Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Hendriks
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-08 23:31
Hallo Tweakers!

Iets minder dan ongeveer twee jaar geleden kocht ik als upgrade voor mijn ASUS Z270G bordje de snelste CPU die hier op zou kunnen draaien, de I7-7700k. Aangezien deze CPU bekend staat om zijn slechte TIM en warme temps heb ik hem destijds aangeschaft bij @shroudster die hem voor mij gedelid heeft.

Mijn intentie was om hem flink te overclocken, maar al snel kwam ik erachter dat de temperatuur mij hierin enorm tegenhoudt. Toen ik hem kocht had ik een Hyper 212 EVO koeler, natuurlijk niet genoeg voor zo'n CPU, maar alsnog vond ik het vreemd dat de temps met mijn gelidden CPU gelijk of zelfs in sommige gevallen hoger waren dan resultaten van deze CPU + CPU koeler combo die te vinden waren op het internet.

Al snel gaf ik de Hyper 212 EVO de schuld, en installeerde ik een Cooler Master MasterLiquid 240mm AIO. Nadat ik deze koeler geïnstalleerd had, waren de temps nogsteeds teleurstellend. Ja, ze waren lager, maar alweer een stuk hoger dan internet resultaten van deze combo ZONDER delid. Ik verwachte dus dat ik met mijn delid meer headroom zou hebben qua temps, maar dit is helaas niet het geval.

Op het moment nam ik er genoegen mee, en draaide ik hem op stock snelheiden, al dan wel iets warmer dan ik had verwacht, maar nu zou ik hem graag wat gaan overclocken, omdat 4 cores in sommige games wat tekort begint te komen en ik er zoveel mogelijk uit zou willen halen voordat ik hem eventueel vervang.

Mijn systeem:
- ASUS Z270G
- I7 7700k
- 16GB 3000Mhz geheugen
- Nvidia GTX 1070 Founders edition
- Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass
- Bequiet Purepower 9 CM 400 watt
- 2x 140mm Phanteks static pressure fan bij de voorkant
- 1x 140mm Phanteks air flow fan in de achtekant
- 2x 120mm Cooler Master Silencio static presure fan tegen de radiator (top mounted)

Wat ik al geprobeerd heb:
- CPU headspreader controlleren, deze is gewoon plat en staat niet bol zoals sommige Intel chips last van kunnen hebben
- Water cooler base plate controlleren, ook deze is perfect plat
- Fans hoger of wel op 100% laten draaien, geeft bijna geen verschil in temps
- Radiator bij de front panel mounten inplaats van de bij de top panel, ook erg weinig verschil
- Pomp van de AIO draait ook altijd op 100% snelheid
- Front en top panel eraf gehaald om de luchtstroom te maximaliseren, ook bijna zonder resultaat helaas
- CPU voltage is vrij standaard, 1,2v op stock snelheiden

Heeft iemand nog ideeën om mij hiermee te kunnen helpen? Kan een delid ook fout gaan en dit soort resultaten veroorzaken? Graag hoor ik van jullie! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk Hendriks op 11-06-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shroudster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 06:32
Misschien ook handig om de temperaturen te vermelden na bijvoorbeeld een cinebench run? (min/max/avg)
Ook gechecked of asus multicore enhancement niet draait? ;) (dan zegt je stock voltage ook weinig gezien die dan flink verhoogd tijdens turbo clocks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Hendriks
Hey Shroudster, bedankt voor je reactie. ASUS Multicore enchancement heb ik inderdaad uit gezet voor deze testen. Hieronder wat resultaten van Cinebench op stock snelheden en auto voltage (4200Mhz, 1.216v)

Cinebench temps met één run, gemeten met RealTemp:

Min:
Core 1: 37
Core 2: 35
Core 3: 36
Core 4: 38

avg:

Core 1: 67 ongeveer
Core 2: 65 ongeveer
Core 3: 68 ongeveer
Core 4: 71 ongeveer

Max:
Core 1: 69
Core 2: 67
Core 3: 69
Core 4: 73

Meet ik bijvoorbeeld de temps tijdens een AIDA64 stress test, dan blijven ze nog wat langer stijgen. Wat me ook opvalt is dat de temps enorm schommelen en nooit stabiel worden, iets wat ik niet gewend ben vanuit mijn andere systemen

[ Voor 20% gewijzigd door Luuk Hendriks op 11-06-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shroudster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 06:32
Dat zijn eerder temperaturen die ik verwacht op 1,3Vcore met een X61 Kraken erop.
Ook het feit dat de temperaturen amper verschillen met max fan speeds is opmerkelijk.
Als ik echter hier kijk zou het ook zo al 10+ graden schelen met een andere AIO.
Afbeeldingslocatie: https://www.techtesters.eu/pic/CMMASTERLIQUID240120/501.png
Verder in de bijhorende review waren er ook twijfels naar de data maar bleek de AIO gewoon niet al te best.
Wil anders gerust de cpu nog is nakijken maar ik vermoed dat de oorzaak elders zit.
Het schommelen van de temperaturen is ook iets wat inherent is aan turbo clocks, een delid verkleind hooguit de spreiding van de spikes maar wegnemen is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Hendriks
Ik was inderdaad bekend met de beperkingen van de AIO vergeleken met een high-end AIO, maar helaas zijn mijn resultaten nogsteeds ondermaats vergeleken de reviews van deze koeler, en dan is die van mij ook nog gedelid, en dat is in de (meeste) reviews niet het geval. @shroudster eigenlijk lijkt het me toch erg fijn om de CPU even na te kijken, dan zou dat uitgesloten kunnen worden mocht er niks mis mee zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk Hendriks
Wat mij trouwens ook opvalt, is dat de radiator totaal niet warm wordt; hij blaast koele lucht uit.

Hierop een video waarop je kunt zien hoe de temps flucueren, de temps gaan binnen een seconden van 65 naar 88C en weer terug: https://photos.app.goo.gl/nsGnCanfVWqSnKhR7 . Dit is op 4,9 Ghz met 1.3v en 100% fan speed

De pomp werkt duidelijk gewoon prima, draait op zijn max 2500RPM en wanneer ik hem eruit haal dan wordt de CPU binnen 30 sec 100C :P

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk Hendriks op 11-06-2019 19:37 ]

Pagina: 1