Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCGD
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 13:12
Beste,

Mijn vraag is vrij simpel en ik ben bang dat ik het antwoord al weet.

Met mijn vakantiecenten heb ik aan de hand van de BBG van mei het basis gamesysteem gekocht.

reden: paste in mijn budget en ik wil de nu toch wel eens na 8 jaar in de IT te hebben gewerkt (van servicedesk, windows systeembeheerder naar netwerk engineer) mijn eigen systeem in elkaar zetten. Vaak genoeg RAM reepjes en harde schijven vervangen. dus kat in het bakkie dacht ik zo

Alles dan ook netjes in elkaar gezet en met wat tips van het internet over waar je op moet letten (front panel knopjes aansluiten, x16 slot pakken voor je gpu etc.

Het probleem:
Echter als ik hem nu aansluit op mijn muis, toetsenbord en scherm en op de aan uit knop druk gaan er mooi lampjes branden de fans spinnen, maar er komt niks op mijn beeldscherm. helemaal niks, die geeft ook aan dat er geen signaal is.

Ik zal toegeven dat ik geen antistatisch bandje heb gebruik. Ik heb ook zo ver ik weet niets om het op aan te sluiten. dus tips hierover zijn ook welkom in een standaard woning met kliklaminaat en een houten tafel. eventueel een andere pc kast die wel aangesloten zit via PSU op netspanning?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

ik heb alles al even toegevoegd maar hier ook even de link naar de bbg
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
....
dit zal ik zo goed als mijn geheugen me helpt in chronologische volgorde neerzetten (er zit een festival weekendje tussen)

in eerste instantie aangesloten via HDMI van GPU naar mijn huidige scherm (scherm1)
aangesloten via HDMI van mobo naar scherm1
aangesloten via VGA van mobo naar scherm1
aangesloten via VGA van mobo naar scherm2
pc kast weer open: GPU eruit, RAM nagelopen of het wel in juiste slots zat er opnieuw ingedrukt om zeker te zijn dat het er goed in zit.

nu dus zonder GPU
aangesloten via mobo HDMI naar scherm1
aangesloten via mobo VGA naar scherm 1

still the same

kast weer open 1 RAM reepje er uit, GPU blijft eruit
aangesloten via mobo HDMI naar scherm1
aangesloten via mobo VGA naar scherm 1

Helaas nog steeds geen beeld. Vriend van me zei al kapot mobo maar daar zou ik wel echt van balen (het gedoe om aan te melden op nieuwe te wachten is gewoon vervelend)

Verder viel nog op dat bij de laatste set up (dus 1 RAM reepje geen GPU) de numlock wel gewoon aan uit gaat en het LED van de Hard drive activity aan gaat als ik op de DEL toets druk. nog niet op andere combi's geprobeerd vanwege tijdsgebrek.

Graag hoor ik adviezen, verwensingen voor stommiteiten die ik heb begaan en/of hoe moeilijk er wordt gedaan bij het aanmelden van een DOA mobo met bovenstaande beschrijving (zonder het antistatisch bandje deel dan). Stel uiteraard gerust vragen als je ergens info mist.

Ik zal zelf ook nog even verder google'en en de set up aanpassen naar hopelijk iets dat werkt. Ik dacht ook nog aan een CMOS reset.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele tips.

Beste antwoord (via JCGD op 12-06-2019 21:05)

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

De uitgangen op je moederbord zullen in geen geval beeld geven, gezien er geen GPU in je processor ingebakken zit.

Heel lullige vraag; zitten alle powerkabels aangesloten? Zowel binnen als buiten de kast. Stekker van je PC zit er in als de fans gaan draaien, die van je monitor niet toevallig vergeten? En heb je in je kast de 8-pin PCIe-powerconnector op je GPU aangesloten?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

De uitgangen op je moederbord zullen in geen geval beeld geven, gezien er geen GPU in je processor ingebakken zit.

Heel lullige vraag; zitten alle powerkabels aangesloten? Zowel binnen als buiten de kast. Stekker van je PC zit er in als de fans gaan draaien, die van je monitor niet toevallig vergeten? En heb je in je kast de 8-pin PCIe-powerconnector op je GPU aangesloten?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCGD
bedankt voor de reply, ik ben in ieder geval niet scherp genoeg geweest en heb de aanname gedaan dat de cpu ingebakken gpu had. iets met moederbord heeft poorten dus moet werken toch? (assumption is the mother of all..... ja dat).

zal in ieder geval weer wat de GPU morgen inbouwen en zo ver ik weet zaten alle powerkabels goed, maar na het loshalen zal ik dat morgen uiteraard weer opnieuw moeten nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Het moederbord boekje er eens op nageslagen in welke bankjes het geheugen precies moet?

Zo ben ik nog eens goed de fout ingegaan door de aanname te maken dat de 2 grijze banken channel A waren en de 2 zwarte channel B. Mooi niet dus :D

Edit: ik zie nu een plaatje van je moederbord en de bankjes natuurlijk alle 4 zwart maar je kan het altijd nog eens dubbbel checken.

[ Voor 22% gewijzigd door hanswfje op 12-06-2019 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCGD
Thanks voor de reply. Had deze in allereerste instantie al niet goed nagelopen, maar al voor eerste boot wel gecheckt en aangepast ;) nonetheless bedankt voor meedenken, plan is vanavond weer even gpu erin te plaatsen met maar 1 RAM reepje (op de juiste plek :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Stomme vraag misschien, maar heb je wel de spacers gebruikt tussen moederbord en kast? Anders maakt je mobo sluiting. Ik vraag dit omdat je met andere zaken wel al ervaring had, maar ik vermoed nog nooit een moederbord in een kast hebt geplaatst?

[ Voor 35% gewijzigd door Jivebunny op 12-06-2019 15:30 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCGD
mwah eerste build dus geen stomme vraag in mijn optiek. maar ja wel spacers gebruikt gelukkig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hanswfje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 00:18:
Het moederbord boekje er eens op nageslagen in welke bankjes het geheugen precies moet?

Zo ben ik nog eens goed de fout ingegaan door de aanname te maken dat de 2 grijze banken channel A waren en de 2 zwarte channel B. Mooi niet dus :D

Edit: ik zie nu een plaatje van je moederbord en de bankjes natuurlijk alle 4 zwart maar je kan het altijd nog eens dubbbel checken.
2en4 vanaf cpu,en met 1 module in bankje 2.

(grijs, rood, oranje is dus correct)

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 12-06-2019 19:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCGD
problem solved.

de aanname dat ik een ingebakken GPU had heeft roet in het eten gegooid. de eerste boot had ik waarschijnlijk gewoon pech of even niet juiste kabel in juiste scherm of iets te weinig geduld.

nu alles weer in elkaar geklikt et voila alles werkt. dacht nog even dat de GPU mogelijk alleen via de eerste poort in eerste instantie beeld zou geven, maar dat heb ik zelf al ontkracht.

thanks allemaal voor het meedenken en vooral McGryphon op het wijzen dat ik geen ingebakken GPU in mijn CPU had. :9

i'm off installing windows and getting this thing ready to play some games.
Pagina: 1