Stekend ongedierte in achtertuin, wat is het en wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Iets meer dan jaar geleden verhuisd en net als vorig jaar rond deze tijd van warm weer en meer buiten zijn, zitten met name onze benen na een avond buiten onder de rode bulten.

Vaak groter en meer jeukend dan een normaal muggenbultje, op mijn been nu een opgezette warme plek van zo'n 2x5 cm. Maar ook kleinere flink jeukende bulten. Totaal een stuk of 5 per persoon na één namiddag/avond.

Het is mij niet duidelijk welk insect hier verantwoordelijk voor is en wat er tegen te doen.

We hebben geen stilstaand water in de buurt. De tuin is ongeveer 25 meter diep met gras en achterin een tweetal volwassen eiken (en nog nodige boompjes en struiken). De eikenprocessierups zat er vorig jaar in, nu nog niet gezien maar een straat verder zit hij al wel. Echter op plaatjes zie ik vooral dat mensen heel veel kleine bultjes hebben (soort uitslag) en dat hebben wij niet.

Er loopt, springt en vliegt van alles rond, met name achterin bij de bomen. Een stilzittende vlieg die ik Googelde was volgens mij een Daas, maar ben geen kenner. Ik lees dat de steek van de Daas zeer pijnlijk is en die op mijn been heb ik niet gemerkt.

Heeft iemand een tip hoe er achter te komen welke insecten dit doet en is er een goede manier ze uit je tuin te weren? Een citronella kaarsje op de tuintafel zet niet echt zoden aan de dijk verwacht ik.

We hebben sowieso veel muggen en als je achter in de tuin loopt komen ze gegarandeerd op je zitten om te steken. Gisteren alleen even de sproeier neer wezen zetten en zie er gewoon een landen op mijn arm die meteen toesloeg. Maar dit leverde "slechts" en normale muggenbult op.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zonneallergie, gevoelig voor warmte, pollen, brandnetels?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien we hier op Tweakers zitten: knoop een GoPro aan je been en bekijk na een avondje wat voor beesten er op je been zijn gaan zitten op de plekken waar daarna een bult zit? :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-02 11:46
De omschrijving van @mrnn is 99% zeker van de daas c.q. steekvlieg. Die geven grote bulten waar je dagen 'plezier' van hebt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• mrnn
Theo74 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:40:
[...]

De omschrijving van @mrnn is 99% zeker van de daas c.q. steekvlieg. Die geven grote bulten waar je dagen 'plezier' van hebt.
Hmm ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Heb er inmiddels dagen plezier van en vorig jaar ook meerdere keren gehad met 7+ dagen plezier. Maar dat verklaart nog niet de kleinere bulten (die nog altijd groter zijn dan de gemiddelde muggenbult).
Orion84 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:36:
Aangezien we hier op Tweakers zitten: knoop een GoPro aan je been en bekijk na een avondje wat voor beesten er op je been zijn gaan zitten op de plekken waar daarna een bult zit? :P
Hahaha goede tip en de Gopro heb ik al in huis. Al heb ik hier toch minstens 4K voor nodig, en eigenlijk ook een drone om ze te kunnen volgen! En een macro objectief voor de foto nadat ik hem gevangen heb. Ik ga even een bestellijstje maken.
DeBolle schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:35:
Zonneallergie, gevoelig voor warmte, pollen, brandnetels?
Daar zijn de rode bulten te groot, te jeukend en te geïsoleerd voor denk ik. Zon valt af, alleen in eigen tuin last en met name op benen. Brandnetels hebben we niet. Pollen heb ik geen verstand van, maar kunnen die grote jeukende rode bulten veroorzaken? En dan alleen in de namiddag en avond?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:27
Eikenprocessierups?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42
Zandvlieg? Want een daas zie je vliegen en soms voel of zie je deze wel eens op je zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door The_Greater op 12-06-2019 16:08 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• mrnn
De kans is groot dat deze in onze tuin zit, echter op de foto's die ik zie hebben mensen heel veel kleine rode bultjes. Niet enkele grotere rode bulten.
The_Greater schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:05:
Zandvlieg? Want een daas zie je vliegen en soms voel of zie je deze wel eens op je zitten.
Volgens het RIVM komt deze niet in Nederland voor.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• mrnn
Goh die plaatjes laten al een stuk grotere bulten zien dan ik in eerste instantie uit de Google afbeeldingenzoeker haalde. Als ik deze foto's zo zie dan is de processierups toch niet zo ondenkbaar. Ik hoop van niet want het zou een beetje jammer zijn als je je tuin van mei tot augustus niet kunt gebruiken :|

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@mrnn Gewoon dood maken. Fik in de boom ofzo. Gif spuiten. Gemeente bellen en alle bomen afzoeken.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die grote bulten die je beschrijft zijn van de daas, de steken daarvan zijn niet persé pijnlijk en je voelt ze ook niet zitten. Afaik zijn dazen vooral actief op plaatsen met water en/of vee.

Bultjes van de eikenprocesierups zijn erg klein, beetje vergelijkbaar met die door brandnetels. Wel kan zo'n bultje nog dagenlang jeuken.

edit: Je zou een dazenval in je tuin kunnen ophangen, net als wel eens bij een paardenwei wordt gedaan :P

[ Voor 19% gewijzigd door MadMarky op 12-06-2019 16:32 ]

🖥️ | 🚗

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een dazenbeet voel je wel, dat geeft een pitsend gevoel wanneer hij bijt. Maar echt pijn doet dat niet. De bulten zijn inderdaad wel herkenbaar, dit vind ik een goeie representatieve foto: https://www.google.com/se...989#imgrc=XcdmcVH3uVvSGM: (de plek is wat groot uitgevallen maar voor de rest wel represenatief voor hoe een dazenbeet er bij mij uit ziet)

Een daas ziet eruit als een grijze vlieg. Op google afbeeldingen vind ik de plaatjes wat groot uitvallen, een daas is vaak niet zo groot als een bij, tenzij je een hele dikke te pakken hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door Mavamaarten op 12-06-2019 16:34 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• mrnn
Ivysaur schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:25:
@mrnn Gewoon dood maken. Fik in de boom ofzo. Gif spuiten. Gemeente bellen en alle bomen afzoeken.
De bomen zijn beschermd en mogen niet weg. Daarbij vinden we ze erg mooi en staan ze ook bij al onze buren dus zelfs die van ons platbranden lost niets op ben ik bang.
MadMarky schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:29:
Die grote bulten die je beschrijft zijn van de daas, de steken daarvan zijn niet persé pijnlijk en je voelt ze ook niet. Afaik zijn dazen vooral actief op plaatsen met water en/of vee.

Bultjes van de eikenprocesierups zijn erg klein, beetje vergelijkbaar met die door brandnetels. Wel kan zo'n bultje nog dagenlang jeuken.
Dan is de daas bij deze wel bevestigd. Het is alleen niet echt te voorkomen als ik online zo lees. Lange broek en trui kan helpen, lekker in de zomer. Wellicht zo'n dazenbol maar dat lijkt me ook weer wat overdreven en trekt ze misschien juist wel weer aan. Vreemde is dat we helemaal geen vee of water in de buurt hebben. Het is gewoon een woonwijk zij het met grote diepe tuinen met hoge bomen. Bos zit op paar honderd meter afstand.
Mavamaarten schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:32:
Een dazenbeet voel je wel, dat is een pitsend gevoel wanneer hij bijt. Maar echt pijn doet dat niet. Een daas ziet eruit als een grijze vlieg. Op google afbeeldingen vind ik de plaatjes wat groot uitvallen, een daas is vaak niet zo groot als een bij, tenzij je een hele dikke te pakken hebt.
Kan best dat ik hem dan wel gevoeld heb. Ik was met de tuin bezig, aan het grasmaaien, etc. Voelde regelmatig wel wat maar dan sla of veeg je even zonder er bij na te denken. Het is in ieder geval niet extreem pijnlijk geweest. Heb er nu een stuk meer last van...

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 10:11

Cis

Heb je geen directe buren, die mogelijk hetzelfde probleem ervaren?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• mrnn
hmm dat is nog wel een goede om te checken. Ik zit in een buurt app groep dus gooi het daar eens in vanavond. Huis naast ons is momenteel leeg en aan andere kant oudjes die alleen in driedelig pak naar buiten gaan ;-)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

mrnn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:38:
Huis naast ons is momenteel leeg en aan andere kant oudjes die alleen in driedelig pak naar buiten gaan ;-)
Aahhh, de buren van het huis naast je dat leeg is zijn denk ik al opgegeten, en de anderen zijn ervaringsdeskundigen. :+

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
MadMarky schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:29:
edit: Je zou een dazenval in je tuin kunnen ophangen, net als wel eens bij een paardenwei wordt gedaan :P
Dacht altijd dat dit speelgoed voor het paard was. /3

[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 12-06-2019 17:02 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Eikenprocessierups ziet er heel anders uit van persoon tot persoon. Bij mij ziet het er uit alsof m'n hele hals een soort van 3D tattoo in roodtinten heeft gekregen, bij een collega zijn het kleine puntjes. Vorig jaar en het jaar ervoor zag ik er ook totaal niet uit. Ik heb het hoofdzakelijk op de binnenkant van m'n onderarmen, net boven m'n onderbroek en in m'n hals.

Op de Engelse wiki pagina over dat kutbeest las ik dat Cetrizine-gebaseerde medicijnen helpen tegen de jeuk en huidirritatie, dus sindsdien slik ik 2x per dag Levocetirizine 5mg, waar ik dit voorheen alleen slikte als bepaalde pollen in de lucht hingen. Het lijkt wel wat te helpen in ieder geval. Dat spul kost iets van 2 ct per pilletje.

Normaal ben ik niet zo'n fan van medicijnen, en er zullen allicht allerlei bijwerkingen zijn, maar als ik een jaar korter er door leef heeft mij dat twee jaar jeukend en kapot krabben bespaard, dus netto een jaar opgeleverd.

Bijna een miljoen mensen in Nederland hebben een recept voor dat spul. Als je huisarts moeilijk doet; in Hongarije, Finland, VS is het gewoon vrij te koop...

En als ik thuis of op m'n werk aankom spoel ik m'n onderarmen af en klop ik m'n overhemd uit.

Kleren waarmee je buiten hebt gelopen ook nooit op je bed leggen.

Ik nog steeds benieuwd wat er nu gebeurd als ik op zo'n besmette boom een stuk isolatietape aanbreng en dan twee koperdraadjes met 3 kV ertussen op een cm afstand. Zijn die beesten dan zo aardig om daar 's avonds in processie allemaal overheen te lopen en dood te gaan? Zal wel weer niet..
ZpAz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:00:
[...]

Dacht altijd dat dit speelgoed voor het paard was. /3
Dat dacht ik ook. Of een soort overdekte drinkbak ofzo. Weer wat geleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-06-2019 18:57 ]

• mrnn
@kabeltjekabel maar daar heb jij dus sowieso last van, niet eens per se omdat je zo'n boom in je achtertuin hebt staan? Heb namelijk al wel een weekje overal jeuk, met name armen en benen, maar verder niets te zien dus maar geen aandacht aan geschonken nog. De steek van de daas eist die op :-) Maar de helft van de eiken in onze stad zitten al rupsen in. Net nog eens goed gekeken maar zie ze hier in de tuin nog niet, ook op de straatapp nog niemand die ze in de tuin heeft.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mrnn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:14:
@kabeltjekabel maar daar heb jij dus sowieso last van, niet eens per se omdat je zo'n boom in je achtertuin hebt staan? Heb namelijk al wel een weekje overal jeuk, met name armen en benen, maar verder niets te zien dus maar geen aandacht aan geschonken nog. De steek van de daas eist die op :-) Maar de helft van de eiken in onze stad zitten al rupsen in. Net nog eens goed gekeken maar zie ze hier in de tuin nog niet, ook op de straatapp nog niemand die ze in de tuin heeft.
Bij de straten met eiken is het hier meer 90% ofzo. Veelal meerdere nesten per boom van die ***rupsen.

Vandaag ook nog zo'n eik gezien; van de grond tot 2 meter hoog aan de noordkant helemaal vol met rupsen. :r :r :r :r

En nee, niet in de achtertuin. Maar ik fiets veel, en bepaalde delen van de route naar m'n werk zijn dus van die eikenlanen. Ik heb vandaag een 3e route gereden; maar ook daar heb ik vlak bij m'n werk een flink stuk met van die bomen naast het fietspad. Heb vanmorgen overwogen over de weg te fietsen daar.

Erg mooi die eikenlanen, maar als ze vol zitten met rupsen is voor mij de lol er wel een beetje af van mei tot ... ??

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-06-2019 19:27 ]

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-02 19:44
mrnn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:33:
[...]

Dan is de daas bij deze wel bevestigd. Het is alleen niet echt te voorkomen als ik online zo lees. Lange broek en trui kan helpen, lekker in de zomer.

Kan best dat ik hem dan wel gevoeld heb. Ik was met de tuin bezig, aan het grasmaaien, etc. Voelde regelmatig wel wat maar dan sla of veeg je even zonder er bij na te denken. Het is in ieder geval niet extreem pijnlijk geweest. Heb er nu een stuk meer last van...
De daas is bij mij in landelijk NRW een vaste klant. Zie je meer dan gewone vliegen hier. Ze vallen vooral aan als je vochtig bent, water of zweet maakt niet uit. (zwembad, sportveld betekent oppassen)
Houd jezelf dus droog. En opletten, want z'n landing en steek merk je niet. Pas daarna begint de ellende.
Echt een leuk beestje als je een competitiewedstrijd staat te tennisssen. :(

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:03
Ik heb dat ook wel elk jaar. Leuke barbecue gehad, lekker buiten gezellig dan de volgende dag zo'n rode cirkel op m'n been die heet is en alles staat strak. In het midden een pitje waar dan vaak ook nog vocht uit loopt. Fucking irritant. Nog niets gevonden wat helpt om het te voorkomen.
Die beestjes vinden mij sowieso wel lekker, ik telde ooit in het vliegtuig terug uit Italië 26 muggenbulten op m'n rechter onderbeen, toen ben ik maar gestopt met tellen ...

Roomba E5 te koop

Pagina: 1