Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-05-2022
Ik heb onlangs een nieuwe tv aangeschaft (Samsung QE55Q8F).
Nu zie ik dat er dlna op zit.
Zelf ben ik hier niet erg bekend mee maar ik begreep dat het mij wel kan helpen bij mijn vraag.
Ik doe aan simpele videobewerking en ik ben op zoek naar een manier om makkelijk videobestanden af te spelen op mijn smart-tv.
In het verleden heb ik een chromecast met het programma videostream gebruikt, maar deze deed al moeilijk bij het afspelen van bestanden van +-10gb.
Ik wil ook (4K) bestanden van +-50gb kunnen afspelen op mijn smart tv zonder dat deze buffer problemen gaat hebben oid.
Graag ook als het kan .mkv bestanden zodat ik ingebakken ondertitels kan selecteren.
Smart-tv, pc (en evt een nas) zijn allen met lan kabel aangesloten.

Het videostream principe bevalt me wel (film aanzetten via pc of smartphone/tablet), maar dan moet deze wel grote bestanden aankunnen.

Ik hoor graag hoe jullie dit aan zouden vechten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Was je chromecast ook op het LAN aangesloten? Dat werkt bij mij een stuk beter dan via Wifi.
Heb ook een oude synology nas (DS112) en die speelt een 32GB mkv gewoon af via dlna op de tv.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Ikzelf heb altijd een HDI Dune gehad (2 modellen).
Sinds kort ivm Plex en ook 4k materiaal afspelen over gegaan voorlopig (toekomst toch een htpc) naar een Nvidia Shield 2017. Moet zeggen, geen spijt. Enige is wel dat hij alleen via rf verbind met de afstandsbediening. Hierdoor kan ik vrij weinig met mijn logitech harmony op dit gebied totdat er een aanschaf voor een hub gedaan wordt.

Maar, buiten dat heeft de Shield zonder problemen een 83GB 4k BD rip afgespeeld vanaf mijn server.
Nu heb ik niet de traagste server (Intel i5-8400), maar die hoefde door de Shield geen transcoding te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

DIt avlt onder aankoopadvies, dus ik verplaats je even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
Ursamajor schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:39:
Was je chromecast ook op het LAN aangesloten? Dat werkt bij mij een stuk beter dan via Wifi.
Heb ook een oude synology nas (DS112) en die speelt een 32GB mkv gewoon af via dlna op de tv.
Een Pricewatch: Chromecast verbindt zich slechts met Wifi aan netwerken. Wat voor PC heb je? In Windows 10 zit media streaming ingebouwd, zie bijvoorbeeld hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
Ik heb mijn chromecast via een adapter bekabeld voorzien van internet.
Ik ben van plan om (aangezien mijn nas toch een ander plaatsje in het huis gaat krijgen) een externe harde schijf aan mijn router aan te sluiten zodat deze als netwerk schijf kan fungeren.
Waarschijnlijk ga ik dan toch voor een nvidia shield, dat lijkt me toch decent materiaal.
En welke applicatie adviseren jullie mij? Plex?
Heb hier zelf niet de allerbeste ervaringen mee (oogt voor mij rommelig juist omdat het allemaal film info gaat koppelen), maar zolang de afspeelfunctionaliteit goed is wil ik het toch nog wel een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Kodi, embi, plex of wellicht vlc player middels een bestand verkenner?

Zelf ben ik heel blij met plex. Wil eigenlijk altijd een video wall hebben. Visueel zeg maar. Maar volgens mij is dat wat jij weer niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee weken geleden had je toch al een vergelijkbare vraag en toen ging je ook al naar een Shield kijken?
Ik ben van plan om (aangezien mijn nas toch een ander plaatsje in het huis gaat krijgen) een externe harde schijf aan mijn router aan te sluiten zodat deze als netwerk schijf kan fungeren.
Omdar je NAS verhuist, is ie niet meer te bereiken? Naast het feit dat veeeeel routers een suboptimale USB-implementatie hebben en dan is er kans dat je externe HDD de nieuwe bottleneck wordt.

In Mediaspelers en HTPC's staan tientallen mediaspelers van "ongeveer 5 tientes op Aliexpress" tot machines van 2000 Euro. Stond daar niks tastbaars voor je tussen voor je media af te spelen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

martyw schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 06:47:
[...]

Een Pricewatch: Chromecast verbindt zich slechts met Wifi aan netwerken.
Het lijkt alsof ze de ethernet adapter niet meer verkopen, maar hij bestaat echt (heb 'm zelf via Googel gekocht).
https://support.google.com/chromecast/answer/6178505?hl=en

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
Ursamajor schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:27:
[...]

Het lijkt alsof ze de ethernet adapter niet meer verkopen, maar hij bestaat echt (heb 'm zelf via Googel gekocht).
https://support.google.com/chromecast/answer/6178505?hl=en
Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Peterhunlet Wat in jouw situatie aan te raden is, ligt vooral aan het verdere gebruik. Zijn het enkel bestanden die jezelf hebt gemaakt en geëdit? Dan is software zoals Emby, Kodi of Plex wellicht wat te veel van het goede. Zitten er bij die mkv-tjes ook Hollywood-films, dan is het juist wel weer leuk om dat met alle eye-candy te laten zien op het scherm. Plex en Emby zijn prima, maar zelf heb ik daar nauwelijks ervaring mee. Kodi wel en dat gebruik ik inmiddels al jaren met veel plezier. Je kunt voor je homevideo's de filebrowsermodus gebruiken en voor de films de library met filminfo, etc. Als je wil kan je zelfs voor je eigen homevideo's soortgelijke informatie samenstellen en dat in Kodi gebruiken. Kodi kan je heel uitgebreid en overweldigend maken (bijv. de Aeon skins) of juist heel clean en overzichtelijk (skins zoals Aura, Eminence 2 en Arctic Zephyr 2 zijn dan echt een aanrader). Die laatste skin gebruik ik al een paar maanden naar grote tevredenheid.

Hoe je de boel gaat afspelen is in elk geval een keuze voor hardware + software en kan variëren van de dlna functionaliteit van je tv + een router-hdd-combi; streamen/casten middels een Chromecast; complete htpc's; zelfbouw met Raspberry Pi; eigen-OS spelers zoals van Dune, Mede8er en Zappiti, etc; of gewoon dedicated mediaspelers met Android of iOS. Er zijn zelfs speciale besturingssystemen die puur en alleen om Kodi draaien (zoals LibreElec).

Waar ik zelf voor Netflix juist de ingebouwde (4k)app van mijn tv prefereer, ligt voor het gebruik van Kodi mijn absolute voorkeur bij het gebruik van een Android- of iOS-mediaspeler. De Shield is zeker een goede keuze, maar ook een flink dure. Datzelfde geldt voor de Apple TV 4k. Voor minder geld krijg je dezelfde functionaliteit met een Xiaomi Mi Box 4k; Minix Neo U9-H of Vero 4k. Waar je niet perse voor de duurste hoeft te gaan om een fijne ervaring te krijgen, moet je in elk geval zeker niet voor de goedkoopste Ali-Express of Ebay-boxjes gaan en wel om het feit dat hierin de chipset vaak niet goed samenwerkt met de software die de fabrikant erop gezet heeft en dat de hulp en updates vanuit diezelfde fabrikanten vaak niet-bestaande zijn. Ook is de DRM op zulke goedkope mediaspelers vaak slecht geregeld waardoor je vaak geen Full HD Netflix kunt kijken, laat staan 4k. Soms is het zelfs zo bagger dat Netflix en Amazon al helemaal niet fatsoenlijk werken.

In onderstaande links geef ik stap voor stap aan wat je mogelijkheden zijn en wat de voor- en nadelen zijn van een bepaalde keuze:

Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler" en
Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

Een absolute must-read voor iedereen die een mediaspeler (in welke vorm dan ook) overweegt en wellicht ook Kodi en/of Netflix wil afspelen:

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916 wrxtasy is wat mij betreft dé goeroe op het gebied van mediaspelers en hij heeft in dit topic (en de vele links erin) heel duidelijk omschreven welke mediaspelers er voor welke use-case geschikt zijn.

Lees bovenstaande posts aandachtig door en kijk welke vragen je dan concreet overhoudt.

Mijn eigen ervaring bestaat uit het kijken via de laptop (met Kodi); de Minix Neo U9-H; Minix Neo X8-H Plus en de Eminent 7680. Kodi direct op de laptop is heel fijn, maar ik heb geen zin in een HDMI-kabel over de vloer richting de salontafel om het op de tv te bekijken. Mijn ervaring met de Eminent is grotendeels goed, maar ik merk dat hij wat kuren begint te krijgen. Beide Minix'jes zijn geweldig en zou ik iedereen kunnen aanraden.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 16:49
Nvidia shield...speelt alles..kost wat maar dan heb je ook wat.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
Nice ik ben al erg geholpen met deze tips!!
Iemand hier nog tips voor de juiste applicatie wanneer ik films in dvd en bluray (bdmv) structuren wil bekijken?
Heb al begrepen dat Plex en Kodi dit niet standaard ondersteunen.
Het meeste wat je online tegenkomt zijn video converters en daar wil ik juist niet aan beginnen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Peterhunlet op 13-06-2019 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Alleen Cyberlink doet dat goed. Maar ja, dat is dan alleen weer voor Windows te krijgen dus dan zit je bijna vast aan een (duurdere) NUC. Of je zou eens kunnen inlezen naar een Xbox One S en de actuele stand van of/hoe Kodi daarop werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Naar mijn herinnering de de hdi dune dat ook goed. Maar op lange termijn is dat altijd afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is er een reden dat je specifiek die menustructuren wilt zien /gebruiken? Of is film starten en klaar ook gewoon een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhunlet
Jorgen schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:21:
Is er een reden dat je specifiek die menustructuren wilt zien /gebruiken? Of is film starten en klaar ook gewoon een optie?
De film kijken is voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Peterhunlet schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:15:
[...]

De film kijken is voldoende :)
Ja, en je AACS dan?

Onsubtiel gezegd: je wil licenties omzeilen van niet-gekochte / gejatte films. Daar zijn vast mogelijkheden voor maar niet op GoT. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MAX3400 Waar de video's vandaan komen is voor deze discussie eigenlijk niet interessant, want daar kijkt geen apparaat naar :P Als ik het net goed lees, werken iso's trouwens prima via de filebrowsermodus. Ik zou iso's echter gewoon geheel vermijden en wanneer je alles zelf ript voor thuisgebruik (heb ik bijv. gedaan met al mijn audio-cd's) dan maak je van je dvd's en blu-rays gewoon een mkv'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Jorgen Peterhunlet in "Mediaspeler gezocht" converters zijn "not done" en "dus" ga je gedoe krijgen met hele bdmv-directories (ergo een bitcopy van protected BD discs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In dat geval komen we terug op de filebrowsermodus van Kodi. Volgens mij speelt die probleemloos bd's af.

Pagina: 1