Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment student bedrijfskunde (hbo 3e jaar) en weet vrijwel zeker dat ik een 2e hbo ICT wil gaan doen. Echter na het afronden van mijn huidige hbo ben ik 24 en wil ik gaan werken, omdat ik wel de leeftijd begin te krijgen dat ik op mezelf wil wonen en gewoon een eigen inkomen wil hebben. Dus ik ben naar de deeltijd mogelijkheden gaan kijken en dan blijkt dat een relevante werkplek een voorwaarde is. Nu ligt het voor de hand dat ik met een bedrijfskundige achtergrond zeer waarschijnlijk geen (voor ict) relevante werkplek zal hebben. Een andere optie is dan nog de LOI hbo studie, het enige wat mij daarbij doet twijfelen is de reputatie van LOI.

Ik hoop dat jullie nog nuttige tips hebben.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 12-06-2019 10:57)

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:07
Ik heb precies gedaan wat jij van plan bent en geen spijt van. (Bedrijfskunde bachelor, daarna HBO-ICT deeltijd met relevante werkplek).

Ik vind het toch wel nuttig om het vak in de basis geleerd te hebben met bijbehorende diploma. Aan de andere kant zijn alle bedrijfskunde medestudenten ook heel erg goed terecht gekomen, sommigen ook wel via een meer technische bedrijfskunde master op mooie plekken.

Ben je overigens bewust van het feit dat je instellingsgeld moet betalen bij een tweede bachelor? Ik had het er voor over, maar leuk is het niet. (HBO deeltijd was 4500,- per jaar).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom wil je graag een 2e studie gaan doen? En in welke richting wil je deze dan gaan doen?

Ik denk eigenlijk dat het behoorlijk gaat tegenvallen om voltijd te werken, op jezelf te gaan en daarnaast nog een 2e studie te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek werk in de ERP wereld, daar zit je op snijvlak van bedrijfskunde en techniek. Kun je alle kanten op en heb je sowieso al een ICT component in je dagelijkse werk tepakken. En het is daar ook heel normaal om er in deeltijd een HBO informatica naast te doen.
Overigens vraag ik me af wat dat dan toevoegt aan wat je al weet en wat je doet voor je werk. Programmeren is te leren. Andere skills ook. Wat denk je zelf dat HBO informatica toevoegt voor jou, waarom wil je het?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Ter toevoeging op de post: ik wil de 2e opleiding doen om mijn kennis te verbreden en eventueel dat mijn arbeidsperspectief daarmee ook verbreed. Daarnaast vind ik ermee bezig zijn in mijn vrije tijd ook erg leuk om te doen, en zie ik mijzelf ook niet per se de rest van mijn carriere bezig zijn met bedrijfskundige functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Kan je niet beter een master doen, in plaats van nog een HBO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou ook kunnen maar dan blijf ik wel echt op het bedrijskundige vakgebied. Terwijl het mij wel leukt lijkt om eventueel de IT sector in te stromen en ik het mik wel voor kan stellen dat bedrijfskundige kennis ook handig kan zijn in de IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:07:
Bedankt voor de reacties!
Ter toevoeging op de post: ik wil de 2e opleiding doen om mijn kennis te verbreden en eventueel dat mijn arbeidsperspectief daarmee ook verbreed. Daarnaast vind ik ermee bezig zijn in mijn vrije tijd ook erg leuk om te doen, en zie ik mijzelf ook niet per se de rest van mijn carriere bezig zijn met bedrijfskundige functies.
Verbreding: prima, maar dat kan ook op andere manieren.
WAT is het exact dan dta je leuk vind om in je vrije tijd mee beizg te zijn? Een HBO informatica is best een brede studie, waarbij je software engineering, netwerken, wiskunde (logica, verzamelingenleer), databases etc krijgt. En ongetwijfeld nog veel meer.
Als jij het in je vrije tijd sec leuk vind om bijvoorbeeld wat in Python te maken, hoef je daar echt geen extra HBO voor te doen. Dat niveau kun je namelijk al aantonen en de rest van je kennis en ervaring ziet men wel op je cv terug :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij er vooral om dat ik eventueel een baan in de IT kan vinden. Zelf leren vind ik leuk om te doen maar bij de werkgever is een papiertje toch wel noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10 21:37
Als je toch besluit de master te volgen ipv een tweede studie zou je eens hiernaar kunnen kijken:

https://www.ou.nl/-/MABPM...ess-Management-and-IT-MSc

Veel raakvlakken met je huidige studie, en gefocust op IT. Als je echt de kant van software development uit wilt is er voldoende dat je jezelf kan aanleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link! Ik neem aan dat die opleiding deuren opent naar zowel IT functies als business functies? En dat in principe zelfstudie dan wel voldoende kan zijn voor een functie doordat je wel een OT georienteerde studie behaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wat is jullie mening over een bachelor behaald bij de LOI. Is dit echt een achterstand ten opzichte van anderen? Ik heb met behulp van de zoekfunctie het een en ander gelezen en concludeer dat het misschien beter is dat ik een deeltijd opleiding aan een hogeschool zou volgen. Alleen de eis voor een relevante werkplek zit een beetje in de weg dan. Zou een bedrijfskundige functie met bijvoorbeeld een nadruk op data analyse genoeg zijn om aan die eis te voldoen?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2019 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet in welke regio je zit, maar als je aan de HvA gaat studeren in deeltijd is er best veel mogelijk in overleg. Ik vermoed dat je ook nog wel een vrijstelling kunt krijgen als je je studie hebt afgerond. Misschien kun je eens een paar lessen bijwonen in de avond, kun je zelf ervaren of het wat voor je is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26

drooger

Falen is ook een kunst.

Kijk ook vooral naar wanneer je die tweede (deeltijd-)studie wilt beginnen.
Twee studies tegelijkertijd is financieel gezien zeer aantrekkelijk:
Als je gelijktijdig twee opleidingen in Nederland volgt en voor beide opleidingen in aanmerking komt voor het betalen van het wettelijk collegegeld, betaal je slechts éénmaal het wettelijk collegegeld (met uitzondering van opleidingen aan de Open Universiteit en door de overheid niet bekostigde opleidingen).
en:
Als je nog geen bachelorgraad behaald hebt, kun je met een tweede bacheloropleiding beginnen tegen het wettelijk collegegeld tarief. Sta je twee keer ingeschreven voor een bacheloropleiding, dan hoef je maar voor één bacheloropleiding het wettelijk collegegeld te betalen. Bij de andere opleiding moet je dan een Bewijs Betaald Collegegeld overhandigen.

Behaal je gedurende de tweede bacheloropleiding de bachelorgraad voor de eerste opleiding, dan kun je de tweede bacheloropleiding alsnog afronden tegen het wettelijk collegegeld.

[ Voor 37% gewijzigd door drooger op 11-06-2019 14:55 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er inderdaad erg aantrekkelijk uit. Dus stel ik zou mij in het 4e jaar hbo inschrijven voor ict hoef ik voor de overige jaren na het behalen van mijn 1e diploma ook geen instellingsgeld te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik wel zeggen dat ik mij afvraag of het heel realistisch is om 2 voltijd studies door elkaar te hebben lopen. Lijkt mij toch net wat makkelijker om het naast werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
twee studies tegelijk is absoluut te doen, voor een hbo'er betwijvel ik het echter meer gezien het niveau uit mijn ervaring uiteenloopt van zeer bedroevend tot goed. Meestal zijn het de uitmuntende WO studenten die twee studies tegelijk volgen, het gaat daar dan ook om de echte toppers (passie voor hun vak, veel motivatie, snel kunnen leren, geen bezwaar tegen van 6 tot 10 studeren).

Voor zover ik weet kun je je inschrijven tijdens je afstuderen en dan meteen daarna tegen het goedkope tarief beginnen met een tweede studie. Verder denk ik dat je maar eens met een studieloopbaan adviseur op je hogeschool moet gaan praten. Veel vragen kunnen zij met alle kennis beter beantwoorden dan wij (geen weet van jouw cijfers, uitgebreide motivatie, thuissituatie, financiële situatie). Deze factoren zijn toch best belangrijk. Verder is het lastig inschatten hoe ver je bent met hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:57:
Het gaat mij er vooral om dat ik eventueel een baan in de IT kan vinden. Zelf leren vind ik leuk om te doen maar bij de werkgever is een papiertje toch wel noodzakelijk.
En wat wil je dan doen in de IT? Er zijn honderden functies die weer elk hun eigen kennis vereisen. Als je weet wat je in de IT wilt gaan doen zijn vervolgstappen veel makkelijker te bepalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van wat ik zo lees denk ik dat het voor mij de beste optie is om voorlopig verder te gaan met hobbyen en mijn studie goed afronden. Mocht ik het dan toch nog willen doen ga ik er van uit dat het met deeltijd studies van hogescholen wel mogelijk zal zijn. Bedankt voor de info in ieder geval, heb er wat van opgestoken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:07
Ik heb precies gedaan wat jij van plan bent en geen spijt van. (Bedrijfskunde bachelor, daarna HBO-ICT deeltijd met relevante werkplek).

Ik vind het toch wel nuttig om het vak in de basis geleerd te hebben met bijbehorende diploma. Aan de andere kant zijn alle bedrijfskunde medestudenten ook heel erg goed terecht gekomen, sommigen ook wel via een meer technische bedrijfskunde master op mooie plekken.

Ben je overigens bewust van het feit dat je instellingsgeld moet betalen bij een tweede bachelor? Ik had het er voor over, maar leuk is het niet. (HBO deeltijd was 4500,- per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben ik mij van bewust. Maar ik heb het er wel voor over wanneer ik het zou doen na mijn huidige hbo en eventueel een master. Ben dan nog redelijk jong dus verwacht dat het een investering is die zich wel terug kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-10 17:01
Je zou ook dit programma kunnen doen van de HvA: https://it-omscholing.nl. Daar zitten veel mensen tussen met een vergelijkbare situatie (HBO afgerond maar toch niet tevreden met richting).
Pagina: 1