Verbinden direct met modem werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-05-2023
Wanneer ik mijn pc direct met het modem verbind krijg ik de volgende foutmelding: Ethernet heeft geen geldige IP configuratie. Vervolgens cmdipconfig gedaan en ik krijg daar als ipv4 te zien: 169.254.56.229 kan hier een fout in zitten, en zo ja hoe kan ik dit oplossen of is dat iets wat de isp moet doen?

Ik doe dit omdat mijn Wifi thuis niet optimaal werkt, ik wil nu de verschillende oorzaken kunnen uitsluiten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat betekent dat er geen DHCP-server beschikbaar is. Als je zelf (of iemand voor jou) niks geconfigureerd hebt, kun je het modem eens resetten zodat de standaardconfiguratie weer aangeboden wordt. Als je je Wifi-wachtwoord hebt aangepast, moet je die daarna even opnieuw instellen.

Anders moet je even de DHCP-server configureren op de router van het vaste netwerk.

Vertel even wat voor apparatuur en provider je gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 11-06-2019 20:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-10 17:36
Een pc direct op een modem aansluiten moet je niet doen. Dan mis je de bescherming die zelfs de meest simpele router geeft.

Wat voor een apparaat zit er tussen de glasvezel eindaansluiting (FTU) en jouw eigen router/pc?
Is dat de mediaconverter die je van Tweak heb gehad?

PS: mijn reactie is door de moderator verplaatst van "[TWEAK GLASVEZEL] Ervaringen & Discussie" naar deze plek. Blijkbaar had de starter op 2 plekken hetzelfde probleem gepost. Mijn reactie is nu achterhaald.

[ Voor 27% gewijzigd door BerndGaykema op 15-06-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:02

Mr-D.

interpunctie? no hero here

SteviW schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:32:
Wanneer ik mijn pc direct net het modem verbind krijg ik de volgende foutmelding: Ethernet heeft geen geldige IP configuratie. Vervolgens cmdipconfig gedaan en ik krijg daar als ipv4 te zien: 169.254.56.229 kan hier een fout in zitten, en zo ja hoe kan ik dit oplossen of is dat iets wat de isp moet doen?
Zie ook reactie hierboven
Maar als je het echt wilt moet je net als je Router ook vlan34 instellen op je netwerkkaart anders gaat het nooit werken
Maar of het echt veilig is.........

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
Hi, tussen de glasvezelaansluiting zit geen mediaconverter maar een genexis gigabit modem (gok dat het een modem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
BerndGaykema schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:13:
Een pc direct op een modem aansluiten moet je niet doen. Dan mis je de bescherming die zelfs de meest simpele router geeft.

Wat voor een apparaat zit er tussen de glasvezel eindaansluiting (FTU) en jouw eigen router/pc?
Is dat de mediaconverter die je van Tweak heb gehad?
Er zit geen apparatuur tussen de aansluting, deze komt uit een Genexis gigabit (modem??) en er gaat vanuit daar een ethernet kabel naar mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
In dat geval zit er niks tussen de converter en de router, dit zou toch ook niet nodig moeten zijn bij een internet only abbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Nee haalde 2 posts door elkaar
Zou moeten werken.
Weet wel als je een paar keer een ander
device aansluit op de wankabel dat je soms een uur moet wachten totdat je een IP krijgt
SteviW schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:40:
[...]

In dat geval zit er niks tussen de converter en de router, dit zou toch ook niet nodig moeten zijn bij een internet only abbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
Mr-D. schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:23:
Nee haalde 2 posts door elkaar
Zou moeten werken.
Weet wel als je een paar keer een ander
device aansluit op de wankabel dat je soms een uur moet wachten totdat je een IP krijgt
[...]
Precies, maar zelfs na dagen wachten werkt het niet, en voor de ipconfig? Want op de router krijgt dus blijkbaar wel een IP door van het modem, of is dit waar het fout gaat? Ook naar packet loss gekeken maar dit is ook 0 met gemiddeld 6ms ping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
Room42 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:54:
Dat betekent dat er geen DHCP-server beschikbaar is. Als je zelf (of iemand voor jou) niks geconfigureerd hebt, kun je het modem eens resetten zodat de standaardconfiguratie weer aangeboden wordt. Als je je Wifi-wachtwoord hebt aangepast, moet je die daarna even opnieuw instellen.

Anders moet je even de DHCP-server configureren op de router van het vaste netwerk.

Vertel even wat voor apparatuur en provider je gebruikt.
Het is blijkbaar geen modem maar een media converter (Genexis Gigabit) vanaf hier loopt er een ethernetkabel naar mijn router Linksys EA6350. Heb er al een paar keer de stekker uit gehad maar dit heeft niet geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat is een glasvezel aansluitpunt. Om daar (voor KPN/dochters) direct internet van af te nemen moet je op VLAN6 een PPPoE verbinding maken.
Het is eenvoudiger om de router van je provider te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

Heb je de media converter al een keer even van de stroom gehaald? Ik weet dat kabelmodems dat "nodig hadden" om weer een IP adres uit te delen. Mogelijk wordt het MAC adres tijdelijk vastgehouden.

Maar als je WiFi problemen ervaart, is het dan niet makkelijker om je pc met draad te verbinden met de Linksys? Wat is eigenlijk je probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 12-06-2019 09:08 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

En je weet zeker dat je geen vlan instelling hebt gedaan in je Router?
Ik weet dat je internet only hebt maar Tweak he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@SteviW je bent momenteel een beetje karig met de informatie voorziening. Zou je eens willen toevoegen wat voor abonnement je hebt en bij welke provider je zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BerndGaykema schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:13:
Ook niet als die pc als router dienstdoet en zelf geen internettoegang heeft? O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
@rens-br Excuus, bij dezen meer aanvullende informatie:

Momenteel neem ik een internet only abonnement af bij Tweak. Over de glasvezel zou ik een 1 gig verbinding moeten hebben, wanneer ik een speedtest doe haal ik deze snelheid ook (bekabeld). Echter is het zo dat websites traag laden, videos niet tot nauwelijk laden.

@lier Een kabel direct in de router lost bovenstaande problemen ook niet op, en dit is ook geen werkbare oplossing aangezien ik het op al mijn wifi apparaten ervaar.

@jeroen3 Vroeger was dit bij tweak ook het geval alleen dan Vlan4 maar dit zou bij het internet only abonnement niet nodig moeten zijn. Tweak zelf zegt dat het een unmanaged line is die op elke router zou moeten werken.

Kort gezegd het probleem is het volgende: Bij speedtest zeer goede resultaten, geen packet loss maar toch extreem trage verbinding waarbij websites traag laden en streaming websites (Youtube en Ziggo go etc.) niet of nauwelijk afspelen, vaak bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
Mr-D. schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:08:
En je weet zeker dat je geen vlan instelling hebt gedaan in je Router?
Ik weet dat je internet only hebt maar Tweak he....
Als het goed is niet, heb gewoon de plug&play installatie van de router gedaan (VLAN staat ook uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Kun je zien met welke DNS server je verbind? Je zou tijdelijk je DNS-server kunnen veranderen naar 8.8.4.4 / 8.8.8.8 (google DNS). Is een grote aanname, maar worth trying :)

[ Voor 59% gewijzigd door gitaarwerk op 12-06-2019 15:45 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

SteviW schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:32:
@lier Een kabel direct in de router lost bovenstaande problemen ook niet op, en dit is ook geen werkbare oplossing aangezien ik het op al mijn wifi apparaten ervaar.
Als je WiFi wil uitsluiten dan gebruik je een draad. Als je je router wil uitsluiten dan sluit je een pc aan op je "glasmodem".
Kort gezegd het probleem is het volgende: Bij speedtest zeer goede resultaten, geen packet loss maar toch extreem trage verbinding waarbij websites traag laden en streaming websites (Youtube en Ziggo go etc.) niet of nauwelijk afspelen, vaak bufferen.
Misschien handig om de volgende keer bij het openen van een topic om het probleem te benoemen. Dan kunnen we je helpen met de oplosrichting.

Kan je eens je DNS responstijden testen? Kan je via developer tools van je browser (F12) controleren wat precies lang duurt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
lier schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:52:
[...]

Als je WiFi wil uitsluiten dan gebruik je een draad. Als je je router wil uitsluiten dan sluit je een pc aan op je "glasmodem".

[...]

Misschien handig om de volgende keer bij het openen van een topic om het probleem te benoemen. Dan kunnen we je helpen met de oplosrichting.

Kan je eens je DNS responstijden testen? Kan je via developer tools van je browser (F12) controleren wat precies lang duurt?
Momenteel zit ik nog op mijn werk dus de DNS responsetijden kan ik niet testen, maar is dit hetzelfde als tracen via CMD? Want dat gaf gisteren geen bijzondere resultaten gemiddeld 6 ms ping per ip adres, en een stuk of 5/6 ip adressen waar die langs gaat

Wanneer ik dus de router wil uitsluiten door direct op de mediaconverter aan te sluiten krijg ik dus het punt waar ik het topic mee opende, sluit dit mijn router uit? Zelf denk ik van niet.

[ Voor 7% gewijzigd door SteviW op 12-06-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Dan vind ik het ook erg vreemd
SteviW schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:33:
[...]

Als het goed is niet, heb gewoon de plug&play installatie van de router gedaan (VLAN staat ook uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
lier schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:52:
[...]

[...]

Heb de DNS reponsetijden gemeten, en heb enkele screenshots maar snap niet hoe ik deze moet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
Zou het een optie zijn om te werken met een vast IP-adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42
@SteviW even terug naar de basis, want ik denk een aantal conflicterende en verwarrende dingen te lezen en volgens mij heb ik ook nog niet helemaal goed gelezen, door alle posts heen, welk abonnement je nou hebt en wat je probeert te bereiken.

Je geeft ook ergens aan dat je een ping probeert te doen (van waar naar waar?) en 0% packet loss hebt, maar aan de andere kant geef je aan dat je geen IP hebt. Dat kan dus niet. Ping werkt via IP, en als je geen geldig IP adres hebt kan je dus ook nergens heen pingen (tenzij je van je PC naar je router pingde, maar dat telt niet, dat geldt voor je interne netwerk terwijl je kennelijk een probleem aan je WAN kant hebt).

Als eerste: Een "modem" heb je niet. Je hebt óf een "mediaconverter" (los kastje dat met een patchkabeltje met de glasvezel grondplaat is verbonden of Genexis), óf je hebt een Fritz!box 5490 gekregen als je minimaal Internet & Bellen hebt (wordt ook met patchkabel met de grondplaat verbonden).

Er zijn dan ook twee mogelijkheden qua dingen die je moet instellen als je een eigen router gebruikt:

1) Je hebt Internet Only -> Dan heb je ook geen Fritz!box ontvangen, maar een mediaconverter (of er hangt nog een Genexis). Je kan een router (of PC, om te testen, of om als router te gebruiken) aansluiten en gewoon simpel via DHCP een IP-adres krijgen .Geen VLAN's instellen .

2) Je hebt Internet & Bellen -> Dan heb je wel een Fritz!box ontvangen. Gebruik die lekker als router of, als je toch een eigen router wil gebruiken, gebruik DHCP met VLAN tag 34 (dat laatste kan je overigens ook prima op een PC instelen).

Als de aangegeven methode bij het abonnement dat je hebt niet werkt, dan is er kennelijk iets mis met de lijn en moet je gewoon contact opnemen met Tweak.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
eymey schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:05:
@SteviW even terug naar de basis, want ik denk een aantal conflicterende en verwarrende dingen te lezen en volgens mij heb ik ook nog niet helemaal goed gelezen, door alle posts heen, welk abonnement je nou hebt en wat je probeert te bereiken.

Je geeft ook ergens aan dat je een ping probeert te doen (van waar naar waar?) en 0% packet loss hebt, maar aan de andere kant geef je aan dat je geen IP hebt. Dat kan dus niet. Ping werkt via IP, en als je geen geldig IP adres hebt kan je dus ook nergens heen pingen (tenzij je van je PC naar je router pingde, maar dat telt niet, dat geldt voor je interne netwerk terwijl je kennelijk een probleem aan je WAN kant hebt).

Als eerste: Een "modem" heb je niet. Je hebt óf een "mediaconverter" (los kastje dat met een patchkabeltje met de glasvezel grondplaat is verbonden of Genexis), óf je hebt een Fritz!box 5490 gekregen als je minimaal Internet & Bellen hebt (wordt ook met patchkabel met de grondplaat verbonden).

Er zijn dan ook twee mogelijkheden qua dingen die je moet instellen als je een eigen router gebruikt:

1) Je hebt Internet Only -> Dan heb je ook geen Fritz!box ontvangen, maar een mediaconverter (of er hangt nog een Genexis). Je kan een router (of PC, om te testen, of om als router te gebruiken) aansluiten en gewoon simpel via DHCP een IP-adres krijgen .Geen VLAN's instellen .

2) Je hebt Internet & Bellen -> Dan heb je wel een Fritz!box ontvangen. Gebruik die lekker als router of, als je toch een eigen router wil gebruiken, gebruik DHCP met VLAN tag 34 (dat laatste kan je overigens ook prima op een PC instelen).

Als de aangegeven methode bij het abonnement dat je hebt niet werkt, dan is er kennelijk iets mis met de lijn en moet je gewoon contact opnemen met Tweak.
Eymey, ik snap je verwarring. Door alle opties die ik al langs ben gegaan snap ik het soms zelf ook niet helemaal meer. Wat het geval is is dat ik de 1e optie heb. Een Internet Only abonnement, er hangt een Genexis aan de muur en hier heb ik mijn router op aangesloten, deze is gewoon plug&play ingesteld op DHCP. Volgens jou zou er dus iets mis moeten zijn met de lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42
Inderdaad, dat is mijn vermoeden, of iets anders waardoor jouw DHCP requests niet aan komen.

Als je écht het abonnement hebt dat zij "Internet Only" noemen (en ik leg hier specifiek de nadruk op omdat ze nog niet zo lang geleden een abbovorm zonder TV hadden maar wel met telefonie en een router, en die werd ook vaak omschreven als 'internet only'), dan hoort het gewoon zo simpel zijn als router plug&play dhcp eraan en gaan.

Geeft je Genexis wel aan dat er een verbinding met de PoP is? Doet de led naast de twee pijlen wat?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien moet je je Linksys gewoon eens afkoppelen en de router van Tweak gebruiken?

Op https://www.tweak.nl/firmware.html staan exact 2 routers geleverd met specifieke configuratie. Ik vermoed dat je (eventueel) dus in jouw Linksys ook nog iets goed / anders moet instellen?

Je sluit met de 2 genoemde routers dan "meteen" uit dat het aan de lijn ligt en daarna kan je eens rustig troubleshooten of het aan de (suboptimale) Linksys ligt, de configuratie of je eigen interne netwerk.

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 13-06-2019 11:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10 12:51

Soggney

Zeekomkommer

Zelf heb ik recent issues gehad met mijn linksys router, dus voor mij zou dit de suspect zijn in de setup.
Wat als je je pc rechtstreeks aankoppeld met de wan instellingen gekopieerd naar je pc (i.e. fixed ip met hetzelfde ip als de router)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
@eymey de Genexis geeft wel aan dat er verbinding is met de PoP. Als het goed is is het echt het Internet Only abonnement, heb het afgesloten in maart.

@MAX3400, aangezien ik een Internet Only abonemment heb levert Tweak geen apparatuur dus dit is geen optie.

@Soggney Wat bedoel je precies met: Wat als je je pc rechtstreeks aankoppeld met de wan instellingen gekopieerd naar je pc (i.e. fixed ip met hetzelfde ip als de router)? Want als ik de PC direct aan de mediaconverter hang krijg in de melding waar ik het topic mee startte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteviW
Inmiddels zijn we 4 verschillenderouters verder, heb een Netgear, een Sitecom en een Belkin geprobeerd. Echter bij al deze routers had ik geen WAN verbinding met de mediaconverter. Ook na het resetten van de mediaconverter en routers kon er geen WAN verbinding worden gemaakt. Inmiddels ligt de vraag ook bij Tweak, maar misschien is er nog iemand hier die mij kan helpen?
Pagina: 1