Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:37

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb net een aankoop gedaan bij Wordpress. Ik krijg een factuur vanuit Ierland, die aangeeft "All charges inclusive of VAT, if any".

Volgens mij betekent dit, dat zij de toepasselijke BTW in rekening hebben gebracht. Ze hadden op dat moment nog geen BTW gegevens van mij, dus volgens mij zou dit dan inclusief 23% VAT moeten zijn.

Ik ben gewend dat als je zaken doet met andere EU-bedrijven, bij het uitwisselen van BTW-nummers de BTW intra-communautair verrekend kan worden (= de BTW wordt betaald in NL in plaats van Ierland).

Ik meld mij bij Wordpress, en ja hoor, het is mogelijk om een factuur met BTW gespecificeerd te krijgen. Ik leg mijn halve doopceel (naja, die van mijn bedrijf) bloot, en ik krijg een nieuwe factuur.

Tot mijn verbazing is deze nog net zo hoog als de eerste, alleen staat er nu wel:
0.00% VAT
EU Intra-community supply of services subject to VAT reverse charge.
Volgens mij heb ik ze nu een kadootje gegeven van 23%, of niet? Immers, de eerste factuur zou volgens mij inclusief 23% VAT moeten zijn, en dat wordt nu ineens exclusief nu ze mijn BTW nummer hebben en ze de verkoop als intra-communautaire levering kunnen boeken? 8)7

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien dit meer over een financieel verhaal gaat, geef ik dit topic een zetje richting PFSL.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Staat de BTW vermeld op de eerste factuur? Als er BTW geteld is gaat er ook bij moeten staan hoeveel BTW er geteld is: netto, BTW bedrag en bruto (=netto + BTW). Als er maar 1 bedrag op staat is er normaal gezien geen BTW geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:37

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Giesber schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:36:
Staat de BTW vermeld op de eerste factuur? Als er BTW geteld is gaat er ook bij moeten staan hoeveel BTW er geteld is: netto, BTW bedrag en bruto (=netto + BTW). Als er maar 1 bedrag op staat is er normaal gezien geen BTW geteld.
Nee, staat er niet op. Er staat wel "All charges inclusive of VAT, if any" op.

Ik vraag mij af waarop zij (met de gegevens die ze in eerste instantie hadden) zo stellig zouden kunnen zijn in het zonder BTW leveren van een product/dienst.

Ik ben zelf dus ook ondernemer, en ik vind het best gehannes:

Klant uit NL: Productprijs + 21% BTW (kan klant zelf terugvragen)
Klant uit EU land: Intracommunautaire levering (BTW nummer melden aan belastingdienst)
Klant buiten EU: Product mag ex BTW geleverd worden

Ik zou zelf nooit defaulten naar leveren zonder BTW, zonder dat ik tenminste heb gecontroleerd waar mijn klant resideert.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Dat is inderdaad maar wat vaag. In België (en zo te horen ook bij jullie in Nederland) zou zo'n factuur niet geldig zijn. Ofwel moet de BTW vermeld zijn, ofwel moet er op staan dat de BTW verlegd is. De Ierse wetgeving ken ik niet.

Om uitsluitsel te krijgen je zou nog op de website kunnen kijken of daar ergens het BTW percentage staat, en of de vermelde prijs inclusief of exclusief BTW is (ik kan dat precies niet zien als niet-ingelogde gebruiker).

Ah voor de zekerheid: je hebt toch geen VPN gebruikt, of op een of andere manier aangeduid dat je buiten de EU woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De oorspronkelijke factuur is echt heel raar. Ik ben heel benieuwd hoe ze zelf überhaupt btw betalen, als het erop lijkt dat ze zelf niet eens per factuur kunnen bepalen wat het btw bedrag is.

🌞🍃

Pagina: 1