Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkpak35
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-06-2020
Goedemorgen,

Ik heb sinds zondag een nieuwe pc in elkaar gezet:: GTX 1070, I7-7700K met een ASUS Z170-A. Nu is het alleen heel apart. Sinds de eerste keer opstarten draait de pc op 0.8 GHz, tenzij ik een programma als ThrottleStop gebruik waar ik BD Prochot uitzet. Dan zou je verwachten dat er thermal issues zijn. Dit is helaas niet het geval. Mijn temperaturen op idle zijn rond de 35 graden en onder load ongeveer hetzelfde, sinds de cpu usage niet boven de 25% gaat. Ik heb geprobeerd windows opnieuw te installeren, de bios te up en te downgraden, de cmos battery eruit gehaald en terug in gedaan en ik zou nu toch niet zo meer even weten wat ik zou kunnen doen om het probleem te verhelpen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou het namelijk wel fijn vinden als de thermal sensor aan blijft staan, voor als er iets fout gaat.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit is normaal gedrag voor een normale desktop processor. Intel desktop processoren draaien altijd op een lagere frequentie als er weinig vraag is, daardoor verbruikt die nog maar 1 of een paar Watt energie. De frequentie neemt automatisch toe als er vraag ontstaat, tot aan het maximum. Als je de processor altijd voluit laat draaien neemt het energieverbruik enorm toe, dit is dus een energiebesparende maatregel. Het besturingssysteem kan dit regelen in de energieinstellingen. In de BIOS draait de processor meestal wel voluit, daar kan je zien wat de maximum frequentie is. Je zult het ook zien met CPU-ID terwijl je tegelijkertijd een benchmark tool draait die alle cores zwaar belast.

Intel desktop processoren schakelen standaard bij 100 graden temperatuur de processorsnelheid automatisch terug. Dat voorkomt oververhitting. Daar kun je zelf niets aan veranderen, als dat wel zo zou zijn, zou mij dat zeer verbazen omdat Intel dan veel klachten zou krijgen over dode processoren.

Als je bedoelt dat de processor altijd op 800 MHz draait ongeacht de belasting, dat denk ik dat dat ligt aan verkeerde instellingen. Reset de BIOS in dat geval en gebruik/reset het standaard energieprofiel (onder Windows). Als er maar een van de cores werkt geldt hetzelfde: dat is ook een setting in de BIOS en met een BIOS reset kan dat worden verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkpak35
Hij blijft inderdaad altijd op 800 MHz. Ik heb de cmos battery eruit gehaald, waarbij ook de bios instellingen worden gereset. Waar in de bios zou ik dit dan aan kunnen passen? Het is dan toch raar dat hij het wel doet als de thermal monitor word uitgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Lijkt er op dat je niet de enige bent met dit probleem.
https://linustechtips.com...m-stuck-at-800mhz/?page=2

Oplossing in dat topic zou zijn:
BIOS>Overclocking>CPU Features>Intel Adaptive Thermal Monitor>Disable

Als je CPU koeler en paste gewoon goed is, zou je dit zonder problemen uit kunnen zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door BasRR op 11-06-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

melkpak35 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:37:
Hij blijft inderdaad altijd op 800 MHz. Ik heb de cmos battery eruit gehaald, waarbij ook de bios instellingen worden gereset. Waar in de bios zou ik dit dan aan kunnen passen? Het is dan toch raar dat hij het wel doet als de thermal monitor word uitgezet?
Ik zou eerst eens kijken naar de energie instellingen, ik neem aan dat je windows gebruikt?
Kijk eens bij systeem -> energiebeheer en slaapstand -> extra energie instellingen of het schema niet op energiebesparing staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat @BasRR zegt: dit lijkt een bug in de BIOS.

Dat zou dan ook in de BIOS gefixt moeten worden. Heb je BIOS versie 3802 geprobeerd? Dat is de laatste officiele BIOS.

Je kan testen of de interne throttling van de processor werkt door de processortemperatuur te monitoren terwijl je een zware processorbenchmark laat lopen met de fans losgekoppeld. Als het goed is blijft de temperatuur dan steken op 100 graden. Als die hoger wordt dan 105 graden dan weet je dat de beveiliging ook is uitgeschakeld met die adaptive thermal setting in de BIOS. Dan zou ik meteen stoppen met de test en overwegen het moederbord om te ruilen voor een die wel werkt. Als de max temp beveiliging in de processor blijft werken zou ik de workaround acceptabel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkpak35
mrmrmr schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:33:
Wat @BasRR zegt: dit lijkt een bug in de BIOS.

Dat zou dan ook in de BIOS gefixt moeten worden. Heb je BIOS versie 3802 geprobeerd? Dat is de laatste officiele BIOS.

Je kan testen of de interne throttling van de processor werkt door de processortemperatuur te monitoren terwijl je een zware processorbenchmark laat lopen met de fans losgekoppeld. Als het goed is blijft de temperatuur dan steken op 100 graden. Als die hoger wordt dan 105 graden dan weet je dat de beveiliging ook is uitgeschakeld met die adaptive thermal setting in de BIOS. Dan zou ik meteen stoppen met de test en overwegen het moederbord om te ruilen voor een die wel werkt. Als de max temp beveiliging in de processor blijft werken zou ik de workaround acceptabel vinden.
Moet ik dan de throttlestop aanzetten zodat de cpu usage boven de 25% gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkpak35
En het zou dus betekenen dat er waarschijnlijk iets aan de hand is met het moederbord? Het is namelijk wel een tweedehands cpu, die destijds overclocked was naar 4.7 GHz. Ik zou toch denken dat deze ik instellingen gereset zouden worden als de cmos battery eruit wordt gehaald. Ik heb de bios ook nog geüpgraded naar de nieuwste versie (uit mijn hoofd inderdaad 3802), dus ik zou denken dat het er verder niets mee te maken heeft, eerder met een mogelijk defect van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De oplossing die @BasRR vond:
BIOS>Overclocking>CPU Features>Intel Adaptive Thermal Monitor>Disable
Dat zou zonder Throttlestop aanpassingen moeten werken volgens de gebruikers in de Linustechtips link. Werken = frequenties gaan weer boven 800 MHz tot het maximum van de processor op alle kernen, zonder Throttlestop aanpassingen. Als het zo werkt, kun je de test doen waar ik het over had. Dan weet je of de 100 graden overtemperatuurbeveiliging in de Intel processor nog werkt.

Misschien had de verkoper ook deze setting uit staan in de BIOS, die is dan verdwenen door de BIOS reset of omdat de computer lang uitgeschakeld is geweest.
Pagina: 1