Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frac
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik heb afgelopen maart mijn eerste pc gekocht (zie hieronder), compleet nieuw. Na een week gebruiken ging de videokaart (XFX RX580 OC uit het lijstje) kapot, deze was niet meer te repareren en ook niet leverbaar dus heb mijn geld teruggekregen. Inmiddels is deze kaart ruim 70 euro duurder dan toen ik hem kocht, dus ik zat te kijken naar een andere variant ervan (https://tweakers.net/pric...-gts-xxx-edition-8gb.html). In de best buy guide van mei wordt de GTX 1660 aangeraden als 'opvolger' van de RX580 (https://tweakers.net/pric...force-gtx-1660-oc-6g.html). Deze is alleen wel een slag duurder, dus ik twijfel nu of dat het waard is. Heb zelf weinig verstand van videokaarten en vind het moeilijk om op basis van de gevonden informatie een keuze te maken, gezien beide kaarten zijn voordelen hebben (RX580 heeft meer duidelijke reviews, GTX 1660 is nieuwer). Benchmarks etc zeggen mij niet zo heel veel.
Oh en mijn vriend zei dat ik beter niet dezelfde kaart weer kan nemen, omdat hij denkt dat er een mogelijkheid is dat mijn systeem de kaart kapot heeft gemaakt. Is dit inderdaad mogelijk of kan dit niet?

Ik zoek een?
Videokaart waarmee ik overwatch op hoge settings, sims en skyrim op max settings kan spelen. Ook zou ik graag video's willen opnemen met obs en dus bewerken en kunnen streamen (als hobby, dus hoeft niet perfect te zijn). Ik ga niet overclocken.

Wat is je budget?
Het liefst niet meer dan 250, maar wil graag iets waar ik echt wat aan heb. Als een duurdere kaart in mijn geval beter is: prima, maar als ik ook goed verder kan met een kaart van 200 is dat voldoende

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voor XFX gekozen bij de RX580 omdat die de meeste en redelijk goede reviews had (hier op tweakers), maar heb verder geen voorkeur want het is mijn eerste pc en heb dus geen ervaringen met merken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenXFX RX 580 GTS Black Edition 8GB OC+€ 244,15€ 244,15
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 38,20€ 38,20
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 46,50€ 46,50
2MonitorenAOC G2460VQ6 Zwart€ 119,-€ 238,-
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,74€ 7,74
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 61,95€ 61,95
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,35

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Hallo Frac

Ik zie dat Hackus al een aanbeveling heeft gedaan. 1660 zijn rond 200 euro
Zou dat advies ook meenemen.

Maar ik zag dat je monitoren Freesync ondersteunen, dus wellicht is deze ook intressant:
pricewatch: XFX Radeon RX 590 Fatboy 8GB

Beide aanbeveling zullen jouw games en gebruik ruim voldoen, maar bij de Radeon heb je freesync ondersteuning! (wat in mijn eigen ervaring wel fijn is voor games)

En btw, kan je toelichten waarom jouw vriend denk dat je systeem de oude kaart vermoedelijk heeft gesloopt?
Ik geloof dit eerlijk gezegd niet.

Groet Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:50

Praetextatus

the dutch_paki

@Ddewit89 De Nvidia kaarten kunnen inmiddels ook overweg met Freesync dus dat is niet meer zo heel relevant. Verder zou ik eventueel ook op YouTube wat vergelijken.
De 1660 hebben echt wat voordelen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Praetextatus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:55:
@Ddewit89 De Nvidia kaarten kunnen inmiddels ook overweg met Freesync dus dat is niet meer zo heel relevant. Verder zou ik eventueel ook op YouTube wat vergelijken.
De 1660 hebben echt wat voordelen.
Ik zou toch adviseren om de lijst met ondersteunde Freesync monitors die met Nvidia kaarten werken na te kijken. :9 Tis geen 100% garantie dat elke Freesync monitor met Nvidia kaarten werken.

Om dit te voorkomen:
https://www.pcworld.com/a...c-gsync-imcompatible.html

Dan hier weer een lijstje met validated monitors:
https://www.nvidia.com/en...ts/g-sync-monitors/specs/

Daarom vind ik het wel relevant omdat een ATI kaart 100% compatibiliteit bied voor freesync en Nvidia niet O-) Uiteraard relevant bij je monitor keuze verder niet

[ Voor 28% gewijzigd door Mister-White op 05-07-2019 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er zijn maar heel weinig monitoren welke niet werken. Dat ze niet getest zijn betekent niet dat ze niet werken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frac
Bedankt voor alle reacties! Ik heb sinds ik mijn bericht stuurde me vooral bezig gehouden met tentamens dus heb pas een paar dagen tijd gehad voor de kaart.

Ik denk dat ik voor de RX590 van @Ddewit89 ga. Snap jullie punt, @Praetextatus en @-The_Mask- maar zag dat mijn monitor niet in het lijstje stond en neem dan liever het risico niet (hoewel ik niet zeker weet of ik freesync gebruik).

Ik heb wat YouTube video's gekeken die verschillende kaarten vergelijken, maar ik vind het lastig om het daadwerkelijke verschil te zien (Ben daar sowieso niet zo goed in haha als ik iets goed vond draaien op mijn oude laptop, noemden vrienden met een goede pc het een PowerPoint).

Verder heeft mijn vriend niet echt argumenten voor waarom mijn pc de kaart gesloopt zou hebben, maar is het meer een "Het is een optie dus waarom het risico nemen". Hij heeft geen verstand van pc's verder en ik vind het zelf ook niet echt aannemelijk, maar aan de andere kant heb ik er zelf ook geen verstand van dus vandaar dat ik het noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@Frac
FreeSync kan net zo goed trouwens problemen geven met de monitor. Net zoals bij nVidia bestaat er een hele kleine kans op problemen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:11
Ik zou voor de GTX gaan als die minimaal even snel is. Die zijn een stuk zuiniger qua energieverbruik en daarmee warmte/lawaai.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kgloude
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08 12:55
Graag haak ik op deze discussie in. Ik heb namelijk precies dezelfde setup en budget als @Frac met een twijfel als upgrade tussen RX 580 of GTX 1660.

Ik zie wat verschillen tussen deze 2 chips waarbij de GTX minder is(of lijkt):
- het aantal rekenkernen: RX 2.304 stuks en GTX 1.408 stuks
- werkgeheugen RX met 8GB vs GTX met 6GB
- busbreedte: RX 265 bit vs GTX met 192 bit

Ik zou toch neigen naar de GTX omdat dit een nieuwere kaart is en de klokfrequentie hoger is, maar is dat een logische redenering? Waarom zou ik voor de GTX kiezen in plaats van de RX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:50

Praetextatus

the dutch_paki

Kgloude schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:09:
Graag haak ik op deze discussie in. Ik heb namelijk precies dezelfde setup en budget als @Frac met een twijfel als upgrade tussen RX 580 of GTX 1660.

Ik zie wat verschillen tussen deze 2 chips waarbij de GTX minder is(of lijkt):
- het aantal rekenkernen: RX 2.304 stuks en GTX 1.408 stuks
- werkgeheugen RX met 8GB vs GTX met 6GB
- busbreedte: RX 265 bit vs GTX met 192 bit

Ik zou toch neigen naar de GTX omdat dit een nieuwere kaart is en de klokfrequentie hoger is, maar is dat een logische redenering? Waarom zou ik voor de GTX kiezen in plaats van de RX?
Dat zijn de specificaties die je beschrijft, maar dat is maar een (klein) deel van het totaal. Als je de benchmarkt erbij pakt dan kom je erachter dat de 1660 toch net wat sneller en zuiniger is.

Bekijk deze review eens:
reviews: Nvidia GTX 1660 - Het vuur aan AMD's schenen

[ Voor 9% gewijzigd door Praetextatus op 17-07-2019 22:38 . Reden: link toegevoegd ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kgloude
Bedankt voor het duidelijke en snelle antwoord. De review en benchmarks helpen hierbij een hoop.

Als ik het zo bekijk is het mogelijk nog slimmer om voor de GTX Ti te gaan en €50 meer te investeren. Vooral als ik kijk naar de prijs-prestatie verhoudingen.

Ik ben in ieder geval overtuigd om voor een GTX te gaan, en niet voor een RX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frac
Kgloude schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:30:
Bedankt voor het duidelijke en snelle antwoord. De review en benchmarks helpen hierbij een hoop.

Als ik het zo bekijk is het mogelijk nog slimmer om voor de GTX Ti te gaan en €50 meer te investeren. Vooral als ik kijk naar de prijs-prestatie verhoudingen.

Ik ben in ieder geval overtuigd om voor een GTX te gaan, en niet voor een RX.
Toevallig dat je dezelfde setup hebt! Wat heeft jou ervan overtuigd om voor de GTX te gaan, en is jouw monitor wel Nvidia/Freesync compatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kgloude
Frac schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 01:09:
[...]

Toevallig dat je dezelfde setup hebt! Wat heeft jou ervan overtuigd om voor de GTX te gaan, en is jouw monitor wel Nvidia/Freesync compatible?
De setup is nagenoeg gelijk met dezelfde CPU, vergelijkbare mobo en geheugen, vandaar dat ik dat zo noemde.

Uiteindelijk was het een combinatie van betere prestaties in de benchmarks uit de review van de 1660's, lager verbruik en ook dat het simpelweg nieuwere chips zijn van de GTX. De prestatie index was ook een handig overzicht in de review

Ik heb inderdaad 2 monitors die zowel Gsync en Freesync compatible zijn, dus het maakte niet uit of ik voor ATI of Nvidia ging.

Ondertussen heb ik zelfs al de Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti Windforce OC 6G in mijn systeem hangen en hij draait als een zonnetje. Uiteindelijk toch besloten om €50 meer te investeren voor de Ti om toch wat meer prestaties te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Zelf heb ik de zelfde situatie gehad, kreeg het geld terug maar er was geen variant meer voor de prijs. Gewacht op een goede deal en uiteindelijk een GTX 1660 voor 210€ gekocht. Zoveel stiller dan mijn 580

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frac
Nou, na nog bijna 2 weken nadenken heb ik net een GTX 1660 Ti besteld. Ik zag online dat Gsync ook op mijn monitor zou moeten werken (meerdere mensen confirmen dat in ieder geval) en ik vond dat ik na 3/4 maanden toch wel eens een keer een keuze moest maken. Bedankt iedereen voor alle tips, ervaringen en hulp!
Pagina: 1