Na veel erover lezen heeft bij mij ook het zonnepaneel virus toegeslagen.
Mijn doel is om zoveel mogelijk energie op te wekken. Ons verbruik is > 10.000kwh, waardoor we met teruglevering niet snel in de knel komen.
Doordat we zoveel verbruiken, is het ook een stuk lastiger om de investering terug te verdienen.
Hierdoor ligt de focus op een zo kort mogelijke terugverdien periode.
Om te beginnen wil ik graag zonnepanelen op onze schuur leggen.
De ene zijde van de schuur ligt pal op het zuiden, waardoor dit perfect zou zijn.
De andere kant is dus een stuk lastiger met de ligging op het noorden. De dakhelling is 35 graden.
Doordat de dakoppervlakte beperkt is met 670x180, kan ik maar 6 panelen per zijde kwijt, waardoor ik het liefst ook panelen op de noordzijde wil leggen.
Mijn eerste vraag is dan ook: heeft het uberhaubt zin om panelen op de noordzijde te leggen?
Zo ja: dan ben ik van plan het volgende erop te leggen:
12 x https://www.winkelman-zon...ly-285wp-half-cell/51751/
In combinatie met de SB3.6-1AV-40 omvormer (berekend middels de Sunny Design portal)
Aangezien er vrijwel geen schaduw is, lijken optimizers mij niet nodig.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, en is dit een goede configuratie?
Mijn doel is om zoveel mogelijk energie op te wekken. Ons verbruik is > 10.000kwh, waardoor we met teruglevering niet snel in de knel komen.
Doordat we zoveel verbruiken, is het ook een stuk lastiger om de investering terug te verdienen.
Hierdoor ligt de focus op een zo kort mogelijke terugverdien periode.
Om te beginnen wil ik graag zonnepanelen op onze schuur leggen.
De ene zijde van de schuur ligt pal op het zuiden, waardoor dit perfect zou zijn.
De andere kant is dus een stuk lastiger met de ligging op het noorden. De dakhelling is 35 graden.
Doordat de dakoppervlakte beperkt is met 670x180, kan ik maar 6 panelen per zijde kwijt, waardoor ik het liefst ook panelen op de noordzijde wil leggen.
Mijn eerste vraag is dan ook: heeft het uberhaubt zin om panelen op de noordzijde te leggen?
Zo ja: dan ben ik van plan het volgende erop te leggen:
12 x https://www.winkelman-zon...ly-285wp-half-cell/51751/
In combinatie met de SB3.6-1AV-40 omvormer (berekend middels de Sunny Design portal)
Aangezien er vrijwel geen schaduw is, lijken optimizers mij niet nodig.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, en is dit een goede configuratie?