MacBook of Windows laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221724

Topicstarter
Hoi! Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop waar ik goed mee kan editen (video en foto). Ik wilde eerst graag een macbook 15", maar ik twijfel nu een beetje. Zou je me kunnen vertellen wat de voordelen zijn van een macbook en die van een laptop met windows? En aankoop suggesties zijn zeker ook welkom!
Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar 2ehands/2ekans laptops :)
Groeten Sanne

Wat ga je met je laptop doen?
Editen met Adobeprogramma's

Wat is je budget?
Rond €2250

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ik ga voor mijn werk wel reizen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:22

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat heb je zelf al gevonden m.b.t. de voor en nadelen. Waar twijfel je tussen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-07 14:14
Tsja hangt er een beetje vanaf wat voor programma je wilt gebruiken. Als je final cut pro wilt gebruiken kun je beter een macbook kopen maar als je voor adobe gaat maakt het wat minder uit en moet je gewoon kijken wat je fijner vindt werken qua besturingssysteem. En met jouw budget zou ik gewoon een nieuwe kopen en geen tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Daan_
Wat ik heb gevonden is:

Mac:
-duur
+goeie anti virus
+metaal dus blijft lang goed werken
+ruimt zelf werkgeheugen op

Andere:
+Goedkoper
-Blijft minder lang goed werken
-Loopt langzaam vol qua geheugen

Dat was het eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Verona27

Ik ga met Adobe werken. En ik wil het liefste een 2ekans omdat dat duurzamer is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Anoniem: 1221724 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:37:
@Daan_
Wat ik heb gevonden is:

Mac:
-duur
+goeie anti virus
+metaal dus blijft lang goed werken
+ruimt zelf werkgeheugen op

Andere:
+Goedkoper
-Blijft minder lang goed werken
-Loopt langzaam vol qua geheugen

Dat was het eigenlijk....
toon volledige bericht
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt maar het is niet helemaal juist. Windows 10 heeft tegenwoordig prima antivirus en als je gewoon veilig browst en geen troep download kan er praktisch niets misgaan. Verder heb je ook gewoon duurzame windows laptops en ik weet niet echt wat je bedoelt met ruimt zelf werkgeheugen op/loopt langzaam vol qua geheugen? Beide besturingssystemen kunnen anno 2019 goed omgaan met werkgeheugen management. Als je graag een duurzame laptop wilt zou ik jou gewoon een Macbookje aanraden. Kies bv een 2015 Macbook pro 13/15 inch die heeft nog een kwalitatief goed toetsenbord en kan prima nog een tijdje mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Met welke windows laptop vergelijk je nu.

Goede virus scanners zijn er meer dan genoeg voor Windows. En in verleden kon men nog wel eens roeptoeteren dat er voor het besturing systeem van Apple geen virussen waren, maar die tijd was.

En wat bedoel je met
* blijft minder lang goed werken?
* geheugen dat langzaam volloopt.

Zou iets meer onderzoek doen. Er is genoeg informatie te vinden hier op forum etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 12-06-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedoel qua werkgeheugen management idd
Maar misschien ben ik dan een beetje verkeerd geinformeerd...

En is een Macbook van 2015 niet erg verouderd qua technologie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En waarom denk je dat deze verouderd is? Over welk type hebben we het en welke spes. Je stelt nu vragen met minimale eigen inzet en informatie.

Wens je gerichtere antwoorden/adviezen te ontvangen. Probeer dan zo volledig mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:07

lasharor

7 december 2004

Ik denk dat je wat specifieker moet zijn wat voor content je wilt bewerken. Mijn 2015 13" Macbook pro heeft soms wat problemen in Photoshop met bijv. grotere raw bestanden. 4K editing (en uberhoubt het afspelen van deze content) is problematisch.

Ik zou echter niet snel voor een een andere (nieuwere) macbook kiezen en vooral niet een tweedehands model. Er zijn naar mijn gevoel toch erg veel problemen met het toetsenbord en je wilt niet in de situatie komen dat de garantie over een aantal jaren is verlopen en jij niets meer met je mac kan omdat er een toets vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:35
Als je bijvoorbeeld met Final Cut zou werken of muziekprogramma's zoals Cubase / Logic X zou Apple heer en meester zijn. Maar juist met de Adobe programma's zou ik voor een Windows laptop gaan met een Nvidia videokaart.

Hier wordt dat ook mooi uitgelegd: https://www.pugetsystems....ro-vs-PC-Performance-934/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07 10:56
zonder meteen de diepte in te duiken kwa specs en whatnot, zou ik voor een Macbook gaan. Ik ben 2-3 jaar geleden overgestapt van windows naar mac, zowel prive als zakelijk, omdat ik wel degelijk de ervaring had dat de windows machines snel trager werden en snel verouderde. Mijn grootste reden voor de overstap is echter iets heel simpels geweest: de mac zet ik nooit uit. Openklappen, inloggen en doorgaan: in 1 vloeiende ervaring. Dat is nooit mijn ervaring geweest bij windows machines. Opstarten uit hibernate/stand-by werkt(e) gewoon niet zo snappy als bij mac.

Op basis van gevoel en ervaring van mijzelf zou ik je een mac aanraden. Je budget laat het toe. Let wel, ik heb de afgelopen 3 jaar geen windows meer aangeraakt, dus kan niks zeggen over hoe die er nu voor staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Xecuter NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:15:
zonder meteen de diepte in te duiken kwa specs en whatnot, zou ik voor een Macbook gaan. Ik ben 2-3 jaar geleden overgestapt van windows naar mac, zowel prive als zakelijk, omdat ik wel degelijk de ervaring had dat de windows machines snel trager werden en snel verouderde. Mijn grootste reden voor de overstap is echter iets heel simpels geweest: de mac zet ik nooit uit. Openklappen, inloggen en doorgaan: in 1 vloeiende ervaring. Dat is nooit mijn ervaring geweest bij windows machines. Opstarten uit hibernate/stand-by werkt(e) gewoon niet zo snappy als bij mac.

Op basis van gevoel en ervaring van mijzelf zou ik je een mac aanraden. Je budget laat het toe. Let wel, ik heb de afgelopen 3 jaar geen windows meer aangeraakt, dus kan niks zeggen over hoe die er nu voor staan.
ondanks het feit dat ik denk dat dat inderdaad beter werkt op een macbook, heb ik zelf een dell latitude en die zet ik eigenlijk ook nooit uit, ding staat nu al twee weken aan en dat levert echt 0 problemen op. Dus zou dat niet als de beste motivatie aandragen, je houdt den ook terecht een slag om de arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1221724 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:57:
Hoi! Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop waar ik goed mee kan editen (video en foto). Ik wilde eerst graag een macbook 15", maar ik twijfel nu een beetje. Zou je me kunnen vertellen wat de voordelen zijn van een macbook en die van een laptop met windows? En aankoop suggesties zijn zeker ook welkom!
Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar 2ehands/2ekans laptops :)
Groeten Sanne

Wat ga je met je laptop doen?
Editen met Adobeprogramma's

Wat is je budget?
Rond €2250

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ik ga voor mijn werk wel reizen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee
toon volledige bericht
oa
https://www.dell.com/nl-n...tion/sf/precision-laptops
V&A aangeboden: VERZEGELD + XEON-processor: HP ZBook Studio x360 G5
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,6 GHz, 512GB (Qwerty) Space...

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 12-06-2019 15:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07 10:56
Verona27 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:19:
[...]

ondanks het feit dat ik denk dat dat inderdaad beter werkt op een macbook, heb ik zelf een dell latitude en die zet ik eigenlijk ook nooit uit, ding staat nu al twee weken aan en dat levert echt 0 problemen op. Dus zou dat niet als de beste motivatie aandragen, je houdt den ook terecht een slag om de arm.
Maar doet je Dell dat na 3 jaar nog steeds net zo goed? Bij mijn macs namelijk wel. Oprechte interesse is dit overigens en geen apple fanboyism oid :*)

Nadeel van de '17/'18 macs zijn de butterfly-key toetsenborden. Die zijn echt een ramp en een design fout. Dus de 2018 modellen niet doen. 2015 zijn degene met meer travel welliswaar, maar die typen heerlijk. 2019 tb's hebben nieuw ontwerp en schijnen goed te zijn. Mijn '18 macbook gaat binnenkort uit logeren voor een vervanging van het tb voor het nieuwe ontwerp.

[ Voor 24% gewijzigd door Xecuter NL op 12-06-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zelf altijd met Windows gewerkt en nu vanuit werk sinds een paar maanden een Mac en ik vind het enorm tegenvallen.

Kijk dus goed of je met MacOS of Windows wilt werken, Windows komt op mij meer over als geschikt voor een poweruser, makkelijker om fullscreen te werken, bestandsbeheer is stukken beter, schermen/programma's naast elkaar werkt makkelijker, menu's van programma's zitten in de programma's in plaats van altijd bovenin je scherm, het gemis van een startmenu en taakbalk.

Veel handige Windows functies zijn met extra applicaties wel toe te voegen maar dat lijkt me niet de bedoeling van een OS, dat hoort gewoon compleet te zijn. Nog een voorbeeld, een indicatie van hoe lang je accu nog mee gaat, die heeft MacOS dus standaard niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Xecuter NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:26:
[...]

Maar doet je Dell dat na 3 jaar nog steeds net zo goed? Bij mijn macs namelijk wel. Oprechte interesse is dit overigens en geen apple fanboyism oid :*)

Nadeel van de '17/'18 macs zijn de butterfly-key toetsenborden. Die zijn echt een ramp en een design fout. Dus de 2018 modellen niet doen. 2015 zijn degene met meer travel welliswaar, maar die typen heerlijk. 2019 tb's hebben nieuw ontwerp en schijnen goed te zijn. Mijn '18 macbook gaat binnenkort uit logeren voor een vervanging van het tb voor het nieuwe ontwerp.
Grappig, zit net even te kijken maar heb deze laptop in augustus 2016 tweedehands gekocht via Tweakers dus ja ik kan wel zeggen dat ie het na 3 jaar nog steeds goed doet. Zoals ik al zei niet zo vloeiend als jouw 2018 macbook (hoop ik voor je) maar goed ik heb deze laptop toen ook voor 600 euro aangeschaft en ben er nog steeds echt super tevreden over. Extreem goede accuduur, typt heerlijk en is nog steeds lekker snel. Bovendien: intern upgradebaar. Dus ook zeker wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:35
Homeland schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:31:
Zelf altijd met Windows gewerkt en nu vanuit werk sinds een paar maanden een Mac en ik vind het enorm tegenvallen.

Kijk dus goed of je met MacOS of Windows wilt werken, Windows komt op mij meer over als geschikt voor een poweruser, makkelijker om fullscreen te werken, bestandsbeheer is stukken beter, schermen/programma's naast elkaar werkt makkelijker, menu's van programma's zitten in de programma's in plaats van altijd bovenin je scherm, het gemis van een startmenu en taakbalk.

Veel handige Windows functies zijn met extra applicaties wel toe te voegen maar dat lijkt me niet de bedoeling van een OS, dat hoort gewoon compleet te zijn. Nog een voorbeeld, een indicatie van hoe lang je accu nog mee gaat, die heeft MacOS dus standaard niet?!
Blijkbaar is het ook wat je gewend bent: ik heb precies hetzelfde maar dan omgekeerd. Voor het werk een Windowsmachine, thuis al jaren een Mac. Op een Mac heeft bijna elk programma dezelfde logica in bediening, in Windows loop ik altijd te zoeken.
Instellingen zijn op de Mac veel intuïtiever dan op Windows. Pro-instellingen kunnen ook via de terminal (alleen voor de pro!). Fullscreen en twee schermen werkt mijns inziens tegenwoordig veel sneller en gemakkelijker op de Mac (dat was een paar jaar geleden nog anders).
De zoekfunctie is veel beter op de Mac dan in Windows (in Windows worden bij mij zelden de juiste bestanden gevonden, op de Mac open ik de bestanden juist meestal via het zoekvenster).
Ik start mijn Mac (van 2008 en van 2012) maandenlang niet opnieuw op. Bij Windows (Lenovo) krijg ik na een paar dagen al allerlei foutmeldingen of dingen die niet meer werken.
Mijn werkvoorbereiding thuis doe ik op mijn eigen Mac, omdat ik altijd ruzie heb met Windows :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! De meningen lopen best wel uit een!
Wat vinden jullie van deze?
https://macvoorminder.nl/...hz-i7-16gb-512gb-ssd-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

Daar heb je een hele goede laptop mee, en met garantie zo te zien.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Mac is niet duur. Het kost in aanschaf wel een boel geldmaat daar zit echt verschil tussen. Zelf herik ik Premiere gebruikt de afgelopen jaren voor mijn studie. MacBook trok het prima, misschien niet heel snel meer maar voor mijn doen voldoende. De grotere renderklussen liet ik 's avonds doen terwijl ik lag te slapen. En dat allemaal op een MacBook uit 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 09:15
Heb enkele jaren dure macbook pros gehad van het werk, heb nu zelf voor persoonlijk gebruik een windows laptop gekocht.

- MacBook bouwkwaliteit blijft de referentie ... ik heb enkel ervaring met de modellen tot 2015, daarna is het blijkbaar een beetje bergaf gegaan (toetsenbord issues). Maar een model 2015 heeft een heel goed scherm, toetsenbord, trackpad, speakers ...
- MacBooks zijn altijd al aan de dure kant geweest, maar de laatste jaren zijn ze naar mijn inziens toch echt veel te duur geworden.
- MacOS gaat inderdaad beter om met dicht en open klappen van laptop, en gebruikt ook minder batterij als hij is dichtgeklapt.
- Na een aantal jaren MacOS gebruiken mis ik MacOS niet, maar dat is zeer persoonlijk. Windows is echt niet meer de draak die het vroeger was (jaja, windows millenium was niet echt stabiel maar dat is ook al even geleden niet waar). En bestandsbeheer is inderdaad intuitiever in windows dan die finder van MacOS. En windows ieder jaar herinstalleren omdat alles trager begint te worden, dat is ook iets van vroeger. Ik denk dat ik de voorbije 5 jaar geen reinstalls meer heb gedaan om die reden (vroeger was dat inderdaad nodig), en ik heb ook al in geen jaren geen instabiele windows machine meer gehad (en ik werk dagelijks minstens 8u op een pc)

Een nieuwe macbook, daar zou ik zelf nooit het geld voor over hebben, ik ben perfect gelukkig met de windows laptop die ik nu heb gekocht voor 1000 euro. Wil je toch MacOS, kijk dan eens naar de prijzen voor een 2dehands 2015 model. Is video editing echter heel belangrijk, dan zou ik geen MacBook overwegen, puur omdat je bij windows laptops minder betaald voor de machines met snellere processoren, veel geheugen ...

[ Voor 11% gewijzigd door spoonman op 21-06-2019 18:24 ]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Voor €2250 koop je ook een pracht van een Dell Latitude.
Die dingen blijken zó stevig, dat je d'r met een auto overheen kunt rijden.
(Ok, de case was kapot en het scherm had paarse vlekken, maar los van dat deed 'ie het nog prima.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:45

Prx

Mocht je wel gaan kijken naar een (tweedehands) MacBook, kijk dan vooral onderstaande video even van een reparateur. Hij geeft wat goede adviezen over welke modellen je dan moet vermijden en waarom.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Macbook buyer's guide: Louis' recommendation list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 15:19

zap8

do ya wanna bump

Wat dehardstyler zegt
dehardstyler schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:08:
Als je bijvoorbeeld met Final Cut zou werken of muziekprogramma's zoals Cubase / Logic X zou Apple heer en meester zijn. Maar juist met de Adobe programma's zou ik voor een Windows laptop gaan met een Nvidia videokaart.

Hier wordt dat ook mooi uitgelegd: https://www.pugetsystems....ro-vs-PC-Performance-934/
Dus als je met Adobe spul wilt werken ga voor Windows met NVIDIA kaart, wil je op Mac gaan werken kom je al snel bij Mac only programma's, waardoor je snel helemaal vast zit in het Apple ecosysteem. Overigens populaire muziekprogramma's als Ableton, Reason en Bitwig draaien zowel op Mac als Windows.

Daarbij nog even opmerken dat als je voor duurzaamheid en groen gaat het niet alleen Apple is die daarmee bezig is. Als je voor "2de hands" gaat het stikt in Nld van bedrijfjes die gerefurbishte HP en Dells aanbieden. Tot op de dag van vandaag laten Dell notebooks zich nog gemakkelijk repareren dit in vergelijking tot Apple maar ook HP die steeds meer onderdelen vastplakken waardoor je vaak aangewezen bent op het bedrijf zelf als er iets gerepareerd moet worden.
Verder heb je natuurlijk V&A en MP echter pas op met 2de hands spul kopen van particulieren en dat geldt zowel voor Apple als Windows notebooks. Je weet niet wat de particulier ermee gedaan heeft en waar de notebook heeft gestaan. Hoe ouder een notebook hoe meer kans dat hij enorm goor van binnen is hoe netjes hij er van de buitenkant ook uitziet. Staat hij bv in een ruimte waar veel gerookt wordt kan de fan zomaar slechter gaan werken (nicotine plakt) waardoor de CPU niet meer goed kan werken en het kan begeven.
Vooral bij Macbooks op de 2de hands particuliere markt kun je de mist ingaan omdat de bedragen vaak niet mals zijn voor oude macs en problemen met logic board ook totaal niet zichtbaar zijn bij de aankoop en reparaties vaak ook enorm in de papieren lopen en praat je al snel over prijzen van 500+. En ja, ik heb diverse kennissen die op deze manier de mist in zijn gegaan. Dus als je voor 2de hands gaat koop bij bedrijven die garantie bieden.

Verder is, zoals ook al eerder gezegd, alles met voorkeuren te maken. Er zijn mensen die zweren bij Windows en mensen die zweren bij Windows, die voorkeuren komen ook duidelijk terug in wat mensen boven propageren. Ik werk zelf al meer dan 20 jaar op beide OSsen en beide hebben hun voor en nadelen. Daarbij is de stabiliteit van MacOS en Windows ook gewoon vergelijkbaar.
Dus als je alle factoren in beschouwing neemt laat je keuze afhangen van welke software je wilt draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door zap8 op 24-06-2019 00:49 ]

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226602

Ik ben ook van plan om over te schakelen van Windows naar Mac, en ik vond suggesties hier gegeven zeer nuttig. Bedankt jongens!
Pagina: 1