Afzuiging slaapkamers ventilator opties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:35
Bij ons in huis zijn 2 slaapkamers met elk een groot draai/kiep raam.
Deze zijn te groot om snachts open te zetten. De slaapkamerdeur blijft ook dicht ivm geluid/licht inval.
Kortom, de slaapkamers zitten potdicht en ventileren niet.

Omdat de zolder er boven niet is geisoleerd en je haren er wapperen zoals Hans Klok, is mijn plan om 2 buizen per slaapkamer in het plafond te steken van ø100/125mm, en deze komen uit op de zolder.
Op die manier hoop ik natuurlijke ventilatie te crieëren.

Alleen dit lijkt me niet genoeg. Ik wil van beide slaapkamers 1 toevoer aan elkaar koppelen en met 1 ventilator zuigen. De andere opening zal het tegenwerk doen. Aangestuurd met een timer zodat deze elke nacht aanstaat. Op die manier verwacht ik genoeg lucht verversing te crieëren.
Deze koppeling zal op de zoldervloer geïnstalleerd worden.
Zie ook mijn tekening voor het idee.

Daarbij ben ik op zoek naar een ventilator die ±50m3 afzuigt/blaast. (25m3 per kamer).
Dit getal heb ik opgeduikeld via internet, klopt dit niet dan hoor ik het graag.
Daarbij stuit ik op ventilatoren die te veel geluid produceren of te veel zuigen/blazen (vaak >80m3)
Welke ventilatoren zijn er geschikt voor deze installatie? Met name dat het 'geruisloos' gebeurt is belangrijk.

Ik bedacht mij ook dat ik mogelijk het zuigende geluid kan dempen door in de afzuigbuis gaaswol te plaatsen. Maar ik weet dan niet of er nog wel genoeg debiet overblijft?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f0MLPL8/BRN3-C2-AF4843-F34-000034.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 12-06-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Koop een woonhuisventilator van bv Orcon. Die zijn ontworpen om stil te zijn voor het bouwbesluit.

Zitten er geen roosters in de ramen? Heb je al een ventilator voor toilet/badkamer e.d.? Die kan je wellicht dan beter combineren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-05 22:34
Zit er geen winterstand op de draai/kiep ramen? Dan staan ze maar met een klein kiertje open namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Goede tip van Orcron, daar kan ik allicht gegevens vandaan halen voor dB en flow.
Ik wil namelijk het liefst werken met een buis ventilator. Deze kan ik 'eenvoudig' toepassen.

De ramen zijn helaas geen opties. Die blijven dicht ivm geluid en ventilatieroosters zitten daar niet op.
Overigens ben ik van mening dat ventilatieroosters in het raam de grootste fout is die men kan maken in het kader van isolatienormen, maar dat is een andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

barry86 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:09:
Goede tip van Orcron, daar kan ik allicht gegevens vandaan halen voor dB en flow.
Houd er rekening mee dat een groot deel van het geluid niet van de ventilator komt maar van de resonantie die die ventilator op de buis los laat. De juiste montage is veel belangrijker dan een beetje meer of minder geluid van de ventilator zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Bedacht ik me net ook. Misschien is 1 ventilator met een buis kanaal dan niet zo slim ivm het gangenstelsel en resonatie, en dan rechtstreeks een buis ventilator toepassen.

Maar wat is een acceptabel hoeveelheid dB. Vind die keuze theoretisch lastig te maken.

Ik zie vooral 30-35dB voor bij komen.
Maar lees je weer 11-21dB ook mogelijk:
https://blaubergventilato...ad/ventoexperta501wen.pdf

Dus ik op zoek naar het soort ventilator, maar zover kom ik nog niet

[ Voor 30% gewijzigd door barry86 op 12-06-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
Zit nog ff naar de tekening te kijken. Waar haal je de frisse lucht vandaan? Zoals het nu getekend is gaat de afgezogen lucht weer terug de kamers in? Ga je er van uit dat er dusdanig veel tocht is op zolder dat schone lucht overheerst? Ik zie je iets over isolatienormen zeggen.. ;-)

Is er aan de andere kant van de slappkamerdeuren wel genoeg frisse lucht? Kier vergroten onder de deuren geen optie? Dan trekt de afzuiging frisse lucht onder de deur door naar binnen.

Ik heb thuis zo'n soort box draaien: https://www.ventilatielan...nsor-perilex-stekker.html. Qua geluid acceptabel als hij op lage stand draait. Mocht hij verhoogde waarden meten gaat hij sneller draaien en dan hoor je hem wel iets. Maar dat wil je ook. Schone verse lucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
MaKo1977 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:41:
Zit nog ff naar de tekening te kijken. Waar haal je de frisse lucht vandaan? Zoals het nu getekend is gaat de afgezogen lucht weer terug de kamers in? Ga je er van uit dat er dusdanig veel tocht is op zolder dat schone lucht overheerst? Ik zie je iets over isolatienormen zeggen.. ;-)

Is er aan de andere kant van de slappkamerdeuren wel genoeg frisse lucht? Kier vergroten onder de deuren geen optie? Dan trekt de afzuiging frisse lucht onder de deur door naar binnen.

Ik heb thuis zo'n soort box draaien: https://www.ventilatielan...nsor-perilex-stekker.html. Qua geluid acceptabel als hij op lage stand draait. Mocht hij verhoogde waarden meten gaat hij sneller draaien en dan hoor je hem wel iets. Maar dat wil je ook. Schone verse lucht...
De zoldervloer is geissoleerd, vanuit de zolder kijk je rechtstreeks op de dakpannen en er tussendoor naar buiten, verversing genoeg!

Slaapkamerdeuren aan de onderkant inkorten is een mogelijkheid. Deze komen uit op de hal, en deze hal is open naar de beneden hal toe. Maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Maar luchttoevoer lijkt mij ook niet het probleem.

De door jou aangeven luchtbox lijkt mij ideaal, maar de capaciteiten zijn berekend op complete huis afuzigingen. En kan ze nog niet in kleinere formaten vinden. Vandaar dat ik naar buis ventilatoren kijk, welke ik ook nog niet in de juiste uitvoering kan vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Waarom kan het raam niet op een kierstand? Voordat je met onconventionele oplossingen komt (slaapkamers zijn doorgaans niet voorzien van afzuiging), lijkt me dat je eerst de normale oplossingen voor het probleem onderzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Kan wel, willen we niet. Vanwege het omgevingsgeluid.
We houden van stilte :)

[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 12-06-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
barry86 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:56:
[...]

De door jou aangeven luchtbox lijkt mij ideaal, maar de capaciteiten zijn berekend op complete huis afuzigingen. En kan ze nog niet in kleinere formaten vinden. Vandaar dat ik naar buis ventilatoren kijk, welke ik ook nog niet in de juiste uitvoering kan vinden :+
Op de laagste stand gaat het niet zo hard hoor. Moet volgens mij prima kunnen zo'n box. Bijkomend voordeel is dat je hem eventueel op CO2 meting kunt sturen. Dan maak je het echt vraaggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:16
Als je toch gaten in het plafond gaat maken, ruimte hebt op zolder en vind dat roosters boven ramen niet deugen wat betreft isolatie eigenschappen, waarom dan geen wtw isolatie unit?
-Zijn erg stil verkrijgbaar
-Zijn erop gemaakt om op een stille manier lucht terug te voeren
-Kunnen goed geregeld worden (co2)
-Zijn alleen wat duurder.

Alle lucht die je anders zou afzuigen moet worden aangevoerd door frisse lucht van zolder. Mi is er geen verschil tussen frisse lucht van zolder of van buiten (ventilatie roosters)

Wat vaak een probleem is met ventilatiekanalen is dat er geluid van een andere kamer door de pijp komt, je kan daarom ventilatie kanalen niet zomaar aftakken.

Verder; als je nu 0 isolatie hebt op zolder, dan komt er ook omgevingsgeluid op zolder, dit komt dan net zo hard in de slaapkamer terecht.

[ Voor 22% gewijzigd door wmeester op 12-06-2019 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ik kwam toevallig in een oud topic een tip tegen voor decentrale luchtverversing (met WTW) in huis,

Afbeeldingslocatie: https://www.bayernluft.de/images/wandmontage.jpg

misschien niet meteen de juiste oplossing, maar op de site staan meer oplossingen:
https://www.bayernluft.de/de/frame.cgi?page=start

[ Voor 18% gewijzigd door weertenaar op 13-06-2019 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
Ik zou een WTW unit plaatsen, zodat je binnenkomende lucht kunt voorverwarmen. Anders trek je in de winter ijskoude lucht naar binnen.

Om het nog mooier te maken zou je een CO2 gestuurde installatie kunnen nemen. Dan ventileer je nooit teveel of te weinig.

En als je dan toch bezig bent, waarom de woonkamer ook niet gelijk aankoppelen op de WTW? Daar zit je ook veel en zal het CO2-niveau ook niet altijd even gezond zijn denk ik.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2019 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:46
Zonder ventilator/box/wtw twee roostertjes in het plafond monteren zal weinig effect hebben.

Bij natuurlijk ventilatie moet je zorgen voor luchtaanvoer dicht bij de vloer en luchtafvoer zo hoog mogelijk, zo ver mogelijk bij de luchtaanvoer vandaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 10:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik wil namelijk het liefst werken met een buis ventilator. Deze kan ik 'eenvoudig' toepassen.

De ramen zijn helaas geen opties. Die blijven dicht ivm geluid en ventilatieroosters zitten daar niet op.
Overigens ben ik van mening dat ventilatieroosters in het raam de grootste fout is die men kan maken in het kader van isolatienormen, maar dat is een andere discussie ;)
De grootste fout die men kan maken is totaal niet ventileren. Ik zou zelf geen woning zonder ventilatieroosters meer kopen.
Als alles dicht zit neemt de kwaliteit van de lucht ook af. Dit is slecht voor de gezondheid.
En in de winter is die klamme lucht alleen maar moeilijker te verwarmen.
Ik moet er zelf overigens niet aan denken om in een potdichte kamer te slapen, gadverdamme :X

Nu zie ik dat je afzuiging wilt creëren in de slaapkamers.
Heb je ook al een idee waar de aanzuiging van verse lucht vandaan moet komen? Of ga je de boel vacuüm trekken :P

De zolder isoleren is misschien ook een handig plan, maar dat staat hier dan weer niet ter discussie.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-05 07:23
DIt idee sluit wel aan bij wat ik wil maken, maar aangezien mijn zolder goed geïsoleerd is zal ik ook 2 fans moeten monteren in de voor- en de achterkant van de gevel.

Bovendien, de komende week wordt het 34 graden - ik vermoed dat je alleen wilt ventileren als de temperatuur in de slaapkamer dfaarmee niet te hoog oploopt, of in de winter, niet te laag wordt.

Arduino projectje iemand? (hier heb je in principe toch geen raspbberry voor nodig?)

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy an taste good with ketchup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 20:57
Ventilatieroosters kunnen dicht hoor en in de zomer is het erg fijn als je natuurlijk kunt ventileren scheelt namelijk energie verbruikt van je ventilatie systeem. :)
Pagina: 1