Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor vakantie naar Kenia en Costa Rica ben ik op zoek naar een nieuwe fotocamera.
Ik moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met fotograferen, maar wel graag mooie foto's mee naar huis wil nemen ;)
Foto's van dieren wil ik graag kunnen laten afdrukken voor aan de muur.

Voor de camera heb ik een aantal eisen:
Niet te zwaar
Voldoende zoom
Stof/spatwaterdicht
Liefst 4k filmen
Goede autofocus

Mijn budget was eigenlijk €1.000, maar na wat bezoekjes aan fotowinkels ben ik bang dat dit onrealistisch is. Daarom denk ik aan €1.500-2.000.

Zelf vond ik de Sony A6300 met een EF70-300 lens. Kom hiermee wel erg aan de bovenkant van mijn budget uit en twijfel of dit voldoende zoom is.

Anderzijds leek de Tamron 18-400 me wel iets, maar dan zit je aan Canon/Nikon vast, die al snel een heel stuk zwaarder zijn.

Zouden jullie voor de Sony A6300 gaan of zijn er wellicht betere opties binnen mijn budget?

Beste antwoord (via Verwijderd op 18-06-2019 17:50)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54
Niet om je naar een formaat te praten, maar even een vooroordeel wegnemen ;)
m43 op A4 formaat is geen enkel probleem mee, heb zelf haar scherp een 1,5x1m safari aandenken boven de bank hangen en er zijn meerdere pro’s die billboard formaat afdrukken.
Zie bv mijn signature voor m43 safari voorbeelden gemaakt door een complete amateur.

Wat je wil met die a6300 en 70-300mm lijkt mij niet de optimale keuze. Je mist daarmee veel groothoek wat zeker in Kenia van pas komt (uit interesse, welke parken bezoek je?). Neem er dan op zn minst een groothoek bij.

Zelf dacht ik ook gelijk aan de Sony RX 10 IV, al zal die het in een donkere jungle lastiger hebben, maar met je budget worden alle eisen zowiezo lastig
Spendeer overigens ook wat aan een goede verkijker, heb je zeker profijt van.

Flickr | Lego collectie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24

fdees

Trust me I'm an Engineer

Waarom wil je een systeemcamera?

Ik zou eerder kijken naar een superzoom in je situatie is eenvoudiger naar mijn idee voor een beginner die niet weet wat diegene wilt. Of is een micro 4/3 niet heel geschikt is nog compacter maar daarin tegen verlies je wel weer een beetje kwaliteit ten opzichte van de A6300, maar wel weer goedkoper.

Daarnaast je wilt foto's afdrukken voorop de muur, top het is belangrijk om je werk uit te printen. Maar hoe groot want dat heeft natuurlijk invloed op het aantal megapixels wat je nodig hebt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:55
Is een compact camera ala Sony RX100 V of VI niet prima?
pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VI Zwart

Voldoet aan je budget, licht gewicht, 4k filmen, goede autofocus.
Wat jij onder voldoende zoom begrijpt weet ik niet, aangezien een 70-300 op een APS-C camera best een ver bereik is.
De zoom van de gelinkte Sony is vergelijkbaar met 24-200mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.
Waarom ik kijk naar een systeemcamera is omdat de kwaliteit hoger is dan een m43.
De foto's wil ik op a4 formaat kunnen printen (groter is beter uiteraard).

Voldoende zoom weet ik niet precies. Als ik diverse fora lees, lijkt het alsof 400mm al te klein is. Alleen het maakt natuurlijk wel uit of die mensen FF of Aps-c hebben.

M.b.t. de Sony Cybershot vraag ik me af of deze wel tegen vocht kan ivm regenwoud, daar lijkt het niet op als ik zo lees. Mijn oude camera is ook in het regenwoud kapot gegaan aan vocht, dus dat voorkom ik nu liever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24

fdees

Trust me I'm an Engineer

Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:20:
Dank voor de reacties.
Waarom ik kijk naar een systeemcamera is omdat de kwaliteit hoger is dan een m43.
De foto's wil ik op a4 formaat kunnen printen (groter is beter uiteraard).
Denk dat de kwaliteit met voldoende licht geen verschil gaat maken, het gaat vooral om de fotograaf. Vind dit een heel interessant youtubekanaal James Posys van wat er mogelijk is met m43. De A4 print met m43 zou in mijn optiek geen probleem moeten zijn zelf print ik regelmatig mijn APS-C 24MP op 30x45 cm
Voldoende zoom weet ik niet precies. Als ik diverse fora lees, lijkt het alsof 400mm al te klein is. Alleen het maakt natuurlijk wel uit of die mensen FF of Aps-c hebben.
Het is natuurlijk de vraag hoe dicht je kan komen, maar ik zou 400 mm FF al redelijk tevreden mee zijn, als ik zie wat ik met mijn 230mm APS-C kan halen. 300 zou ik op APS-C al heel mooi vinden.
M.b.t. de Sony Cybershot vraag ik me af of deze wel tegen vocht kan ivm regenwoud, daar lijkt het niet op als ik zo lees. Mijn oude camera is ook in het regenwoud kapot gegaan aan vocht, dus dat voorkom ik nu liever.
Op een regenwoud zijn natuurlijk weinig apparaten echt goed gemaakt. Maar voorzover ik weet stonden(staan) Sony's in het algemeen niet bekend om hun geweldig weathersealing. Wat ik zou aanraden is regenhoes(en) mee te nemen voor de camera. Maar ook in je tas een shitload van die silica zakjes doen, zodat het vocht niet te veel ophoopt bij je elektronica.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
Als je geen/weinig ervaring hebt met fotografie kun je beter tijd en geld investeren in een cursus fotografie, in plaats van een camera aanschaffen die net binnen je budget past. Het klopt dat grotere sensoren betere beeldkwaliteit op kunnen leveren, maar het glaswerk wordt ook veel duurder, en in omstandigheden met genoeg licht ga je het verschil niet echt zien.

De 'sleepfactor' is ook met een systeemcamera met lange lenzen vrij aanzienlijk, en het werken met verwisselbare lenzen moet je aan wennen. Alléén een lange telelens meenemen is ook niet echte en optie. Dan kan je wel de beestjes op de foto zetten, maar de mooie landschappen van je vakantie wordt dan een uitdaging.

mijn advies, als je perse je geld in hardware wil stoppen, is haal iets als een RX10 IV. Enorm groot zoombereik (dus bruikbaar in een kerk in de stad, maar ook voor de 'ver weg' beestjes). Mooie sensor, met meer dan genoeg resolutie om foto's af te drukken. Je zou eventueel voor zn broertje de RX10 III kunnen gaan. dat scheelt je een slordige €500. Bedenk trouwens wel even of je rond wil lopen met een camera van een kilo, of dat je liever iets hebt wat ook makkelijk in je jaszak past. In dat laatste geval is een RX100 zoals eerder voorgesteld een betere optie.

In alle gevallen is de tip om zo snel mogelijk je camera te leren kennen, zodat je weet hoe de foto's er op je PC of aan de muur uit zien en waar je op moet letten met instellen. Ga ermee aan de slag, en probeer zoveel mogelijk te leren. Voorkom dat je bij wijze van spreke in het vliegtuig voor het eerst de handleiding leest. En geniet op vakantie, uiteindelijk zijn je ervaringen en herinneringen belangrijker dan de foto's waar je mee thuis komt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Niet om je naar een formaat te praten, maar even een vooroordeel wegnemen ;)
m43 op A4 formaat is geen enkel probleem mee, heb zelf haar scherp een 1,5x1m safari aandenken boven de bank hangen en er zijn meerdere pro’s die billboard formaat afdrukken.
Zie bv mijn signature voor m43 safari voorbeelden gemaakt door een complete amateur.

Wat je wil met die a6300 en 70-300mm lijkt mij niet de optimale keuze. Je mist daarmee veel groothoek wat zeker in Kenia van pas komt (uit interesse, welke parken bezoek je?). Neem er dan op zn minst een groothoek bij.

Zelf dacht ik ook gelijk aan de Sony RX 10 IV, al zal die het in een donkere jungle lastiger hebben, maar met je budget worden alle eisen zowiezo lastig
Spendeer overigens ook wat aan een goede verkijker, heb je zeker profijt van.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We moeten ons inderdaad nog gaan verdiepen in fotografie, maar dat is uiteraard ongeacht de camera die we kopen.
M43 klinkt dan inderdaad ook goed! We zijn in de fotowinkel vooral richting Apsc gepraat.

Qua parken bezoeken we overigens o.a. Tsavo west, Amboseli en Masai Mara. Is jouw mapje Kruger 2017 ook een M43?

De verrekijkers hebben we gelukkig al :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Anderzijds, mijn ervaring met de parken in Kenia en Tanzania zijn dat 300mm op APS-C bij lange na niet genoeg is om echt lekker in te zoomen. Ik had vorig jaar vaak toch wel minimaal 500mm nodig op mijn Sony A6000. Dus ik zou je aanraden om bijvoorbeeld de sigma 150-600 via een MC-11 adapter mee te nemen. Eventueel huren, 2e hands kun je ze wel leuk op de kop tikken en later voor hetzelfde geld verkopen.

Zie ook mijn flickr album https://www.flickr.com/ph.../album-72157702027253941/ en de vorige post hierover: GENETX in "Sony A6000 en bijbehoren als beginner"

Ohja, en neem spare batteries en een grote powerbank mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Ik vind 150-600mm het minimum op mijn full frame camera, vaak heb ik er nog een 1,4x teleconverter bij voor vogels. Wat dat betreft zou dat dus volstaan bij APS-C zonder teleconverter.

Wanneer je voor M43 kiest, zijn er zowel van Olympus als Panasonic alternatieven in de circa 70-300mm reeks, dat komt qua beeldhoek op FF neer op 600mm.

Wanneer je zo'n mooie, verre reis gaat maken, zou ik dat zeker meenemen.

Ik denk dat je niet per se alleen maar super lichtsterke lenzen hoeft te hebben, er zal doorgaans genoeg licht zijn. Evt. kun je een lichtsterkte, goedkope prime meenemen voor grotten, nachtfoto's etc.

Neem genoeg geheugenkaartjes mee.

Het voordeel van een DLSR vind ik (desnoods een kleine zoals de Canon 250D) dat de accu gewoon heel lang mee gaat. Bij mijn D70/D200/D700 deed ik circa 2 a 3 weken op een accu. Ik kijk dan ook weinig terug op het scherm en gebruik de live view nooit.

Mocht je voor mirrorless gaan: neem stapels accu's mee om in elk geval de dag door te komen. Ik weet niet of je elke avond kunt laden, dat kun jij beter inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
PageFault schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:42:
Mocht je voor mirrorless gaan: neem stapels accu's mee om in elk geval de dag door te komen. Ik weet niet of je elke avond kunt laden, dat kun jij beter inschatten.
Op de beste dagen schoot ik er 2 accu's doorheen op mijn A6000 (waarvan 1 een namaak was). 3 accu's in totaal was genoeg. Ik heb zelf 2 RAVPower accu's bijgekocht, inclusief een lader die 2 accu's tegelijkertijd op kan laden met een powerbank. Daarbij had ik 2 26800mAh powerbanks bij me, zodat ik alle accu's gedurende de nacht kon bijladen in de tent en safaritruck. Uiteindelijk was 1 powerbank wel genoeg geweest, al was die na de reis wel leeg (tussentijds waar mogelijk wel bijgeladen).

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 17-06-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
PageFault schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:42:

Wanneer je voor M43 kiest, zijn er zowel van Olympus als Panasonic alternatieven in de circa 70-300mm reeks, dat komt qua beeldhoek op FF neer op 600mm.
Gezien het budget lijkt me M43 een goede mogelijkheid om genoeg tele te kunnen aanschaffen. Crop 2x helpt hierbij de zaak betaalbaar en relatief licht te houden. Zelfs een Sony RX10 is groter/zwaarder dan bijv. een Olympus M5. Die kan een regenwoud reis van alle opties in die prijscategorie waarschijnlijk het beste overleven. De 2e hands markt voor M43 is groot. Een mooie set voor de reis moet binnen budget te vinden zijn. Evt. deels nieuw, deels 2e hands kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Oke even een ander perspectief: Waarom wil je foto's van dieren aan de muur? Ga jij betere foto's maken dan de dierenfoto's die tot nu toe zijn gemaakt? Het lijkt mij dat je juist foto's wil maken van je reisgenoten en omgevingen, je weet wel die foto's die de sfeer weergeven van de vakantie en hoe leuk die was! Dat kan dus met zo ongeveer iedere camera. Bijv. een TZ200, LX15 of iets dergelijks, die zijn ook goed in het donker.

En hoe ervaar je een Safari nou het best? Als je dicht bij de dieren komt en het ook echt "meemaakt", dus ik zou aanraden om voor iedereen in het reisgezelschap een verrekijker te aan te schaffen! Daar heb je echt veel meer lol van dan één lompe camera.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle tips! Heb de Rx gekocht uiteindelijk, past denk ik toch het best bij onze eisen.

@Ramon: ik wil ze aan de muur omdat ik mooi vind, we gaan naar deze bestemmingen voor de dieren namelijk. Een verrekijker heb ik overigens al voor een eerdere safaritrip gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:06:

Qua parken bezoeken we overigens o.a. Tsavo west, Amboseli en Masai Mara. Is jouw mapje Kruger 2017 ook een M43?
2017 is inderdaad (net als alle overige op mijn account) met m43 geschoten. Dit jaar gaat de reis ook richting Kenia, dus 2019 word binnenkort aan het lijstje toegevoegd :Y)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:27:
Dank voor alle tips! Heb de Rx gekocht uiteindelijk, past denk ik toch het best bij onze eisen.
Thx voor de terugkoppeling, en veel plezier met je camera en reizen!

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nice, veel plezier alvast!
Pagina: 1