Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

"Oude" spiegelreflex of nieuwe systeemcamera?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:33
Momenteel heb ik een Canon Eos 60D met een Canon 17-55mm 2.8 lens. Ondanks dat het een ' oudje' is bevalt hij nog steeds goed, zeker met de mooie lens. Nu is het zo dat wij in juli op vakantie gaan (Singapore en Vietnam) en uiteraard moet de camera mee. Nu is het zo dat ik (mijn vrouw eigenlijk) het liefst niet meer met zo'n 'zware' combinatie op pad wil gaan, maar iets simpeler/lichter willen hebben wat makkelijk in de tas past en dan komen we eigenlijk al redelijk snel uit op een systeemcamera.

Ik dacht aan zoiets pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart of iets equivalents van bijv. Sony (in ieder geval prijsrange van +/- 500 Euro). Nu vraag ik mij eigenlijk af of ik dan niet teveel kwaliteit ga inleveren (spiegelreflex vs systeemcamera) of misschien dat ik er juist wel qua kwaliteit op vooruit ga (2010 model vs 2018 model).

De camera (zowel oude, als eventuele nieuwe) wordt gebruikt voor redelijk simpele doeleinden:
- Vakantiefoto's (1x per jaar)
- Verjaardagsfoto's (1x per jaar)
- Thuis foto's maken van m'n dochtertje (bijna elke week wel)
- Af en toe als we ergens binnenlands een tripje of een dagje uit hebben (2-3x per jaar)

Voor de duidelijkheid, ik ben absoluut geen pro fotograaf, of iemand die foto's gaat bewerken met allerlei kleine details of iets dergelijks. Ben gewoon een simpele amateurfotograaf die bepaalde herinneringen wil vastleggen voor later en daarmee zo nu en dan met de diafragma en de sluitertijd speelt.

Wellicht dat dit voor sommige een no-brainer is (omdat bijv. de een beduidend een betere combinatie is), maar voor mij helaas niet. Voor mij hoeft deze wissel niet perse, tenzij er duidelijke argumenten zijn om dat wel te doen (en dan niet om het gewicht maar kwaliteit).

Iemand goed advies voor mij? :)

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Blijft een moeilijk iets. Kwalitatief zou ik altijd roepen dat DSLR beter is. Heb zelf mijn 7D met 17-55 weg gedaan omdat ik toch te weinig fotografeerde en mijn vrouw een 750D gekocht had in die tijd. Foto's maakten we eigenlijk van onze dochter met de compact camera en daarna met de 750D. De combi was gewoon erg zwaar om mee te zeulen. Uiteindelijk wint gemak het van "kwaliteit".

Ik zou zelf zeggen inderdaad Systeem of een hele goede compact camera voor jullie doeleinden.
Als je toch lenzen wilt wisselen, dan is systeem een optie en je hebt vaak nog de optie voor RAW foto's.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:48
De 17-55/2.8 lens is een mooi stuk glas. Daar aan gewend, ga je met een lullig kitlensje waarschijnlijk niet gelukkig worden. En er kwalitatief op achteruit. De moderne kamera compenseert dat onder goede omstandigheden best behoorlijk. Onder lastige omstandigheden echter niet. Jij hebt f2.8 bij 55mm, het kitlensje van de M50 slechts f6.3 bij 45mm. Dat zijn werelden.
Je kunt evt. met adapter een moderne kleine M50 met je mooie lens combineren, of een kleinere spiegelreflex (bijv. 200D) kopen ipv je 60D. Ergonomie weg, gewicht weg. Wat je wilt.
Goed glas op een kleine Sony is overigens ook groot. En duur. Lijkt me geen alternatief.

Fuji en MFT hebben wel lichtsterke standaardzooms die vrij klein zijn, maar ipv ~550€ voor een M50+kit ga je dan snel het dubbele uitgeven. En je 17-55 levert ook niet zo veel op, als je die wegdoet. Hier https://www.ebay.de/itm/C...365733:g:seQAAOSwqOZc3akf incl. een 60D.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 11-06-2019 22:15 (23%)

gezocht: Panasonic GM5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-06 21:54
Ik denk dat het lastig is om de capaciteiten van je huidige set te evenaren met iets nieuws wat E500 moet kosten. Nieuwe camera's zijn zeker beter en kunnen bijv. op hogere ISO-waarden nog bruikbare plaatjes schieten, maar je zal toch een enigszins capabele lens moeten combineren met een nieuwe camera als je geen stap achteruit wilt zitten. En dat zal snel het dubbele van je budget van E500 gaan kosten denk ik. Bijv. Fujifilm X-T20 met de 18-55 f/2.8-4.0 is E900. Maar dan heb je wel iets wat een stuk kleiner is:

• Vanoverdegrens
Zo ziet het eruit als alle lenzen f2.8 over het gehele bereik bieden. MFT is dan als enige nog echt kompakt, vanwege de iets kleinere sensor. Toveren kan op lenzengebied niemand.

https://camerasize.com/compact/#100.303,703.448,720.412,ha,t

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-06 21:54
Jup, om een F2.8 lens te maken moet de lens gewoon een bepaald minimaal formaat hebben. Dus bij dezelfde maat sensor heb je ruwweg hetzelfde formaat lens, onafhankelijk van fabrikant, leeftijd van de lens en de stand van de techniek. Maar een modern(ere) camera met bijv. een iets minder lichtsterke lens (zoals de 18-55 f/2.8-4.0) kan een prima optie zijn als wel een goede beeldkwaliteit wilt hebben, maar ook een stuk minder wilt meesjouwen.

MFT heeft natuurlijk precies hetzelfde voordeel, en qua beeldkwaliteit hetzelfde nadeel. Je verliest 2/3 stop oid omdat de sensor kleiner is, maar je krijgt weer een stop terug omdat de lens F2.8 is ipv F4.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Als het echt gaat om herinneringen vast te leggen zou ik lekker voor een goede compact camera gaan. Die kan je zonder extra tas makkelijk meenemen en die maken tegenwoordig hele goede foto's.

Verder zou je ook kunnen overwegen om een telefoon te kopen met een zeer goede camera. Deze zijn lang zo goed niet als een los toestel, maar voor gewone foto's vaak wel genoeg. Groot voordeel is dat je een mobiel eigenlijk altijd wel bij je hebt. Groot nadeel is het zoombereik en de kwaliteit bij slecht licht.
https://www.flickr.com/groups/iphonex/pool/

Beetje oude vergelijking alweer maar de camera's zijn sindsdien alleen maar beter geworden.
reviews: Smartphone vs. compactcamera - Waarin blinkt de compactcamera nog uit?

Fable wijzigde deze reactie 11-06-2019 23:50 (47%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-06 18:55
Ik ben zelf erg tevreden over de mft. Met de pancake-lens, die prima foto's maakt, past hij in je jaszak. (of als je een broek hebt met zakken aan de zijkant mort het daar ook wel in passen)

Kijk eens op flickr naar referentie materiaal. Dan kan je zien of het verschil in kwaliteit zichtbaar is voor je.

Fotografeer je veel met moeilijke lichtomstandigheden dan moet je niet voor mft gaan maar voir fullframe.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 12:34
Jolly_Jumper schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:44:
...
Ik dacht aan zoiets pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart of iets equivalents van bijv. Sony

De Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart lijkt mij een zeer goede keuze.
Je zou ook eens kunnen overwegen om naar en goede compact camera te kijken zoals de Panasonic TZ100.
Of de Sony RX100VA.

• Fresno
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:09
Naast mijn 80D heb ik de M50 en in kwaliteit zijn deze gelijkwaardig en dus beduidend beter dan de 60D die ik ook gehad heb.
De kitlens doet het bij goed licht best goed, met stedentrips laten wij de 80D gewoon thuis.
Neem er een adapterring bij en dan kun je gewoon je andere objectieven blijven gebruiken. Zelf heb ik weinig moeite met de onbalans als ik er een zware lens opzet.
Camera is lekker klein en als je nu al Canon hebt zul je weinig moeite hebben om over te schakelen.

Komt bij dat de prijs best wel laag is.

• ISaFeeliN
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 19:06
[quote]Arunia schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:03:
Blijft een moeilijk iets. Kwalitatief zou ik altijd roepen dat DSLR beter is. /quote]

Dat is echt niet meer zo. Ze zijn op z'n minst net zo goed, en als je gewicht en formaat meeneemt, is het gewoon beter. Systeem camera's dus.

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Je zou ook kunnen overwegen om een G7x II aan te schaffen voor de momenten dat het je vooral om de herinneringen gaat, naast je huidige set en je niet wil sjouwen. De G7xII is bovendien goedkoper dan de eerder genoemde Sony RX100V en heeft een aardig bereik van 28-100mm (35 mm eq.) met een behoorlijk lichtsterke lens. De bediening is verder vergelijkbaar met je huidige set (ik herken nog veel van de menu's e.d. van mijn 1000D).

Je kunt zelfs via de ring zoomen, maar dat is niet vergelijkbaar met een spiegelreflexlens, dat was ook hetgeen mij het langst tegenhield bij de overstap. Nu ben ik vooral blij met het compacte formaat. Je blijft de mogelijkheden voor RAW en handmatige bediening houden (alleen is alles vooral kleiner dan op een reflex/systeemcamera).

Paulus73 wijzigde deze reactie 12-06-2019 09:33 (3%)

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:23
De Canon M50 is een goede optie. Met de EF/EF-S naar M mount adapter kun je de 17-55/2.8 blijven gebruiken. Verder is de sensor weer een stap vooruit en ook de snelle autofocus met oog- en gezichtsdetectie en een fijn touchscreen zullen je bevallen.
Qua gewicht en compactheid een merkbaar verschil met de DSLR en er zijn een aantal zeer fijne lensjes voor te verkrijgen tegen relatief betaalbare prijzen, zoals de goede pancake EF-M 22/2 prime.

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16-06 17:04
Paulus73 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:32:
Je zou ook kunnen overwegen om een G7x II aan te schaffen voor de momenten dat het je vooral om de herinneringen gaat, naast je huidige set en je niet wil sjouwen.
Dat was ook mijn redenering. Ik moet zeggen dat de G7x2 (heb ik zelf) toch wat teleurstellend is als je van dslr komt (mn op vlak van focus en wat dan precies in focus moet zijn).

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
moozzuzz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:49:
[...]
Dat was ook mijn redenering. Ik moet zeggen dat de G7x2 (heb ik zelf) toch wat teleurstellend is als je van dslr komt (mn op vlak van focus en wat dan precies in focus moet zijn).
Dat is niet iets waar ik tegen aanloop. Ik kies een hoofdonderwerp en dat komt er wel scherp op, die precieze focus doe ik niet. Wel vind ik deze camera wel fijn om ook in het donker goede foto's te kunnen maken en handmatige instellingen te gebruiken. Het is voor de topicstarter dan ook goed om voor zichzelf te beoordelen wat zijn eisen zijn. De manier waarop de eisen geformuleerd zijn was voor mij aanleiding om toch een G7X voor te stellen.
Jolly_Jumper schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:44:
De camera (zowel oude, als eventuele nieuwe) wordt gebruikt voor redelijk simpele doeleinden:
- Vakantiefoto's (1x per jaar)
- Verjaardagsfoto's (1x per jaar)
- Thuis foto's maken van m'n dochtertje (bijna elke week wel)
- Af en toe als we ergens binnenlands een tripje of een dagje uit hebben (2-3x per jaar)

Voor de duidelijkheid, ik ben absoluut geen pro fotograaf, of iemand die foto's gaat bewerken met allerlei kleine details of iets dergelijks. Ben gewoon een simpele amateurfotograaf die bepaalde herinneringen wil vastleggen voor later en daarmee zo nu en dan met de diafragma en de sluitertijd speelt.

Wellicht dat dit voor sommige een no-brainer is (omdat bijv. de een beduidend een betere combinatie is), maar voor mij helaas niet. Voor mij hoeft deze wissel niet perse, tenzij er duidelijke argumenten zijn om dat wel te doen (en dan niet om het gewicht maar kwaliteit).

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Been there done that and returned to the dSLR.

Ik heb hetzelfde gehad: D7000 met 16-85 VR (en andere lenzen) gewicht is lastig voor vrouwlief.

Dus een Olympus Pen mini gekocht.
Leuk ding, mooie JPGs maar ruis bij >400 ISO all over the place en batterij is een dingetje zonder viewfinder. Maar toch niet echt jaszak materiaal.
Toch maar een klein dingetje van Sony.
Tja mijn telefoon maakt mooiere plaatjes, maar toch het is niet mijn D7000 met goed glas.

Dus nu tussenoplossing: ik toch mijn D7000 mee, vrouw een D3500 met kitlens.
En ik moet toegeven dat ik best wel vaak de D3500 mee heb. En zelfs in sommige gevallen beide met op allebij een andere specifieke lens.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:16
Barrycade schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:07:
Been there done that and returned to the dSLR.
Zoals je het omschrijft heb je dus een heel redelijke DSLR met lenzen vergeleken met instap mirrorless modellen? Lijkt me een beetje appels en peren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik stond precies voor hetzelfde als TS: redelijke dSLR en op zoek naar iets handelbaarder.

Waar ik toen tegen aan liep is dat de output zonder flink geld er tegen aan te zetten vaak op telefoon kwaliteit blijft hangen. En ik vind dat een mid to high end telefoon prima resultaat aflevert tegenwoordig .

En dan heb ik het dus niet over mirrorless met een knappe (kit) lens. Die dan weer beter en gelijkwaardig is aan dSLR (hoewel 900 shots op 1 batterij ik een mirrorless nog niet zo snel zie doen). Maar die zijn zelfs duurder dan de dSLR varianten.

Maar dan zit je dus op een punt dat je als je op mirrorless overgaat je opeens met 2 platformen zit. Met dubbele kosten of een aanzienlijk verlies als je de dSLR spullen gaat verpatsen.

En toen maar besloten om te blijven slepen en in sommige gevallen iets minder te slepen, maar geen concessies te doen aan kwaliteit én mijn huidige lenzen gewoon te kunnen gebruiken.

Dus tja het zijn allemaal appels, alleen ze smaken verschillend en overstappen naar een nieuw soort appel kost veel geld ;)

Barrycade wijzigde deze reactie 12-06-2019 16:55 (4%)

• klaaas
Ah, zo snap ik het. Ik kreeg de indruk dat het een 'DSLR is beter' verhaal was. Maar in je uitgebreider verhaal kan ik me goed vinden. Voor weinig geld iets van vergelijkbare kwaliteit en kleiner gaat niet lukken. Ook niet gek natuurlijk als je naar de oorspronkelijke nieuwprijs kijkt 😉

Edit: waar ik het trouwens niet mee eens ben is de vergelijking met een telefooncamera. Voor het budget van de TS heb je echt wel camera's met lenzen die (veel) beter presteren dan telefooncamera's. Of het verschil je die €500,- waard is is een tweede. Persoonlijk heb ik het extra geld dat nodig is voor een goede telefooncamera er niet voor over. Keuzes en voorkeuren...

klaaas wijzigde deze reactie 12-06-2019 17:55 (39%)

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:17

Daan_

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Met budget van +/- 500,- is het lastig vergelijken met een 60D 17-55. Beetje appels met peren vergelijken?

Een Fujifilm x systeemcamera met bijvoorbeeld 18-55 is prima optie. Optisch is de 18-55 één van de beste kit objectieven die er zijn. Wens je f/2.8 over het gehele bereik dan heeft Fujifilm hier de 16-55. Deze is dan wel stuk minder compact. Zo zijn er nog wel meer opties (merken)

Het is persoonlijke keuze DSLR of Systeemcamera. Persoonlijk zou ik niet meer terug willen naar DSLR. 2013 overgestapt van twee 5D3’s. Nu twee Sony FF systeemcamera’s. Uiteindelijk is deze set wel iets compacter, lichter en iq beter dan de oude set.

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• Vanoverdegrens
Barrycade schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:53:
Ik stond precies voor hetzelfde als TS: redelijke dSLR en op zoek naar iets handelbaarder.

Waar ik toen tegen aan liep is dat de output zonder flink geld er tegen aan te zetten vaak op telefoon kwaliteit blijft hangen. En ik vind dat een mid to high end telefoon prima resultaat aflevert tegenwoordig .
Waarbij de smartphone (de allernieuwste high end uitgezonderd) natuurlijk erg beperkt is. Kan groothoek, maar geen tele. En met slecht licht is ie ook snel aan het eind van z'n latijn.
Vandaar dat ik toch een (kneuzen)tussenoplossing gekozen heb. Mijn Nikon 1 is daar waar de duurdere phones goed zijn gewoon de mindere. Maar er kan wel een telezoom op, en dan heb ik optische 300mm. Of een prime en dan heb ik 50mm/ f1.8 voor goede foto's binnen. Zo flexibel zijn de telefoons nog niet. De eerste stappen worden nu gezet, maar dan praat je wel over het >800€ segment. En die dingen zijn voor mij overkill.

Dus voor de flexibiliteit toch maar een kleinere kamera naast m'n Nikon bakbeesten. (de onvermijdelijke sport-telezooms zijn sowieso ~1,5kg, dan maakt de body ook niet meer uit) En Nikon 1 omdat ik 5jaar geleden heel veel tele voor heel weinig geld nodig had. Daar was die mislukte kamera + adapter verreweg de goedkoopste oplossing. Kort geleden een telezoom, prime en nog kleinere zoekerloze body voor 125€ bijgekocht. Je krijgt het bijna cadeau. Nu wacht ik verder af. Als de optische zoom in de phones gemeengoed gaat worden, is het tijdperk van de instap-systeemkamera (volumemarkt) voorbij. Dan wordt fotograferen weer wat het vroeger altijd al was, een hobby van een klein groepje freaks. De ontwikkeling van het materiaal en de prijzen ervan zullen er onder lijden. ;(
Daan_ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:31:
Het is persoonlijke keuze DSLR of Systeemcamera. Persoonlijk zou ik niet meer terug willen naar DSLR. 2013 overgestapt van twee 5D3’s. Nu twee Sony FF systeemcamera’s. Uiteindelijk is deze set wel iets compacter, lichter en iq beter dan de oude set.
Ok, dat zijn de woorden van zo'n hierboven genoemde. Zoveel geld aan een hobby uit kunnen en willen geven is natuurlijk al heel persoonlijk. Momenteel kan ik het bijv. niet uitgeven.
Dus blijft de goodold DSLR als sportkamera, want een overstap naar systeemkamera kost een vermogen. De lichtsterke telezooms zijn namelijk peperduur. Of je neemt instapspul en haalt het gewenste resultaat niet meer. Zo worden de opties om te verkleinen dan een mix van verschillende systemen. Is niet zo'n ramp als het lijkt.

De TS zou met een M50 + adapter z'n probleem al oplossen. Buiten/vakantie kan z'n vrouw met de kitlens knipsen, en binnen kan de 17-55/2.8 erop. Beeldkwaliteit gaat vooruit en focus wellicht ook nog. Elke andere oplossing kost ofwel erg veel geld, danwel wordt kwaliteit ingeboet. De overbodige 60D kan zelfs verkocht worden. Levert nog rond de 200€ op, als ik Ebay.de zo bekijk.

Daan_ wijzigde deze reactie 12-06-2019 19:13 (26%)
Reden: Let even op je taal gebruik !!

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 19:17
Kort samengevat: Je wilt iets kleiners maar niet inleveren op kwaliteit.

Kort antwoord: Je hebt groot gelijk. Een grote camera die je moet meezeulen is niet plezierig. Hij is groot en zwaar, je geeft hem minder makkelijk aan je vrouw en je straalt uit "Toerist! Man met fototoestel!" - je valt gewoon op.

Kwaliteit is heel eerlijk een non-issue. Een goede foto wordt bepaald door:
- een interessant onderwerp
- timing van het juiste moment
- de compositie / uitsnede / standpunt / lichtval
- technisch correctheid van de foto (juist belicht en scherp)
- kwaliteit van de lens
- kwaliteit van de afdruk of het medium waar je de foto op bekijkt
- kwaliteit van de camera
- voldoende pixels voor het medium waar je op kijkt. 2MP voor een telefoon. 8Mp voor een 4K beeldscherm.

... en dat in die volgorde. En wat roept iedereen? Grote sensor! Ik snap dat als je een camera van €2500 euro hebt je graag tegen jezelf en iedereen vertelt dat dat echt verschil maakt... maar de sensor is wat een mes is voor de kok: Een stukje gereedschap dat geen vervanging is voor ervaring, een goed recept en verse ingrediënten. Er heeft nog nooit iemand gevraagd 'ober, met wat voor mes is dit gesneden?".

Concreet:
De Pixel telefoons van Google doen verbluffend veel met software. Misschien een hele leuke optie?

Canon M systeem - technisch cool. Probleem is de marketing: Canon wil dat mensen hun dure FF camera's kopen. Het M systeem wordt daarom nooit toegestaan om serieus goed te worden; het mag geen alternatief zijn voor de dure FF camera's. Het is bedoeld voor de instapper; wil je ooit meer, dan hoopt Canon dat jij merktrouw blijft als je je hele systeem inruilt.

Een goede compact. Kost wel geld. Maar Panasonic en Sony hebben serieus goede compacts met een sterke zoomlens. De Panasonic LX100 en de Sony RX100 bijvoorbeeld. Veel lovende kritieken over deze camera's.

Fuji: Mooi en gaaf en retro, maar ... wel aan de prijs. Ik vind ze niet heel compact. En misschien ook niet toegankelijk voor niet-fotografen.

Micro four thirds: Leuke draagbare camera's. Compleet systeem van instappers tot professioneel. Je kunt het zelf zo mooi maken als je wilt. De Panasonic GX80 past bijvoorbeeld in je jaszak, ziet er onschuldig en toegankelijk uit... maar er zit een dijk van een camera in: 5 assige beeldstabilisatie en post-focus om maar eens iets te noemen.

Tarquin wijzigde deze reactie 13-06-2019 11:38 (8%)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:42
Ik heb vorig zelf voor het zelfde dilemma als de TS gestaan, en heb m'n D300 met lenzen aan de wilgen gehangen. In plaats daarvoor is een Fujifilm X-T20 gekomen met de 18-55 lens. Compacter, lichter, en een veel nieuwere sensor (komend van een D300 zijn op dit moment zelfs telefoonsensoren soms al beter). Ik ben nog steeds superblij met m'n keuze. De sensor is stelt je veel beter in staat om binnen foto's te maken van drukke kinderen, zonder dat je meteen in duur lichtsterk glaswerk moet investeren.
Ik denk dat voor heel veel mensen systeemcamera's een prima upgrade kan zijn van hun bestaande DSLR materiaal. Bovendien; ik kan de X-T20 in een leek z'n hand duwen, en het komt goed. Er zit namelijk een hardwarematige auto-switch op.

Sjaak_Afhaak wijzigde deze reactie 13-06-2019 11:27 (11%)

Hier staat tekst

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Tarquin schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:18:
Kort samengevat: Je wilt iets kleiners maar niet inleveren op kwaliteit.

Kort antwoord: Je hebt groot gelijk. Een grote camera die je moet meezeulen is niet plezierig. Hij is groot en zwaar, je geeft hem minder makkelijk aan je vrouw en je straalt uit "Toerist! Man met fototoestel!" - je valt gewoon op.

Kwaliteit is heel eerlijk een non-issue. Een goede foto wordt bepaald door:
- een interessant onderwerp
- timing van het juiste moment
- de compositie / uitsnede / standpunt / lichtval
- technisch correctheid van de foto (juist belicht en scherp)
- kwaliteit van de lens
- kwaliteit van de afdruk of het medium waar je de foto op bekijkt
- kwaliteit van de camera

... en dat in die volgorde. En wat roept iedereen? Zorg voor een grote sensor met veel megapixels want dan krijg je gegarandeerd goede foto's. Ik snap dat als je een camera van €2000 euro hebt je graag tegen jezelf en iedereen vertelt dat dat echt verschil maakt... maar de sensor is wat een mes is voor de kok.

Concreet:
De Pixel telefoons van Google doen verbluffend veel met software. Misschien een hele leuke optie?

Canon M systeem - technisch cool. Probleem is de marketing: Canon wil dat mensen hun dure FF camera's kopen. Het M systeem wordt daarom nooit toegestaan om serieus goed te worden; het mag geen alternatief zijn voor de dure FF camera's. Het is bedoeld voor de instapper; wil je ooit meer, dan hoopt Canon dat jij merktrouw blijft als je je hele systeem inruilt.

Een goede compact. Kost wel geld. Maar Panasonic en Sony hebben serieus goede compacts met een sterke zoomlens. De Panasonic LX100 en de Sony RX100 bijvoorbeeld. Veel lovende kritieken over deze camera's.

Fuji: Mooi en gaaf en retro, maar ... wel aan de prijs. Ik vind ze niet heel compact. En misschien ook niet toegankelijk voor niet-fotografen.

Micro four thirds: Leuke kleine draagbare camera's maar wel een compleet systeem van instappers to professioneel. Je kunt het zelf zo mooi maken als je wilt. De Panasonic GX80 past bijvoorbeeld in je jaszak, ziet er onschuldig en toegankelijk uit... maar er zit een dijk van een camera in: 5 assige beeldstabilisatie en post-focus om maar eens iets te noemen.
Mwha in je lijstje spreek je je wel een beetje tegen: ik heb foto's gemaakt van hetzelfde moment met een compact van mijn dochter (een Nikon onderwater dingetje van 100 euro) en mijn D7000.

Dan zijn de meeste parameters toch echt hetzelfde, behalve het stukje hardware, het resultaat is toch vele malen anders.

Hieronder het verschil tussen een S33 en een D7000
Mag jij raden welke de camera van 125 euro is en welke die van 1250.

Het is even snel in elkaar gezet via een appje aangezien ik op mijn werk zit dus het verschil bij normale grote is nog veel meer zichtbaar.

Zal het voor een minder betrokken fotograaf die het allemaal alleen op Facebook gooit allemaal prima zijn.
IK weet weer waarom ik gewoon maar met mijn D7000 blijf rondslepen.

• klaaas
Barrycade schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:56:
[...]
Links is die van 1250. Met die mooie magenta lucht. ;)

• ISaFeeliN
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 19:06
klaaas schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:42:
[...]

Links is die van 1250. Met die mooie magenta lucht. ;)
Ik vind er nou ook weer niet zo veel verschil in zitten zeg .. het lijkt wel alsof we kijken naar 2 snaps uit 2 verschillende mobieltjes.

• Fresno
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:09
Daan_ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:31:
Met budget van +/- 500,- is het lastig vergelijken met een 60D 17-55. Beetje appels met peren vergelijken?
Uit ervaring kan ik melden dat de M50 met dezelfde sensor als de 80D een forse upgrade is. Zowel in dynamisch bereik als in ruis. De AF is ook veel beter. Met adapter en de 17-55 een sterke set. Er zijn, wat al gemeld is, kleine vaste objectieven te koop, waar gewoon perfecte foto's mee te maken zijn.

Voor deze prijs van de kitset zul je niet snel een gelijkwaardige set vinden.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:51
Let wel dat je nu 'verwend' bent met 2.8 over het hele bereik.

Van 2.8 naar 6.3 is 2⅓ stop langzamer, iets wat je zeker binnenshuis best gaat merken. Van 1/100s ga je naar 1/20s, van 1/50s naar 1/10s. Kinderen zijn beweeglijk, dus om dezelfde sluitertijd te houden moet je naar ISO 500 -> meer ruis.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 19:17
[...]
Mwha in je lijstje spreek je je wel een beetje tegen: ik heb foto's gemaakt van hetzelfde moment met een compact van mijn dochter (een Nikon onderwater dingetje van 100 euro) en mijn D7000.
Toch? Ik noem allemaal apparatuur die pas begint vanaf 350 euro, dus niet zomaar een telefoon of een compact.
Gemak wint snel van kwaliteit en ik noemde apparatuur die wel het gemak heeft maar ook qua kwaliteit serieus meedoet. Sorry maar die S33 valt daar niet in. Dat is een kleine camera in een veel goedkoper segment, die bovendien waterdicht is (en dat kost ook geld).

Ik denk dat als je foto's wilt vergelijken van je D7000 en van de camera's die ik noemde, je het veel moeilijker krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
[...]

Dan zijn de meeste parameters toch echt hetzelfde, behalve het stukje hardware, het resultaat is toch vele malen anders.

Hieronder het verschil tussen een S33 en een D7000
[Afbeelding: S33 VS D7000]
Het is even snel in elkaar gezet via een appje aangezien ik op mijn werk zit dus het verschil bij normale grote is nog veel meer zichtbaar.

Zal het voor een minder betrokken fotograaf die het allemaal alleen op Facebook gooit allemaal prima zijn.
IK weet weer waarom ik gewoon maar met mijn D7000 blijf rondslepen.
Die foto's zijn inderdaad erg verschillend, maar voor de herinnering tijdens wat foto's kijken over 5 jaar maakt het imo weinig uit welke je laat zien aan iemand die geen fotograaf is.
Op allebei kan je zeggen ''hier waren we op vakantie ......'' en bijna iedereen zal het een mooie berg vinden.

Ik heb mijn Sony 6300 weggedaan omdat mijn mobiel (Samsung S9) voor mij foto's maakte die goed genoeg waren en ik daarbij niet een extra camera mee hoefde te nemen.
Als je op safari gaat of echt aparte foto's wilt maken of echt gaat voor het fotograferen dan kan je andere camera's gebruiken, maar als het om de herinnering gaat van vakanties ed. dan is dat imo niet echt nodig.

Fable wijzigde deze reactie 14-06-2019 09:29 (12%)

• klaaas
Fable schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:18:
[...]
Als je op safari gaat of echt aparte foto's wilt maken of echt gaat voor het fotograferen dan kan je andere camera's gebruiken, maar als het om de herinnering gaat van vakanties ed. dan is dat imo niet echt nodig.
Ik heb onlangs alle vakantiefoto's van de afgelopen 10 jaar bij elkaar geschraapt en die komen nu voorbij als screensaver. Leuke herinneringen, maar er zitten ook echt toffe foto's bij uit b.v. de tijd dat ik mijn 5DII + primes meesleepte op vakantie (vind ik dan hè ;) ). Ik word daar elke keer als ik ze zie weer blij van. Ben dus achteraf ook blij dat ik die zooi toen meesleepte.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True