Hogere kosten verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-01 15:43
In Juni 2017 heeft mijn moeder een huis gekocht, met werk eraan. Dit huis moest compleet gestript worden (wanden kaal, vloer beneden eruit bikken, badkamer verwijderen en 3 meter verderop weer opbouwen, nieuwe pui i.p.v. garage etc etc) al met al een flinke kluif werk.

Bij koop waren de verbouwkosten door de aannemer geraamd op circa 60k, inclusief badkamer en keuken.

Uiteindeljk is de aannemer in oktober 2017 begonnen, hij verzekerde haar dat ze in februari 2018 in haar huis zou zitten. In november kwam de eerste rekening van 15k, december de tweede en was het huis net kaal. Iedere keer had de aannemer redenen waarom het geld er moest zijn (bank account gehackt, rekeningen betalen etc), terwijl de voortgang achterbleef. Mijn moeder heeft helaas de hele tijd betaald...wegens...het is familie, het klopt wel ;w

Toen ze in februari 2018 haar huis uit moest zat er nog geen vloer, badkamer of verwarming in (wel de keuken, die had ze zelf betaald). Wel was ze al 55k kwijt aan de aannemer. Onder tussen waren er een loodgieter, tegelzetter en elektricien via hem aan het werk, die na een tijdje het werk neerlegden, omdat ze niet betaald kregen. Mijn moeder heeft ook deze rekeningen voldaan, om ze weer aan het werk te krijgen. In de tussentijd zat ze bij mij in huis :'(

Uiteindelijk, is ze met een uitloop van 5 maanden toch in haar huis gekomen, heeft ze 100k betaald en is het huis nog niet compleet af.

Enkele punten: de houten vloer is een heuvellandschap, vochtvlekken in de muur (zou wegtrekken), beschadigingen aan het plafond en muur van het leggen van de vloer (lekker lomp met de planken tegen aan gekletterd)

Nu de vraag...wat kan ik (iom mijn moeder) hiermee? Welke stappen kunnen we nemen?

1) aansprakelijk stellen voor de vloer, schades en vocht
2) iets met de betalingen aan de onderaannemers - terugvorderen?

Voor mij is dit allemaal vrij nieuw, nog nooit zoiets meegemaakt, deze bijltjes gehakt, maar wil er wel voor zorgen dat dit opgelost gaat worden.

(En ja, ik had me hier eerder mee moeten bemoeien :( )

Beste antwoord (via TWCRay op 11-06-2019 21:31)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:09
TWCRay schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:42:
[...]

Weinig. Een offerte van 60k, niks over termijnen etc.

@cryptapix , dank, helaas staat er weinig op papier.. iets met blauwe ogen en goed geloven.
Qua familie, dat stadium is voorbij. Toen met de rekeningen was ie snel, nu met reageren niet meer.

Ik ga het papierwerk bij mijn moeder ophalen en er es doorheen, kijken wat we precies zwart op wit hebben.
Daar was ik al bang voor. Ik hamer er altijd zo op bij mijn cliënten om afspraken vast te leggen. Misschien nog wel extra bij familie en vrienden. Ik zie dit soort situaties regelmatig en zonder schriftelijk bewijs wordt het al snel een vervelend wel-niet spelletje.

Gelukkig heb je wel een schriftelijke offerte. Daaruit blijkt in ieder geval wat hij zou doen voor die 60k neem ik aan. Onvoorziene kosten zijn altijd een lastig punt. Met mijn eigen aannemer had ik ook wel eens een discussie over extra kosten. Soms is het slikken en betalen, soms vond ik dat hij dat had kunnen of moeten voorzien (hij is de prof, niet ik) en slikte hij.

Maar het papierwerk eens doornemen lijkt me een goed begin. Het komt nu toch niet meer aan op een dag. Dan positie bepalen. Aansprakelijk stellen voor gevolgschade, termijn geven voor overige werkzaamheden. Kun je allemaal zelf doen (of je kunt een advocaat het laten doen).

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Morgenochtend de zooi uit handen geven aan een advocaat.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:02
Welke afspraken staan er op papier?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• cryptapix
1. Er zijn twee soorten schades. Voor de gevolgschade (bijvoorbeeld vochtschade, beschadiging, etc.) kun je de aannemer al aansprakelijk stellen. Voor het niet deugdelijk leggen van de vloer zul je de aannemer in gebreke moeten stellen en hem een redelijke termijn moeten geven om de overeenkomst deugdelijk na te komen. Laat hij de termijn ongebruikt verstrijken, dan kun je een ander de werkzaamheden laten uitvoeren en de kosten op je eerdere aannemer verhalen (je moet het wel voorfinancieren).

2. Het gaat er om wat de verbouwing mag kosten. Dat is de aanneemsom en eventuele stelposten. Als je meer hebt betaald aan de aannemer en zijn onderaannemers dan wa5 je hebt afgesproken, dan kun je het meerdere terug vorderen. De vraag is natuurlijk, wat zijn de afspraken met de aannemer. En welke afspraken liggen zwart op wit vast (in verband metje bewijspositie).

Direct baar een advocaat is wat overkill en ook behoorlijk duur. Het is familie dus die relatie wil je misschien niet meteen naar de klote helpen. Praat eerst eens met de aannemer, maak afspraken en keg die vast. Volgende stap zou rechtsbijstandsverzekering kunnen zijn, of een jurist/advocaat.

• TWCRay
Ivow85 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:27:
Welke afspraken staan er op papier?

@cryptapix , dank, helaas staat er weinig op papier.. iets met blauwe ogen en goed geloven.
Qua familie, dat stadium is voorbij. Toen met de rekeningen was ie snel, nu met reageren niet meer.

Ik ga het papierwerk bij mijn moeder ophalen en er es doorheen, kijken wat we precies zwart op wit hebben.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
Gouden wijsheid in dit soort zaken: met familie moet je wandelen, niet handelen. Ik zou dit asap bij een advocaat neerleggen, want je moeder is eerder in het ootje genomen en zal wellicht weer in en zielig verhaal trappen. Ze heeft het immers eerder gedaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord

• cryptapix
TWCRay schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:42:
[...]

Daar was ik al bang voor. Ik hamer er altijd zo op bij mijn cliënten om afspraken vast te leggen. Misschien nog wel extra bij familie en vrienden. Ik zie dit soort situaties regelmatig en zonder schriftelijk bewijs wordt het al snel een vervelend wel-niet spelletje.

Gelukkig heb je wel een schriftelijke offerte. Daaruit blijkt in ieder geval wat hij zou doen voor die 60k neem ik aan. Onvoorziene kosten zijn altijd een lastig punt. Met mijn eigen aannemer had ik ook wel eens een discussie over extra kosten. Soms is het slikken en betalen, soms vond ik dat hij dat had kunnen of moeten voorzien (hij is de prof, niet ik) en slikte hij.

Maar het papierwerk eens doornemen lijkt me een goed begin. Het komt nu toch niet meer aan op een dag. Dan positie bepalen. Aansprakelijk stellen voor gevolgschade, termijn geven voor overige werkzaamheden. Kun je allemaal zelf doen (of je kunt een advocaat het laten doen).

• TWCRay
Nou... de ontknoping, hard leergeld voor mijn moeder, maar de geschreven offerte zit niet tussen de papieren, alleen de overgetikte verbouwingsspecificatie.. dus, helaas, op de blaren zitten.

Het enige wat haar nog rest is de schades en vloer reclameren.

Thanks voor de input, mocht er nog iets gebeuren dan meld ik me (en ondertussen zelf
verbouwen, maar ik heb wel offertes in mijn mailbox :+ )

• cryptapix
@TWCRay ligt er echt helemaal niets schriftelijk vast? Een link tussen verbouwspecificatie en de genoemde 60k? Ik zou het niet per definitie hier nu al bij laten hoor. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zeker daar neerleggen. Zo niet, heb je geen jurist of advocaat in je vriendengroep ofzo? Even naar laten kijken kan geen kwaad. En anders misschien een advocaat een uurtje naar laten kijken. Dat zijn de kosten ook niet meer op zo een bedrag.

Let wel, als de aannemer een kale kip is, dan... nouja dat kun je zelf wel invullen.

• TWCRay
@cryptapix , ik kon weinig linken. Geen originele offerte, niks. Alleen een paar rekeningen van onderaannemers en een hoop handgeschreven papieren van mijn moeder, zonder verdere handtekeningen etc. Ik laat nog iemand er eens overheen kijken, maar ik zie het somber in.

En dat verhaal van die kale kip gaat hier ook op

Verwijderd

TWCRay schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:55:
@cryptapix , ik kon weinig linken. Geen originele offerte, niks. Alleen een paar rekeningen van onderaannemers en een hoop handgeschreven papieren van mijn moeder, zonder verdere handtekeningen etc. Ik laat nog iemand er eens overheen kijken, maar ik zie het somber in.

En dat verhaal van die kale kip gaat hier ook op
Dus 60k voor broddelwerk en 40k voor niet bestaand meerwerk verdwijnt zo uit jouw erfenis.....want dat geld zie je ook nooit meer terug bij een eventuele verkoop van de woning.

Moeilijk om er iets over te zeggen wat hout snijdt, maar je verhaal klinkt als oplichting door een familielid. En als het geld gebruikt is om andere schuldeisers op afstand te houden dan heb je hooguit een vordering op een kale kip inderdaad. Maar dan zou ik ook werk ervan maken als het om dit soort bedragen gaat, faillissement voor die man of niet. Dit is geen tientjes werk.
Pagina: 1