je dat combineren met 6 panas om op ongeveer dezelfde spanning uit te komen. Doe dat dus maar niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Lardman op 14-06-2019 16:50 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Groen
Lardman schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:48:
Goodwe zou ik de DNS pakken, als je geen optimised panelen doet of optimisers gebruikt moet je ze redelijk matchen qua spanning. Wordt erg lastig tenzij je panas op zuid gooit en dat is duurder dan een 3000dns.
Optie 3 draait prima op een DNS. ik heb op dit moment een 3600DNS met op string 1 12 stuks 190watt komaes mono paneleetjes, 36 volt per stuk. Op string 2 liggen 3 230 watt poly + 1 270 watt poly + 1 panda 270 + 1 panda 275 samen in 1 string op het platte dak.
Dit had ik me later ook bedacht, dat die verschillende strings op noord/zuid om een 2 mppt omvormer vraagt. En zoals je zegt, om het geld hoef ik het niet te laten. Maar, begrijp ik het nou goed dat maar 1 van de 2 mppt's, voldoende string spanning moet hebben?
Neon en neon bifacial zou ik niet combineren in 1 string, maar ik zou sowieso geen panelen op volledig verschillende orientaties gooien.
Die zouden dan wel allemaal op zuid komen. Maar maakt niet uit als combineren van die panelen in 1 string geen goed idee is.
Nog even wat korte theorie

Als je noord en zuid parallel zet moet je ze qua volts ongeveer gelijk hebben. Dus of 6 panelen zuid en 6 noord of als je 12 panelen jinko op noord doet moet je dat combineren met 6 panas om op ongeveer dezelfde spanning uit te komen. Doe dat dus maar niet.
Op 1 mppt?

Ik heb me nog een andere optie bedacht met pana's op zuid. 2x 245Wp + 4x 295Wp, zie onderstaand plaatje. Meer Wp's, meer Vmp (+400V), meer kWh's, langere tvt. Dit in combinatie met 12 jinko's op noord op 3000dns omvormer. Ik moet nog even wennen aan de kosten.

Maten zijn iets anders. Ik ben het dak op geweest om wat nauwkeuriger te meten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sMD52Qh_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien een kleine opmerking:
De nok is gemetseld he?
Dat is lastiger haken plaatsen, tenzij je het opnieuw doet (met flexim oid)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Bennie Groen
In je tekening heb je 6 x295 denk ik.

Je kan ook 5 van deze plakken en klaar.

https://www.solar-outlet....-wp-zonnepaneel-copy.html

[ Voor 52% gewijzigd door Rol-Co op 15-06-2019 08:00 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Groen
Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:57:
@Bennie Groen
In je tekening heb je 6 x295 denk ik.
Ja, foutje. Ik reken ook met 6x.295
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:56:
Misschien een kleine opmerking:
De nok is gemetseld he?
Dat is lastiger haken plaatsen, tenzij je het opnieuw doet (met flexim oid)
Ik moet ook over de nok heen met DC kabel, en het metselwerk van die nokvorsten is al slecht.
Kan geen kwaad om die opnieuw vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Beter door de nokbalk een gaatje boren dan en daar de DC kabels langs.

Anders ligt de DC kabel onbeschermd over de nok.
Uv straling doet veel kwaad.
En kuro's vind je te duur? :X

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2019 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee,
Teveel geld, als je 20 panelen neer gaat leggen, bij 5 panelen en zo beperkte ruimte plus aanzicht beter door ze in portrait te leggen zou ik dat wel doen. Met aftrek van het werk en montage materiaal komen ze wat goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Het prijsverschil is 454-229=225 euro per paneel
Stel dat je er 75 kWh meer opbrengst mee haalt a 0.22 euro.
Dat is maar liefst 16.5 euro per jaar.

Daar wordt je tvt dus, 13,6 jaar langer van.
Volgens mij hebben wij dan al lang iets nieuws op het dak liggen. (tenminste ik wel)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2019 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennie Groen
Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:16:
[...]

Nee,
Teveel geld, als je 20 panelen neer gaat leggen, bij 5 panelen en zo beperkte ruimte plus aanzicht beter door ze in portrait te leggen zou ik dat wel doen. Met aftrek van het werk en montage materiaal komen ze wat goedkoper uit.
Sunpower: 5x 454=2270eur, 2270/2000=1,135eur/Wp
Pana's: 2x215+6x249=1924eur, 2x245+6x295=2260Wp, 1924/2260=0,85eur/Wp

Pana's geven meer Wp en minder EUR/Wp. Montage voordeel van Sunpowers klopt, dit zal ~200Eur zijn. Dan blijven die pana's een betere keus.

Ik had nog niet aan die Sunpowers gedacht, goed dat je me er op wees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:30:
@Rol-Co
Het prijsverschil is 454-229=225 euro per paneel
Stel dat je er 75 kWh meer opbrengst mee haalt a 0.22 euro.
Dat is maar liefst 16.5 euro per jaar.

Daar wordt je tvt dus, 13,6 jaar langer van.
Volgens mij hebben wij dan al lang iets nieuws op het dak liggen. (tenminste ik wel)
De prijs ligt iets anders, jij hebt ook geen 229 betaald maar is de kuro nu, en misschien kan de sunpower nog wel iets scherper ergens.
Maar het verschil niet heel groot zoals je hierboven kan zien, met de beperkte ruimte en toch wat kWh willen binnenhalen is het geen hele slechte keuze.
Ts zie ik ze er niet elke 10 jaar af halen voor nieuw net als jij/wij, dat mag ie niet eens van de WAF. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Groen
Ik ben toch nog even gaan kijken of ik niet nog wat met mijn dakkapel kan. De Eur/kWh in bovenstaande oplossingen lagen wat mij betreft toch even te hoog, vanwege de hoog Wp panelen en de noord string.

Zoals eerder aangegeven zitten er 4 hijsogen, belastbaar met ten minste 200kg p/stuk, op de dakkapel. Ik kan deze verwijderen, en dan houd ik 4 M16 draad einden over. Ik heb het idee om 2 stalen kokers 80x60x4mm, te bevestigen aan deze draadeinden. Direct hierop wil ik vijf panelen bevestingen, in portrait (zoals in onderstaand plaatje), met M6 bouten (draadtappen) en deze plaatjes. Zijkanten kan ik dicht maken. De panelen komen dan nagenoeg vlak te liggen (2-4 graden schat ik), het dak heeft wat afschot, de achterste draadeinden liggen iets hoger en zijn iets langer (ik zou wat kunnen stellen).

Ik heb de windbelasting opgeduikelt op het net, met dit schrijven heb een belasting van 0.59kN/m2 afgeleid (pg.46) en een vormfactor van 0.7 voor de rand van een plat dak (pg.67). het lukt me met deze referentie ook om ballast tabellen zoals deze na te rekenen. Dus ik denk dat dat wel klopt.

Als ik een balk buiging sommetje doe (met veiligheids factor 1.5) kom ik op:
  • een last op 1 draad eind van 144kg
  • lage spanningen <100MPa
  • en een doorbuiging van 5mm aan het uiteinde en 9mm in het midden.
Het totale gewicht van het geheel zal minder dan 175kg wegen. Dit is niet veel als ik dit vergelijk met de sneeuw belasting; 5.36[m] x 2 [m] x 0.56 [kN/m2] = 6 kN -> 600kg (voor 35cm sneeuw). Theoretisch gaat die 175kg gaat natuurlijk wel van de belastbaarheid af, dan kan ik nog slechts 25cm sneeuw op mijn dak hebben. Daar kan ik denk wel mee leven...

Zij aanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gklWBcb.jpg

Boven aanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ABVkrQJ.jpg

Ik ben geen bouwkundige dus ik zoek een beetje bevestiging. Ik snap dat hier veel "sparkies" rondhangen, maar is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Edit: ik ondersteun de panelen dan alleen op de uiteinden, kunnen ze dat hebben? De schuin dak systemen ondersteunen op 1/4 v/h paneel.
Pagina: 1