Kunstgras laten leggen. Zijn mijn verwachten te hoog?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.892 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-04 16:03
Beste mede-Tweakers,

Ik heb in de week van 20 mei mijn tuin flink onder handen laten nemen. Gelukkig kon ik vrij krijgen, en door elke dag lekker mee te werken heb ik veel gezien, geleerd en een beetje kosten kunnen besparen. Een extra voordeel was dat ik elke stap van de werkzaamheden met mijn eigen ogen heb gezien (en vaak ook deels gedaan heb).

In het ontwerp van de tuin zit een stuk kunstgras van ongeveer 8 meter breed en 11 meter lang. Dit zijn 2 stroken van elk 4 meter breed.

Mijn verwachting hiervan was:
Een grote plak kunstgras die zo plat als een pannenkoek is. Het ziet eruit als gras, het voelt als gras, maar het is zo vlak en plat als een spiegel.

De werkelijkheid is:
Een grote plak kunstgras die een tikkeltje hobbelig is. Het ziet eruit als gras, het voelt als gras, maar het is niet bepaald glad of vlak... Er zitten hier en daar een paar serieuze deuken in (2 tot 5 cm diep) waar de tuinman ook al van op de hoogte is gebracht. Maar over het algemeen genomen is het lichtjes golvend. Wanneer je eroverheen loopt, kun je voelen dat het niet spiegelglad is.
Persoonlijk denk ik dat het zand onder het stabilisatiedoek is ingeduikt door eroverheen lopen.
Bovendien zit er een naad tussen de 2 stroken die ongeveer 1cm open staat. Dit terwijl die op dag 1 nog gewoon dicht was. Is het kunstgras gekrompen?

Dit is wat er gedaan is:
- De oude (zwarte grond) afgegraven tot ongeveer 30cm.
- Nieuwe wit zand gestort tot het juist niveau
- Omsluitband aan 3 zijdes (aan 1 kant was het schijnbaar niet nodig omdat hier net een betonschutting is gezet die voldoende stevigheid bied)
- Wit zand aangetrild
- Het zandbed geëgaliseerd
- Stabilisatiedoek (soort vilt doek) gelegd over het hele stuk (niet over de omsluitband heen)
- Doek vastgezet met een soort metalen U vormige pinnen
- Kunstgras matten gelegd
- De naad tussen de 2 stukken is vanaf de onderkant geplakt met een soort plakband (speciaal voor kunstgras)
- Kwartszand uitgestrooid over het gras en uitgebreid ingeveegd

Voor ons is het de eerste keer dat wij kunstgras hebben. Sterker nog, tot 10 maanden geleden hadden wij niet eens een tuin. Dus het is mij geheel onduidelijk of mijn verwachtingen onrealistisch zijn, of dat het werk gewoon niet heel erg goed is gedaan.

De tuinman is inmiddels op de hoogte gebracht en deze komt donderdagavond kijken. Tot nu toe is zijn service opvallend goed. Dus ik heb geen slecht gevoel bij hen. Maar ik wil de beste man niet graag lastig vallen met verwachtingen die onrealistisch zijn.
De flinke kuilen zijn een ander verhaal. Daar is toch echt iets mis gegaan, en die zal hij moeten repareren. Maar de kleine kuiltjes die je wel kunt voelen, maar eigenlijk niet kunt zien, zijn misschien normaal ???

De eerste reactie vanuit de tuinman was dat er waarschijnlijk zand in het gras ligt dat niet goed ingeveegd is. Hierdoor lijkt het "dikker" te zijn op de plekken waar het zand opgehoopt ligt.
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, maar op diverse plekken is de oneffenheid een stuk meer dan het laagje zand dat in het gras ligt. Op andere plekken is duidelijk te voelen dat er geen zand ligt, maar dat het gras wel hoger ligt dan een stuk ernaast.

Ik zou graag horen of ik onredelijke verwachtingen had van het kunstgras, of dat ik op het goede spoor zit. De werkzaamheden hebben een vermogen gekost, en het kunstgras (excl leggen) heeft me een maandloon gekost. Ik wil dan graag ook dat het eindresultaat gelijk staat aan de investering.

De tuin de dag toen het opgeleverd werd:
https://scontent-amt2-1.x...4ef3dcf6ea8bf&oe=5D979843
https://scontent-amt2-1.x...735d60f9690f3&oe=5D7C6FE1

1 deuk
https://scontent-amt2-1.x...11a432d4299ab&oe=5D83EFF1
Kleinere deuk
https://scontent-amt2-1.x...849704759e885&oe=5D50BD56
Hele kleine deuk
https://scontent-amt2-1.x...63ee155e856dc&oe=5D9C35EF

Ik heb even geprobeerd om de naad te fotograferen. Door de grassprieten is het soms lastig vast te leggen.

Van een afstandje:
https://scontent-amt2-1.x...ecd6c50fd327f&oe=5D9AEFA0

Van dichtbij:
https://scontent-amt2-1.x...da08c3e0b53ad&oe=5D8F5D9C

[ Voor 19% gewijzigd door supervinnie40 op 12-06-2019 13:17 . Reden: Links naar foto's toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 11:48
Kunstgras hoort gewoon strak te liggen en ik verwacht dat deze meneer dat ook wel netjes zal oplossen.
Ik heb zelf een stuk liggen van 20 m2 en dat ligt prima.

Wat mij wel tegenviel is dat het gras best makkelijk plat komt te liggen, en dat je ook goed de overgang tussen stroken ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Thanks Jaded, als jij over het kunstgras loopt dan is het ook echt spiegelglad? Geen lichte glooïng, geen kleine bobbeltjes? Een egale, vlakke, platte plak die zo glad is als een spiegel met gras erop?

Dat platliggen heb ik ook gemerkt. Alhoewel ik moet zeggen dat het een stuk minder werd nadat het kwartszand ingeveegd werd. De tuinman adviseerde om elk jaar opnieuw zand te kopen om in te vegen.

[ Voor 0% gewijzigd door supervinnie40 op 12-06-2019 12:20 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je wat foto's van het geheel ?
Voorbereiding is belangrijk van de ondergrond. Heb je je goed laten informeren van te voor, of alleen via degene die het nu heeft gelegd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Foto's heb ik wel, maar ik moet ze nog ergens online zetten.
Ik heb me wel laten vertellen wat de tuinman zou gaan doen met het kunstgras. Desalniettemin heb ik er niet bijster veel verstand van, dus heb ik mijn vertrouwen in zijn professionele ervaring gelegd. De jongen die het kunstgras gelegd heeft, heeft ook de tegels gelegd en de tegels liggen kaarsrecht.
90% van mijn kennis komt van de verhalen van de tuinman, 8% van mijn vader (gepensioneerd tuinman) en 2% van Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:57
Je zou een vlak resultaat moeten verwachten met een ondergrond van zand, zeker als het aangetrild is. Is het zand niet te fijnkorrelig? Meestal moet je het aanleggen als straatwerk qua zandpakket.

Overigens, de naad hoor je niet te zien.

@supervinnie40 Ik heb een paar jaar een veld gehad, maar jouw problemen herken ik niet. Indeuken alleen door eigen schuld en geen naad bij het geplakte deel. Je moet wel eens in de zoveel tijd even met een bezem erover, dan gaat het gras ook weer omhoog staan. Zand hoef je in principe niet aan te vullen, zeker niet als er ook nog haken zijn gebruikt.
Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KGlgFyEmDS2YCU1TocvSu6Mq/medium.jpg

Na dik 2 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S9KZc5UOUnoGFwJc2K7hrPmZ/medium.jpg

Kwaliteit van foto's houdt niet te wensen over. Hij was nog even groen na 2 jaar als in het begin.

Tikje naar WVB overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 12-06-2019 12:32 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 10:56
Ik heb vorig jaar zelf een stuk kunstgras gelegd en dit is een jaar na dato nog echt kaarsrecht. Geen kuilen, geen glooiing, gewoon strak. Heeft echt alles te maken met je ondergrond.
De kier tussen de 2 stroken hoort simpelweg gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik heb wat foto's op Facebook gezet. Via Tweakers lukte me niet (later naar kijken, wanneer ik wat meer tijd heb).

Ik heb geen goede foto's van de "fouten". Bovendien is het erg lastig om op de foto vast te leggen dat het oneffe is.

De tuin de dag toen het opgeleverd werd:
https://scontent-amt2-1.x...4ef3dcf6ea8bf&oe=5D979843
https://scontent-amt2-1.x...735d60f9690f3&oe=5D7C6FE1

1 deuk
https://scontent-amt2-1.x...11a432d4299ab&oe=5D83EFF1
Kleinere deuk
https://scontent-amt2-1.x...849704759e885&oe=5D50BD56
Hele kleine deuk
https://scontent-amt2-1.x...63ee155e856dc&oe=5D9C35EF

@Señor Sjon Dat is een leuke tuin! En dat gras ziet er perfect uit. Ik hoop ook dat het bij mij zo blijft. Visueel ziet het er ook zeker wel strak en netjes uit. Het gaat eigenlijk pas mis als je op de details let of over het gras gaat lopen. Dan voel je wat glooiïng. Aan 1 kant is het zand naast de opsluitband ook een beetje verzakt.

Het wit zand dat gebruikt is, is hetzelfde wit zand dat onder de tegels ligt. Dat is wel aangetrild, en daarna met een lei (of is het lij?) gladgestreken.

[ Voor 16% gewijzigd door supervinnie40 op 12-06-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
De geplakte delen zouden perfect op elkaar aan moeten blijven sluiten. Een plastic als dit krimpt ook niet.
Is dat niet gewoon een plek waar je een lompe houten tafel / speeltoestel (?) hebt gehad met de poot?
Als je onder het object doorkijkt naar achteren dan zie je bij de poot volgens mij ook een flinke deuk / golf in het gras.

Kunstgras is afaik niet op eenzelfde manier belastbaar als een terras. Het stabilisatiedoek kan wel iets druk verspreiden, maar niet oneindig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
Eerste foto is gewoon een kuil. Als dit mij zou 'gebeuren' (vergeet niet te relativeren, je hebt 80 jaar op deze planeet en hoeveel minuten daarvan gaan er richting ergernis over kunstgras), zou ik inderdaad ook zeker tegen degene die je ervoor betaalt zeggen: "Ziet er prachtig uit hoor, maar joh, kijk nog even naar die kuilen, hier en hier, zou je dat nog even willen fixen, is denk ik iets niet goed gegaan met egaliseren enzo". Even goeie vrienden, er is geen probleem, er is geen lastigvallen van beste mannen, gewoon een tevreden klant als jij die echter wel zegt, nou prachtig, maar die kuilen moeten er nog wel even uit en dan is het helemaal goed!

Ik vind niet dat je teveel vraagt. Het is niet alsof je zet dat het ene sprietje 1mm korter is dan de andere en daarmee buiten de berekende standaarddeviatie van die vierkante meter valt oid. Als je je er blauw aan hebt betaald (en die shit is duur ja) mag je op z'n minst verwachten dat het er netjes inligt. Je hebt niet voor niets ge-egaliseerd en hier is iets niet goed gegaan. Is gewoon een vergissing en kan gebeuren. Niet aarzelen om te benoemen en gewoon brengen als: fix dit nog even en dan vind ik het helemaal toppie!

Edit: en ja, wat Rukapul zegt, mij viel ook op dat het direct naast een poot was. Toch zou je dat niet verwachten bij zulke tamelijk vergaande egalisatiemaatregelen (30cm geegaliseerd zand, dan nog aantrillen, en dan nog weer een doek eroverheen...)... toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Znorkus op 12-06-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
@Rukapul Het kunstgras is om dat huisje heen gelegd. Het huisje staat met dikke betonnen palen in de grond en kon er niet heelhuids uitgehaald worden. De tuinman heeft daar het kunstgras ingesneden.
De tuintafel heeft nooit op het gras gestaan. Er is ook een schommel met glijbaan, maar die heeft ook niet op het gras gestaan. Die is inmiddels netjes ingegraven.

@Znorkus Zo probeer ik de situatie ook aan te pakken. De tuinman is heel netjes en vriendelijk geweest. En ik denk ook wel dat het zijn bedoeling is om prima service te bieden. Tot nu toe dik tevreden over zijn manier van werken. Ik denk dat het kunstgras gewoon een "oepsje" is geworden. No big deal, maar moet wel naar gekeken worden.
Ik wou echter wel even controleren of mijn verwachtingen hierin terecht waren. Deels zou het natuurlijk ook aan mijn (te hoge) verwachtingen kunnen liggen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Znorkus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:49:
Eerste foto is gewoon een kuil. Als dit mij zou 'gebeuren' (vergeet niet te relativeren, je hebt 80 jaar op deze planeet en hoeveel minuten daarvan gaan er richting ergernis over kunstgras), zou ik inderdaad ook zeker tegen degene die je ervoor betaalt zeggen: "Ziet er prachtig uit hoor, maar joh, kijk nog even naar die kuilen, hier en hier, zou je dat nog even willen fixen, is denk ik iets niet goed gegaan met egaliseren enzo". Even goeie vrienden, er is geen probleem, er is geen lastigvallen van beste mannen, gewoon een tevreden klant als jij die echter wel zegt, nou prachtig, maar die kuilen moeten er nog wel even uit en dan is het helemaal goed!

Ik vind niet dat je teveel vraagt. Het is niet alsof je zet dat het ene sprietje 1mm korter is dan de andere en daarmee buiten de berekende standaarddeviatie van die vierkante meter valt oid. Als je je er blauw aan hebt betaald (en die shit is duur ja) mag je op z'n minst verwachten dat het er netjes inligt. Je hebt niet voor niets ge-egaliseerd en hier is iets niet goed gegaan. Is gewoon een vergissing en kan gebeuren. Niet aarzelen om te benoemen en gewoon brengen als: fix dit nog even en dan vind ik het helemaal toppie!

Edit: en ja, wat Rukapul zegt, mij viel ook op dat het direct naast een poot was. Toch zou je dat niet verwachten bij zulke tamelijk vergaande egalisatiemaatregelen (30cm geegaliseerd zand, dan nog aantrillen, en dan nog weer een doek eroverheen...)... toch?
Een eerlijke, bedachtzame en redelijke reactie op een internetforum. Waar gaat 't toch naartoe tegenwoordig.

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
supervinnie40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:54:
@Rukapul Het kunstgras is om dat huisje heen gelegd. Het huisje staat met dikke betonnen palen in de grond en kon er niet heelhuids uitgehaald worden. De tuinman heeft daar het kunstgras ingesneden.
De tuintafel heeft nooit op het gras gestaan. Er is ook een schommel met glijbaan, maar die heeft ook niet op het gras gestaan. Die is inmiddels netjes ingegraven.
Dan hoef je m.i. ook geen kuilen van meerdere cm diep te verwachten op zo'n korte termjn.

Een deel kan trouwens goed toe te schrijven zijn aan het ingeveegde zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik heb even geprobeerd om de naad te fotograferen. Door de grassprieten is het soms lastig vast te leggen.

Van een afstandje:
https://scontent-amt2-1.x...ecd6c50fd327f&oe=5D9AEFA0

Van dichtbij:
https://scontent-amt2-1.x...da08c3e0b53ad&oe=5D8F5D9C

Naad staat ongeveer 1cm open. Op z'n hoogst 1.5cm op bepaalde plekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt als nadeel wel dat je vrij kort gras hebt gekozen. Hierdoor zie je oneffenheden ook veel sneller.

Zat de naad echt wel zo strak in den beginnen? Normaliter beweegt dat niet meer na hechting. Het enige kuiltje van naam is je eerste foto, de andere 2 stellen niets voor en komen er bij normaal gebruik ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Toen het pas gelegd was (heb zelf meegeholpen met uitrollen) was het echt zo plat als een pannenkoek. Ik heb een houten vloer in de woonkamer, en de ondergrond van het kunstgras voelde net zo glad en plat als mijn houten vloer in de woonkamer.
De naad tussen de 2 stroken was onzichtbaar. We hebben met z'n tweeën gesleurd aan het kunstgras om het overal precies goed aan te laten sluiten. Zonder te weten waar de naad was, kon je deze nauwelijks zien. Nu loopt er een witte streep van 1cm voor de tuin.

De deuken in het kunstgras zijn lastig vast te leggen. Het kunstgras blijft soms een beetje zweven boven de kuil in het zand. Wanneer je op het kunstgras drukt merk je pas echt hoe diep de kuil is. Desondanks sta ik ervoor open dat mijn illusie van perfectie in dit geval een beetje onredelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Is er sinds het leggen een goede regenbui overheen gegaan? Misschien dat dat nog wat zand of bodem heeft doen besluiten ergens anders te gaan liggen ;)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zie wel een paar mogelijke "foutjes", maar dan gaan we wel in de details:
1. Welk soort zand is er gebruikt? Als ondergrond voor kunstgras geen gewoon wit zand (ophoogzand) gebruiken, maar brekerzand. Dat is steviger.
2. Hoeveel tijd heeft het nieuwe zand gehad om in te klinken toen het gestort was? Zijn er een paar forse regenbuien overheen gegaan of is het goed beregend voor het aantrillen? Je kunt het eigenlijk niet storten en direct daarna aantrillen. Ik heb laatst nieuwe bestrating gelegd in de achtertuin en ik heb het zand gestort -> 2 weken laten liggen -> natgesproeid want het had niet echt veel geregend -> aangetrild -> weer natgesproeid -> nog een keer aangetrild en daarna pas egaliseren en bestraten.
3. 30 cm afgraven voor kunstgras is vrij fors. De helft was ook al meer dan genoeg geweest. Voor bestrating is 30 cm wel zo'n'beetje het minimum.

Je verwachtingen zijn misschien wat aan de hoge kant, maar je hebt in mijn ogen wel een punt.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-06-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:53

odan

The dark side is within all!

komt het niet omdat het alleen maar op wit zand ligt?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
@Zarathustra Sinds dag 1 zijn er een aantal flinke hoosbuien overheen geweest. Dus verzakkingen dankzij de regen zijn niet ondenkbaar.

@Anoniem: 39993
1. Er is gewoon standaard wit zand gebruikt. Zelfde spul als onder de tegels ligt. Ik denk niet dat dit brekerszand is.
2. Het zand is donderdagavond verspreid, vrijdagochtend aangetrild en in de middag ging het gras erop. Tijdens het vlakstrijken heb ik met de tuinslang het zand nat gehouden zodat de tuinman het mooier vlak kon strijken. Ik denk dat ik ongeveer een ruim half uur water heb gesproeid.
3. Tja, het was ook niet bepaald goedkoop. Maar ik denk dat de tuinman hier wel een goede reden voor had. Ik meen me te herinneren dat dit nodig was omdat er ook drainagebuizen in de grond liggen ofzoiets (niet goed onthouden).

@odan zou kunnen? Ik heb er niet bijzonder veel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supervinnie40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:26:
@Zarathustra Sinds dag 1 zijn er een aantal flinke hoosbuien overheen geweest. Dus verzakkingen dankzij de regen zijn niet ondenkbaar.

@Anoniem: 39993
1. Er is gewoon standaard wit zand gebruikt. Zelfde spul als onder de tegels ligt. Ik denk niet dat dit brekerszand is.
2. Het zand is donderdagavond verspreid, vrijdagochtend aangetrild en in de middag ging het gras erop. Tijdens het vlakstrijken heb ik met de tuinslang het zand nat gehouden zodat de tuinman het mooier vlak kon strijken. Ik denk dat ik ongeveer een ruim half uur water heb gesproeid.
3. Tja, het was ook niet bepaald goedkoop. Maar ik denk dat de tuinman hier wel een goede reden voor had. Ik meen me te herinneren dat dit nodig was omdat er ook drainagebuizen in de grond liggen ofzoiets (niet goed onthouden).

1. Brekerzand is het zand wat je ook gebruikt om nieuwe bestrating "in te vegen". Dat zijn vrij groffe korrels. Dat geeft een veel stevigeren ondergrond en het watert beter af.
2: Dit heeft waarschijnlijk wel een rol gespeeld. Je wil zoveel mogelijk lucht uit je nieuwe laag laten ontsnappen en dat doe je door het even te laten liggen en het nat te laten worden voor je het aantrilt / verdicht. Een half uurtje wat water sproeien op zo'n enorm vlak en dan 30 cm diep, slaat nog geen deuk in een pakje boter. Daarmee heb je alleen de bovenste 3 of 4 cm bereikt.
3. Als je bodem slecht afwatert, dan kun je overwegen om een dikkere laag brekerzand (dus geen ophoogzand) te leggen. Maar dat is enkel voor het afwateren en het maakt het niet steviger. Zwarte grond is namelijk verreweg het stevigst, maar watert het slechtst af en geeft je het meeste kans op onkruid wat door je kunstgras naar boven komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-06-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
@Anoniem: 39993 Ik haal uit jouw verhaal vooral dat: er is wellicht het verkeerde zand gebruikt (te onstevig) en het zand is niet goed genoeg voorbereid (het aantrillen werd gedaan voordat ik met water ging sproeien. Na het verpreiden op donderdag, tot het aantrillen op vrijdag was het droog).

De afwatering is nu (dankzij de drainage) erg goed. De hele tuin is in een oogwenk droog. Desalniettemin had een laag brekerszand waarschijnlijk een betere ondergrond voor het kunstgras gegeven.
Het witte zand dat in de tuin ligt, is met 1000 liter big-bags geleverd. Op het label stond (zover ik me herinner) "wit zand / ophoogzand". Ik heb geen vermelding gezien van de korrelgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruikte materialen zouden op de offerte moeten staan, dan wel nu op de factuur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Niet helemaal. De offerte zegt alleen: kunstgras leggen incl zandbed.
De factuur zegt: levering zand en later: leggen kunstgras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supervinnie40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:39:
@Anoniem: 39993 Ik haal uit jouw verhaal vooral dat: er is wellicht het verkeerde zand gebruikt (te onstevig) en het zand is niet goed genoeg voorbereid (het aantrillen werd gedaan voordat ik met water ging sproeien. Na het verpreiden op donderdag, tot het aantrillen op vrijdag was het droog).

De afwatering is nu (dankzij de drainage) erg goed. De hele tuin is in een oogwenk droog. Desalniettemin had een laag brekerszand waarschijnlijk een betere ondergrond voor het kunstgras gegeven.
Het witte zand dat in de tuin ligt, is met 1000 liter big-bags geleverd. Op het label stond (zover ik me herinner) "wit zand / ophoogzand". Ik heb geen vermelding gezien van de korrelgrootte.
Goede samenvatting. Ik ken de bigbags. Heb er laatst nog 5 naar de achtertuin gereden met de kruiwagen, ophoogzand voor onder de nieuwe bestrating. Maar je kunt brekerzand ook in een bigbag geleverd krijgen.

Maar afgezien daarvan, denk ik dat het nog wel hersteld kan worden. Een echt grasveld is ook niet zo glad als een biljartlaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:36

Ravefiend

Carpe diem!

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:47:
[...]
Maar afgezien daarvan, denk ik dat het nog wel hersteld kan worden. Een echt grasveld is ook niet zo glad als een biljartlaken.
Dan heb je deze gast nog niet aan het werk gezien: ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

15 ton zand en dan tot de conclusie komen dat het nog lang niet genoeg is..... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:53

odan

The dark side is within all!

supervinnie40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:26:
moet zeggen ik ook niet. maar het stukje wat wij in de tuin hebben liggen (voor het zwembadje elk jaar, en zodat er toch een stukje "gras" is) hebben wij zelf op een laag beton (met afwateringsgaten) liggen.

en als ik online kijk wordt vaak beton, betongranulaat en brekerszand gebruikt zodat het ook echt vlak/glad blijft.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:31
Highly functioning obsessive disorder, gecombineerd met quad hobby! Geniaal :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brent schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:12:
[...]

Highly functioning obsessive disorder, gecombineerd met quad hobby! Geniaal :+
Best wel ja. Zelfs zijn shirt is in stijl "TheLawn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die deukjes moet de tuinman wel herstellen, kunstgras hoort vlak te zijn. Ook vraag ik mij af of er voldoende zand in het kunstgras is geveegd. Bij mij moest na 2 weken extra zand erin, omdat het gras ging plooien. Na 2 jaar ligt het er zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1nrME9sFFkemhAmhCVFzVUrk/thumb.jpg

Ik heb ook een naad, omdat een rol 4 meter breed is en dit mooier uit kwam. Deze ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KDDNpP2gdK3qsXCIxQTp5aLC/thumb.jpg

Dichtbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f6MbzqSinThOdMLOSNzFE1pE/thumb.jpg

Als ik er met een harde bezem het gras weer mooi 'recht omhoog' veeg, zie je de naad amper. Het is meer dat je weet dat hij er zit.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dat is een mooie naad. Zo was het in het begin bij ons ook. Nu niet meer helaas.

Ik denk dat het duidelijk is. Mijn verwachtingen waren een tikkeltje hoog, maar niet geheel onrealistisch. De vraag is vooral of de ondergrond wel goed is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
supervinnie40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:38:
Dat is een mooie naad. Zo was het in het begin bij ons ook. Nu niet meer helaas.

Ik denk dat het duidelijk is. Mijn verwachtingen waren een tikkeltje hoog, maar niet geheel onrealistisch. De vraag is vooral of de ondergrond wel goed is gedaan.
Is het zand wat erin is geveegd niet weggezakt? Er is al wat regen geweest. Ik neig toch naar dat er zand erbij moet.
Maar wat je zelf aangeeft, de ondergrond moet ook goed zijn. Laat de tuinman daar eerst naar kijken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:23
supervinnie40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:38:

De metaforen waarmee je je verwachtingen schetst zijn een beetje gemixt. Je zegt "zo plat als een pannenkoek" en dat is misschien hoog gegrepen maar wel realistisch voor een perfect kunstgrasveld. Maar "een spiegel met gras erop" is natuurlijk een te hoge verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Het is inderdaad een beetje dubbel. In eerste instantie gebruikte in de metafoor met een pannekoek omdat die vergelijking vaker gebruikt wordt om iets te omschrijven dat vlak en plat is. Maar in de werkelijkheid is een pannekoek niet perfect spiegelglad. Juist lichtjes oneven.

Ik denk dat jouw bericht het goed opsomd. Spiegelglad is onrealistisch, pannenkoekglad is wel realistisch.

Ik weet in ieder geval beter wat ik mag verwachten en zal dit ook bespreken met de tuinman donderdag. Ben benieuwd wat deze er van kan gaan maken. Ik ben vooral benieuwd waarom er (misschien) niet het meest ideale zand gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

supervinnie40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:46:
Niet helemaal. De offerte zegt alleen: kunstgras leggen incl zandbed.
De factuur zegt: levering zand en later: leggen kunstgras.
Dit moet trouwens leidend zijn voor je verwachting. Voor een deftige prijs verwacht je kunstgras niet te onderscheiden van echt dat perfect gelegd wordt. Kwaliteit van het gras is vooraf te bepalen, kwaliteit van de legger achteraf. De prijs is een indicator.

Dan kunnen mensen met ervaring hier misschien zeggen wat een beetje marktconform is voor goed gelegd kunstgras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Daar kan ik wel iets over zeggen
Leggen van kunstgras was geoffreerd op zo'n 4450 euro. Hiervoor werd Hornbach Arizona kunstgras gebruikt (onze keus).
Alle werkzaamheden samen kwamen op zo'n 10.500 euro. Het is een volle week werk geweest waarvan zeker 1.5 dag voor het kunstgras was.
In totaal is het ongeveer 93m2 aan kunstgras. (Ook stukje onder speelhuis)
Op de factuur staat het voor 2543 euro, maar dat is zonder grond. Op de offerte zat de grond er wel bij.

[ Voor 12% gewijzigd door supervinnie40 op 12-06-2019 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:00
*snip* dit voegt echt niks toe.

[ Voor 76% gewijzigd door Señor Sjon op 13-06-2019 09:51 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
*snip* maak liever een topicreport of reageer er niet op. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 13-06-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:33
De naad is toch al duidelijk te zien op de eerste foto? Was die er dan niet altijd al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Wij hebben thuis ook kunstgras liggen. Vrij kort gras. In het begin leek het wel een biljartlaken en viel het me tegen maar na een paar keer regen en vegen en nog wat zand erop gooien om de sprieten rechtop te houden is het een stuk natuurlijker. Het ziet er wat raar uit bij je doordat je geen opsluitbanden gebruikt en het gras hoger ligt dan je tegels. Dat maakt het wat minder mooi. De naden moet je niet zien en beide stukken moet je een beetje in elkaar zien te vegen. Verder is het netjes gedaan denk ik. Heb het destijds zelf gelegd en lichte deuken houdt je altijd. Ook moet de natuur zijn werk doen. Er groeit na een tijdje wel wat mos op en wordt iets vuiler door wat er allemaal op komt te liggen, maar dat maakt het alleen maar natuurlijker.

De tijd die eraan besteed is voor het leggen en de kosten vind ik overigens wel veel. Bij mij was het 1 dag brekerzand kruien, 1 avond egaliseren door hovenier en 3 uurtjes leggen. Was 10x6m. Totale kosten zo'n 1500 euro. Het gras was 15 euro de meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RdPeDjhZZSDT3GqJSUNWtNks/thumb.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door za3redrum op 12-06-2019 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@za3redrum over smaak valt niet te twisten, maar dat ziet er toch verre van mooi uit? Alles behalve natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 06:54:
@za3redrum over smaak valt niet te twisten, maar dat ziet er toch verre van mooi uit? Alles behalve natuurlijk.
Op de foto ziet het er wat minder uit dan in het echt IMO, maar over smaak valt te twisten inderdaad ;) Wij zijn er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 06:54:
Op de resolutie van die foto is alles lelijk. :)

Voor 15 euro per vierkante meter, heb je waarschijnlijk niet het mooiste kunstgras (of een heeeeeele goeie aanbieding). Ik heb kunstgras bij het speelhuisje van mijn dochter liggen (gewoon gras is kansloos daar, vanwege de schaduw, droogte en natuurlijk de landingsplaats onder de glijbaan). Het is maar een metertje breed, dus ik heb gewoon bij Carpet Right wat gehaald. Het begint vanaf net iets meer dan 25 euro per vierkante meter voor een mooie mat met een natuurlijke uitstraling (mosdraad er doorheen, niet elk sprietje exact dezelfde kleur). Dat het iets goedkoper kan: vast, want ik heb niet verder gekeken toen ik wist dat ik het bij Carpet Right zo van de rol kon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Dat was toen dit kunstgras:

https://vandelockant.nl/product/kunstgras-mies/

Op zich weinig mis mee, maar er is beter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er wordt vaak veel te korte sprietlengte gekocht waardoor het meer op een hockeyveld dan gras lijkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
@jip_86 en @za3redrum
De naad was in het begin eigenlijk alleen te zien omdat de grassprieten plat lagen. Na wat meer vegen en paar dagen zon werd dit al minder. Inmiddels is de naad vooral te zien omdat er nu een spleet tussen de stroken zit, die was er eerst niet.

De kosten waren wel wat ik verwacht had. Hoe het er nu uit ziet niet helemaal. Tot nu toe reageert de tuinman erg sportief en vriendelijk, dus vanavond ga ik het met hem bespreken. Ik ben vooral benieuwd hoe hij reageert en hoe het opgelost gaat worden.
Al het zand eruit en brekerszand er terug in zal geen optie zijn zonder een nieuwe factuur erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik weet ook niet of het wel absoluut noodzakelijk is om al dat zand er uit te halen.

Je tuinier is sportief, en je lijkt me ook redelijk.
Ik ben benieuwd met wel voorstel hij komt.

Ik vermoed dat hij de matten gaat opnemen, dan opnieuw gaat gelijk trekken (al dan niet met wat extra zand), en dan alles mooi terug vast leggen.

Je factuur was al vrij fors (zeker voor het totaal plaatje), dus ik zou daar niet direct voor willen bijbetalen.
Een paar flessen frisdrank en wat koffie krijgen ze bij mij wel altijd.

Pas als ik merk dat een vakman me echt probeert te bedriegen word ik giftig, maar dat schijnt hier niet het geval te zijn.

Het verschil tussen goede en slechte vakmannen zie je aan de manier waarop ze hun problemen oplossen.
We duimen mee voor een oplossing waar je tevreden mee bent.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• supervinnie40
De tuinman is geweest. Grotendeels was zijn feedback gelijk aan dat in dit topic. Volgens hem is het zand deels weggespoeld en ingezakt. Voor nu laten we de natuur zijn ding doen. In september komen ze terug en dan wordt al het gras eruit gehaald, opnieuw aangetrild, bijgewerkt en opnieuw gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dat vind ik een hele coulante oplossing. Ben je er zelf ook tevreden over?

Gezien de keurige service van de tuinman verwacht ik dat alles goed komt, maar het is verstandig om dit toch nog even op papier te laten bevestigen (voorzover dat niet al gedaan wordt). Dat voorkomt discussies in september over hoe en wat er nou precies gedaan zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Uiteraard tevreden. Tot nu toe is zijn service erg goed. Geen nare houding, geen discussie, vooral oplossingen en hard werk.

Ik krijg nog een aangepaste factuur met de nieuwe afspraak. Betaal nu niet alles, en september wordt vastgelegd.

Dit topic was ook vooral om in beeld te krijgen hoe terecht mijn verwachtingen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Fijn dat hij deze oplossing biedt.
Hebben jullie het ook gehad over het soort zand dat gebruikt is en of dat het juiste zand was?

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
Ja, ik heb ook eerlijk gezegd dat ik hier om inzicht had gevraagd en wat de reacties waren. In zijn mening is het gebruikte ophoogzand prima, zolang een goed stabilisatie doek gebruikt wordt. Mocht het onomstotelijk duidelijk dat dit niet zo is, dan wordt dat ook verholpen.
Hij blijft echter bij zijn praktijkervaring dat de gebruikte middelen prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 21:01

vhal

ಠ_ಠ

Ligt je tuin eigenlijk wel op afschot of zijn er andere afwateringssystemen aangelegd? Ik zie het eigenlijk wel weer gebeuren dat bij de eerste flinke regenbui het water nergens heen kan en je weer overnieuw kan beginnen.
Overigens snap ik niet helemaal wat het idee was om zo’n lap aan kunstgras aan te leggen maar wellicht is dat persoonlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door vhal op 14-06-2019 23:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Het terras ligt allemaal 1cm per meter schuin. Meer dan normaal, maar dat was mijn wens omdat water altijd een probleem was. Het kunstgras ligt horizontaal. In de grond 3 flinke drainagebuizen naar de sloot achter het huis.
Tot nu toe nooit meer last gehad van water dat niet weg wil lopen.

Voor de werkzaamheden lag het achterin massaal 40cm hoger dan bij het huis. Met leem in de grond en alleen zwart zand was de tuin een zwembad na elke regenbui dat ook nog eens naar het huis zakte.

Waarom kunstgras? Waarom niet? Blijft groen, blijft mooi, geen onderhoud, water loopt beter weg (wit zand), geen onkruid etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manivelle_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-11-2020
*knip*

[ Voor 104% gewijzigd door Standeman op 09-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Na bijna anderhalf jaar kicken van een topic met een nogal spammerig bericht niet echt de bedoeling hier.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.