Groupon (BE) wil tickets niet terugnemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:05
Ik bestel afgelopen weekend bij Groupon.be 4 tickets voor een park. Ik reken ze af (VISA) en ik ontvang een bevestiging per e-mail. De tickets zijn echter nergens in mijn account te vinden. Na lang zoeken vind ik ze bij "support" ( :? ) als "in afwachting". Na enig zoekwerk betekent dat dat het ca 2 uur kan duren voor dat ik ze heb. Als dat niet zo is, dan moet ik me maar melden.
Pinksterweekend, dus geen telefonisch contact mogelijk, en ook is er geen chat beschikbaar.
We besluiten tot de volgende ochtend (zondag) te wachten en dan maar kijken of ze erbij staan.
Helaas, situatie onveranderd en ik maak een ticket aan bij Groupon. Antwoord hopelijk binnen 24 uur; in de bevestiging van het ticket staan 1 a 2 dagen.

Naja goed...
Na bijna 2 uur nog steeds geen verandering, dus besluit ik ze opnieuw aan te kopen via paypal, in de hoop dat het misliep met de betaling bij de eerste aankoop. Een afschrijving of reservering bij VISA ontbrak namelijk ook. Alles verloopt soepel en ik ontvang wederom direct een bevestiging.
En precies in die paar minuten heeft een reply van groupon gekruist met met nieuwe aankoop. Ze hadden als antwoord op mijn ticket, de kaartjes als bijlage bijgevoegd.
Op dat moment overigens nog steeds geen enkel ticket in mijn account terug te vinden.

Goed, nu zit ik dus met 2 keer alle tickets en heb dat uitgelegd en verzocht om de tweede dan te annuleren.

Lang verhaal kort: dat doen ze niet, omdat volgens hen de aanbieder dat als voorwaarde heeft gesteld.
er staat bij de groupon deal: "Annuleren: niet mogelijk."
Ben ik nou abuis of prevaleert ook hier gewoon het herroepingsrecht? (nog even afgezien van de rare manier van het verkrijgen van mijn aankoop, waardoor dit hele probleem is ontstaan)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-06-2019 08:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 07:22
Resumerend:

1. Je koopt de eerste set kaarten. De kaartjes ontvang je niet binnen twee uur. Je maakt je ticket aan bij Groupon en in de ticket staat aangegeven dat Groupon in 1-2 dagen reageert
2. Voordat deze twee dagen voorbij zijn koop jij de tweede set kaarten. Vlak daarna krijg je per e-mail als antwoord op de geopende ticket bij 1.

Ik denk dat je had moeten wachten op de reactie van Groupon. Ja, normaliter krijg je de kaarten binnen twee uur maar je zag al dat ze "in afwachting" stonden. Je doet het juiste om contact met hen op te nemen. Zij reageren ook binnen de gestelde termijn van 1-2 dagen met een oplossing voor je ticket in de vorm van de set kaarten die je besteld had.

Ik denk dat je niet op rechten kan beroepen dat Groupon de koop moet ontbinden. Groupon mag de koop ontbinden uit coulance.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Chief schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:50:
Resumerend:

1. Je koopt de eerste set kaarten. De kaartjes ontvang je niet binnen twee uur. Je maakt je ticket aan bij Groupon en in de ticket staat aangegeven dat Groupon in 1-2 dagen reageert
2. Voordat deze twee dagen voorbij zijn koop jij de tweede set kaarten. Vlak daarna krijg je per e-mail als antwoord op de geopende ticket bij 1.
Nee, ik koop tickets op een zaterdag, en zoals bij elke groupon, ING rentepuntenwinkel, ANWB whatever waar je kaartjes koopt: die heb je meteen in je mailbox / account. Dat was in dit geval niet zo, en de volgende ochtend ook nog niet. Ook op mijn VISA was er geen enkele beweging te zien, en omdat we ze toen ook wel echt wilden gebruiken heb ik een nieuwe aankoop gedaan.
Ik denk dat je niet op rechten kan beroepen dat Groupon de koop moet ontbinden.
want?

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 11-06-2019 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 07:22
paQ schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:53:
[...]

Nee, ik koop tickets op een zaterdag, en zoals bij elke groupon, ING rentepuntenwinkel, ANWB whatever waar je kaartjes koopt: die heb je meteen in je mailbox / account. Dat was in dit geval niet zo, en de volgende ochtend ook nog niet. Omdat we ze toen ook wel echt wilden gebruiken heb ik een nieuwe aankoop gedaan.
Ik heb weinig verstand van Belgische wetten omtrent online aankopen maar ik kan mij niet voorstellen dat een aanbieder verplicht binnen x aantal uren na aankoop de tickets naar je mailbox moet hebben verstuurd. Je hebt pech gehad dat je buiten de kantooruren kocht en niet meteen met een medewerker kon spreken maar zij hebben jou ticket adequaat behandeld imho. Dat er niets op je VISA staat afgeschreven is ook niet abnormaal, daar kunnen dagen overheen gaan en daar kan je dus ook geen rechten aan ontlenen in de trant van: ik zie niets van mijn VISA afgeschreven dus denk ik dat de aankoop niet goed is gegaan.
Je hebt nota bene een bevestigingsmail ontvangen van de aankoop. Je kan daar dus rechten aan ontlenen in de vorm dat Groupon de kaarten moet leveren wat zij ook gedaan hebben.

Zoals het nu gegaan is heeft Groupon m.i. aan haar plicht voldoen door a) je aankoop te bevestigen met een mail en b) de kaarrten heeft geleverd. Tenzij er ergens op hun website of in de lokale wet staat aangegeven dat de aanbieder verplicht binnen twee uren de tickets moet leveren sta je niet sterk.

Dat het vervelend voor je is staat niet ter sprake.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Chief schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:00:
[...]

Ik heb weinig verstand van Belgische wetten omtrent online aankopen maar ik kan mij niet voorstellen dat een aanbieder verplicht binnen x aantal uren na aankoop de tickets naar je mailbox moet hebben verstuurd. Je hebt pech gehad dat je buiten de kantooruren kocht en niet meteen met een medewerker kon spreken maar zij hebben jou ticket adequaat behandeld imho. Dat er niets op je VISA staat afgeschreven is ook niet abnormaal, daar kunnen dagen overheen gaan en daar kan je dus ook geen rechten aan ontlenen in de trant van: ik zie niets van mijn VISA afgeschreven dus denk ik dat de aankoop niet goed is gegaan.
Je hebt nota bene een bevestigingsmail ontvangen van de aankoop. Je kan daar dus rechten aan ontlenen in de vorm dat Groupon de kaarten moet leveren wat zij ook gedaan hebben.

Zoals het nu gegaan is heeft Groupon m.i. aan haar plicht voldoen door a) je aankoop te bevestigen met een mail en b) de kaarrten heeft geleverd. Tenzij er ergens op hun website of in de lokale wet staat aangegeven dat de aanbieder verplicht binnen twee uren de tickets moet leveren sta je niet sterk.

Dat het vervelend voor je is staat niet ter sprake.
Het gaat niet om het grijze gebied, het gaat erom dat ik denk dat het herroepingsrecht prevaleert boven "Annuleren: niet mogelijk"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Uitsluiting herroepingsrecht diensten:
- Diensten betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding, te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode. Dit zijn bijvoorbeeld reizen, evenementen, tickets, e.a.;
- Weddenschappen en/of loterijen;
- Diensten die met instemming van de klant volledig worden uitgevoerd binnen de 14 kalenderdagen bedenktijd en waarbij de klant uitdrukkelijk om de heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien. Bijvoorbeeld het winterklaar maken van de tuin of de verhuur van gereedschap, wanneer deze dienst geheel wordt uitgevoerd tijdens de bedenktijd.
https://www.thuiswinkel.o...deringen-herroepingsrecht

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:47
paQ schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:01:
[...]

Het gaat niet om het grijze gebied, het gaat erom dat ik denk dat het herroepingsrecht prevaleert boven "Annuleren: niet mogelijk"
Tickets vallen onder diensten en zijn voor zover mij bekend uitgesloten van herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
en op ictrecht staat dan:
Boekingen voor overnachtingen, pretparken of concertkaarten, waarbij een vaste periode van nakoming is afgesproken. Overigens, als er geen vaste datum is afgesproken, dan is het herroepingsrecht gewoon van toepassing.
De kaartjes zijn niet geldig op datum x, alleen verzilveren voor datum x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

paQ schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:14:
[...]

en op ictrecht staat dan:

[...]

De kaartjes zijn niet geldig op datum x, alleen verzilveren voor datum x
Toevallig binnen 14 dagen? :>

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naitsoezn schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Toevallig binnen 14 dagen? :>
ghegehge :+

nee een week of 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24
Bij tickers mag je het herroepingrecht laten vervallen.(als het goed is). Maar dan moet de consument er wel expliciet mee akkoord gaan. Dus verstoppen in de AV is niet voldoende. Heb je ergens een finkje gezet dat je er afstand van deed? Anders zie ik geen reden waarom je niet kan anuleren. Misschien kan Visa dan wel PayPal je helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
loki504 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:49:
Bij tickers mag je het herroepingrecht laten vervallen.(als het goed is). Maar dan moet de consument er wel expliciet mee akkoord gaan. Dus verstoppen in de AV is niet voldoende. Heb je ergens een finkje gezet dat je er afstand van deed? Anders zie ik geen reden waarom je niet kan anuleren. Misschien kan Visa dan wel PayPal je helpen?
Dit is de exacte aanbieding.
er staat dus alleen maar "Annuleren: niet mogelijk"
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zf3NH1Kg/Schermafbeelding-2019-06-11-om-12-05-23.png

Ze verwijzen zelf nog naar hun AV, en daar komt het hele woord ticket, of pretpark niet voor:
https://www.groupon.be/legal/termsofsalelocal
wel "een dienst met als doel vrijetijdsbesteding"

Dat wordt in de wet uitgelegd als:
een overeenkomst tot het verrichten ... van diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien;
een afgesproken tijdstip is er niet, een bepaalde periode is... ? een reservering voor een dag? weekend? 6 weken?

offtopic:
ik heb nog nooit een groupon gezien die je voor je werk moet doen overigens :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-06-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:16:
een afgesproken tijdstip is er niet, een bepaalde periode is... ? een reservering voor een dag? weekend? 6 weken?]
Tussen nu en 26 juli gok ik zo? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 06:41

nlboy

Alles kitz?

Normaal is Groupon niet zo moeilijk met annuleren binnen 14 dagen (herroepingsrecht), maar omdat dit specifiek "annuleren niet mogelijk" heeft en ook later dan 14 dagen ben ik bang dat je pech hebt.

Misschien dat je ze via Ticketswap kunt verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06 14:56
Je hebt toch betaald met VISA? Gewoon laten crediteren en stellen dat je het niet eens bent met de afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nlboy schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:19:
Normaal is Groupon niet zo moeilijk met annuleren binnen 14 dagen (herroepingsrecht), maar omdat dit specifiek "annuleren niet mogelijk" heeft en ook later dan 14 dagen ben ik bang dat je pech hebt.

Misschien dat je ze via Ticketswap kunt verkopen?
het was de dag erna ;)

Ik heb al eens eerder iets geannuleerd bij groupon, ook een soortgelijk iets, maar dan voor een restaurant. Dat was toen geen enkel probleem. Ik snap dan ook niet wat nu de issue is.
Renzzie schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:22:
Je hebt toch betaald met VISA? Gewoon laten crediteren en stellen dat je het niet eens bent met de afschrijving.
Naja, als ik er geen recht op heb, dan houdt het snel op natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 11-06-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 06:41

nlboy

Alles kitz?

paQ schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:51:
[...]

het was de dag erna ;)

Ik heb al eens eerder iets geannuleerd bij groupon, ook een soortgelijk iets, maar dan voor een restaurant. Dat was toen geen enkel probleem. Ik snap dan ook niet wat nu de issue is.
Ik vermoed dat zij bij een restaurant makkelijk & snel kunnen controleren of een voucher verzilvert is, omdat je ze vaak moet laten scannen/papier inleveren. Bij attractieparken denk ik dat Groupon een ander soort overeenkomst heeft (bijv. alle verkochte Groupons worden meteen verrekend met het park). Scan is alleen ter controle dat ie uniek is.

Vervelend, maar helaas merk ik dat Groupon tegenwoordige minder coulant is qua teruggaven. Tegenwoordig koop ik daar ook een stuk minder. De grote (Nederlandse) concurrent is qua retour een stuk makkelijker en beter bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226234

Ik had precies hetzelfde gister. Stond al voor de ingang van Duinrell.
Ik gelijk livechat met Groupon. ze konden niets doen omdat het in afwachting was. Moest 2 uur voor de ingang wachten en nog steeds niets! Ik heb toen aangegeven dat het hun error was en dat ze de tickets gewoon naar mijn mail moeten sturen. NIETS hebben ze gedaan. Ik heb toen direct gezegd dat ik de koop wil annuleren. Nu doen ze moeilijk. Gelukkig ben ik zelf jurist dus weet ik dat ik in mijn recht sta.
Iedereen kan fysieke aankopen, tickets etc op het internet etc gewoon binnen 14 dagen annuleren. Wat ze ook in hun algemene voorwaarden opnemen. Het internationaal consumentenrecht kan niet zomaar op zij gezet worden. Ik zal tevens het ACM inlichten hierover. Groupon lapt de consumentenregels veelvuldig aan zijn laars!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 16:22
Anoniem: 1226234 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:15:
Ik gelijk livechat met Groupon. ze konden niets doen omdat het in afwachting was. Moest 2 uur voor de ingang wachten en nog steeds niets! Ik heb toen aangegeven dat het hun error was en dat ze de tickets gewoon naar mijn mail moeten sturen. NIETS hebben ze gedaan. Ik heb toen direct gezegd dat ik de koop wil annuleren. Nu doen ze moeilijk. Gelukkig ben ik zelf jurist dus weet ik dat ik in mijn recht sta.
Iedereen kan fysieke aankopen, tickets etc op het internet etc gewoon binnen 14 dagen annuleren. Wat ze ook in hun algemene voorwaarden opnemen. Het internationaal consumentenrecht kan niet zomaar op zij gezet worden. Ik zal tevens het ACM inlichten hierover. Groupon lapt de consumentenregels veelvuldig aan zijn laars!
Online tickets kopen bij een derde partij terwijl je al bij de ingang van het park staat is natuurlijk ook niet super slim, er kan immers van alles misgaan met de transactie waardoor je moet wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ben je een jurist in een ander vakgebied?
Tickets vallen over het algemeen in de uitzonderingsregels van de 14 dagen bedenktijd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik denk dat twee zaken nog wel relevant kunnen zijn;

Heeft verkoper ergens gemeld op welke termijn de levering plaatsvindt? Diverse zaken die digitaal gegenereerd worden geven aan dat levering direct plaatsvindt.

Had koper op basis van wat gebruikelijk is in de markt of bij verkoper mogen verwachten dat levering een zaak van minuten zou zijn waarbij verkoper onvoldoende heeft duidelijk gemaakt dat dit anders kan zijn?

Los van KoA heb je voor conformiteit ook een informatieplicht.

https://www.dirkzwager.nl...n-de-wet-koop-op-afstand/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48
@Anoniem: 27535, gaat dit ook op als het op een belgische webshop besteld is i.p.v. een nederlandse? WKOA is, meen ik, een nederlands systeem en kan me voorstellen dat dit in andere landen anders werkt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24
Felicia schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:02:
@Anoniem: 27535, gaat dit ook op als het op een belgische webshop besteld is i.p.v. een nederlandse? WKOA is, meen ik, een nederlands systeem en kan me voorstellen dat dit in andere landen anders werkt.
https://www.rijksoverheid...ten-bij-aankoop-in-europa

Nee hoor is gewoon een EU recht. Een hoop consumenten rechten zijn gewoon over de hele EU geldig. Alleen zover ik weet is garantie is uitgebruider geregeld als in de recht van europa.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 27-06-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik gelijk livechat met Groupon. ze konden niets doen omdat het in afwachting was. Moest 2 uur voor de ingang wachten en nog steeds niets! Ik heb toen aangegeven dat het hun error was en dat ze de tickets gewoon naar mijn mail moeten sturen. NIETS hebben ze gedaan. Ik heb toen direct gezegd dat ik de koop wil annuleren. Nu doen ze moeilijk.
Het lijkt wel alsof iemand bij Groupon handmatig de tickets moet aanmaken... op een moment wanneer daar tijd voor is, en zin....
het is 2019

Ik heb nog nooit bij Groupon meegemaakt dat een ticket / voucher kopen op deze manier verloopt.
Behalve deze dus.
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 06:34:
Ik denk dat twee zaken nog wel relevant kunnen zijn;

Heeft verkoper ergens gemeld op welke termijn de levering plaatsvindt? Diverse zaken die digitaal gegenereerd worden geven aan dat levering direct plaatsvindt.
Er staat helemaal niets vermeld over een eventuele (uitgestelde) levertijd .

offtopic:
ik heb mijn tweede set tickets overigens door kunnen verkopen
gebruikte tickets staan niet als verzilverd geregistreerd, maar gewoon als beschikbaar
Lekker systeem daar bij Groupon

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 27-06-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:31
https://www.msn.com/nl-nl...-op-de-vingers/ar-AAE1qwV

"Bij kaarten zonder een specifieke datum hebben consumenten recht op een bedenktijd van veertien dagen.
Alleen wanneer een ticket voor specifieke datum wordt gekocht geldt het recht op bedenktijd niet, omdat de aanbieder al capaciteit heeft gereserveerd."
Pagina: 1