[Caraudio] Rear-speakers, Mid-Laag of toch full-range?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Goedendag, ik heb enige tijd geleden een andere auto gekocht, en die is perfect voor me, behalve de audio, die doet echt afbreuk aan het autootje.

Ik heb voorheen altijd met lompe constructies gewerkt (subwoofers en versterkers in het zicht etc.) die welliswaar voor een goed klankbeeld zorgden, maar wel in de weg zaten en lomp en schreeuwerig. (niks erop tegen dus hé, jaren zo gedaan, dus niks negatiefs tegen hen die het zo hebben (y) )

Nou heb ik alleen een supernet interieur, geen krasje of wat ook, en dat wil ik graag zo houden, dus ik wil mijn installatie zo gaan maken dat het lijkt alsof hij factory is, maar dan met killer sound erin.

Ik heb dan te werken met voor: component, 16,5cm met tweeter, achter component/coaxiaal, 16,5cm.
Inbouwdiepte maximaal rond de 80mm.

Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar de volgende opstelling:
1: Voor: Focal ES165K2 Component voor zijn onovertroffen complete en kristalzuivere geluid, eigenlijk unaniem verkozen als de nr 1. in deze prijsklasse.
en dan wil ik achter eigenlijk de Hertz ML1650.3 Legend Mid-Bass Woofer, die dan op zijn beurt weer overal prijzen in de wacht gesleept heeft voor deze ongeevenaarde mid-bass woofer. (in zijn prijsklasse).

Mijn andere opties zouden zijn
2: De Hertz ML1650.3 Legend comp. set voor (incl. tweeter dus), en dan de Hertz MPX165.3 Coaxiaal achter, maar dan mis ik dus het sprankelende geluid van de focal set.
3. De Focal set voor, en de Hertz MPX165.3 Coaxiaal achter, maar dan mis ik dus die ultieme mid-woofer.
4. De Hertz ML1650.3 Woofer icm. de Focal TN53K tweeter, en dan de Hertz MPX165.3 achter.
edit:
Er is nog een optie 5, maar dan wordt het nóg weer duurder, :(
5. De Hertz ML1650 Woofer icm de Focal TN53K voor, en de Focal EC165K coaxiaal achter. Op deze manier hou je het beste van twee werelden.

Al deze speakers zijn uiternate goed compatible, met allemaal rond de 93db gevoeligheid (de MPX iets minder, maar dat is een full-range), en goed overlappende cut-off, dus dat is allemaal het probleem niet.

De set komt in een kleine auto (Ford Fiesta ST2 180)

Nou heb ik een paar reserveringen:
1. Als ik voor de Focal-set + Hertz midbass woofer ga, wordt mijn klankbeeld (met name achterin) dan niet verstoord, en krijgt de mid tot mid-laag niet de overhand (tot een punt af te regelen), maar ga je voornamelijk het gebrek aan hoge tonen achter niet missen (surround geluid)? Ik heb dit namelijk al een keer gehad in een Opel Astra Station, met alleen maar (sub-)bass achter, maar dit is mid-laag, in een veel kleiner autootje.
2. Als ik voor optie 4 ga (mijn 2e favorietste keus) krijg ik dan geen gaten in mijn geluidsbeeld, en ik vind het eigenlijk nogal arrogant en schofterig van mijn kant om een set als die van Focal uit elkaar te trekken en alleen de tweeter te gebruiken zo van, leuk bedacht luitjes bij Focal, maar ik weet het beter :+
3. Als ik voor optie 3 ga, of ik dan niet die ML1650 ga missen. Objectief gezien is dit waarschijnlijk wel de verstandigste keuze als keuze 1 afvalt.

Nou denk ik dat wat ik ook doe het redelijk fenomenaal gaat klinken (zeker tov nu), want ik heb de focals gehoord en die klinken echt prachtig, en de Hertz ML1650 (als set) klinkt supervol, en samen zijn ze denk ik ongeveer het ultieme getrouwde koppel. (de focal is wat zuiverder/sprankelender, de Hertz wat voller en dikker).

Dus voordat ik nou een bak met geld (ongeveer 2x mijn initiele budget :$) uitgeef en toch nét niet de beste keus gemaakt heb, wat zijn jullie gedachtes/tips over bovenstaande opties?

Update, het is uiteindelijk geworden:

#LokatieProductPrijsSubtotaal
1VoorFocal PS165F€ 259,-€ 259,00
1AchterFocal PC165F€ 239.00€ 239.00
2Achter panelenESX QM-TWO€ 189,00€ 378,00
1ConsoleSony DAB+ incl Navigatie€ 00,00€ 00,00
1Klein GrutRingen, Kabels, ISO-Stekkers, Demping, etc.€ 113.99€ 113.99
Totaal€ 999.99

Het word dus zoals ik wilde een 100% onzichtbare build, en even een stapje terug zodat het niet de spuigaten uitloopt, zo hou ik nog wat over om benzine te kopen en leuke dingen met de auto te gaan doen :P
Zaterdag (15-06) komt als het goed is alles erin, en dan geef ik nog wel even een update of ik blij ben met de aankoop (ik schat van wel :Y )

Laatste (voorlopige) update:

1VoorFocal PS165FX€ 319.00€ 319,00
2Sound ProcessorPioneer DEQ-S1000A€ 149,00€ 149,00
1Klein GrutRingen, Kabels, ISO-Stekkers, Demping, etc.€ 163.99€ 163.99
Totaal€ 1248.95

En zion keek en dacht.... zo is het goed.
Ge-wel-dig geluid, je hoort een vogeltje in het bos tjirpen op een kilometer afstand (bij wijze van).
Sub niet persé nodig, maar nu de rest zo fantastisch klinkt gaat hij er waarschijnlijk komen, zie rest van post onderaan.
Ik ben gelukkig. :Y

[ Voor 35% gewijzigd door zion op 16-06-2019 22:46 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Nou niks zo veranderlijk als een zion....
Ik begon met een budget van 500, toen werd het 1000, en nu ik dit zo allemaal eens bij elkaar op ging tellen werd het al snel 2000.....

Soms wil je het allerbeste, maar op een gegeven moment moet je jezelf ook een keertje terugfluiten.
Ook gaat hertz+focal qua klankkleur niet samen volgens een inbouwstation wat ik vertrouw (caradio.nl).

Uiteindelijk gaat het dus toch een pure Focal setup worden, en even een stapje terug, dus de PS165Flax voor met de PC165F achter.....

Ik ga er vanuit dat dit als een tierelier gaat klinken, ook al mis ik dan misschien die iets vollere bas van de Hertzen......

Kan niet wachten tot zaterdag iig, en sorry voor het openen van een topic die de volgende ochtend al weer overbodig blijkt. Nou wachten totdat het zaterdag is :Y

[ Voor 11% gewijzigd door zion op 11-06-2019 11:34 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Heb je dan helemaal geen subs in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Actieve sub onder één van de stoelen erbij misschien?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Dat gaat vast goed klinken!

Check wel even of de speakers in je auto passen; als ik de foto's op de site zie, lijken ze erg diep... zo lullig als ze dan niet in je deur passen.. (een kleine opvulring kan soms nog wel, maar als je meer dan 1cm aan de ruimte moet maken word het wel lelijk denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Nee, geen subs. Bewuste keuze want ik ben ondertussen een oude man en ik wil de auto zo stock mogelijk laten lijken. Nadat het allemaal ingebouwd is zal ik evalueren of een sub toch nodig is, maar ik denk het niet. Deze Focals hebben als het goed is genoeg bas in huis om zonder te kunnen, en met een X-max van 5mm ook genoeg luchtverplaatsing om het evengoed lekker te laten trillen in de auto.

Ik heb thuis ook geen sub naast mijn Monitor Audio RX8's en dat zijn maar 13cm woofers, en geloof me, dat klinkt beter en dieper dan 95% van de huizen waar ik kom die wel een sub hebben staan, en ik hou mijn buren ook nog te vriend. ;)

Zoals gezegd, mocht ik de sub-bass toch missen nadat alles ingebouwd is, dan kan er altijd nog gedacht gaan worden over een actieve sub ter ondersteuning.

Wat betreft de inbouwdiepte: Bij de 5 deurs Fiesta zou het niet passen, bij de 3 deurs Fiesta wel, ze zijn 76mm inbouwdiepte en ik heb 85mm speling, dit gaat dus net icm de silentcoat die erachter/omheen komt.

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

De thuis situatie is wel heel erg anders, akoestisch heel verschillende scenarios. In de auto ben je de ruimte echt aan het pressurizen (in mooi nederlands engels) en thuis heb je te maken met staande golven in het sublaag (de golflengte waarvan te lang is om in een auto te "passen"). Daar zijn boeken over vol geschreven, maar de hele laagweergave wordt volledig gedomineerd door die staande golven.

5mm x kleine diameter is natuurlijk maar weinig luchtverplaatsing. Maar als het niet heel hard hoeft, dan hoeft dat niet erg te zijn idd. Op zich geeft de cabin gain van een auto wel de extensie die je nodig hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Jag schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:05:
De thuis situatie is wel heel erg anders, akoestisch heel verschillende scenarios. In de auto ben je de ruimte echt aan het pressurizen (in mooi nederlands engels) en thuis heb je te maken met staande golven in het sublaag (de golflengte waarvan te lang is om in een auto te "passen"). Daar zijn boeken over vol geschreven, maar de hele laagweergave wordt volledig gedomineerd door die staande golven.

5mm x kleine diameter is natuurlijk maar weinig luchtverplaatsing. Maar als het niet heel hard hoeft, dan hoeft dat niet erg te zijn idd. Op zich geeft de cabin gain van een auto wel de extensie die je nodig hebt :).
Heb je zeker gelijk in, maar waar ik vroeger inderdaad verslaafd was aan de bas die letterlijk door je lichaam heen golfde vind ik SQL nu belangrijker dan SPL, en dan denk ik dat het volstaat.
Ook met een sub zou ik namelijk gekozen hebben voor een compact formaat zoals iets voor onder de stoel of in het reservewiel en dan heb je het toch ook maar over een 8" driver meestal.

Natuurlijk, met een 12-15" driver ter ondersteuning zou het allemaal nog wat voller klinken, maar de tijd dat ik mijn ramen uit mijn raamsponningen moet blazen (is me overkomen in mijn Peugeot 206 ;)) ligt achter me.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verstandig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:12

JTfoto

Work hard

Ik denk dat je zelf goed moet luisteren naar wat je zelf het prettigste vind klinken. Zonder sub gaat prima bij elk soort muziek, tenzij je echt R&B, hiphop, hardstyle of zoiets draait, dan kan het een fijne toevoeging zijn.

Zelf heb ik een VW up en heb er zelf het volgende ingebouwd:
Hertz MP1650.3 compo voorin
Hertz MP1650.3 coax achterin
Gladen RC 150c5 versterker
Alpine 178bt radio
Gladen RS10SW subwoofer (passief, 10" gepoort in het reservewiel compartiment. Zie je helemaal niks van)

Klinkt als een dijk, zowel op laag als op hoog volume. Moet er wel bij zeggen dat ik de tweeters op de Hertz setjes (ondanks dat het soft dome tweeters zijn) wat lager heb afgesteld op het filter, gezien ze vrij helder klinken. Een UP! heeft wel vrij kleine deuren, dus veel ruimte om goede bassen te produceren zit er bij dat autootje niet in, vandaar de keuze om de sub er ook bij toe te voegen. Alles is uiteraard goed geïsoleerd en gedempt, zodat er ook weinig geluidslek is bij hoge volumes naar buiten toe.

Geen seconde spijt van gehad!

Echter denk ik dat de focals het ook erg goed zullen doen, hangt echt af van je eigen smaak qua klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
JTfoto schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:30:
Ik denk dat je zelf goed moet luisteren naar wat je zelf het prettigste vind klinken. Zonder sub gaat prima bij elk soort muziek, tenzij je echt R&B, hiphop, hardstyle of zoiets draait, dan kan het een fijne toevoeging zijn.

Zelf heb ik een VW up en heb er zelf het volgende ingebouwd:
Hertz MP1650.3 compo voorin
Hertz MP1650.3 coax achterin
Gladen RC 150c5 versterker
Alpine 178bt radio
Gladen RS10SW subwoofer (passief, 10" gepoort in het reservewiel compartiment. Zie je helemaal niks van)

Klinkt als een dijk, zowel op laag als op hoog volume. Moet er wel bij zeggen dat ik de tweeters op de Hertz setjes (ondanks dat het soft dome tweeters zijn) wat lager heb afgesteld op het filter, gezien ze vrij helder klinken. Een UP! heeft wel vrij kleine deuren, dus veel ruimte om goede bassen te produceren zit er bij dat autootje niet in, vandaar de keuze om de sub er ook bij toe te voegen. Alles is uiteraard goed geïsoleerd en gedempt, zodat er ook weinig geluidslek is bij hoge volumes naar buiten toe.

Geen seconde spijt van gehad!

Echter denk ik dat de focals het ook erg goed zullen doen, hangt echt af van je eigen smaak qua klank.
Ik vind de neutraliteit van de Focal's erg prettig, maar de Hertzen klinken ook heel fijn, de keuze is dus idd Focal geworden.

Ik draai ook techno/hip hop/reggae, maar voornamelijk andersoortige, meer vocale muzieksoorten, dus ik denk de goede keuze gemaakt te hebben. (ik denk dat er in deze prijsklasse uberhaubt geen slechte keuzes zijn).

Maar ML1650's in een Up!? nooit verwacht dat dat zou passen :P

Mijn setup gaat dus uiteindelijk worden (ik was nog even aan het staggelen hoe het het mooiste zou zijn met versterking):

Voor: Focal PS165F Component aangestuurd door ESX QM-TWO (1)
Achter: Focal PC165F Coaxiaal aangestuurd door ESX QM-TWO (2)
Headunit: de door Ford geleverde Sony Headunit, want deze zit in mijn hele auto verwoven, dit is al de ge-upgrade optie die af-fabriek geleverd werd (de hele auto is full-option, dus alles werkt nu als een tierelier met elkaar, dat wil ik zo houden).

Waarom de ESX's? 2x 80W RMS Klasse D versterker die met zijn dimensies zo weg te bouwen is achter de panelen (achter de HU), en klasse D versterkers worden over het algemeen niet zo warm, dus geen last van oververhitting achter de panelen.

Het enige waar je het kan zien zal zijn aan de extra kabel die vanaf de accu naar binnen loopt, voor de rest dus compleet onzichtbare build.

Uiteindelijk is de built dus binnen de perken gebleven qua onderdelen (incl bekabeling/isolatie/iso-adapter/ringen voor deur enzo net onder de € 1000,-), en denk ik toch een erg fijn geluidje te gaan hebben.

Nou nog even wachten tot het zaterdag is.... gelukkig heb ik het druk de komende dagen :+

Mooie bijkomstigheid, mocht ik nou ooit wat opblazen kan ik alléén die speaker upgraden naar de Elite series, en toch hetzelfde klankbeeld in de auto houden (wel aan beide kanten vervangen dan natuurlijk), maar laten we er voorlopig van uitgaan dat ik niks ga opblazen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door zion op 12-06-2019 19:04 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Proloog
Nou, ik had beloofd nog even mijn bevindingen te melden, en ik denk zeker ook dat dit nuttig gaat zijn voor anderen die willen gaan upgraden, en die met een HU (headunit) te maken met alleen maar high-output, en geen pre-out, dus daar gaat 'ie.....

Zaterdag dus naar Caradio toe, veel te vroeg aangekomen, slecht geslapen dus ik had er redelijk de pee in allemaal, maar de belofte aan goed geluid hield me op de been.

De laatste voorbereidingen/beslissingen....
Allereerst had ik zelf een stomme fout gemaakt, ik had al de hele week mijn speakers/versterker sites open staan, en ik dacht alles goed gecontroleerd te hebben, behalve zo bleek, de voorspeakers want daar was ik heilig van overtuigd dat dat in ieder geval goedging, en assumptions are..... juist.

Ik had dus al de hele week gekeken naar de PS165FX, en ik had de PS165F (zonder X) besteld.
Gelukkig kwam ik daar vrijdagavond laat, bij het laatste controle rondje achter, snel nog even wat reviews en vergelijkers bekeken, en op hoop van zege dus zaterdag naar de shop gegaan, en gelukkig hadden ze beide op voorraad, en was het geen probleem wat hen betreft om ze om te ruilen voor de FX'en.... (y).

Ook heeft mijn autoradio (SONY) geen pre-outs (fijn he voor de duurste optie af-fabriek), dus op sterk aanraden toch maar gekozen voor een high/low converter/sound processor, want als je iets doet moet je het zo optimaal mogelijk doen. De keuze (nouja keuze, deze is me eigenlijk door de strot geramd :P) is gevallen op de Pioneer SEQ-S1000A, daar kom ik straks nog even op terug.

Ik had de afspraak staan om 10:00, en stond er dus al om 09:20, wat me mooi even de tijd gaf om rond te neuzen qua sub-woofers, omdat er hier en elders me continu verteld werd dat ik een sub woofer nodig had, en ik aldaar ook stevig mijn standpunt moest verdedigen dat ik dat niet wilde, en dat deze setup prima afdoende moest zijn, maar heb nu wel even kunnen orienteren, ook her kom ik nog op terug....

de Setup...
De uiteindelijke setup is daarmee hier op uitgekomen....
1VoorFocal PS165FX€ 319.00€ 319,00
2Sound ProcessorPioneer DEQ-S1000A€ 149,00€ 149,00
1Klein GrutRingen, Kabels, ISO-Stekkers, Demping, etc.€ 163.99€ 163.99
Totaal€ 1248.95

De build...
De heren (nouja, jongeman (en dametje voor aangeven/aanpakken) begonnen om 10:00 uur, want ik heb het voor het eerst van mijn leven uitbesteed, en ik heb het hen in laten bouwen. Ik heb al een auto of 6 helemaal zelf gedaan, en dat werkte altijd uitstekend, maar ik ken mezelf ook, en ik vergeet altijd wat schroefjes, en de afwerking is dan net niet helemaal top, wel functioneel, maar niet 100% netjes en dat wilde ik met deze auto wel, dus dan maar uitbesteden.

Ik nog even meegekeken met de deurpanelen verwijderen, want daar had ik allemaal mensen over gehoord dat je voorzichtig moest doen en piele dit piele dat, maar dat bleek complete BS, 5 schroeffies, even een wippertje ertussen en los. Bedrading was allenaal lang zat dus als je van plan bent binnenkort zelf te gaan doen is het (bij een Fiesta iig) een fluitje van een cent.

Wel kan ik je vertellen dat mijn speakers wel écht het maximum zijn met de standaard Ford ringen, die je er wel nog even los bij moet kopen overigens, die van de standaard speakers zitten aan de speakers vast, want je heb ongeveer 0 speling meer met je raam als die naar beneden gaat....
Je zou nog wel een extra spacer van +/- 5 mm op de Ford ringen kunnen zetten aan de voorkant (roosterzijde) als je geen ultra lange slag speakertjes er in zet, want tot het rooster heeft mijn speaker ongeveer nog een 10-15mm speling, met een Xmax van 5mm houdt ik dus theoretisch minimaal 5-10mm over (in de praktijk meer natuurlijk) dus dat is sowieso veilig.
Tot het raam, als hij naar beneden is heb ik nog +/- 5mm, maar een magneet beweegt niet, dus dat is geen probleem, en ik hoor geen rammelen van mijn raam als de muziek hard staat, dus dat is ook goed.
Overigens is mijn raam open hebben toch alleen maar stom, want ten eerste is het stukken aangenamer qua temperatuur met de ramen dicht en de climate control aan, mensen in de omgeving hebben minder last van je met de ramen dicht, en het geluid is significant beter met de ramen dicht, wat natuurlijk alles te maken heeft met wat @Jag al schreef over het pressurizen van je auto.
Het enige waar de ramen dus voor open moeten is voor "patsen", en geloof me, mensen vinden het helemaal niet stoer/mooi/leuk/interessant als je met te harde muziek over de boulevard rijdt, die vinden het alleen maar sneu, dus lekker raampjes dicht of muziek zacht is mijn devies..... Anyhow,

Ook voor het (riante) scheidings filter was genoeg ruimte, de deur was opvallend hol van binnen, maar ik weet niet hoe dat bij een 5-deurs is.... Dit kostte me dus ook een extra plaat Silent Coat uiteindelijk, want er zat helemaal niks aan demping in de deuren, dus alleen mijn raam motor en mijn deurvergrendeling, en voor de rest... leegte. (bij mijn voorgaande auto's altijd wel tenminste wat rockwool of isoboard achtig spul).

Toen de voordeuren goed bleken te komen ben ik even de stad in gegaan dus ik heb niet de hele build meegekregen maar hij was niks speciaals/tegenvallends/onverwachts tegengekomen zei hij, dus ik had het ook makkelijk zelf gekund, maar alles is nu mooi strak, en dat is ook wat waard.

de Afstelling (Part I)
's Middags dus weer terug naar de shop nadat ik even door Alkmaar geslenterd had waar Kuub festival was (en een ongelooflijk plesant meisje aan het optreden was, maar dat terzijde), om bij een bijna complete auto te komen, dus dat was goed getimed.... dacht ik. :N

Toen de set de eerste keer aanging (dat ik er was) dacht ik, éhm? hier gaat iets niet goed, en dat klopte ook, er zat iets niet lekker aangesloten, dus auto weer half uit elkaar, alles nog een keer gecontroleerd, en alles werkte.... soms.... ;(
De hoge tonen klonken wel ok, het midhoog ook, maar sublaag/laag/midlaag/mid klonk slechter als voorheen, nouja, het ontbrak eigenlijk gewoon, en sowieso klonk het allemaal nogal vlak.

Ik ben dus met alle geduld (en een beetje ongerustheid) die ik op kon brengen maar in de koffiehoek gaan zitten of buiten roken, terwijl hij aan het afstellen was, want ik wilde hem niet continu op de fingers kijken/tikken. Soms hoorde ik dan opeens weer een opleving uit de richting van mijn auto komen, om 5 minuten later weer vlak te zijn, waarbij ik nog ampassant opgemerkt heb tegen zijn collega dat het leek of hij tegen gehouden werd door die sound processor, maar ik weet niet of dat goed overgekomen is.

Uiteindelijk de ESX QM-TWO's wat verder opengezet wat ik sowieso handig vond, geluid regel je op de HU/SP, niet op de eindversterkers wat mij betreft, behalve in de meest basale vorm van niet té veel vermogen dat je het niet meer af kan regelen op je hogere levels, goed....

Hoog klonk ondertussen zeker ok, soms iets schel, mid was ok, en laag, tja, dat was wat opgepompt om ergens op te lijken, maar die subwoofer die moest er dan toch maar komen had ik besloten, zoals gezegd was het 18:00, en ik hoopte met wat fijn afstellen het geluid nog wel wat beter te kunnen krijgen, en anders kwam ik vogende week wel weer terug.....

Op weg naar huis was ik dus wel blij met het toch al veel betere geluid dan op de heenweg, maar teleurgesteld in de nogal tegenvallende "volheid" van het klankbeeld, maar dat kon ik misschien nog wel wat tweaken hield ik mezelf voor.....

de Afstelling (part II)
Vandaag dus met frisse tegenzin naar een afgelegen stukje gereden, playlistje bij me met alles van Tsjaikovski tot Capricorn (20Hz), en van Heather Nova tot Metallica, en tweaken dan maar was de gedachte.

Stap 1: Zorgen dat alles goed staat qua fabrieksapparatuur (Ford), dus alles gereset, autoradio naar factory defaults, ipad (spotify) opnieuw geconfigureerd, alles op streaming zeer hoog (maximum), en ook gewapend met goede oude origenele CD's.....
Helaas, geluid werd nog een beetje beter, maar niet wat ik gehoopt had, nogmaals, hoog/midhoog was helder, maar het klonk gewoon niet als een goed compleet klankbeeld.

Hard kon het wel, dus ik begon een beetje te vermoeden dat hij de boel gewoon verkeerd aangesloten had, en dat hij de radio high-out naar Processor high-in, naar versterker Line-out naar versterker high-in (ipv line-in dus) had gedaan, en dat het daarom zo vreemd klonk, dit bleek achteraf gelukkig niet zo te zijn, maar ik zat er niet ver vandaan....

de Sound Processor
Ik heb altijd geleerd om van begin naar eind te werken (of andersom), dus nadat ik de HU/Input verzekerd had dat goed was, en er geluid uit al mijn speakers kwam dus ik zeker wist dat iig alles fysiek (redelijk) goed aangesloten was, was dus de volgende stap de sound processor.

Die sound processor wordt door Pioneer gepositioneerd als verbeterinhg van je standaard set, en komt dus met zijn eigen 4x50W mosfet versterkertje, en je kan bediscussiëren of dat genoeg geweest was om zonder de versterkers te gebruiken, maar ik had de versterkers al besteld, en ik wist op dat moment niet eens dat het een optie was, dus bij mij wordt hij gewoon puur als High > low converter gebruikt, en als sound enhancer/controller.

Met het afstellen van de auto door de shop had ik een beetje meegespiekt, en was hij druk bezig met de settings, zo had hij de cut-off van de speakers op 100Hz gezet en had hij de setup even doorlopen, en dat leek te werken.... of toch niet? dus nog maar wat aanpassen hier en daar, in de autoradio wat aanpassen etc..., maar goed, er gebeurde niet echt veel meer qua geluidsverbetering, en dus gezamenlijk besloten dat ik de auto zo mee kreeg, ik zelf nog even moest proberen het fijn af te stellen, en dat ik anders een andere dag nog even terug moest komen....

Je kan wat basis afstellingen doen met het apparaat zonder de software, maar om hem goed in te stellen heb je een stukje software nodig genaamd Sound Tune, dus ik sluit mijn Ipad aan en ga naar settings, want ik had me bedacht eerst de cutoff van 100Hz naar 80Hz te zetten, voor een iets rijkere bas..... en zodra ik Sound Tune opstart veranderde mijn geluid.....

Ik denk, dat is vreemd, dus ik naar de begin setup van het apparaat, en M. (installateur) als je meeleest, LET OP......
Als je alles op je sound processor instelt dan moet je hem wel op modus CAR STEREO & SOUND PROCESSOR zetten (i.p.v. CAR STEREO), want anders doet hij het alleen maar zolang je Sound Tune actief open hebt staan! :z :F ;w

Even mezelf terug roepen, CAR STEREO is wél de goede modus, je moet hem alleen wel synchroniseren vanuit Sound tune naar je processor! (mijn excuus voor de verkeerde info)

het Geluid.....
Toen transformeerde mijn nederige Fiesta'tje opeens, rechte zijn rug, en zette een keel op waar je u tegen zei! whow wat een geluidje....
Nog een beetje tweaken voor het geluid dmv de grafische equalizer, die ik nu volledig kon benutten omdat ik geen sub-woofer heb, dus dan is dat preferabel boven een harde cut-off van de speakers (die staan nu op 80Hz cut-off voor de veiligheid), en heel persoonlijk -0,5dB op 16KHz naar -1dB op 20Khz en ik begin vanaf 316Hz -0,5dB naar -12dB op 80Hz en nu doet hij het eigenlijk bij alle muzieksoorten prima, behalve nog een beetje tweaken op de (zeer) hoge volumes.

Je hoort vogeltjes tjirpen op Venus, Trompetten schelteren op Pluto en bommen donderen op Mars, wat een kristalhelder geluidje geeft dat, en wat een compleet andere ervaring van muziek beleven in de auto als met de fabrieks-set, of alle andere setups die ik geinstalleerd heb for that matter.... *O* :)F <3

Conclusie (TL:DR):
Ook al is het uiteindelijk allemaal toch iets duurder geworden dan gepland denk ik dat die extra investering het zeker waard was, en ben ik uitermate tevreden met de set zoals hij is, en heeft hij zeker geen sub-woofer nodig (zoals ik al zei/dacht).... (als je de sound-processor correct activeert dus _O- )

Dat gezegd hebbende, de set klinkt nu zo lekker dat je graag wat harder muziek speelt, en dan denk ik zeker wel dat een sub-woofer wel een wezenlijke meerwaarde kan hebben voor de dynamiek bij met name de wat modernere muziek (house/reggae/hip-hop/etc.), dus ga ik me nog wel even buigen over wat ik daarmee ga doen. De bekabeling ligt er nu toch (de installateur had besloten die alvast te leggen nu de auto toch uit elkaar lag) dus dat maakt het wel erg laagdrempelig, nu alleen nog even kijken of ik mijn 12" woofer ga hergebruiken (ligt nu te verstoffen) of dat ik een actief woofertje voor in mijn achterwiel aanschaf, beide hebben z'n pro's en con's, maar dat is weer een heel ander hoofdstuk...... to be continued.

p.s. Ik hoop in de aankomende dagen wat tijd, zin, en kunde bij elkaar te schrapen om een wat inhoudelijkere review van ten minste de sound processor te schrijven, want dat is best een mooi dingetje voor uitbreiding van een bestaande (fabrieks) setup, zeker met de sound tune software erbij, maar ik beloof niks

[ Voor 13% gewijzigd door zion op 29-06-2019 18:08 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Toch maar overstag, dus nu bezig met (tijdelijke) build voor een sub, want ook al ben ik eigenwijs had iedereen gelijk dat als de rest goed klinkt, je de bas gaat missen, dus mijn oude spulletjes uit de opslag gehaald om te proef draaien, werkt allemaal nog, dus dit even tijdelijk....
Ben tevens bezig om een kist te ontwerpen voor in mijn reserve-wiel, zodat hij straks weer helemaal "stock" lijkt, maar dat gaat nog even duren, en daar moet ik nog even over nadenken of ik dan overga naar een 10" driver ipv 12", want dat is wel erg krap in ongeveer 18 liter die ik ga overhebben....

Overigens gebruik ik voor berekenen van de kist en speaker dynamics Bassbox Pro 6 (betaald) icm WinISD (freeware).

Ik kom met de huidige kist dan op 110L +medium padding, en met een behoorlijk pak filters op een redelijke strakke lijn, omdat het een goedkope rotspeaker is, maar ik weet dat hij goed kan klinken, want ik heb hem eerder gebruikt. Overigens kan ik hem met veel minder filters ook gebruiken, als ik het niet erg zou vinden dat hij een beetje "flubberig" zou klinken, maar dat vind ik wel, dus vanaf 17Hz (-30dB) naar 35Hz (+0,4dB) strak op +0,2dB tot 140Hz, naar -30dB op 280Hz. (-12dB op 180Hz) naar 42Hz -1dB strak naar 150Hz, en op 200Hz op -12dB (klinkt toch beter als optie 1)... Hoger filteren gaat deze driver heel beroerd van klinken, wat niet heel vreemd is voor een ultra lange slag 12" sub... (X-max 15)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JVImcYy9zcXA2rAjWEOcUgjJ/medium.jpg XTC1200 SonyXPLOD600 NS_1Fahrad Draden

Zodirect vriendin uit werk, dus nu maar even snel opruimen, en dan maandag weer vrolijk verder.......

hmmm... nu dus mijn sub aan het (her-)indraaien in huis, en ook al klonk het al uitstekend thuis vinden mijn meisje en ik dat het met sub toch wel net dat beetje beter klinkt, maar buren zijn het daar vast niet mee eens...
Ter verdediging, sub staat op 15% pre-out dus schaalt met rest van stereo op een 150W RMS flut-versterker (Power Sound XXL)) dus hij geeft alleen een klein beetje sub-bass met cut-off op 75hz....de rest kan mijn setup zelf wel (voor/center/rear staat op HK Signature 2.1 eindtrap (5x125w trueRMS) , dus denk dat ik ook maar een subje ga bouwen voor thuis, alleen nog even uitvinden hoe het zo min mogelijk verder draagt naar buiten/buren.....

[ Voor 21% gewijzigd door zion op 30-06-2019 22:02 ]

systeem

Pagina: 1