Hallo medetweakers,
Louter uit nieuwsgierigheid vraag ik me af hoe de ideale 4k (3840x2160) monitor van andere tweakers eruit zou zien als ze hem zelf mochten ontwerpen.
Het is de bedoeling om realistisch te blijven en alleen bestaande of aangekondigde technieken te kiezen zodat die monitor ook daadwerkelijk zou kunnen worden geproduceerd als een fabrikant op het idee zou komen om die te produceren.
Voor alle duidelijkheid: ik werk niet voor een fabrikant en zelfs niet in de IT, ik ben een doorsnee pc gebruiker met een technisch/administratief/financieel werk die ook graag eens een spelletje speelt op pc en console en die daarnaast ook media consumeert.
Die vraag kwam bij mij op omdat er al vrij veel 4k monitoren op de markt zijn (ik gebruik al een tijdje een Viewsonic VX4380) maar ik lijk van geen enkele te vinden dat die past bij AL mijn gebruiksdoelen, de diverse andere hardware, mijn ogen en mijn budget. Het lijkt wel een beetje het begin van het smartphone tijdperk op dat gebied: nog altijd een gps, fototoestel, muziekspeler,... nodig omdat de kwaliteit zelfs voor de niet veeleisende gebruiker nog onvoldoende is om alles met de smartphone te kunnen doen.
Mijn gebruiksdoelen zijn in volgorde van belangrijkheid:
Louter uit nieuwsgierigheid vraag ik me af hoe de ideale 4k (3840x2160) monitor van andere tweakers eruit zou zien als ze hem zelf mochten ontwerpen.
Het is de bedoeling om realistisch te blijven en alleen bestaande of aangekondigde technieken te kiezen zodat die monitor ook daadwerkelijk zou kunnen worden geproduceerd als een fabrikant op het idee zou komen om die te produceren.
Voor alle duidelijkheid: ik werk niet voor een fabrikant en zelfs niet in de IT, ik ben een doorsnee pc gebruiker met een technisch/administratief/financieel werk die ook graag eens een spelletje speelt op pc en console en die daarnaast ook media consumeert.
Die vraag kwam bij mij op omdat er al vrij veel 4k monitoren op de markt zijn (ik gebruik al een tijdje een Viewsonic VX4380) maar ik lijk van geen enkele te vinden dat die past bij AL mijn gebruiksdoelen, de diverse andere hardware, mijn ogen en mijn budget. Het lijkt wel een beetje het begin van het smartphone tijdperk op dat gebied: nog altijd een gps, fototoestel, muziekspeler,... nodig omdat de kwaliteit zelfs voor de niet veeleisende gebruiker nog onvoldoende is om alles met de smartphone te kunnen doen.
Mijn gebruiksdoelen zijn in volgorde van belangrijkheid:
- Voldoende "real estate" om mijn werk op een efficiënte manier te kunnen doen dus alles onder de 43" valt af omdat ik 25% sneller kan werken met vier 1080p werkvlakken dan met twee.
- PC games spelen met een NUC8i7HVK2, RX580, GTX1660 of Ryzen 3600G: fps games op 1080p resolutie, rpg games op 4k resolutie en moba games in ultrawide op 2k resolutie.
- Console games spelen en DVD's BlueRays afspelen.
- Muziek afspelen via mijn smartphone.
- TV decoder aansluiten om tv te kunnen zien.
- Schermdiagonaal 50"
- Beeldschermcoating mat en dan bedoel ik echt mat en niet half zoals mijn huidige monitor
- Resolutie 3840x2160 (4k)
- Beeldverhouding 16:9
- LCD-paneel TN
- Backlight local dimming 128 zones (16 horizontaal, 8 verticaal) met algemene (instelbare) auto helderheid via sensor op omgevingslicht zoals smartphones hebben.
- Reactietijd 1ms
- Refresh rate 120Hz
- Kijkhoek 170°
- Helderheid 60 tot 600cd/m²
- Contrastverhouding (statisch) 1000:1 (dynamisch) 50.000.000:1
- Kleurdiepte 8-bit 100% sRGB
- VESA Adaptive Sync (Freesync) 30-120Hz
- Aansluitingen: Displayport 1.4; 2x HDMI 2.0; usb-c Thunderbolt 3; usb-c Virtuallink beide usb-c met power delivery 100watt en opzij usb hub met 3x usb-a en 1x usb-c
- Beugelbevestiging Vesa 400mm
- Audio SoundBar 2.0 onderaan monitor 2x 20watt met bluetooth 5.0 voor externe devices, gaat mee aan en uit met monitor maar kan ook apart aan of uit worden gezet
- Power supply intern
- Eenvoudige afstandsbediening voor volume, helderheid en bron die ook kan worden vervangen door een bluetooth app op de smartphone