Cochannel volgt mijn 5G wifi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.127 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05-2023
Ik heb de laatste tijd issues met mijn 5G WiFi. Als ik nu met InSSid kijk zie ik een COchannel over mijn signaal liggen. Dit was op channel 44. De naam van het Cochannel was Huiskamer.O.

Ik heb het kanaal veranderd naar 52 (ja, ik weet dat dit een radar freq kan zijn) maar het Cochannel gaat dan ook naar 52. Soms is het er, soms niet. Soms met naam, soms zonder naam. Als het cochannel er niet is, is de Link score 100, met Cochannel zakt het naar 83.

Wie weet wat het cochannel veroorzaakt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat voor WiFi device hebben we het over?
Dat het co-channel het main channel volgt is logisch, 99% kans dat jouw mysterieuze WiFi zender maar 1 radio heeft. Hij kan dan niet op twee kanalen tegelijk zenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Wat voor apparatuur heb je allemaal aangesloten op je WiFi? En wat voor SSIDs heb je zelf ingesteld?

Ik gok inderdaad dat het een guest WiFi is in je router (ooit zelf ingesteld misschien?) of een WiFi repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^
Gezien je posthistorie: je philips Hue of je domoticasysteem?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:12
Cpt.Morgan schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:37:
Ik gok inderdaad dat het een guest WiFi is in je router (ooit zelf ingesteld misschien?) of een WiFi repeater.
Ik denk inderdaad hetzelfde... goeie gok verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Heb je toevallig een gasten netwerk? Ik weet dat ziggo 't over 't zelfde channel doet (SSID)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Moest zelf gelijk aan een chromecast denken, maar zou ook iets kunnen zijn wat Brahiewahiewa noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarschijnlijk heeft TS iets van een "MESH" netwerk draaien :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wali schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:43:
Ik heb de laatste tijd issues met mijn 5G WiFi. Als ik nu met InSSid kijk zie ik een COchannel over mijn signaal liggen. Dit was op channel 44. De naam van het Cochannel was Huiskamer.O.

Ik heb het kanaal veranderd naar 52 (ja, ik weet dat dit een radar freq kan zijn) maar het Cochannel gaat dan ook naar 52. Soms is het er, soms niet. Soms met naam, soms zonder naam. Als het cochannel er niet is, is de Link score 100, met Cochannel zakt het naar 83.

Wie weet wat het cochannel veroorzaakt?
Chromecast ?
(5GHz btw)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is je eigenlijke probleem?

Co-channel interference betekent dat een ander netwerk in hetzelfde kanaal zit. Of en zo ja hoeveel last je daarvan hebt hangt af van hoe druk dat netwerk is. Worst-case (beide netwerken proberen 100% van bandbreedte te pakken) deel je het 50/50. Veruit de meeste WiFi-netwerken doen veruit grootste deel van de tijd helemaal niets. Enige waar je dan last van hebt zijn de beacons. Uitgaande van een default 100ms beacon interval en beacons met een default 6Mbps data rate kosten de beacons van een enkele netwerk welgeteld 0.5% van de capaciteit in dat kanaal. Je houdt dus 99.5% over voor overige zaken.

Als je je hier druk om maakt doe je dat waarschijnlijk omdat iets niet werkt zoals je zou willen. In plaats van je blind te staren op aanwezige co-channel interference doe je er beter aan een stapje terug te doen en diagnose te stellen van wat er echt aan de hand is.

Begin bijvoorbeeld met een duidelijk uitleg van welke (WiFi-)netwerkapparaten je allemaal in huis hebt, en de uitdraai van netsh wlan show interface op een via WiFi aangesloten Windows laptop, op moment dat datgene waar je last van hebt optreedt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ander geval van hetzelfde uit de praktijk. Als ik mijn wifi-signaal op de 2,4 GHz band van kanaal verander, dan verandert het netwerk van het kantoor bij mij ietsje verderop binnen 30 minuten naar hetzelfde kanaal.
Ik heb al eens gevraagd om een vast kanaal in te stellen, maar hun IT-expert geeft daar geen gehoor aan.
Ze zitten gelukkig net ver genoeg weg, waardoor hun signaal geen problemen oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerlijk gezegd geef ik die "IT-expert" niet dat IT'ers doorgaans ook maar iets van netwerken, laat staan draadloze netwerken, weten groot gelijk. WiFi verandert continu. Je kunt nu misschien het beste kanaal instellen, maar over vijf minuten kan het (zeker in de 2.4GHz) de slechtste zijn. Tenzij je AP een echt hersendood algoritme gebruikt is het vrijwel altijd beter het op 'auto' te laten staan.

Gevolg van veel 'auto' kan inderdaad zijn dat je in drukke buurten steeds weer op zelfde kanaal als een bepaald ander netwerk terecht komt. Troost je dan met de gedachte dat de andere kanalen op zo'n moment waarschijnlijk ook niet veel soeps zijn - zo niet bij jou dan wel bij dat andere netwerk in de buurt.

Hoe dan ook, je hebt het over 2.4GHz. Dat zou anno 2019 enkel gebruikt moeten worden voor legacy en/of low-end zaken die totaal geen performance of betrouwbaarheid nodig hebben. Draaien jullie nog wel mission-critical dingen in de 2.4GHz, dan zou ik daar eerder iets aan doen dan klagen bij de sysop van de buren :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonKoning
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-10-2023
Waarschijnlijk een Google Home in je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@LeonKoning welkom op Tweakers.

Het is goed bedoeld. Maar een topic kicken van twee jaar oud is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.