Waarom wordt de douche heet bij koudwaterafname?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:37
Ik ben bezig met een grote verbouwing van de badkamer. Hiervoor heb ik een tijdelijke badkamer gemaakt in de studeerkamer ernaast. Hier heb ik de bestaande warm- en koudwateraanvoer van de badkamer naar de tijdelijke badkamer geleid en daar eerst een douche en daarna een wastafel aangesloten (op dezelfde leinding dus, 16mm). Als ik nu koud water aanzet bij de wastafel wordt het douchewater heet. Dit gebeurde nooit in de oude badkamer ook al waren daar de wastafel en de douche ook op dezelfde leiding aangesloten. Ik snap dus niet waarom dit gebeurt en wil ook voorkomen dat het straks gebeurt als de badkamer af is. Wie kan verklaren waarom dit gebeurt en hoe ik het kan voorkomen straks? De enige verklaring die ik zelf kan bedenken is dat het met diameters van de leidingen te maken kan hebben...

Beste antwoord (via sjakie02 op 11-06-2019 12:33)

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
Dan zat er waarschijnlijk een thermostaatkraan in de oude badkamer?
@Marco1994 legt het idd goed uit, minder koud water = warmer water.

Alle reacties

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:29
Dat komt doordat de druk van het koudwater afneemt en die van heetwater hetzelfde blijft. Dus dan “wint” het heetwater en wordt je douche dus heter. Je hebt bepaalde kranen die dit oplossen, maar ben de naam hiervan even kwijt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
Dan zat er waarschijnlijk een thermostaatkraan in de oude badkamer?
@Marco1994 legt het idd goed uit, minder koud water = warmer water.

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:37
Er zat idd een thermostaatkraan in de oude badkamer en niet in de nooddouche! Logische verklaring, dan zal het in de nieuwe badkamer dus niet gebeuren aangezien daar ook een thermostaatkraan zal komen. Bedankt.