Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hurkihurkibang
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Zoals vele van jullie weten zijn er 2 soorten omvormers:

1. String omvormer

2. Micro omvormer

Veel erover heb ik hier al kunnen lezen: https://mijnzonnepaneelof...ers-welke-optie-is-beste/

Dan is er een heel verhaal over 1 fase of 3 fase, moet ik daar mee rekening houden? Of zijn dat extraatjes voor de echte powerzonneboeren?

Nu kan ik nog steeds geen keuze maken voor mijn thuissituatie. Ik nijg naar micro omvormers maar dat is misschien wel geheel een verkeerde keus. Ik wil graag over een aantal jaar uitbreiden naar 16 panelen. Op dit dak wil ik 6 panelen leggen.. Vanaf ongeveer 17:30 uur begint daar de zon langzaam te verdwijnen tot die helemaal weg rond een 19:00 uur.

Deze foto heb ik gisteren om 18:48 gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fnWsX6C/2019-06-09-18-48-57.jpg

Dit is de ligging:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TWsvK4Q/Schermafbeelding-2019-06-09-om-11-56-03.png

Hier het oppervlak:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8sK8dP5/dakschuur.jpg

Nu een aantal gedachten waar ik nog mee rond loop:
  • Ik kom maar 2 type micro omvormers tegen, APS micro en Q-fase. Zijn er nog andere om rekening mee te houden?
  • Gaan voor micro omvormers of string omvormer met power optimizers? Of helemaal NIET optimaliseren?
  • Monitoring, welke merken zijn daar goed in?
  • Met het oog op de toekomst lijkt het handig om er ooit eens een batterij pack aan te hangen, welke omvormers zijn daar op voorbereid?

[ Voor 5% gewijzigd door Hurkihurkibang op 10-06-2019 16:21 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Offerte van Greeny Bros. gehad :)

Ik zou daar geen optimizers op micro omvormers kiezen, gewoon een simpele springomvormer en zelf installeren. Met 6 panelen hoeft je ook niet over een 3 fase omvormer na te denken, dat kan niet.
Monitoring zit bij alle merken, bij optimizers of micro omvormers heb je monitoring per paneel.
Alle omvormers kunnen (eventueel via extra unit) met batterijpack werken, Solis heeft de software standaard al aan boord.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is dit wel een leuk startersetje. @Rol-Co
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Leg ze plat (net als @Grolsch ) in 3 rijen van 5 in landscape. (paneel is 1257 x 977)
6250 x 3000
3 stringen van 5 (en vraag om y-connectoren)
De SF zijn nieuw niet meer te koop.
Maar bieden prima schaduwmanagement vanwege 3 parallele strings van 5.

Zelf betonvoeten maken kan ook natuurlijk
mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2019 17:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Hurkihurkibang
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
@No Hands Goed gezien die greeny bros!

Thnx voor de to the point antwoorden!

@AUijtdehaag Die SF panelen heb ik toevallig net de deur uit gedaan (15 panelen van 150Wp), die brengen toch niks op joh t.o.v. die monokristallijn panelen tegenwoordig?
Wel weer een goed idee om ze allemaal gewoon plat te leggen, daar was ik zelf niet op gekomen, ze zijn inderdaad een stukje kleiner dan de standaard maat....
8)7 Hadden ze dan een mooi vermogen geleverd? Hmmm, had ik eerder over moeten nadenken. |:(

Maargoed, nu zelf van beton dakdragers gieten, wat een goed idee! leuk projectje 8)

[ Voor 79% gewijzigd door Hurkihurkibang op 10-06-2019 18:43 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Doordat je met SF, 3 strings van 5 hebt, heb je ook 3 onafhankelijke zones van 5 panelen, dus wat dat betreft is het prima, qua schaduw werking.

Maar kijkend naar de hogere Wp panelen, leveren die inderdaad wat meer kWh / m2 op.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2019 18:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-11 13:20
Ga voor Solar edge, batterij voorbereid en werken met optimisers.
Veiligheid is top, bij schaduw geen last van terugval van andere panelen en uiteraard staat de monitoring (per paneel) als een huis!

• basnis
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-04 12:02
Ik zou in deze situatie een string omvormer links latrn liggen. Optimizers en micro omvormers kunnen in je situatie zorgen dat de schaduw minder opbrengst verlies geeft dan een string: als je drie strings van vijf zou leggen dan vangt er al snel een van je panelen schaduw en remt de rest van die string.
Over het plat leggen: panelen worden niet alleen onder een hoek gelegd zodat ze naar het zuiden georiënteerd zijn en een hogere opbrengst hebben, dat gebeurd ook zodat water en vervuiling er af kunnen lopen bij een regenbui. Ik sprak gisteren een glazenwasser die ook panelen schoon maakt, en die verdient een goede boterham aan een plat op het dak gelegde installatie: die moet hij vier keer per jaar schoon maken, tegenover jaarlijks tot tweejaarlijks bij installaties onder een hoek.
De keuze voor Solaredge (optimizers) of Enphase (micro-omvormers) hangt van van alles af, beide zijn volgens mij goed, en zijn inmiddels voorbereid op het ondersteunen van een batterij systeem.
SolarEdge ondersteunt een aantal merken batterij, Enphase alleen hun eigen batterij, geloof ik, maar met dat systeem is het aantal panelen wel makkelijker uit te breiden omdat het modulair is.

[ Voor 19% gewijzigd door basnis op 12-06-2019 08:30 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:39

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Solaredge is wat krap voor 6 panelen. Zelfs met p404 optimizers heb je dan niet of nauwelijks schaduw management.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Solaredge heeft tegenwoordig ook kleine sets voor 4-8 panelen:
https://www.solaredge.com...with-compact-technology#/

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou lekker voor een stringomvormer met schaduwmanagement gaan. Goedkoper, net zo efficiënt als micro-inverters en bij storingen of upgrades eenvoudig te vervangen.

Keep it simple stupid.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 12-06-2019 20:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1