Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb vorige week de Canon 77d gekocht met Canon EF 70-200mm f/4L IS USM .
Is dit een verstandige keuze voor sportfotografie......
Moet ik de body omruilen voor een fullframe.....
Kan ik de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM ook gebruiken voor sportfotografie...

...

...

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:20

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ga eerst eens fotograferen.

Want over welke sport gaat het? binnen, buiten. Schaken of rugby.

Waarom fullframe?

Denk dat de 70-200 meer geschikt is voor sport.

Maar je koopt iets en daarna vraag je of het geschikt is? vind dit nogal een bijzondere volgorde.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat heb je zelf al gevonden? Er is over dit onderwerp nodige te vinden op GOT etc.
Vanwaar het idee om je huidige body om te ruilen naar Full Frame?
Sport is vrij breed schaken, voetbal, formule1?

Wellicht kun je daarmee je vraag aanvullen. ;-)

Daarnaast is verstandig om eerst tijd je apparatuur te ontdekken. En daarmee aan de slag te gaan. (edit) zoals @fdees ook aan geeft ;-)

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 11-06-2019 10:57 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb mij wel in verdiept welk objectief je moet gebruiken voor sportfotografie.
Twijfelde alleen of 6fps voldoende is.
Ik wil het namelijk gebruik voor wielrennen en voetballen, (buiten)@Daan_ @fdees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-09 10:54
Mooie combo om (buitensport) mee te schieten. 6 FPS is in de meeste gevallen voldoende. Lens is scherp en snel genoeg. 70-200 is een mooi bereik, verwacht echter niet spelers aan de andere kant van het veld goed vast te kunnen leggen. Fullframe is zeker met weinig licht een voordeel, maar ik denk dat je met deze combi 90% van het jaar voldoende zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt @McBurger
Ik ga het eens goed uitzoeken waarom mijn foto,s niet zo scherp zijn.
Bij Kameraexpress gaven ze het aan dat ik de body moet omruilen voor een fullframe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:01:
Heb mij wel in verdiept welk objectief je moet gebruiken voor sportfotografie.
Twijfelde alleen of 6fps voldoende is.
Ik wil het namelijk gebruik voor wielrennen en voetballen, (buiten)@Daan_ @fdees
Ga eerst aan de slag met fotograferen. Dan kom je er zelf achter of je iets gaat missen.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:14:
Bedankt @McBurger
Ik ga het eens goed uitzoeken waarom mijn foto,s niet zo scherp zijn.
Bij Kameraexpress gaven ze het aan dat ik de body moet omruilen voor een fullframe.
En wat was de reden die ze er verder bij aangaven.

Niet vervelend bedoeld, maar gezien je vraagstelling. Verwacht ik dat een Full Frame je niet (gelijk) gaat helpen om betere scherpere foto's te maken. Aanname van mij is dat je meer uit je eigen kennis en kunde kunt halen. ;-)

Met de 77D zijn prima foto's te maken in de door jouw gewenste situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@McBurger lens komt dan het beste tot zijn recht.
snelheid,scherpte etc....
Bedankt nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
@Verwijderd Hoeveel ervaring heb je met fotografie? Wat was je vorige camera en lens ?
Met welke instellingen zijn de foto's gemaakt waarvan je vindt dat ze niet scherp zijn ?
Post eens een paar foto's of uitsnedes waarover je niet tevreden bent inclusief settings (iso, sluitertijd , diafragma)
Zijn ze niet in focus, bewogen , beeldruis, of anders ?

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 11-06-2019 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:20:
Bedankt nog!
Dat betwijfel ik dat dit jouw gaat helpen. Plaats eens foto met volledige EXIF informatie. Vermoed dat de uitdaging ligt in de eigen kennis en kunde dan de apparatuur.

Lees en oefen hier vooral met (Diafragma, Sluitertijd en ISO)
https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Extra leesvoer.
https://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/

Zo zijn er meer websites etc. die je kunnen helpen...

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 11-06-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@McBurger
Ga ik deze week doen.
Fijn dat jullie willen helpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Let dan met name op deze dingen:
1. Is de sluitertijd snel genoeg? Liefst in de richting van 1/500 seconde. Zo niet, spelen met de ISO en diafragma.

2. Op welk punt stel je scherp? Wellicht altijd het middelste punt pakken indien mogelijk?

3. Staat stabilisatie aan? Eventueel op de panning-stand van de 70-200 (mode 2) als je horizontaal meebeweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Speed24
Goed dat je erover begint, de stabilisatie.
Heb 2 standen 1 en 2, dus 2 staat voor de panning-stand. Weer wat geleerd:)
De sluitertijd heb ik wel vaak rond 1/500 staan .
Welke filter zal ik voor mijn objectief gebruiken, zie verschillende prijsklasse, belangrijkste is dat mijn lens niet beschadigd.
Maar merk nu ook zonder een filter dat de kleuren niet zo mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McBurger
idd, let bij sport fotografie op de sluitertijd, deze moet snel genoeg zijn om scherpe fotos te krijgen.
Ik probeer altijd 1/1000 als limiet te nemen.
Diafragma, moet je wat mee spelen maar F4 is in jouw geval denk ik vaak de beste optie.
ISO: Auto
Het Autofocus systeem is iets waar je echt wat tijd in moet steken om het maximale eruit te halen. Ik heb jarenlang met een 7DII geschoten en maakte daarmee mooie shots. Als ik de camera echter met identieke instellingen aan mijn vrouw gaf....
AF Tracking. selecteer AI servo. Kies de juiste AF Point Selection. Vaak werkt het in het begin het beste om de middelste punten hiervoor te selecteren.
Ik heb daarna nog wat winst kunnen halen door gebruik te maken van back-button-focussing. waarmee je scherp stelt met een button achter op je body ipv de sluiterknop.
Stabilisatie van de lens is leuk, maar maakt met sluitertijden van 1/1000 weinig meer uit. Bewegingsonscherpte zal altijd komen door beweging van de spelers en niet door de beweging van de camera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McBurger
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:27:
@Speed24
Welke filter zal ik voor mijn objectief gebruiken, zie verschillende prijsklasse, belangrijkste is dat mijn lens niet beschadigd.
Geen filter, gebruik de zonnekap als bescherming.
Kleuren zijn afhankelijk van je style (als je jpg schiet) of van je nabewerking/raw converter als je raw schiet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:27:
@Speed24
:? Daar gaat een filter ook niks aan veranderen hoor, een goed filter beinvloedt de kleuren namelijk niet. De beste kwaliteit krijg je zonder filter, punt. Maar als het puur om bescherming te doen is, zou je een goed UV-filter kunnen overwegen. Er zijn filters die de beeldkwaliteit bijna niet beïnvloeden, lees hiervoor wat reviews (ik weet zo namelijk de merken en types niet) zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:20:
Bedankt nog!
Dat zijn eigenlijk typische verkoop praatjes. ;)
Een fullframe camera is door zijn grotere sensor onder omstandigheden vaak beter, maar door de grotere sensor komen ook sneller onvolkomenheden van een lensdesign naar voren (of een compleet objectief)
Simpel voorbeeldje: vignettering zal je sneller zien bij een fullframe (ook al kan dat tegenwoordig in camera al worden verbeterd)
Een crop camera gebruikt alleen maar het centrum van een lens/objectief en door de cropfactor wordt het telebereik ook iets meer nog (bij de Canon 1.6x)

Kijk eerst een goed of je wel alles uit je 77D haalt, leer daar mee omgaan, merk je dat je toch anders wil kan je alsnog een slordige 2000e (ofzo) extra uit trekken voor een nieuwe 5D4 of eos R bij wijze van spreken.
De full frame camera's zijn ook ietsje duurder.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@GiLeX Hier heb ik wat aan. THANKS!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest, ga oefenen, leer, probeer, experimenteer.....

Durf alvast te zeggen dat je met deze combi van lens en body prima wielren plaatjes kan schieten als je voldoende kennis in huis hebt :)

Heb je specifieke vragen dan kun je altijd foto's met die vraag posten en kunnen we meekijken en advies geven :)

Zonder in technische details te treden, de enkele keer dat ik wielrenfoto's gemaakt heb ging dat prima met het goedkopere non-IS broertje van je lens en een camera met een mindere autofocus ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Daan_ @McBurger @fdees @GiLeX @Henk007
Is de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM ook geschikt voor sportfotografie of alleen voor portret en en macro??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Die kan je best gebruiken voor sport, met F2.8 kan je met stap snellere sluitertijden werken (bij gelijke iso waardes dan met een F4 op 100mm) Scheelt een volle stop,
nadeeltje geen zoom natuurlijk. dus je moet meer met je voeten zoom gaan werken :+
En op je 77D heb je eigenlijk 160mm tele (cropfactor)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@GiLeX Dus dat ik heb gekozen voor Canon 70-200 is f4 is een betere keuze en sneller met scherp stellen dan Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM??

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2019 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:55:
@GiLeX Dus dat ik heb gekozen voor Canon 70-200 is f4 is een betere keuze en sneller met scherp stellen dan Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM??
Tenzij je macro doet, ja ;) De 70-200 is oa. gemaakt voor sport.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
GiLeX schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:27:
Die kan je best gebruiken voor sport, met F2.8 kan je met stap snellere sluitertijden werken (bij gelijke iso waardes dan met een F4 op 100mm) Scheelt een volle stop,
nadeeltje geen zoom natuurlijk. dus je moet meer met je voeten zoom gaan werken :+
En op je 77D heb je eigenlijk 160mm tele (cropfactor)
En het nadeel is dat de autofocus traag is vergeleken met de 70-200....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
De door @sapphire genoemde 70-200/4 non IS is wat mij betreft DE ultieme sportlens voor buiten met goed licht. Voor zo relatief weinig geld, zoveel scherpte, snelle autofocus, mooie kleuren en draagbaarheid (f2.8 zooms wegen bijna het dubbele) krijg je nergens anders. Dat is één van de (weinige) Canonlenzen (net als de 70-200/2.8 uiteraard) waar ik als Nikonuser jaloers op ben. (inmiddels heeft Nikon ook zo'n lens in het aanbod, maar dat heeft veel te lang geduurd)
De IS-variant, die @Verwijderd heeft is uiteraard net zo goed, maar de IS is voor sport overbodig. De sluitertijden van 1/250sec (blijf vooreerst beter bij <1/500sec) en korter zijn te kort om onscherpte door kamera/lensbeweging te krijgen, tenzij je de kamera tijdens het drukken van de ontspanknop "wegdrukt". Kijk op youtube, als je niet weet hoe de kamera het beste vast te houden.

De praatjes om argeloze klanten een fullframe kamera aan te praten zijn me bekend. De verkoper wil omzet maken, met ff gaat dat het snelst.
Voor voetbal is de crop 1,6x geen nadeel, maar een voordeel. De spelers aan de overkant van het veld krijg je behoorlijk in beeld met 200mm (x1,6). Met ff niet! Dan moet je achteraf gaan snijden. Veel plezier als je honderden plaatjes geschoten hebt.
Voor wielrennen heb ik die 1,6x crop ook liever wel dan niet. (hoewel daar ff voor de ervaren fotograaf die goed kan focussen ook een paar voordeeltjes heeft)
6 fps seriebeeld is voldoende, hoewel meer natuurlijk wel fijn is. Probeer echter meestal gewoon "enkele" foto's te schieten, ipv er wild op los te "vuren". Het vinden van het juiste moment is belangrijk en behoeft veel oefening. Als dat goede resultaten oplevert kan het gebruik van seriebeelden positief uitpakken. Maar je moet eerst de juiste 1 á 2 sec weten te vinden, zodat de juiste foto ook in de reeks zit.
Sportfotografie is niet eenvoudig en veel oefenen baart kunst.
Een voetbalwedstrijd of criterium zijn overigens prima gelegenheden om te oefenen, want je krijgt meer dan een uur lang steeds nieuwe kansen. (een 100m sprintfinale moet meteen "zitten", want die lopen na 10sec. niet nogmaals voor je. En ja, de einsprint verkloten of een doelpunt missen is ook k.u.t., maar voor een amateur geen ramp)

Veel plezier met je kamera/lens-combi, het is een uitstekende koop voor je fotowensen!
En die 100mm macro is voor sport ongeschikt. De autofocus is te langzaam en gaat bij snelle actie waarschijnlijk regelmatig "pompen", dwz vindt niet meteen het scherpste punt. Is een standaardprobleem bij macrolenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 14-06-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze foto,s heb ik van het weekend gemaakt.
Wel wat aangepast.
graag jullie advies..
@Daan_ @McBurger @GiLeX @fdees @Henk007 @Vanoverdegrens
https://zoom.nl/foto/full...ect=user&object_id=175700
https://zoom.nl/foto/full...ect=user&object_id=175700

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
@Verwijderd Kan je de exif gegevens erbij plaatsen (Iso/F-waarde/Sluitertijd/Focal Length)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zonder Exif kunnen we inderdaad weinig zeggen over de foto's.
Verder zijn ze te veel verkleind om een uitspraak te doen over de scherpte (focus)
Bovendien vind ik deze twee voorbeelden niet echt spannend qua compositie en focus-diepte, maar goed dat kun je leren door veel te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ik ken het Nederlandse portretrecht niet zo goed als het Duitse, maar de 2e foto lijkt me op dat punt kritisch. Kan hier één van de beroepsfotografen onder de tweakers iets over zeggen?
(in Duitsland kan ik deze foto zonder toestemming van het meisje met smartphone niet probleemloos openbaar maken)

Sowieso is de compositie van deze foto door dit meisje slecht. Ze leidt af van het onderwerp van de foto, namelijk deelneemsters aan een triathlon. 5 stappen naar links, en alles was ok geweest. Een rustige achtergrond met zand/duinen/strandhuisjes. Toeschouwers als nuttig bijwerk op de achtergrond kan een goed idee zijn, maar dat moet wel anders omgezet worden.

De eerste foto mist imo spanning en actie. 2 hoofdpersonen tegelijk, die met een verschillende discipline bezig zijn, vind ik zo niet werken. De achtergrond is saai en onrustig. Rechtervoet van de loopster had ik er graag bij gezien. De dames schuin van achteren fotograferen vind ik hier niet functioneel. Had ze liever van voren gezien en beeldvullender. Kamerastandpunt lager brengt vaak meer spanning in het plaatje. Zitten, of zelfs op de grond liggen is niet verboden. Met klapbare monitor wordt het nog eenvoudiger.

De exif gegevens zou ik ook graag zien. Over de gekozen scherptediepte valt bijv. nog wel e.e.a. te discussieren.

Duidelijk is iig dat sportfoto's schieten nog niet zo eenvoudig is. Er zijn tal van aandachtspunten. De punten die niet/nauwelijks veranderen kun je het beste kort voor het evenement overdenken en enkele testfoto's maken voor de sporters er aan komen. Dan hoef je je later vrijwel uitsluitend met de aandachtspunten bezig te houden die met de sporter(s) samenhangen. Zo doe ik het iig, voor zover de tijd dat toelaat.
Youtube of boek als leermiddel is niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01

sapphire

Die-hard pruts0r

@Vanoverdegrens Denk dat tegenwoordig de AVG meer van toepassing is dan het portretrecht aangezien een portret/foto ook een persoonlijk gegeven is tegenwoordig.

Maargoed compositietechnisch ben ik het grotendeels met je eens, al blijft het natuurlijk altijd moeilijk om op een evenement met veel mensen je achtergrond rustig te houden.

Camera/materiaaltechnisch zie ik hier in iedergeval niets wat niet goed zou zijn aangezien we hier in FG hardware zitten ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@sapphire Ja, de AVG (bij ons DSGVO) doet nog een schepje bovenop dat wat er daarvoor al geregeld was.

Technisch ziet het er idd goed uit, voor zover te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33
Aan je foto’s is naar mijn idee niets te zien dat erop duidt dat je materiaal niet voldoet, dus daar zou ik me niet te druk om maken :)
Als je meer wil kletsen over hoe je op andere manieren betere foto’s kan maken, dan kun je in FVM een topic openen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1