Toon posts:

Kun je ook een JBOD array op deze manier aanmaken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan een core 2 quad pc-tje kopen en daar wil ik graag 4 hdd's in stoppen. Deze wil ik graag dan gebruiken als backup voor mijn hoofdserver. Het moederbord in deze pc heeft 4 sata aansluitingen. Ik heb ook 4 hdd's die ik er in wil stoppen.

Om alle ruimte van de hdd's (3 x 1TB en 1 x 2TB) zoveel mogelijk te benutten wil ik graag een JBOD volume aanmaken.

Nu is alleen de vraag, stel ik maak een partitie van 50GB aan op de 2TB schijf, voor de installatie van Windows 10, kan ik dan in Windows 10 de overige 3 schijven + de resterende ruimte op de 2TB schijf samenvoegen in 1 JBOD volume? Ik kan het niet testen, daarom vraag ik het hier.

Ik vraag me namelijk af of de resterende ruimte op de 2TB schijf niet gezien wordt als een secundaire partitie (het is immers niet de primaire partitie op die harde schijf), maar maakt dat voor JBOD iets uit?

Dit moederbord zit in die pc:
pricewatch: Asus P5K-VM

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2019 01:35 ]

Alle reacties

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mezelf inmiddels geholpen met deze vraag. Je kunt dus GEEN volledige JBOD volume aanmaken met stukje ongepartioneerde harde schijf (in dit geval de 1,9TB van de 2TB - 100GB voor Windows). Je kunt de resterende 1,9TB wel mounten in een een bestaande JBOD configuratie. Dan krijg je binnen je JBOD een link naar die schijf, maar voegt ze nog steeds niet samen. Voor mij maakte het ook niet zoveel uit, want mijn data verdeling is zodanig dat ik de drie 1TB hdd's in JBOD heb gezet en de 2TB schijf blijft gewoon een single schijf met 2 partities, 100GB voor Windows en 1,9TB voor films. Ik ben inmiddels alles al aan het kopiëren, en 4TB kopiëren kost nogal tijd. Ik ben er wel blij mee, ik heb maar 40 euro betaald voor die Core2Quad Q9400 2,66ghz incl. pc kast 4GB ram en die schijven had ik nog over, en zo heb ik wel een extra vangnet mocht mijn hoofdserver met z'n zes schijven in JBOD uitvallen.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Gaat wel.

Drivepool op windows. (niet gratis, ook niet duur dacht ik)

MergerFs op linux (gratis, gebruik ik icm met snapraid)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
Heb je geen oud SSDtje liggen of anders een USB 3.0 stick om windows van te draaien?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows 10 Storage Spaces.

Maar je hebt al een andere oplossing gevonden die ook werkt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Having said that, een JBOD zou ik nooit als backup oplossing gebruiken. Leuk dat je een groot volume hebt, maar 1 disk stuk en je kunt al je data gedag zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:13
Voor een core2quad krijg je hopelijk wat geld bij. Als je dan toch iets wil uitgeven staat op V&A voor enkele tientjes al iets wat tig keer sneller en zuiniger is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
sdk1985 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:19:
Heb je geen oud SSDtje liggen of anders een USB 3.0 stick om windows van te draaien?
Alle 4 sata poorten zijn bezet, dus dat had niet gewerkt.

En het is ook niet zo erg dat Windows vanaf een harde schijf draait, het is maar een backup-pc voor de hoofdserver.
chaoscontrol schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:49:
Voor een core2quad krijg je hopelijk wat geld bij. Als je dan toch iets wil uitgeven staat op V&A voor enkele tientjes al iets wat tig keer sneller en zuiniger is.
Met moederbord, 4GB ram, 320GB sata hdd, dvd brander, voeding en kast er bij?

Deze machine is ook niet bedoeld om aan te staan, enkel om om de zoveel tijd de hoofdserver (die ook niet altijd aanstaat), te backuppen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2019 22:12 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:10:
[...]

Alle 4 sata poorten zijn bezet, dus dat had niet gewerkt.

En het is ook niet zo erg dat Windows vanaf een harde schijf draait, het is maar een backup-pc voor de hoofdserver.
Ik heb mijn NAS een tijdje vanaf debian/centos op usb3 stick in de usb poort gedraaid. Ging prima.

Vergeet je bitrot overigens niet? Bij non-ecc wil er nog weleens een bitje omvallen. Zelf gebruik ik snapraid om dat te voorkomen of beter gezegd, te repareren.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

The Eagle schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:33:
Having said that, een JBOD zou ik nooit als backup oplossing gebruiken. Leuk dat je een groot volume hebt, maar 1 disk stuk en je kunt al je data gedag zeggen.
Het is JBoD dus enkel de data van die disk. Het is geen striping.

Heb 36 gb in jbod staan, wel,met snapraid erover zodat ik enkele disken kan overleven :P

Verwijderd

Topicstarter
SadisticPanda schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:32:
[...]

Het is JBoD dus enkel de data van die disk. Het is geen striping.

Heb 36 gb in jbod staan, wel,met snapraid erover zodat ik enkele disken kan overleven :P
Wat me persoonlijk lastig lijkt is als je een JBOD array hebt van 6 harde schijven en eentje valt er tussen uit, om dan te bepalen welke data verloren gegaan is?

Maar, ik hou de backup pc gewoon up to date en als de 8TB schijven wat goedkoper worden kunnen al die 6 schijven de deur uit en dan 2 schijven van 8 TB in raid1, of misschien 3 stuks in raid5. Even geduld nog want die schijven zijn me nog even te duur. :)

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:12:
[...]

Wat me persoonlijk lastig lijkt is als je een JBOD array hebt van 6 harde schijven en eentje valt er tussen uit, om dan te bepalen welke data verloren gegaan is?

Maar, ik hou de backup pc gewoon up to date en als de 8TB schijven wat goedkoper worden kunnen al die 6 schijven de deur uit en dan 2 schijven van 8 TB in raid1, of misschien 3 stuks in raid5. Even geduld nog want die schijven zijn me nog even te duur. :)
Extra schijf(ven) voor pariteit.

Heb mix van 2-4-6TB Schijven in JBOD staan(ext4 en ntfs gemixed :+ ); (existing path, most free space write rule)... dan nog enkele schijven als parititeit...(hoe meer schijven pariteit, hoe meer schijven uitval je kan opvangen).

Je moet snapraid maar es bekijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Snapraid, nooit van gehoord, maar ik het zal het eens gaan bekijken. Dank je. :)

Edit: even vlug gekeken maar dit lijkt een command based programma, zonder GUI...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2019 17:06 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, dat kan. Gebruik LVM of ZFS.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:03:
Snapraid, nooit van gehoord, maar ik het zal het eens gaan bekijken. Dank je. :)

Edit: even vlug gekeken maar dit lijkt een command based programma, zonder GUI...
ja commandline dingetje.

"snapraid sync" en je jbod is beschermd
"snapraid scrub" en je controleert op bitrot.

Als "zonder GUI" je al afschrikt, dan kan je beter kant en klare NAS kopen en gewoon wat schijven inrammen....

Kan veel meer mat dat zijn de belangrijkste

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je het niet zelf weet en niet op de CLI kan/wil doen is een NAS idd beter, al is het maar om dat het zichzelf qua stroomkosten en tijd al terugverdient. Een C2D of C2Q vreet stroom en is een slappe hap vergeleken met een recente Atom of zelfs ARM SoC.

Verwijderd

Topicstarter
Maar die 'servers' staan ook niet 24/7 aan. Het zijn meer opslag locaties, die enkel om de zoveel keer aan gaan en ik kijk er een paar keer per zoveel tijd een film of serie van. Langer dan 2 tot 3 uurtjes per keer staat de hoofd'server' niet aan, en de backup'server' blijft gewoon uit.

@SadisticPanda
En is het een commando die telkens opnieuw geladen moet worden tijdens het opstarten, of eenmaal gestart blijft het effectief? En wat doe je als een schijf uitvalt?

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:53:
Maar die 'servers' staan ook niet 24/7 aan. Het zijn meer opslag locaties, die enkel om de zoveel keer aan gaan en ik kijk er een paar keer per zoveel tijd een film of serie van. Langer dan 2 tot 3 uurtjes per keer staat de hoofd'server' niet aan, en de backup'server' blijft gewoon uit.

@SadisticPanda
En is het een commando die telkens opnieuw geladen moet worden tijdens het opstarten, of eenmaal gestart blijft het effectief? En wat doe je als een schijf uitvalt?
Het grote voordeel vind ik, dat je het manueel moet starten. Of je maakt een scriptje aan dat het op bepaalde tijdstippen uitvoert. Dus als je per ongeluk een bestand verwijdert of overschrijft, kan je nog steeds terug zolang je de sync niet uitgevoerd hebt. Bij raid is het foetsie.

undelete is simpel
Snapraid fix -f naamvandefileoffolder
Of alle,ontbrekende files recoveren
Snapraid fix -m
Of gecrashde disk:
Snapraid -d naamdisk fix

:]

Pagina: 1