Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:24:
[...]
Ja sorry, ik heb 0 verstand van auto's ik rij er alleen in en breng het bij de garage als ik wat hoor, me er aan stoor of als er iets gaat branden. Ik heb nooit auto's die olie verbruiken ofzo dus de motorkap gaat ook niet open. De garage heeft het ook niet gezegd en daar vertrouw ik toch wel wat op.
Ik bezuinig nooit op onderhoud en vervang ook dingen preventief. Als dit als advies zou worden gegeven had ik het meteen gedaan.
Even heel kort: Uitlijnen doet drie dingen met het wiel:
1. Wielvlucht (de hoek van het wiel ten opzichte van loodlijn met de grond in lengterichting)
2. Sporing (de toeloop of uitloop van de wielen van bovenaf bekeken)
3. Naloop, maar deze is in de meeste auto's niet aan te passen
Cupping komt voor wanneer voornamelijk punt 1 niet in orde is: het wiel maakt dan dus een te grote hoek ten opzichte van het wegdek bij rechtuit rijden en daardoor is de druk op het loopvlak van de band ongelijk verdeeld. Dit zorgt voor een ongelijke slijtage.
Een cuppende band is dus een symptoom van een slechte uitlijning! Als jij met gecupte banden binnenkomt bij een bandentent is het wel zo netjes dat ze je wijzen op het feit dat je oude banden op die manier zijn versleten door een slechte uitlijning en je aanbieden je auto direct uit te lijnen. Dat dit niet is gebeurd is, afhankelijk van hoe het contact met de bandentent is verlopen, de bandenboer best kwalijk te nemen.
MAX3400 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:15:
Als er andere velgen onder zitten, kan de ET waarde ervoor zorgen dat de velg niet "hetzelfde" onder de auto staat als de originele velgen. Hierdoor kan er marginaal verschil optreden t.o.v. de ophanging en krijg je vreemd slijtgedrag.
Uitlijnen is het probleem vaak niet; mogelijk dat er wel iets gedaan / gecontroleerd kan worden aan de ophanging / geometrie.
In tegenstelling tot wat er eerder in het topic wordt beweerd, een velg met een afwijkende ET zal
niet zorgen voor afwijkende slijtage van het loopvlak van de band. ET geeft alleen maar aan hoe ver het wiel naar binnen of naar buiten komt ten opzichte van het wiellager, maar de hoogte van het wiel (wat dus zal zorgen voor een foutieve afstelling van de wielvlucht) blijft, mits de juiste banden worden toegepast, gelijk. Het veranderen van je ET is om hele andere redenen niet wenselijk, want daarmee is de belasting op het wiellager niet meer loodrecht en zorgt dus voor een moment op het wiellager, en dat vindt een wiellager over het algemeen niet zo leuk.
Het veranderen van de wielhoogte (bijvoorbeeld een band monteren met een grotere hoogte op dezelfde velg) zal wel een verandering in de wielvlucht tot gevolg hebben en daarmee moet een auto dus opnieuw worden uitgelijnd.