Huurverhoging vrije sector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocochaos
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 13:16
Sinds juli 2013 huur ik in Groningen een woning met geliberaliseerde huurpijs (de "vrije sector"). De verhuurder is een lokale woningcorporatie. In de afgelopen jaren is de huurprijs elk jaar steeds een beetje gestegen, maar nooit met enorme bedragen. Tot dit jaar.

Eind april ontvingen wij van de verhuurder het voorstel om de kale huur van €965,37 naar €1040,67 te verhogen, een stijging van 7,8%. Omdat het hier een geliberaliseerde huurprijs betreft, is er geen wettelijk maximum. In het huurcontract staat het volgende:
3.3. Als het gehuurde zelfstandige woonruimte betreft met een geliberaliseerde huurprijs voor woonruimte, is het bepaalde in artikel 3.2 niet van toepassing. In dat geval wordt de kale huurprijs voor de eerste maal op 1 juli volgend op de huuringangsdatum en vervolgens jaarlijks op die datum aangepast overeenkomstig het gestelde in artikel 4.3 van de algemene huurvoorwaarden.
In de algemene huurvoorwaarden staat:
3. Indien sprake is van een huurovereenkomst woonruimte met een geliberaliseerde huurprijs als bedoeld in artikel 7:247 van het Burgerlijk Wetboek, vindt de jaarlijkse huurprijswijziging als bedoeld in artikel 3.3. van de huurovereenkomst plaats op basis van indexering en met inachtneming van het navolgende.
- uitgangspunt van de wijziging is de indexeringsclausule gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI), reeks alle huishoudens (2006=100) met een opslag van maximaal 5 %, per jaar vast te stellen door verhuurder;
- de gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de vierde kalendermaand, die ligt voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de zestiende kalender maand, die ligt voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, vermeerderdmet een opslag van maximaal 5%;
- het opslag percentage wordt jaarlijks, minimaal 1 maand voordat de huurprijswijziging ingaat, schriftelijk door verhuurder aan huurder bekendgemaakt;-indien toepassing van de hiervoor bedoelde / omschreven indexclausule zou leiden tot een huurverlaging, blijft toepassing van indexering achterwege maar behoudt verhuurder het recht de huurrijs middels de opslag te verhogen tot maximaal 5%;
- indien het CBS de bekendmaking van bedoelde prijsindexcijfer staakt of de basisvan de berekening daarvan wijzigt, zal een zoveel mogelijk vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd;
- bij verschil van mening omtrent een vergelijkbaar indexcijfer zullen huurder en verhuurder de directeur van het CBS verzoeken op basis van een bindend advies een uitspraak te doen. De eventueel daaraan verbonden kosten komen voor rekening van beide partijen ieder voor de helft.
- indien het CBS haar activiteiten volledig staakt, zal een zoveel mogelijk aangepast of vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd van de instantie die uit het CBS voorkomt of een instantie met een vergelijkbare functie en kan bij verschil van mening over het te hanteren indexcijfer door de meest gerede partij aan de directeur van die instantie een uitspraak worden gevraagd die bindend is. De eventueel aan dit bindend advies verbonden kosten worden door partijen elk voor de helft gedragen
Het is mij niet duidelijk welk cijfer van het CBS precies bedoeld wordt. Maar het lijkt erop dat de verhuurder uitgaat van een indexering van 2,8%, vermeerderd met een opslag van 5%. Dit wordt in de brief over de huurverhoging verder niet gespecificeerd.
Update: inmiddels is dit duidelijk. De verhuurder heeft het juiste indexeringspercentage toegepast.

Wellicht een irrelevant detail: ik heb de algemene voorwaarden niet gezien bij het tekenen van het huurcontract (zes jaar geleden), maar ik heb zelf ook verzuimd daarnaar te vragen.

Ik heb op 8 mei bezwaar aangetekend tegen de verhoging:
Geachte heer, mevrouw,

Onlangs ontving ik van u een brief over de jaarlijkse huurverhoging, waarin u aangeeft de huur vanaf 1 juli met maar liefst 7,8% te verhogen. U hanteert hierbij (neem ik aan) een indexcijfer van 2,8% en verhoogt dat met een opslag van 5%, de maximaal toegestane opslag volgens uw eigen voorwaarden.

Dat is geen redelijk voorstel.

U geeft in uw brief ook geen enkele motivatie voor deze extreme verhoging. U geeft slechts aan een stichting te zijn en dus geen winstoogmerk te hebben, dat laat u echter op deze manier niet blijken.

Als er nou het afgelopen jaar flinke investeringen in de woning waren gedaan, of deze op korte termijn gepland zouden zijn, zou ik met een dergelijke verhoging vrede kunnen hebben. Daarover lees ik echter niets in uw brief.

Kortom, ik ga niet akkoord met de verhoging zoals u die nu voorstelt. Ik stel voor de verhoging te beperken tot het indexcijfer, namelijk 2,8%.

Een tweede, wellicht voor ons beiden interessanter voorstel is om op korte termijn zonnepanelen te plaatsen. De waarde van de woning neemt dan toe, terwijl voor ons de maandelijkse energiekosten lager worden. Wij hebben een jaarlijks verbruik van ongeveer 3000 kWh. Indien de panelen dat verbruik dekken, ben ik bereid de gevraagde verhoging te betalen zodra deze geplaatst zijn.

Ik zie uw reactie graag op korte termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Hierop kwamen de ochtend erna twee (!) ontvangstbevestigingen:
Goedemorgen [mijn naam],

Wij hebben uw email ontvangen en doorgestuurd naar de heer [naam weggehaald] een medewerker van de afdeling Financien. U krijgt hierover bericht.
en
Goedemorgen meneer [mijn naam],

Wij hebben uw e-mail ontvangen en doorgestuurd naar een medewerker van de afdeling financiën. U krijgt hierover bericht.
Daarna was het lange tijd stil. Op 21 mei stuurde ik de volgende mail:
Geachte heer, mevrouw,

Weet u op welke termijn ik een inhoudelijke reactie kan verwachten?

Met vriendelijke groet,
Een week later, op 28 mei, was daar nog geen reactie op. Ik heb toen het volgende gestuurd:
Geachte heer, mevrouw,

Het is inmiddels bijna drie weken geleden dat u mij meldde dat u mijn bezwaar hebt doorgestuurd naar de afdeling financiën. Een week geleden stuurde ik een mail om te vragen wanneer u verwacht inhoudelijk te kunnen reageren. Ik heb daarop nog geen reactie.

Als het druk is, begrijp ik dat, maar dan zou ik dat graag even horen. Niet reageren vind ik niet erg netjes. Ik wil graag, liefst ruim voor 1 juli, weten waar ik aan toe ben. Graag hoor ik dus (zo snel mogelijk) alsnog van u wanneer ik een inhoudelijke reactie kan verwachten.

Met vriendelijke groet,
En weer een ontvangstbevestiging:
Geachte heer [mijn naam],

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt wanneer u een reactie kunt verwachten op uw bezwaar. Vervelend dat u nog geen antwoord heeft gekregen.

Uw e-mail is nogmaals doorgestuurd

Mijn collega neemt volgende week contact met u op, helaas zijn wij morgen en vrijdag gesloten.
Uiteraard werd de belofte om volgende week contact om te nemen niet nagekomen. Uiteraard, want dat gaat helaas bij deze woningcorporatie altijd zo. Vandaag heb ik deze mail gestuurd:
Geachte heer, mevrouw,

Twee weken geleden gaf u aan dat er de week daarna (vorige week dus) contact met mij zou worden opgenomen. Het is voor mij geen verrassing dat dat niet is gebeurd - [naam verhuurder] is in de periode dat ik hier woon nog nooit een dergelijke terugbel- of mailafspraak nagekomen - maar het blijft wel teleurstellend.

Ik vind het niet kunnen dat u uw afspraken niet nakomt. Ik vind het bijzonder onprofessioneel dat u uw processen wat dat betreft nog steeds niet op orde hebt.

Maar op dit moment vind ik het vooral vervelend dat ik geen reactie krijg op mijn bezwaar. Dat bezwaar heb ik inmiddels ruim een maand geleden ingediend. De door u aangekondigde huurverhoging gaat over iets meer dan twee weken al in. Er is dus niet zoveel tijd meer om er samen uit te komen. Uw trage processen, zijn hiervoor - bewust of onbewust - een grote belemmering.

Als u daadwerkelijk van goede wil bent en er samen uit wilt komen, verwacht ik van u voor het einde van deze week een inhoudelijke reactie of een uitnodiging om over de huurverhoging om tafel te gaan. Indien ik geen reactie van u krijg, zie ik geen andere optie dan uw voorstel tot huurverhoging in zijn geheel te weigeren. Ik heb weinig zin in de procedures die dan ongetwijfeld gaan volgen, maar uw starre en niet-communicatieve houding laat mij geen andere keus.

Ik hoop alsnog zeer spoedig (voor het einde van deze week) wat van u te horen.

Met vriendelijke groet,
Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met het juridisch loket. Maar in het verleden heb ik daar nogal eens onjuiste adviezen gekregen, vandaar dat ik dit topic open.

Ik heb uiteraard zelf ook het nodige uitgezocht, maar ik zit nog met een aantal vragen:
  • Wat betreft het indexeringspercentage: ik ben er in eerste instantie vanuit gegaan dat die 2,8% klopt. Ik kan dit echter niet duidelijk terugvinden op de website van het CBS. Waar kan ik deze cijfers vinden? Ik heb het CBS zelf hier overigens ook over gemaild, als het goed is komt daar binnen vijf werkdagen reactie op.
    Update: dank voor de reacties tot nu toe. Inmiddels is dit duidelijk.
  • Ik lees op diverse plaatsen dat het mogelijk is om de huurverhoging te weigeren. De verhuurder kan dan het huurcontract, via de rechter, ontbinden. De rechter zal dan beoordelen of de huurverhoging door de beugel kan of niet:
    • Wat als de verhuurder gelijk krijgt? Is het contract dan direct ontbonden of kan ik alsnog de huurverhoging accepteren? Als het contract dan sowieso wordt ontbonden: op welke termijn?
    • Hoe zit dit qua kosten, zowel proceskosten als juridische kosten die de verhuurder, en eventueel ikzelf, maak. Voor wiens rekening komen die? En hangt dat nog af van de uitspraak van de rechter? Ik kan zelf wel enige kosten dragen, maar het moet niet zo zijn dat de huurverhoging in het niet valt bij die kosten.
    • Wat zijn de criteria waar een rechter in zo'n geval naar kijkt? Gaat het er puur om of de nieuwe huurprijs marktconform is, of wordt er ook naar de verhoging op zich gekeken? Maakt het voor de afweging van een rechter nog uit of de verhuurder reageert op het bezwaar?
  • In het algemeen: welke vervolgstappen raden jullie aan. Uiteraard zal ik, als het daadwerkelijk zover komt, gedegen juridisch advies inwinnen (een rechtsbijstandsverzekering heb ik helaas niet). Ik probeer nu vooral een beeld te krijgen wat de mogelijke opties zijn, misschien zie ik wel iets over het hoofd.
  • En mocht het wel zover komen, misschien weet er nog iemand een goede huurrechtadvocaat in de regio Groningen? :)
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

CPI cijfers van cbs zijn hier te vinden: https://www.cbs.nl/nl-nl/...-consumentenprijsindex---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

https://www.cbs.nl/nl-nl/...uurwoning-of-bedrijfspand

Als je puur het cbs aanhoudt verwacht je maar een stijging van 1.7%.
Dan nog een opslag van 5% zoals ik jouw contract lees.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1175350 op 12-06-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocochaos
Dat is 2015=100, dus ik weet niet op dat de juiste is. Bovendien blijft dan de vraag hoe ik die formule moet toepassen. Wat is bijvoorbeeld de zestiende maand waar naar verwezen wordt?
Anoniem: 1175350 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:48:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...uurwoning-of-bedrijfspand

Als je puur het cbs aanhoudt verwacht je maar een stijging van 1.7%.
Dan nog een opslag van 5% zoals ik jouw contract lees.
https://imgur.com/a/bDWQcqe
Vul ik de tool zo juist in? Want dan kom ik op een indexering van 2,9%, niet 1,7%.

[ Voor 33% gewijzigd door Chocochaos op 12-06-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
4 maanden voor 1 juli is het februari, dus...

nieuwe huurprijs = oude huurprijs * prijsindex februari 2019 / prijsindex februari 2018 =
€990,46

Vermeerderd met een opslag van 5% (beetje vage definitie) wordt dat dan €1038,74 totaal.

Welk jaar je op index 100 zet maakt geen hol uit. Het gaat om verhoudingen, en die blijven hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocochaos
kabeltjekabel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:59:
4 maanden voor 1 juli is het februari, dus...

nieuwe huurprijs = oude huurprijs * prijsindex februari 2019 / prijsindex februari 2018 =
€990,46

Vermeerderd met een opslag van 5% (beetje vage definitie) wordt dat dan €1038,74 totaal.

Welk jaar je op index 100 zet maakt geen hol uit. Het gaat om verhoudingen, en die blijven hetzelfde.
totaal
Er wordt in de voorwaarden juist verwezen naar april, of ben ik nou scheel? :/

Edit: nevermind, nu snap ik het. Maximaal 2,6%+5% dan.

[ Voor 24% gewijzigd door Chocochaos op 12-06-2019 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zie nergens dat er naar april verwezen wordt, en eind april (toen je het voorstel ontving) waren de cijfers van april nog niet bekend... dus dat lijkt me niet.

Misschien tel ik verkeerd en moet het maart - maart zijn; dat verklaard dan de 2 euro tussen mijn eerdere som en jouw nieuwe huurprijs. Dan is het 2,8 + 5 %

Flink genaaid voor je in ieder geval. Ik ken niet veel mensen die een soortgelijke jaar op jaar loonverhoging hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
4 maanden voor 1 juli 2019 is het maart 2019. In principe krijg je nog ietsje korting omdat ze lui zijn geweest en de kolom met percentages hebben gepakt in plaats van de individuele indexcijfers.

De juiste berekening was geweest:

965.37*105.37/102.47+965.37*0.05=1040.96

De daadwerkelijke berekening die is gebruikt is:

965.37*1.028+965.37*0.05=1040.67

Zie daar, 29 cent minder dan maximaal..

Indexcijfers zijn van https://opendata.cbs.nl/s...et/83131NED/table?dl=3F0E want de tabel met 2006=100 is gestopt.

Of het een redelijke huur is voor hetgeen wat je huurt weet ik natuurlijk niet.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocochaos
pedorus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:25:
4 maanden voor 1 juli 2019 is het maart 2019. In principe krijg je nog ietsje korting omdat ze lui zijn geweest en de kolom met percentages hebben gepakt in plaats van de individuele indexcijfers.

De juiste berekening was geweest:

965.37*105.37/102.47+965.37*0.05=1040.96

De daadwerkelijke berekening die is gebruikt is:

965.37*1.028+965.37*0.05=1040.67

Zie daar, 29 cent minder dan maximaal..

Indexcijfers zijn van https://opendata.cbs.nl/s...et/83131NED/table?dl=3F0E want de tabel met 2006=100 is gestopt.

Of het een redelijke huur is voor hetgeen wat je huurt weet ik natuurlijk niet.
kabeltjekabel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:21:
Ik zie nergens dat er naar april verwezen wordt, en eind april (toen je het voorstel ontving) waren de cijfers van april nog niet bekend... dus dat lijkt me niet.

Misschien tel ik verkeerd en moet het maart - maart zijn; dat verklaard dan de 2 euro tussen mijn eerdere som en jouw nieuwe huurprijs. Dan is het 2,8 + 5 %

Flink genaaid voor je in ieder geval. Ik ken niet veel mensen die een soortgelijke jaar op jaar loonverhoging hebben...
Bedankt voor de heldere uitleg. Kortom: de verhuurder heeft de indexering (grotendeels) juist toegepast, daar valt in ieder geval niks op af te dingen.

Wat betreft of het een redelijke huur is: dat vind ik lastig in te schatten. Het is mij niet duidelijk wat bepaalt of een huurprijs of huurverhoging redelijk is. Ik ben benieuwd wat voor criteria een rechter hierbij hanteert, mocht het zover komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chocochaos op 13-06-2019 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Buiten je bezwaar kan je nog kijken of de verhoging wel over het juiste deel is toegepast. Ik krijg bijvoorbeeld elk jaar eerst een verhoging die ook over mijn parkeerplaats en servicekosten is berekend. Na elk jaar braaf bezwaar te maken komt er een herberekening waarbij de verhoging alleen wordt toegepast op de kale huur (zoals het hoort).

[ Voor 5% gewijzigd door Ojjorz op 13-06-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocochaos
Ojjorz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:28:
Buiten je bezwaar kan je nog kijken of de verhoging wel over het juiste deel is toegepast. Ik krijg bijvoorbeeld elk jaar eerst een verhoging die ook over mijn parkeerplaats en servicekosten is berekend. Na elk jaar braaf bezwaar te maken komt er een herberekening waarbij de verhoging alleen wordt toegepast op de kale huur (zoals het hoort).
De verhoging is alleen op de kale huur toegepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Chocochaos schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:12:
[...]

[...]

Bedankt voor de heldere uitleg. Kortom: de verhuurder heeft de indexering (grotendeels) juist toegepast, daar valt in ieder geval niks op af te dingen.

Wat betreft of het een redelijke huur is: dat vind ik lastig in te schatten. Het is mij niet duidelijk wat bepaalt of een huurprijs of huurverhoging redelijk is. Ik ben benieuwd wat voor criteria een rechter hierbij hanteert, mocht het zover komen.
OK, dus:
- het betreft geliberaliseerde verhuur, dus in beginsel geldt hier contractsvrijheid;
- jij bent kennelijk akkoord gegaan met hetgeen in het contract stond;
- de huurverhoging is conform het contract.

Dus, waarom vind jij nu ineens dat de verhoging onredelijk is? Dit is toch gewoon wat je hebt afgesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:16
Misschien een beetje offtopic maar ik ben erg nieuwsgierig wat voor woning jij hebt dat meer dan 1000 euro kale huur per maand moet kosten.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
gielie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:17:
Misschien een beetje offtopic maar ik ben erg nieuwsgierig wat voor woning jij hebt dat meer dan 1000 euro kale huur per maand moet kosten.
Nou, dat is niet moeilijk hoor. Ga in Amsterdam of Utrecht binnen 2km van het centrum wonen en je vindt in de vrije sector überhaupt nauwelijks woningen ónder die prijs (uitgezonderd veredelde studio’s of hele kleine appartementen van < 50 m2)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 13-06-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 16:38
Ik ken geen vrije markt huurwoningen ónder die prijs in omgeving Amsterdam.
60m2 kost een euro of 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
thaan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:34:
[...]

Ik ken geen vrije markt huurwoningen ónder die prijs in omgeving Amsterdam.
60m2 kost een euro of 1200.
Hij woont in Groningen en geen Amsterdam waar dit normale prijzen zijn.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 10:34
Onder dit bedrag is er in de randstad niet veel te vinden hoor. Ik heb zelf 2 jaar geleden tijdelijk moeten huren i.v.m. verkoop oude woning en nieuwe woning nog niet gereed en de huur lag al gauw rond de 1250 euro p/m voor klein huisje aan een drukke weg.
Huren in de vrije sector is kostbaar en huren tussen 1000-1500 euro voor een rijtjeswoning is niet heel gek. Wel erg afhankelijk van de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
Mr. Blonde schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:35:
[...]

Onder dit bedrag is er in de randstad.
Groningen is geen randstad he, je doet je naam iig wel eer aan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door gielie op 13-06-2019 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
gielie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:36:
[...]

Maar wel een dure stad om te wonen:

https://www.dvhn.nl/econo...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Huurprijs 2018: bijna 14 euro per m2. Dus bij een woning van 70+ m2 schiet je al over die 1000 euro grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 10:34
gielie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:36:
[...]

Ik zeg ook niet dat Groningen in de randstad ligt :+
Maar blijkbaar zijn de huren in de vrije sector ook hier erg gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Jaren gelden zelfde situatie gehad.

Toen voorstel gestuurd richting woningbouwcorporatie (nijestee) om de woning te kopen. Daarmee gingen ze direct akkoord. Waarde wordt bepaald door 'onafhankelijke' taxateur. En voorstel wat je krijgt is take it, or leave it.

Door te kopen, zakte onze maandelijkse lasten met bijna 300 euro. Plus dat je natuurlijk vermogen opbouwt door het aflossen.

Dus als je goed op je plek zit, zou ik zeker aanbevelen om te informeren als je het appartement kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:34
Eens met bovenstaande. Je huurt niet daeb. Dat is het enige woningbezit van een woco waar ze rendement eenvoudiger op kunnen sturen. Aangezien ze graag uit de kasstroom willen verduurzamen en in Groningen de waarde ontwikkeling niet gelijk loopt met andere regio’s redelijk logisch.

Wat je er zelf tegen kunt doen? Vrij weinig. Contractueel staan ze in hun recht.

Wat wel kan helpen: hoe is de onderhoudstaat van de woning en of complex? Vaak kun je dan een tijdelijk huurverlagingsverzoek indienen. Worden best vaak gehonoreerd. Moet je wel kunnen aantonen dat de lift het niet vaak doet enz.

Dat is nu het enige dat ik kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Niet ontopic maar om deze reden woon ik nu niet meer in Groningen maar een kwartiertje er buiten. Kosten rijzen de pan uit, mijn huidig huis kost de helft in de maand en is twee keer zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 13:15
Helaas is dit de realiteit, ook in groningen...ben nu zoekende naar een huurwoning van ongeveer 100 vierkante meter ter overbrugging tot onze nieuwbouw klaar is......nou bijna alles 1100 euro plus (bijv. 1400 euro voor 120m).....absurde prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
breagor schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:08:
Helaas is dit de realiteit, ook in groningen...ben nu zoekende naar een huurwoning van ongeveer 100 vierkante meter ter overbrugging tot onze nieuwbouw klaar is......nou bijna alles 1100 euro plus (bijv. 1400 euro voor 120m).....absurde prijzen.
Het is in alle steden belachelijk aan het worden. Hier in Eindhoven betaal ik momenteel ook richting de 900,- kaal voor 48 vierkante meter. En als je wil kunnen parkeren mag je nog eens 100,- per maand neertellen.. 8)7

Goed, dat is nu eenmaal het effect dat je krijgt zodra alle starterswoningen opgekocht worden en verhuurd worden aan de mensen die geen starterswoningen meer kunnen betalen. In veel gebieden heb je nu eenmaal geen keuze meer en zul je wel moeten slikken. Bij ons wordt ook al jaren de huur verhoogd met 4-5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:55
@koen0s Onze generatie wordt kapot gemaakt.

Ben erg benieuwd hoe dit topic afloopt

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocochaos
Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:30:
[...]

OK, dus:
- het betreft geliberaliseerde verhuur, dus in beginsel geldt hier contractsvrijheid;
- jij bent kennelijk akkoord gegaan met hetgeen in het contract stond;
- de huurverhoging is conform het contract.

Dus, waarom vind jij nu ineens dat de verhoging onredelijk is? Dit is toch gewoon wat je hebt afgesproken?
Simpelweg omdat ik het geen redelijke verhoging vindt. Ik ben er bij het tekenen jaren geleden onterecht vanuit gegaan dat er ook bij de vrije sector een wettelijke maximum verhoging van toepassing was, en heb er daarom destijds niet op doorgevraagd (en niet gevraagd de algemene voorwaarden in te zien). Niet slim natuurlijk, maar goed, dat is ook zes jaar geleden.

Ik vraag niet voor niets naar welke criteria een rechter kijkt bij het beoordelen of een huurverhoging door de beugel kan of niet. Afhankelijk daarvan kan ik kijken of het enige zin heeft dit te proberen aan te vechten, of dat ik me er beter bij neer kan leggen.
Een relatief nieuw rijtjeshuis aan de rand van de stad Groningen van +/- 100m², met voor- en achtertuin. Toen we hier 6 jaar geleden kwamen wonen was de huur rond de €900,- kaal.

Veel andere keus is er niet, als je niet in aanmerking komt voor sociale huur en meer wilt dan een kamer, studio of flatje. Ook niet in Groningen.
FrankSpin schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:18:
Jaren gelden zelfde situatie gehad.

Toen voorstel gestuurd richting woningbouwcorporatie (nijestee) om de woning te kopen. Daarmee gingen ze direct akkoord. Waarde wordt bepaald door 'onafhankelijke' taxateur. En voorstel wat je krijgt is take it, or leave it.

Door te kopen, zakte onze maandelijkse lasten met bijna 300 euro. Plus dat je natuurlijk vermogen opbouwt door het aflossen.

Dus als je goed op je plek zit, zou ik zeker aanbevelen om te informeren als je het appartement kan kopen.
Kopen is zeker een goed optie, alleen voor mij momenteel niet haalbaar. Ik werk sinds september vorig jaar niet meer in loondienst, maar als freelancer. Dat maakt het momenteel wat lastig om een hypotheek te krijgen.
synx6 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:36:
Eens met bovenstaande. Je huurt niet daeb. Dat is het enige woningbezit van een woco waar ze rendement eenvoudiger op kunnen sturen. Aangezien ze graag uit de kasstroom willen verduurzamen en in Groningen de waarde ontwikkeling niet gelijk loopt met andere regio’s redelijk logisch.

Wat je er zelf tegen kunt doen? Vrij weinig. Contractueel staan ze in hun recht.

Wat wel kan helpen: hoe is de onderhoudstaat van de woning en of complex? Vaak kun je dan een tijdelijk huurverlagingsverzoek indienen. Worden best vaak gehonoreerd. Moet je wel kunnen aantonen dat de lift het niet vaak doet enz.

Dat is nu het enige dat ik kan bedenken.
Onderhoud op zich is in orde, maar er is wel een punt (afzuiging) waar ik eventueel wat mee kan doen. Dat staat wel los van het aanvechten van deze huurverhoging en zou hooguit tot een tijdelijke huurverlaging kunnen leiden.
Anatidae schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:58:
@koen0s Onze generatie wordt kapot gemaakt.

Ben erg benieuwd hoe dit topic afloopt
Ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:36
Chocochaos schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:02:
[...]

Simpelweg omdat ik het geen redelijke verhoging vindt. Ik ben er bij het tekenen jaren geleden onterecht vanuit gegaan dat er ook bij de vrije sector een wettelijke maximum verhoging van toepassing was, en heb er daarom destijds niet op doorgevraagd (en niet gevraagd de algemene voorwaarden in te zien). Niet slim natuurlijk, maar goed, dat is ook zes jaar geleden.

Ik vraag niet voor niets naar welke criteria een rechter kijkt bij het beoordelen of een huurverhoging door de beugel kan of niet. Afhankelijk daarvan kan ik kijken of het enige zin heeft dit te proberen aan te vechten, of dat ik me er beter bij neer kan leggen.

Ik houd jullie op de hoogte :)
Bij geliberaliseerde huurwoningen zal de rechter toetsen aan de regels die er zijn. Als er in je huurcontract staat dat er met 5% verhoogd mag worden, naast de CBS indexering, zal de rechter vooral daaraan toetsen. In jouw geval betekent dit dat een gang naar de rechter vrijwel niks zal uithalen. Zie bijvoorbeeld ook https://www.woonbond.nl/vraagbaak/huurverhoging-vrije-sector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Chocochaos schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:02:
[...]

Simpelweg omdat ik het geen redelijke verhoging vindt.
In het contractenrecht geldt het algemene rechtsbeginsel "pacta sunt servanda", wat zo ongeveer neerkomt op "afspraak=afspraak". Besef dus even goed dat je hét uitgangspunt van het contractenrecht opzij wil zetten met het niet bijzonder steekhoudende argument "ik vind het onredelijk omdat ik het gewoon onredelijk vind".. Als je dit voor wil leggen aan een rechter raad ik je aan om met een beter argument te komen.

En ja, ik weet dat het huurrecht wat bijzondere bepalingen bevat, maar hou even goed voor ogen dat je in je uitgangspositie niet met 1-0 achterstaat, maar met 3-0..
Ik ben er bij het tekenen jaren geleden onterecht vanuit gegaan dat er ook bij de vrije sector een wettelijke maximum verhoging van toepassing was, en heb er daarom destijds niet op doorgevraagd (en niet gevraagd de algemene voorwaarden in te zien). Niet slim natuurlijk, maar goed, dat is ook zes jaar geleden.
...
Dat kan natuurlijk gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat de gevolgen niet voor jouw rekening komen.
Pagina: 1