Ik ben voornemens om zonnepanelen te gaan plaatsen. Op dit moment kunnen er 6 panelen op een plat dak geplaatst worden, met zuid orienatie. Volgend jaar is er zeer waarschijnlijk een overkapping aangebouwd waardoor er nog ongeveer 6 panelen extra geplaatst kunnen worden.
De twee groepen van panelen zullen sowieso een iets andere orientatie hebben. Zuid en Zuid-West, dus zoals ik het nu zie zijn er 2 strings nodig. In totaal zal het op ongeveer 3500WP uit gaan komen.
Nu is mijn vraag of ik het beste al een omvormer kan kiezen die rond die 3500WP zit met 2 MPPT's? Of nu een omvormer kopen voor de 6 panelen en volgend jaar een aparte omvormer voor de nieuwe groep? Leveren de 6 panelen voldoende input voor een zwaardere omvormer?
Ter verduidelijking, beoogde strings:
1e fase: 6 x 300WP, zuid. Totaal 1800WP - geen schaduw.
2e fase: 6 x 300WP, zuid-west. Totaal 1800WP - geen schaduw.
De twee groepen van panelen zullen sowieso een iets andere orientatie hebben. Zuid en Zuid-West, dus zoals ik het nu zie zijn er 2 strings nodig. In totaal zal het op ongeveer 3500WP uit gaan komen.
Nu is mijn vraag of ik het beste al een omvormer kan kiezen die rond die 3500WP zit met 2 MPPT's? Of nu een omvormer kopen voor de 6 panelen en volgend jaar een aparte omvormer voor de nieuwe groep? Leveren de 6 panelen voldoende input voor een zwaardere omvormer?
Ter verduidelijking, beoogde strings:
1e fase: 6 x 300WP, zuid. Totaal 1800WP - geen schaduw.
2e fase: 6 x 300WP, zuid-west. Totaal 1800WP - geen schaduw.