Wifi accespoint; Ubiquiti Unifi of mesh?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:47
Hallo,

Ik wil mijn wifi netwerk in huis verbeteren en kom er niet helmaal uit.

I heb een vrijstaande woning met in de meterkast een Ziggo Connectbox. Ik heb een netwerkkabel naar de woonkamer die is aangesloten op een switch en daarop mijn TV en Heos soundbar. Er loopt ook een netwerkkabel naar de eerste verdieping waarop mijn Synology NAS is aangesloten. Een derde netwerkkabel loopt naar zolder en daar heb ik een TP-Link router op aangesloten, omdat het Wifi signaal van de Ziggo Connectbox niet sterk genoeg is. Ik heb momenteel dus 2 wifi SSIDs/netwerken. Dat is niet handig, ik kan bijvoorbeeld mijn Heos soundbar alleen maar bedienen als mijn iphone/ipad op het Ziggo netwerk zit en niet als ze op het TP-Link netwerk zitten. Op de eerste verdieping is het wifi signaal zwak; mijn zoon klaagt regelmatig over de slechte verbinding voor zijn PS4 en mijn Chromecast heeft ook regelmatig problemen.

Ik wil dit aanpakken en heb al een en ander gelezen. Ik twijfel nu tussen TP-Link M5 Mesh accespoints of Ubiquiti Unifi Lite accespoints. Een van de vereisten is dat al mijn apparaten (incl Heos) op het zelfde netwerk zitten en ik niet hoef te switchen van het ene naar het andere netwerk.

Volgens mij kunnen de TP-Link M5's wel met een netwerkkabel verbonden worden, maar moeten ze onderling verbonden worden en niet elk aan mijn Ziggo Connectbox. Volgens mij kan ik de Ubiquiti's wel elk op een bestaande netwerkkabel aansluiten.

Wat raden jullie aan en zou ik aan twee accespoints genoeg hebben of moet er 1 op elke verdieping komen? Zou ik mijn TV/Soundbar/NAS rechtstreeks op mijn Ziggo Connectbox kunnen laten of moeten die straks met een kabel op de accespoints worden aangesloten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Kabel is altijd beter als mesh netwerken. Qua bereik blijft het experimenteren. Maar volgens mij is de apparatuur niet zo zeer een probleem maar de instelling van jouw tweede router. Apparaten zouden het sterkste netwerk moeten kiezen als ze dezelfde SSID en instellingen hebben. Voor een transparant ingesteld netwerk zou je deze howto moeten volgen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-10 13:51
Wat een voordeel is van (semi)professionele AP's is dat ze van elkaar weten welke gebruiker waar is. Bij "standaard" routers/AP's kiest het wifi apparaat je ingestelde SSID bijvoorbeeld op AP X. Deze blijft zolang mogelijk verbonden, totdat het signaal te zwak is, zelfs als je bv naast AP Y staat met hetzelfde SSID. Professionele AP's weten van elkaar, dus AP X zal aangeven dat het verbonden apparaat een zwak signaal heeft en AP Y zal het overnemen omdat ze met elkaar communiceren.

Het verschil met een mesh AP is het draadje. Waar bij Ubiquiti de communicatie via UTP loopt, loopt bij het mesh netwerk de communicatie tussen de AP's via een apart Wifi signaal. Deze is bedoeld voor consumenten, omdat die vaak niet in iedere ruimte een UTP aansluiting hebben.

Ik het zeer goede ervaringen met Ubiquiti, het werkt het best als je alles in dezelfde serie hebt (gateway, switch en AP).

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Apolopo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:41:
Volgens mij kunnen de TP-Link M5's wel met een netwerkkabel verbonden worden, maar moeten ze onderling verbonden worden en niet elk aan mijn Ziggo Connectbox.
Dat klopt niet, ze hoeven alleen in hetzelfde VLAN te zitten (of gewoon op dezelfde switch: de specificaties noemen optional ethernet backhaul). Overigens kan Ubiquiti UniFi ook zowel wired als wireless uplinks aan maar de TP-Link zal ongetwijfeld eenvoudiger zijn.
ljsquare schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:33:
Wat een voordeel is van (semi)professionele AP's is dat ze van elkaar weten welke gebruiker waar is. Bij "standaard" routers/AP's kiest het wifi apparaat je ingestelde SSID bijvoorbeeld op AP X. Deze blijft zolang mogelijk verbonden, totdat het signaal te zwak is, zelfs als je bv naast AP Y staat met hetzelfde SSID. Professionele AP's weten van elkaar, dus AP X zal aangeven dat het verbonden apparaat een zwak signaal heeft en AP Y zal het overnemen omdat ze met elkaar communiceren.
Nee. Stations maken de beslissing met welk AP te verbinden, niet de AP's. 802.11r wordt nog weinig goed ondersteund (en is bij jouw geliefde UniFi zelfs nog erg buggy). Er is geen mogelijkheid gedefinieerd waarin AP's een station kunnen melden met een ander AP te verbinden. Hooguit kunnen ze een client er bruut afschoppen, maar de keuze blijft aan het station waar daarna mee te verbinden.
Het verschil met een mesh AP is het draadje. Waar bij Ubiquiti de communicatie via UTP loopt, loopt bij het mesh netwerk de communicatie tussen de AP's via een apart Wifi signaal. Deze is bedoeld voor consumenten, omdat die vaak niet in iedere ruimte een UTP aansluiting hebben.
De vraag van topicstarter is dus of Deco M5's naast wireless mesh ook via draadje werken. Volgens de specs wel. Maar ik ben zeer tevreden UniFi-gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35

MsG

Forumzwerver

Welke TP-Link heb je precies? TP-Link is namelijk een merk, maar leidt niet specifiek tot 1 model.

Ik ben zelf nooit zo'n fan van blind nieuw spul kopen. Het feit dat je vanaf de TP-Link niet de Heos bar kan bereiken, is namelijk gewoon een klassieke configuratiefout. Vermoedelijk draai je 2 gescheiden netwerken (dit staat los van dat je 2 wifi-SSID's de lucht in hebt), met elk hun eigen DHCP-server. Je kan beter de TP-Link als Access Point instellen en enkel de ziggorouter als router laten. Dan heb je gewoon 1 netwerk, die ongeacht met welk apparaat je een wifi-verbinding hebt, alles in het netwerk kan bereiken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
LanTao schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:24:
[...]

Nee. Stations maken de beslissing met welk AP te verbinden, niet de AP's. 802.11r wordt nog weinig goed ondersteund (en is bij jouw geliefde UniFi zelfs nog erg buggy). Er is geen mogelijkheid gedefinieerd waarin AP's een station kunnen melden met een ander AP te verbinden. Hooguit kunnen ze een client er bruut afschoppen, maar de keuze blijft aan het station waar daarna mee te verbinden.
Niet helemaal mee eens:”....Dit houdt in dat je naadloos overstapt van het ene naar het andere draadloze netwerk met dezelfde naam. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt normaal gesproken bij de clients (smartphones, tablets, laptops). Vandaar dat de ervaringen op dit punt wat wisselend zijn. Het ene apparaat springt zonder problemen over op het access point met het beste signaal, terwijl de andere maar vast blijft houden aan dat ene streepje van het veel mindere signaal. Bij deze Ubiquiti's ligt deze verantwoordelijkheid bij het access point....” bron:https://nl.hardware.info/...ts-review-mogelijkheden-1

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@ljsquare Uiteindelijk kiezen clients wanneer en waarnaartoe ze roamen. Een controller helpt de beheerder met de client de mogelijkheid bieden te roamen tussen AP's. De review heeft het waarschijnlijk over de UniFi MinRSSI-optie die AP's eerder de clients weg zal laten schoppen, maar dat is niet omdat ze weten dat een ander AP dichterbij is; daarom staat er bij die optie ook "Use with caution" (eigenlijk alleen gebruiken in voetbalstadions en andere high-density deployments).

Maar wat je schreef - "Professionele AP's weten van elkaar, dus AP X zal aangeven dat het verbonden apparaat een zwak signaal heeft" - is gewoon niet waar. Ook niet met 802.11r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
mtb de Ethernet backhaul van de TP-Link M5; volgens TP-Link kunnen niet alle AP's worden aangesloten op de router, maar alleen via een 'daisy chain of star' structuur:

[Video: https://static.tp-link.com/11_1558574480496j.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
MsG schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:52:
Welke TP-Link heb je precies? TP-Link is namelijk een merk, maar leidt niet specifiek tot 1 model.

Ik ben zelf nooit zo'n fan van blind nieuw spul kopen. Het feit dat je vanaf de TP-Link niet de Heos bar kan bereiken, is namelijk gewoon een klassieke configuratiefout. Vermoedelijk draai je 2 gescheiden netwerken (dit staat los van dat je 2 wifi-SSID's de lucht in hebt), met elk hun eigen DHCP-server. Je kan beter de TP-Link als Access Point instellen en enkel de ziggorouter als router laten. Dan heb je gewoon 1 netwerk, die ongeacht met welk apparaat je een wifi-verbinding hebt, alles in het netwerk kan bereiken.
Ik heb een WDR4300. Ik heb DHCP inderdaad aanstaan. Ik heb het een paar jaar geleden wel geprobeerd als access point met DHCP uit en een vast IP adres voor de WDR4300. Diverse clients hadden toen helaas regelmatig geen verbinding en ik heb hem toen DHCP maar weer aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
LanTao schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 01:01:
@ljsquare
Maar wat je schreef - "Professionele AP's weten van elkaar, dus AP X zal aangeven dat het verbonden apparaat een zwak signaal heeft" - is gewoon niet waar. Ook niet met 802.11r.
Oke, mijn bewoording is misschien niet juist, maar de boodschap wel. We bedoelen hetzelfde. :)

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Misschien is het al eerder gezegd, maar in mijn ogen is Mesh altijd een noodoplossing. Het komt niet eens in de buurt bij bekabelde AP’s en ik zou het dan ook alleen toepassen als het echt niet anders kan.
Pagina: 1