Definitie privekilometer belastingdienst verwarrend

Pagina: 1
Acties:

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:56
Dag,

Ik zit met een vraag betreffende wat zijn volgens de belastingdienst nou privekilometers.

Er staan namelijk naar mijn mening 2 tegenstrijdige regels.

- Of een rit prive of zakelijk is wordt bepaald door het doel van de rit.

- Men spreekt echter ook van omrijkilometers.

Volgens mij zijn dat 2 verschillende dingen.

Bijvoorbeeld,

Als ik voor mijn werk naar Bergen op Zoom rijdt is dat 140 km zakelijk.
Bij de thuisrit ga ik nog even in mijn woonplaats naar de bouwmarkt.

In dit geval is het doel van de rit prive, dus 140 km prive gereden.
Hebben we het echter over omrijkilometers dan reken ik prive als ik van de normale zakelijke route afwijk totdat ik weer terug ben op de zakelijke route. Prive km zijn dat maar enkele km.

Wie weet hoe het zit ?

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36
De extra kilometers die je maakt om naar de bouwmarkt te gaan dien je op te geven als prive kilometers.
Bij omrijkilometers, bijvoorbeeld door een file, moet je ook apart noteren maar dan wel als zakelijk.
Alles wat afwijkt van de snelste route van A naar B moet genoteerd worden.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:22
Volgens mij je doel van je rit woon/werk en dus zakelijk. Dat je daarbij ook nog even langs de bouwmarkt gaat maakt het niet in zijn geheel prive.
Dus je telt dan ook alleen de omrijkilomters (naar de bouwmarkt) als prive.

edit: zoals heirboven dus vermeld

[ Voor 14% gewijzigd door s0ulmaster op 11-06-2019 14:05 ]

tijd voor wat klusjes!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
U vermeldt per rit:

de datum
de begin- en eindstand van de kilometerteller
het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
of het een privérit is of een zakelijke rit
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik snap je vraagstelling misschien niet helemaal. Is het niet gewoon:
code:
1
$prive_km = $werkelijk_gereden_km - 140

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 11-06-2019 14:06 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarom denk je dat een woon-werk-rit van x km via de bouwmarkt voor x km tot prive-kilometers gerekend worden? Je noemt zelf al omrijkilometers, waarom zou dan toch 100% van de rit tot prive-kilometers gerekend worden? Je woon-werk-km's zijn gewoon de km's die je maakt op je 'normale' / snelste route van werk naar huis, het stukje om via de bouwmarkt is privé.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Jetro
In de bijgeleverde folder van de belastingdienst staat .

Het doel van de rit bepaald of de rit zakelijk of prive is.

Als ik dus van Bergen op Zoom naar de bouwmarkt rijd is dat prive.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Jetro schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:16:

Ah, je gaat daarna weer terug aan het werk, en doet even tussendoor (in een pauze oid) het ritje naar de bouwmarkt? Ja, dan is het inderdaad privé. Anders begrijp ik je niet helemaal goed denk ik. Want als dat niet zo is, en je gaat daarna gewoon naar huis: Welk deel van de omrijkilometers begrijp je dan niet?

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 11-06-2019 14:23 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Ik doe het minder ingewikkeld, ik pak gewoon postcode en de afstand van google maps en stop dat in de administratie

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36

Nee, de rit is vanaf Bergen op Zoom naar jou huis is zakelijk, stel dat is normaliter 100 kilometer.
Omdat je langs de bouwmarkt rijdt en de totale rit is 110 kilometer, moet je 10 omrijkilometers als prive noteren.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Het doel van de rit is toch nog steeds om naar huis te rijden? Je doel was toch niet vanaf je werkplek naar de bouwmarkt te gaan?

Als ik vanaf thuis naar de camping in Frankrijk rijd, en 5km voor de camping een ijsje ga eten, is het doel van mijn reis toch ook niet een ijsje eten? Het doel is naar de camping rijden.

Home Assistant configuratie

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Rij je van BoZ naar een lokale bouwmarkt en weer terug naar BoZ?

Of rij je van BoZ richting huis via een bouwmarkt?

I have stability. The ability to stab.

• Jetro
Dus, doel van de rit is naar huis dat maakt de rit zakelijk en naar de bouwmarkt zijn de omrijkilometers prive.

Zo heb ik het tot nu toe ook gedaan.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-11 23:21
Dat klopt. Dit geldt overigens alleen voor snelle boodschappen/kinderen droppen etc.
Stel je werkt op maandagochtend 4 uurtjes, gaat vanuit je werk naar een vakantiepark, je rijdt vrijdagmiddag vanuit het vakantiepark weer naar huis en je hebt nu werk-vakantiepark-thuis 140km gereden waar dat normaliter 100km was (werk-thuis) dan mag je weer geen 40 omrijkilometers schrijven omdat het voornamelijk dus vakantie is. Maar zolang je langer aan het werk bent (per dag) dan aanwezig op je privébestemming (per dag) moet het wel snor zitten denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Mijn casus
Normale rit van werk naar huis 49,2 (via snelweg, is langer maar sneller)
Rit van werk naar huis langs supermarkt 49,1 (binnendoor, langzamer)
Mag ik nou negatieve omrij kilometers opgeven?

Everything is better with Bluetooth

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:28
De rit heeft een primair zakelijk karakter. Die -0.1 valt weg in de afronding, maar per saldo moet het 0 zijn. Je hebt immers 49.1 km op een zakelijke rit gereden en 0km omgereden om de super aan te doen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is heel simpel.
Zoek via Google maps de afstand van huis tot BoZ.
Vervolgens bekijk je de werkelijk gereden kms en daar trek je bovenstaande van af. Wat overblijft is privé.
jeanj schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:45:
Mijn casus
Mag ik nou negatieve omrij kilometers opgeven?
Dan zet je bij opmerkingen neer dat je voor privé langs de supermarkt bent gegaan, 0 km privé want verschil is 0, zou ik zeggen.
Als je geen opmerking plaatst en er heeft net een ambtenaar staan controleren dan mag je straks verklaren waarom je rittenstaat afwijkt.
Met name op zondagen bij pretparken schijnt dit te gebeuren ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2019 21:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ernemmer
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:12:
Het is heel simpel.
Zoek via Google maps de afstand van huis tot BoZ.
Vervolgens bekijk je de werkelijk gereden kms en daar trek je bovenstaande van af. Wat overblijft is privé.

[...]

Dan zet je bij opmerkingen neer dat je voor privé langs de supermarkt bent gegaan, 0 km privé want verschil is 0, zou ik zeggen.
Als je geen opmerking plaatst en er heeft net een ambtenaar staan controleren dan mag je straks verklaren waarom je rittenstaat afwijkt.
Met name op zondagen bij pretparken schijnt dit te gebeuren ;)
Als de afstand gewoon hetzelfde is dan lijkt het mij niet nodig om ergens te vermelden dat je langs de supermarkt bent geweest.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ernemmer schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:55:
[...]
Als de afstand gewoon hetzelfde is dan lijkt het mij niet nodig om ergens te vermelden dat je langs de supermarkt bent geweest.
In principe wel: als jij daar nl. gefotografeerd wordt door de belastingdienst, kan dat aanleiding zijn voor de belastingdienst om te veronderstellen dat je gesjoemeld hebt met je kilometer-registratie.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Ernemmer
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:35:
[...]

In principe wel: als jij daar nl. gefotografeerd wordt door de belastingdienst, kan dat aanleiding zijn voor de belastingdienst om te veronderstellen dat je gesjoemeld hebt met je kilometer-registratie.
Hoezo gesjoemeld?
Je bent die dag naar je werk geweest en hebt dezelfde afstand afgelegd als normaal, of dat nu via route A of B gaat maakt niks uit als de afstand gelijk is.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ernemmer schreef op zondag 16 juni 2019 @ 00:04:
[...]

Hoezo gesjoemeld?
Je bent die dag naar je werk geweest en hebt dezelfde afstand afgelegd als normaal, of dat nu via route A of B gaat maakt niks uit als de afstand gelijk is.
Dit zijn simpelweg geen discussies die je met de belastingdienst wilt moeten voeren. Als je dit keurig netjes administreert heb je geen extra kosten (want zelfde afstand) maar wel een sluitende registratie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-10 10:44
Waar gaat het nou eigenlijk precies om? Gaat het om rittenadministratie voor kilometer vergoeding (19c/km) of gaat het om kilometer registratie voor een zakelijke auto waar mee geen privé kilometers gereden worden?

In het geval van rittenadministratie, dan boeit het allemaal niet. Je kijkt op Google maps wat de kilometers zijn van A naar B en voert dat op. Omrijden valt hier niet echt onder, en ook niet hoe je er komt. Snelste route op de planner.

In het geval van kilometer administratie, je moet de gereden kilometers op de teller bij houden. Dus als je stopt schrijf je de stand op en de locatie van en naar. Dus als je naar de supermarkt rijd op weg naar huis zul je moeten kijken wat de extra kilometers zijn naar de supermarkt en dat is privé. De rit is nog steeds woon/werk met een tussen stop.

Pro tip om gezeik te voorkomen, rij geen privé kilometers als je een verklaring geen privé hebt ondertekend. Als er ooit eens iets niet klopt gaat het namelijk daar van af en word het snel duur.

Voor de 19 cent per kilometer boeit het alleen wat de zakelijke kilometers zijn. Wat je voor de rest doet maakt niet uit als je maar kunt aantonen dat wat je opschrijft zakelijk is en dat is niet zo moeilijk. Wat je privé rijd met je privé auto is namelijk niet interessant voor de belastingdienst.

Edit : Bij kilometer registratie boeit je route trouwens weldegelijk en je zult die ook moeten opschrijven. En zeggen dat je via A gereden bent en de belastingdienst heeft bewijs voor B is een groot probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door LOTG op 16-06-2019 10:28 ]

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Uit nieuwsgierigheid omdat ik nog nooit een rittenadministratie bij heb hoeven houden: hoe controleert de belastingdienst dat nu? Staat de belastingdienst nu echt bij de supermarkt kentekens te fotograferen?
Ik snap dat ze misschien camera's boven de snelweg gebruiken om te controleren... en zelfs daarvan kan ik me voorstellen dat dit niet bruikbaar is omdat ze die data misschien maar beperkt mogen bewaren.
Dus wat doet de belastingdienst nu daadwerkelijk in de praktijk om dit te controleren?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jeanj schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:45:
Mijn casus
Interessante casus; fiscaaltechnisch gezien mag je niet over de snelweg (want langere afstand) zolang je binnendoor-route kan worden gekwalificeerd als "normaal doorgaande weg".

Voorbeeld; je woont in Hilversum-Oost (dus tegen de A27 aan) en je werkt in Vinkeveen; dan kan je beargumenteren dat lekker A27, A12 en A2 het snelste is op 95% van de keren dat je moet rijden. Maar er ligt gewoon een mooie N-weg, namelijk de N201 maar met 30 stoplichten, waardoor de afstand minder is, ben je verplicht om deze te rijden / op te geven als woon-werk afstand.

Nu is het in jouw voorbeeld een verschil van 100m dus daar zal vast geen enkel issue mee zijn maar letterlijk mag het niet ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik neem aan dat de crux zit in de normale doorgaande weg. De route planners geven allemaal de snelweg als route aan. Ook als ik de bewegwijzering volg, is het de route via de snelweg. De weg binnen door is via 60 en 50 km weg.

Everything is better with Bluetooth

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LOTG schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:20:
Voor de 19 cent per kilometer boeit het alleen wat de zakelijke kilometers zijn. Wat je voor de rest doet maakt niet uit als je maar kunt aantonen dat wat je opschrijft zakelijk is en dat is niet zo moeilijk. Wat je privé rijd met je privé auto is namelijk niet interessant voor de belastingdienst.
Plus dat onder de normale 19ct per kilometer ook je trein, bus en carpool kilometers vallen, waar je al helemaal niks met je eigen auto rijd ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-10 10:44
MAX3400 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 06:42:
[...]

Interessante casus; fiscaaltechnisch gezien mag je niet over de snelweg (want langere afstand) zolang je binnendoor-route kan worden gekwalificeerd als "normaal doorgaande weg".

Voorbeeld; je woont in Hilversum-Oost (dus tegen de A27 aan) en je werkt in Vinkeveen; dan kan je beargumenteren dat lekker A27, A12 en A2 het snelste is op 95% van de keren dat je moet rijden. Maar er ligt gewoon een mooie N-weg, namelijk de N201 maar met 30 stoplichten, waardoor de afstand minder is, ben je verplicht om deze te rijden / op te geven als woon-werk afstand.

Nu is het in jouw voorbeeld een verschil van 100m dus daar zal vast geen enkel issue mee zijn maar letterlijk mag het niet ;)
Je hoeft niet de kortste route te nemen, maar de meest gangbare route. Doorgaans is dit de snelste route die Google Maps aan geeft en die mag je dan ook gewoon nemen. Wijkt jou route af dan moet je dat kunnen verantwoorden.

@YakuzA Al ga je te voet, zo lang je maar de afstand die de route planner voor een auto geeft declareert.

[ Voor 5% gewijzigd door LOTG op 17-06-2019 21:56 ]

Pagina: 1