De impact van vast IP naar dynamisch IP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Wegens een leuke aanbieding overweeg ik om over te stappen van een internetverbinding met vast ip naar een verbinding met een dynamisch ip.

Nu ben ik even benieuwd hoeveel impact dat precies zou hebben bij mijn setup en configuratie, dus expertise en tips zijn welkom.

De huidige opstelling:

Modem/Router (Hitron CGNV4) is bekabeld verbonden met een iMac, Synology NAS en Playstation 4.

Bij alle 3 de apparaten heb ik een DHCP gereserveerd in de router zodat ze altijd met hetzelfde IP adres verbinding maken.

Thuis op de iMac staan verschillende netwerk mappen van de NAS als snelkoppeling configureerd voor snelle toegang.

Op de NAS, iMac en een Macbook draaien Synology Cloud Station/Server om bepaalde mappen synchroon te houden tussen deze 3 apparaten.

Voor mij is het essentieel om snel bij de mappen te komen op de NAS middels de snelkoppeling op de iMac. En ook het synchroon houden van mappen is een must om zo op 2 locaties te kunnen werken.

Kan iemand mij vertellen, wat er gebeurd op het moment dat ik overstap naar een dynamisch ip adres?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:46
Dat ligt er helemaal aan hoe je de synology cloud station/server hebt ingericht. Volgens mij biedt synology een vorm van DDNS aan. Dan is het geen enkel probleem als je externe ip wijzigt.\

En volgens mij kan het ook nog via de quickconnect functionaliteit

[ Voor 15% gewijzigd door yniezink op 12-06-2019 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alles wat ik lees: je hebt geen vereiste dat je van buitenaf met apparaat X altijd & overal naar huis kan verbinden. Omgekeerd; alles wat je doet gebeurt "na je router" op je eigen netwerk.

Wat betekent dit voor een ander IP-adres van je ISP? Helemaal niks.

Het enige wat kan gebeuren, maar niet hinderlijk, is dat je misschien een keer opnieuw je MFA moet authenticeren als je met een nieuw IP inlogt op Gmail ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

MAX3400 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:34:
Het enige wat kan gebeuren, maar niet hinderlijk, is dat je misschien een keer opnieuw je MFA moet authenticeren als je met een nieuw IP inlogt op Gmail ofzo.
Ook dat komt vrijwel niet voor omdat het met je cookie geregeld is en niet aan een ip hangt (i.g.v. google).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DukeBox schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:36:
[...]

Ook dat komt vrijwel niet voor omdat het met je cookie geregeld is en niet aan een ip hangt (i.g.v. google).
Hier niet... Ik kan in 3 seconden tijd van 3 verschillede IP's aanloggen op Google. En "random" krijg ik dan alsnog een MFA validatie. En nee, dit is niet zakelijk maar ik heb thuis de mogelijkheid om 3 IP's te wisselen over 3 verschillende netwerken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@yniezink DDNS zegt me helemaal niets, ik heb de NAS erg basic ingesteld. (Paar mappen aangemaakt, en Cloud Station maar verder niks qua internetinstellingen o.i.d.

@MAX3400 Sporadisch (als ik in het buitenland ben) log ik weleens in op mijn iMac via Teamviewer, en zo nu en dan log ik op mijn NAS in via de webrowser met behulp van Quickconnect om net even dat ene bestand van de NAS te halen dat ik niet synchroon heb staan met Cloudstation. In dat soort gevallen moet ik inderdaad met Google Authencitator inloggen.

Ik was in de veronderstelling, dat ik dus niet meer gemakkelijk van buitenaf mijn NAS kan bereiken middels de internet browser en QuickConnect ID, als ik een dynamisch ip adres zou hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Greatsword op 12-06-2019 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:46
@Greatsword https://www.synology.com/...minCenter/connection_ddns

Dus in plaats van als je extern bent te verbinden met je IP adres, kan je ook verbinden met een dynamisch domein dat synology voor je kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:42

aex351

I am the one

Als je gebruik maakt van een domeinnaam dan moet je even iets maken dat de DNS informatie van het domein geüpdate wordt bij een aanpassing van het IP adres. Transip biedt bijvoorbeeld een API aan waarmee het zou kunnen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:41

St@m

@ Your Service

En hoe dynamisch is een dynamisch ip tegenwoordig nog? Ik heb al ~10 jaar hetzelfde ip vanuit Ziggo.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@aex351 Ik doe niets met domeinnamen.

@St@m Oh echt? Dacht dat het om de zoveel weken veranderde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Greatsword schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:58:
@aex351 Ik doe niets met domeinnamen.

@St@m Oh echt? Dacht dat het om de zoveel weken veranderde.
Het kan altijd hetzelfde blijven zoals bij @St@m maar je kan ook elke dag een ander IP krijgen. Je hebt vooral geen garantie dat 'ie X tijd hetzelfde blijft. Wel blijft je IP (heel erg waarschijnlijk) hetzelfde zolang je verbinding up is. Als de verbinding down gaat om wat voor reden, storing bij de provider, stroomuitval, kabel losgetrokken, modem 's nachts uitgezet vanwege stroombesparing, ... is er geen garantie dat je hetzelfde IP weer krijgt. Er is wel een grote kans dat je modem succesvol de aanvraag voor hetzelfde IP gehonoreerd krijgt, als niemand anders 'm nog in gebruik heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 12-06-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@DataGhost In het geval, dat het IP dus wisselt om 1 van je genoemde redenen.

Kan ik dan van buitenaf alsnog de NAS bereiken als ik wederom in de router het DHCP reserveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

"Het IP" is het IP van je provider, ook wel je "externe IP" genoemd, waarmee je op internet bekend bent. Voor je interne netwerk maakt het geen enkel verschil, sterker nog, intern is in principe onbekend wat je externe IP is. DHCP in je router gaat over je interne netwerk dus dat staat er los van. Je zal een Dynamic DNS-hostname moeten hebben die naar je dynamische externe IP wijst om van buiten binnen te komen. Het kan zijn dat je NAS-software iets dergelijks doet, of je moet het zelf bij een andere partij regelen. Op IP kan je ook gewoon binnenkomen maar dan moet je eerst weten welk IP dat is dus :)

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 12-06-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Mijn externe IP adres van Ziggo is zelfs na vervanging van Ziggo router het zelfde gebleven :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24
Greatsword schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:30:
Wegens een leuke aanbieding overweeg ik om over te stappen van een internetverbinding met vast ip naar een verbinding met een dynamisch ip.
[..]
Bij alle 3 de apparaten heb ik een DHCP gereserveerd in de router zodat ze altijd met hetzelfde IP adres verbinding maken.
[..]
Kan iemand mij vertellen, wat er gebeurd op het moment dat ik overstap naar een dynamisch ip adres?
Greatsword schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:08:
Kan ik dan van buitenaf alsnog de NAS bereiken als ik wederom in de router het DHCP reserveer?
Er spelen meerdere IP-adressen. Het adres aan de buitenkant van je modem, wat je krijgt van je internetprovider, en de adressen die aan de binnenkant gebruikt worden.

Je NAS, iMac en Playstation zitten aan de binnenkant. Daar kun je doen en laten wat je wil. Vast IP instellen, het door DHCP zelf laten regelen, reserveringen aanmaken in DHCP, maakt niet uit. Dit helemaal los van wat je provider doet.

Het adres van je provider, aan de buitenkant van je modem, kan vast of dynamisch zijn. Veel vaste adressen (voor thuisverbindingen iig) worden technisch gezien alsnog dynamisch uitgedeeld, maar dan geven ze je de garantie dat het adres niet zomaar aangepast wordt. Of en hoe vaak dit adres verandert is alleen van belang als je dat adres gebruikt om naartoe te verbinden van buitenaf.

Je geeft aan TeamViewer en Synology QuickConnect te gebruiken, en verder niks. Dat zijn beide technologieën waarvoor je in je router geen port forwards hoeft te maken, en die dus ook niet afhankelijk zijn van het gelijk (of vooral: bij jou bekend) blijven van het externe adres.

Oftewel, van provider wisselen maakt niet uit :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Paul (y) Bedankt, Ik was 1 programma vergeten en dat is Plex, maar dat moet hopelijk ook geen probleem zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 12-06-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:23
Even ervanuitgaand dat je nieuwe provider wel een eigen IPv4 adres bied.

Er zijn ook (een paar) providers die dat niet meer bieden. Dan werkt je internet en netwerk wel, maar shizzle die je van buitenaf wilt benaderen thuis dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@DJSmiley Het gaat om Ziggo, zal vast goed zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

As je van Ziggo een connectbox krijgt dan zit je inderdaad achter GCNAT met IPv4. Je krijgt wel een native IPv6 adres.

Dan moet je de helpdesk je modem in bridge laten zetten. Daarna heb je wel een eigen router nodig. Wellicht kan je Synology routertje spelen :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24
Hoeft niet per se in bridge, kan ook terug naar IPv4 only. Maar het kan zomaar zijn (zeker in fZiggo gebied) dat je dual stack krijgt en dus naast IPv6 ook een publiek routeerbaar IPv4-adres.

Voor Plex heb je wel een port forward (of UPnP) nodig maar de Plex App regelt Remote Access verder zelf, dus dan is een (potentieel) wisselend IP-adres ook niet erg.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1