shadowman12 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:20:
[...]
... Sorry ik ben echt harstikke n00b op dit gebied.
Voor de product fotografie,
denk dat ik er al een beetje achter ben, ik heb iemand gevraagd die het al doet, en die heeft deze setup, dus daar ga ik proberen in de buurt te komen ...
Korte samenvatting van het topic:
TS - kan ik met deze Lada Niva naar Rome rijden? Moeten daar nog banden onder?
antw - wellicht is het handiger een ander/recenter model aan te schaffen. Wat moet die Lada kosten?
TS - 10000€, hij is 15jaar oud.
antw - ok, ben je een liefhebber? hij is wel veel te duur. 1000€ is realistischer. Heb je ervaring met 4WD?
TS - nee, ik heb geen rijbewijs.
@shadowman12 heb je bij de setup voor productfotografie al geinformeerd wat de adobe software je gaat kosten?
Zowel voor festival-, als productfotografie is behoorlijke kennis van en ervaring met fotografie geen overbodige luxe.
Inlezen en praktische ervaring verzamelen lijkt me voorlopig stap 1.
Bij voorkeur met goedkope 2e hands spullen, zodat een vroegtijdig einde van het "project" geen duur grapje gaat worden.
Goede prijs/kwaliteit verhouding krijg je momenteel bij spiegelreflexen van Canon en Nikon. Daar stappen namelijk veel mensen uit, richting systeemkamera, smartphone of compaktkamera.
Voor produktfotografie is het (kunst)licht eigenlijk belangrijker dan de kamera. Voor festivals is een draai en kantelbare monitor best fijn, want dan kun je beter over de hoofden heen fotograferen etc.
Van Canon kamera's weet ik niet veel. De lenzen bieden vaak veel voor het geld. Ikzelf gebruik Nikon en ben op sommige Canonlenzen een beetje jaloers. Omgekeerd zal hetzelfde het geval zijn, want ook Nikon heeft fijne lenzen voor aangename prijzen. (2e hands)
Als beginner zou ik in geen geval fullframe aanschaffen.
Wat Nikon tips:
- D5600 nieuw (500€ met cashback)
- D5300 2e hands (~300€)
- D7100 2e hands (vaste monitor, meer lenzen mogelijk dan D5x00 serie) (~300€)
Zoiets
https://www.ebay.de/itm/N...0b40ae:g:R~0AAOSwAhNc6qpT zou een perfecte beginnersset voor je zijn.
Die 2 lenzen, 18-105 en 35/1.8 dekken je wensen heel aardig af. Beide lenzen kosten niet veel en leveren goede kwaliteit. Rond de 100€/p.stuk 2e hands. (Voor een systeemkamera, om het even welke, krijg je voor dat geld niets vergelijkbaars aan glas. Goede lenzen zijn vrijwel altijd duur.)
Met een uitrusting als in m'n linkje (plus evt. nog een flitser) ga je beginnen ervaring op te doen en parallel lees je jezelf in het thema in. Vervolgens ga je verdere aankopen overwegen, want dan weet je waarom je iets wilt hebben. Elk andere werkwijze is dom en lijdt snel tot teleurstellingen.
Veel succes en plezier in de wereld van de fotografie!