Toon posts:

120Hz of 60Hz tv voor Xbox One X?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Onlangs heb ik van mijn ouwe heer te horen gekregen dat ik een nieuwe televisie mag uitzoeken, hartsikke leuk natuurlijk! Het uitzoeken van de juiste tv geen simple opgave gebleken. Ik ben op zoek naar een 4K tv die ideaal is om met een Xbox one X op te gamen
Mijn vraag is, is het zinnig om een 120Hz tv te kopen of is een 60Hz ook voldoende? Ik heb gemerkt dat 60Hz televisies over het algemeen wat goedkoper zijn wat weer fijner is voor de portomonnee. Ik weet dat de meeste console games toch niet boven de 60FPS komen dus een refresh rate boven de 60Hz ook niet nodig maar ik wil de tv ook een beetje op de toekomst kopen. De volgende generatie consoles komen eraan en ik zou het jammer vinden als mijn tv dan niet optimal beeld kan geven. Wat is verstandig?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2019 03:02 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-06-2019 12:22)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat zijn wel behoorlijke burn in tijden die je daar ziet. Bij de spellen die ze hebben getest lijkt het mij geen praktisch probleem, maar inderdaad zou je van een CNN wel verwachten dat ze er wat aan doen.

Maar met je eisen zou ik dan toch wel serieus een OLED overwegen. Dat verminderd de keuze behoorlijk, dan blijven LG, Philips en Panasonic over uit mijn hoofd. Of Panasonic een voordeel heeft weet ik niet. LG is het goedkoopst en heeft wat meer TVs om uit te kiezen, Philips heeft Ambilight. Verder nog wel wat verschillen, zoals Android vs WebOS (waarbij dat waarschijnlijk prima de eerste 5 jaar werkt, en je daarna toch een Chromecast 2024 model erin steekt), en de ene heeft voor het één wat betere algorithmes in de beeldprocessor en de ander voor het ander, maar ik denk dat de hoofd vraag voor deze keuze toch is of je Ambilight als groot pluspunt ziet of niet.

Als het LG wordt weet ik niet de verschillen tussen alle versies, Philips heeft niet zoveel opties om uit te kiezen :P. Maar zoek/lees sowieso voor je iets koopt door: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2, dat kan je een behoorlijk bedrag besparen tov de Pricewatch.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Verwijderd Aankoopadviezen doen we in CEA. Heb je topic verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:03
4k 120hz op de volgende generatie gaat naar mij idee ook niet gered worden. Daar zal 4k 60hz het uitgangspunt zijn. Wat "misschien" wel kan gebeuren is dat er games gaan uitkomen die 120hz ondersteunen op 1080p.

Als je dat meeneemt en een tv zoekt met goede gamemodus kom ik zelf uit bij de populaire LG 55C8PLA
Die is weliswaar vrij prijzig maar qua beeldkwaliteit is OLED een lust voor het oog, heeft 120hz en een relatief lage inputlag voor gaming. Kijk alleen wel uit voor eventuele inbranding in het scherm als je dag in dag uit dezelfde game met dezelfde statische afbeeldingen speelt maar anders is het een prima toestel die de komende jaren prima mee zal gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onzin, @morrisz; over inbranden is al heel veel gepost op Tweakers. Ik heb een One X, een E7 en echt 0 inbranden, zelfs niet als ik een uur niet speel en er expliciet 1 beeld "vaststaat". Procentueel kan je ook niet bewijzen dat OLED "zo vaak" inbrandt.

/edit: de huidige generatie doet als 2160p60 dus de volgende gaat daar overheen. (Marketing-) praat heeft het over 2160p120 en upscaled 8K48 (want films). Een C8 is imho geen goede keuze als je dat in je achterhoofd houdt.

@Verwijderd als je nu al voorsorteert op de volgende generatie consoles, ben je (helaas) verplicht om HDMI2.1 als vrij belangrijk component mee te nemen in je beslismodel. En dat kost geld. Bij gebrek aan budget / onderzoek van jouw kant, geef ik even geen advies over wat dan handig is om aan te schaffen.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 12-06-2019 13:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses als het lijkt alsof ik me niet goed heb verdiept @MAX3400 , ik heb wel degelijk HDMI 2.1 meerdere keren voorbij zien komen echter was ik in de veronderstelling dat HDMI 2.1 meer bedoeld was voor 8k televisies waar de bandbreedtes dusdanig hoog zijn dat HDMI 2.0 het niet meer aankunnen.
Ik had wel ergens gelezen dat een Xbox one X 4k 120hz gamen ondersteund mits het signaal via HDMI 2.1 gaat. Ik heb hier alleen niks over terug kunnen vinden op de officiële site van Microsoft.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 65inch scherm maar als zaken zoals de beeldfrequentie of HDMI 2.1 zo een grote rol spelen vind ik het niet erg om voor een TV te gaan van een iets kleinere formaat om in mijn budget te blijven van plus minus 1200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:07:
Onzin, @morrisz; over inbranden is al heel veel gepost op Tweakers. Ik heb een One X, een E7 en echt 0 inbranden, zelfs niet als ik een uur niet speel en er expliciet 1 beeld "vaststaat". Procentueel kan je ook niet bewijzen dat OLED "zo vaak" inbrandt.
Gaat een LG Oled dan niet automatisch in screensaver als er een beeld vast staat?

Anyway een uur is natuurlijk ook echt helemaal niks, en natuurlijk brand hij niet in bij een uur één beeld, dan zou het wel een extreem slechte TV zijn. Het probleem bij inbranden zijn interface elementen die niet een uur op je TV staan, maar honderden uren of zelfs duizenden uren. En ja, duizend+ uur klinkt lang, maar als je groot fan van ben van één spel en dat primair speelt is dat best te halen.

Zelf vermoed ik dat met HDMI2.0 je nog prima zit, ik zie consoles echt niet meer dan 4k 60Hz doen. Dat 120Hz verhaal van Xbox is leuk, maar op 4k? Misschien een heel simpel spel.

120Hz gaat ook verder dan de input. Zo goed als geen moderne TV kan 120Hz input aan momenteel, zo simpel is het. Maar genoeg hebben wel 120Hz panelen waarvoor ze kunnen interpoleren. De echte film purist gaat over zijn nek bij de gedachte aan interpolatie, bij mij staat het gewoon aan op mijn TV, en zelfs een homecinema magazine raadt het aan om het gewoon aan te zetten (alleen niet op de maximale stand). Ik heb zelf het idee dat TVs met een 120Hz paneel er rustiger uit zien dan 60Hz, maar eerlijk is eerlijk, nooit enorm erin verdiept.

Wat betreft burnin, hier heb je een test: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Het ligt nogal aan de content, na 4 weken (=500+ uur) is er bij de CNN TV op magento duidelijke burnin te zien. Na een 5000 uur bij Fifa op geel begint het te komen. Nu zijn dit natuurlijk wel effen vlakken, en als je een gewone film kijkt zal het waarschijnlijk nog niet opvallen.

Persoonlijk is mijn conclusie dat als jij gevarieerd speelt erop er sowieso nul problemen zullen zijn. Heb je echt één spel wat je bijna altijd speelt, tja, dan hangt het van het spel af. Zoals duidelijk te zien is bij die test is er bij een Fifa of een CoD nog steeds geen enkel probleem, want jij gaat nooit aan de 5000 uur komen. Maar een ander spel kan veel meer lijken op CNN, en daar zijn wel al een stuk eerder problemen die opkomen.

Er blijft wel de vraag open staan of OLED de juiste keuze voor je is. Kijk je ook nog graag films erop in een redelijk verduisterde omgeving, of speel je graag spellen die redelijk donker kunnen zijn, dan is OLED een prima keuze. Speel je enkel zaken als Overwatch en Fifa, dan vraag ik me af of de extra kosten van OLED goed besteed zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 12-06-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sissors schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:47:
[...]

Gaat een LG Oled dan niet automatisch in screensaver als er een beeld vast staat?

Anyway een uur is natuurlijk ook echt helemaal niks, en natuurlijk brand hij niet in bij een uur één beeld, dan zou het wel een extreem slechte TV zijn.
Als je sommige anderen mag geloven op GoT (waarvan ik het bewijs nog steeds niet heb gezien), hebben ze al last van inbranden als ze 2 uur SBS6 kijken met het rode logo.
Zelf vermoed ik dat met HDMI2.0 je nog prima zit, ik zie consoles echt niet meer dan 4k 60Hz doen. Dat 120Hz verhaal van Xbox is leuk, maar op 4k? Misschien een heel simpel spel.
Hoezo vermoed je dit nou? 2160p60 is er al op de One X. Punt. Dat het niet voor alle spellen is, soit. Als je dan weet dat de One S en One X in principe ook al 1080p144 zouden kunnen uitspugen en nieuws: Xbox Project Scarlett krijgt Zen 2-cpu met Navi-gpu en komt in 2020 leest dat 120fps / 8K / VRR er volgend jaar aankomt, dan ben je "verplicht" om dus HDMI2.1 te hebben wil je van alle (of 1 enkele) feature gebruik maken.

Vermoedens zijn leuk maar de praktijk laat zien dat er al andere dingen zijn en aan komen.
120Hz gaat ook verder dan de input. Zo goed als geen moderne TV kan 120Hz input aan momenteel, zo simpel is het.
Zie hierboven...
Maar genoeg hebben wel 120Hz panelen waarvoor ze kunnen interpoleren. De echte film purist gaat over zijn nek bij de gedachte aan interpolatie, bij mij staat het gewoon aan op mijn TV, en zelfs een homecinema magazine raadt het aan om het gewoon aan te zetten (alleen niet op de maximale stand). Ik heb zelf het idee dat TVs met een 120Hz paneel er rustiger uit zien dan 60Hz, maar eerlijk is eerlijk, nooit enorm erin verdiept.
Ik begrijp dat niet; een LG OLED kan 120Hz aan en accepteert inputs van 0fps tot over de 60fps. En dan ga je interpoleren / verbeteren? Je gaat toch ook niet naar de bioscoop waarvan je weet dat een film op 23.97fps is opgenomen en daarna klagen dat het scherm geen beeldverbeteraar had?

Andersom; dat jij iets fijner / mooier vindt kijken, daar kan ik inkomen maar zo is niet hoe de auteur / regisseur / filmstudio het je aanbiedt. Wie is er dan slimmer / beter; de bron of de kijker?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:07:

[...]

Hoezo vermoed je dit nou? 2160p60 is er al op de One X. Punt. Dat het niet voor alle spellen is, soit. Als je dan weet dat de One S en One X in principe ook al 1080p144 zouden kunnen uitspugen en nieuws: Xbox Project Scarlett krijgt Zen 2-cpu met Navi-gpu en komt in 2020 leest dat 120fps / 8K / VRR er volgend jaar aankomt, dan ben je "verplicht" om dus HDMI2.1 te hebben wil je van alle (of 1 enkele) feature gebruik maken.

Vermoedens zijn leuk maar de praktijk laat zien dat er al andere dingen zijn en aan komen.
VRR is een punt ja. Maar ze kunnen van alles aankondigen, echter we kunnen ook realistisch zijn. Momenteel kan een 2080TI niet op 4k 120fps halen bij zo goed als elk spel op hoge instellingen. En dan moet ik geloven dat AMD, waarvan de sterkste kaart daar een stuk achter blijft en nog steeds minder energie efficient is, dat wel gaat doen in een console form factor? De enige realistische methode waarop ik dat zie gebeuren is geupscaled, en je TV kan ook wel upscalen. Oké, die kan nog steeds geen 120fps aan, maar mijn inziens is dit wel problemen zoeken.

Ik zou dat lekker negeren en HDMI2.0 voor nu een nieuwe TV als prima zien. Anders wacht je nog lang op een betaalbare TV met HDMI2.1.
[...]

Zie hierboven...
Waarboven? Dat een Xbox dat zou gaan doen veranderd toch niks aan het feit dat zo goed als geen TV momenteel 120Hz input aan kan. Er zijn een paar nieuwe inderdaad die het kunnen, maar veruit de meeste niet.
[...]

Ik begrijp dat niet; een LG OLED kan 120Hz aan en accepteert inputs van 0fps tot over de 60fps. En dan ga je interpoleren / verbeteren? Je gaat toch ook niet naar de bioscoop waarvan je weet dat een film op 23.97fps is opgenomen en daarna klagen dat het scherm geen beeldverbeteraar had?

Andersom; dat jij iets fijner / mooier vindt kijken, daar kan ik inkomen maar zo is niet hoe de auteur / regisseur / filmstudio het je aanbiedt. Wie is er dan slimmer / beter; de bron of de kijker?
Je hoeft het ook niet te begrijpen. Wat zal het mij aan mijn anus oxideren wat de regisseur wil? Ik kijk wat ik mooier vind, en dat is met wat interpolatie aan. En ik durf te wedden dat veruit de meeste mensen dat aan hebben staan. Als de regisseur wil dat ik interpolatie niet heb aan staan dan moet hij maar in een fatsoenlijke framerate opnemen.

Andere vraag: Waarom zou een LG C8 in hemelsnaam een 120Hz paneel hebben als je toch enkel 24FPS video's erop kijkt? (Of 60Hz games).

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 12-06-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sissors schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:47:
[...]

Alleen bij de ingebouwde apps.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:29:
[...]

Alleen bij de ingebouwde apps.
Ah, mijn Philips OLED doet dat ook bij andere content, als grootste gedeelte stil staat gaat hij in een screensaver.

Anyway, voor ik een hele offtopic discussie met @MAX3400 ga beginnen is het denk ik vooral aan TS eerst om te bedenken of hij OLED wil of niet. En dat hangt ervanaf hoeveel voordeel je hebt van de goede zwart waardes van OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wachtte even af waar de discussie heen ging. :+
Maar om antwoord op je vragen te geven @Sissors wil ik best een OLED overwegen als de technologie het in mijn geval waard is. Dat artikel over de inburn was trouwens best interessant, schokkend om te zien hoe bepaalde spellen of een omroep zo als CNN gewoon je beeld kunnen vernachelen. Ik speel zelf vooral RPG's en Shooters zoals Halo, Doom en Gears of War. Verder kijk ik ook best wel wat films en series waar ik ook wel van een mooie kwaliteit wil genieten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2019 18:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat zijn wel behoorlijke burn in tijden die je daar ziet. Bij de spellen die ze hebben getest lijkt het mij geen praktisch probleem, maar inderdaad zou je van een CNN wel verwachten dat ze er wat aan doen.

Maar met je eisen zou ik dan toch wel serieus een OLED overwegen. Dat verminderd de keuze behoorlijk, dan blijven LG, Philips en Panasonic over uit mijn hoofd. Of Panasonic een voordeel heeft weet ik niet. LG is het goedkoopst en heeft wat meer TVs om uit te kiezen, Philips heeft Ambilight. Verder nog wel wat verschillen, zoals Android vs WebOS (waarbij dat waarschijnlijk prima de eerste 5 jaar werkt, en je daarna toch een Chromecast 2024 model erin steekt), en de ene heeft voor het één wat betere algorithmes in de beeldprocessor en de ander voor het ander, maar ik denk dat de hoofd vraag voor deze keuze toch is of je Ambilight als groot pluspunt ziet of niet.

Als het LG wordt weet ik niet de verschillen tussen alle versies, Philips heeft niet zoveel opties om uit te kiezen :P. Maar zoek/lees sowieso voor je iets koopt door: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2, dat kan je een behoorlijk bedrag besparen tov de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan kijk ik nog even verder bij LG, bedankt in ieder geval!
Pagina: 1