Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game pc rond 1200 euro, advies over mijn build.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:50
Voor mijn neefje ben ik bezig met het samenstellen van een game pc, ik weet best het een en ander van alle benodigde componenten maar niet genoeg om een gedegen advies te geven. Wat ik samen stel zal best goed werken en bij elkaar passen, maar wellicht kan het allemaal beter / efficienter en misschien wel goedkoper.

Ik ben eigenlijk voorstander van een intel processor maar in dit geval is amd simpelweg goedkoper denk ik, daarom heb ik voor nu voor een amd processor gekozen.

Het gaat hier om de pc zelf zonder randapparatuur, beeldscherm word er nog los bij gekocht en muis en toetsenbord heeft hij al.

Het budget is ongeveer 1200 euro.

Dit is wat ik zelf bij elkaar gezocht heb en dit is nu dus eigenlijk ook iets boven budget nog:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 212,50€ 212,50
1MoederbordenAsus TUF B450-Pro Gaming€ 109,51€ 109,51
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC€ 507,94€ 507,94
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 38,20€ 38,20
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,41€ 29,41
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 73,05€ 73,05
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.222,52

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe speelt hij spellen als fortnite en pubg maar ook bijvoorbeeld battlefield zal goed moeten draaien en het geheel moet een beetje toekomst proof zijn (zoals bijv cpu socket waar wellicht nog een keer een nieuwere processor op zou kunnen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1200 euro is de max, eventuele verzendkosten kunnen daar wel bij blijven maar als bovenstaande goedkoper haalbaar is dan heeft dat wel de voorkeur,

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart die alle spelen goed draait, voor nu op 1080p, als 4k een mogelijkheid is binnen budget dan zou dat een goede zijn om toekomstbestendig te zijn. Verder is het wel handig denk ik om een redelijke ssd te hebben zodat daar windows en zijn favoriete spel(len) op kunnen staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in principe niet echt een voorkeur qua merk maar kijk wel altijd naar de grotere namen (asus, msi, gigabyte)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij gaat regelmatig switchen tussen huis waarbij hij zijn sysyteemkast dan graag mee zou nemen, hierbij moet je denken aan bijv. een heel weekend naar de andere locatie, het is niet dat hij dan een paar uur hier en een paar uur daar zit maar formaat kast zou daar dus wel in kunnen schelen, een harde eis is het overigens niet.

Ga je overklokken?
Vooralsnog niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop wat info te krijgen over of mijn build tot nu toe goed is en wat er eventueel beter / goedkoper zou kunnen. bijvoorbeeld: is de rtx 2070 overkill in dit systeem vergeleken met de overige componenten?

Alle reacties

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De Ryzen processoren komen al met een best aardige koeler. De Hyper 212 EVO is niet wezenlijk beter/stiller dan de koeler die AMD er reeds bij levert. Ik zou die losse koeler achterwege laten en eerst met de stock AMD koeler aankijken wat je er van vindt. Je kan dan eventueel later altijd nog een wat knappere koeler van pak 'm beet 5 tot 7 tientjes er op gooien, zodat je ook wezenlijk verschil in performance hebt.

Over de CPU gesproken, ik denk dat een Ryzen 5 beter op z'n plek is dan een Ryzen 7.

De meerwaarde van de HDD zie ik niet zo.

Je zegt dat de computer vaak verhuisd gaat worden. De Define S is een prachtige kast (heb 'm zelf ook) maar het is wel een monsterlijk groot ding. Misschien is een micro-ATX build een goed idee? Dat sjouwt een stuk makkelijker mee!

Je zegt dat de monitor nog aangeschaft moet worden en dat je mikt op 1080p resolutie. De RTX 2070 is voor 1080P een klein beetje overkill. Je zegt dat 4k misschien te overwegen is als het binnen het budget past. Je hebt daar echter een RTX 2080 voor nodig. Dat wordt wel wat krap met een budget van 1200 euro.
Ik denk dat je met dit budget zou moeten mikken op een resolutie van 1440p. Een RTX 2070 kan dat goed aan.

Ik heb even een opzetje gemaakt. Je hebt in deze build nog wat budget over voor bijvoorbeeld een HDD of, als je iets over de 1200 heen wilt gaan, misschien toch net aan die RTX 2080:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenAsus TUF B450M-Plus Gaming€ 87,90€ 87,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC€ 507,94€ 507,94
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 46,50€ 46,50
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,-€ 90,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.053,35

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:50
@Maypole bedankt voor je uitgebreide uitleg, een micro-atx klinkt inderdaad niet verkeerd, maar ik had het idee dat dan misschien de videokaart niet zou gaan passen.

Een ryzen 5 zou volgens jouw dus ook gewoon voldoende moeten zijn voor de eisen?

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Tip: Je hebt nog geen OS. Tenzij je op een Linuxje wilt gaan gamen, wat ik bij de games die je noemt niet verwacht.

offtopic:
Overigens, bedankt voor dit topic, hier ga ik zelf ook wat tips uit halen voor een leuke micro ATX voor mezelf in dezelfde price range en processorklasse :P

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
m-designz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:16:
@Maypole bedankt voor je uitgebreide uitleg, een micro-atx klinkt inderdaad niet verkeerd, maar ik had het idee dat dan misschien de videokaart niet zou gaan passen.
De kaart past. Je kan op Tweakers.net kijken of hij past. Bij de behuizingen staat vermeld wat de maximale lengte van de videokaart mag zijn in de kast. Als de kaart die je op het oog hebt korter is, dan past hij.
De Focus G mini kan een kaart van maximaal 380mm lengte kwijt. De kaart in het lijstje is 280,35mm en past dus in de kast.
Een ryzen 5 zou volgens jouw dus ook gewoon voldoende moeten zijn voor de eisen?
Jazeker! De Ryzen 5 is ruim voldoende voor de eisen die je noemt. De Ryzen 7 is in de regel iets lager geklokt maar heeft wel meer cores dan de Ryzen 5. Maar die cores zijn alleen van meerwaarde als je heel veel gaat multitasken. Bij games wil je vaak een iets hogere clock hebben, en de meeste games gebruiken lang niet alle 12 threads, laat staan de 16 van de Ryzen 7. Daarom is de Ryzen 5 meestal de ideale keuze voor een gaming PC.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Maypole schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:53:
[...]

De Ryzen 7 is in de regel iets lager geklokt maar heeft wel meer cores dan de Ryzen 5.
Hold up, hoewel de Ryzen 7 iets lager is geklokt op de standaard kloksnelheid, staat hij op de turbosnelheid wel weer .2Ghz hoger geklokt. Bij een game zal je al snel de turbosnelheid gebruiken, en niet de standaard snelheid. Of daar echt meerwaarde in zit voor het beoogde gebruik vergeleken met de nette 3.9Ghz turbo van de Ryzen 5, dat is uiteraard nog wel de vraag.
Pagina: 1