Nieuwe woning, nu eens een keer een goed netwerk bouwen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 13:37
Beste mede tweakers,

Dit najaar gaan mijn vriendin en ik naar een nieuwe woning ( jaren 30 stijl ) verhuizen, die moet grondig verbouwd worden wat als voordeel heeft dat ik overal kabels kan trekken.
Ik wil graag mijn huis ( en dan bedoel ik voornamelijk alles waar een stekker aan zit, de rest komt wel goed ) even een beetje up-to-date maken. Het huis is circa 120m2 met 3 verdiepingen. Met een tuin van 22m diep waar een schuur en veranda komen. Weinig beton, wel wat lichte scheidingswandjes.

Ik wil graag een leuke media speler bij mijn tv https://tweakers.net/pric...ung-ue46f7000-zilver.html ( ja is geen 4k maar het beeld is prima, koop niks nieuws zolang hij het nog doet ) waarmee ik betaalde diensten en plex kan gebruiken. Ik zat te denken aan de apple tv 4k, ook omdat dit najaar support komt voor xbox en ps4 controllers. Onder die tv ligt een samsung soundbar die ik ook nog niet wil vervangen.

Ook wil ik graag een nas, zelf lijkt mij een synology DS218 / DS218 play / DS218+ mij wel wat, wat ik nu kan vinden is de plus de beste keus i.v.m. Intel cpu wat nodig is voor encoding van film materiaal via plex ( klopt dat ? ) verder vind ik het werkgeheugen upgraden wel een fijn idee, 1 a 2gb klinkt nogal krap, zeker over een jaar of 4-5? Of ben ik bang voor niets?
Volgens mij is de software van deze apparaten redelijk simpel en foolproof.
Waarvoor wil ik een nas gebruiken;
  • Backuppen van foto en video bestanden 2tb momenteel dit groeit gestaag.
  • Op het net gevonden films streamen naar tv en ipad pro. Is dat makkelijk? Aangezien het over het netwerk moet en niet via hdmi gaat?
  • Camera bij voordeur daarvan de beelden opslaan.
  • Overal ter wereld toegang tot diverse kleine bestanden ( ja die staan ook al in de cloud, heb het liever ook in eigen beheer )
Nu de meest lastige, goed werkende wifi op de bgg, 1e verdieping en veranda ca 30m vanaf de meterkast.
Ik neem daar ziggo 250/50 internet, schakel de wifi van de geleverde ziggo router uit en trek een kabel naar een https://tweakers.net/pric...h-(8-poorts-60w-poe).html vanaf daar wil ik het volgende bedraad aansluiten:
  1. PC
  2. Ziggo mediabox xl ( gebruiken als switch voor tv, apple tv, nintendo switch alledrie bedraad aansluiten )
  3. Nas
  4. Tp link A
  5. Tp link B
  6. Tp link C
  7. PoE camera bij voordeur
Is dit https://tweakers.net/pric...eco-m9-plus-(3-pack).html iets? Waarbij ik centraal op de bbg een AP plaats, en 1 AP in de hal op de 1e verd en 1 AP in de schuur achterin de tuin, alle drie bekabeld aangesloten? Of snap ik het “mesh” netwerk niet? Ik wil gewoon overal hetzelfde hetzelfde netwerk waarbij je overal in huis verbonden blijft, ging met mijn huidge router en powerline in de slaapkamer nogal eens mis.
De eisen zijn niet al te hoog, gewoon stabiel overal youtube/netflix is het meestgevraagde in huis. De pc is immers bedraad, daar wil ik wel maximale download snelheden.

Verder wil ik graag centraal in de woonkamer een https://tweakers.net/pric...s-play5-(gen2)-zwart.html plaatsen, lekker voor spotify tijdens het koken of tijdens het hobbyen aan de eettafel.

Verder zal ik her en der voor de gein wat “slimme” verlichting plaatsen.

Even een kleine notitie over mezelf,
  • Handigheid verbouwen 5 sterren ( uitvoerder in de woningbouw ) ik zal her en der wat extra lan kabels trekken waar eventueel ooit een kinderkamer komt
  • Handigheid met computers hardware 4,5 sterren ( bouw graag pc’s met het liefst custom waterkoeling, had dat al ten tijde van de amd 64 3800+ en nvidia 7800gtx met lelijke koperen blokjes )
  • Handigheid met software 3,5
  • Handigheid met netwerken 2,5 sterren ( altijd gedoe, ookal volg ik guides stap voor stap het gaat altijd mis )
Dus wat ik zoek is gewoon een soort goed werkend, simpel, plug and play netwerk met het meeste erop en eraan. Het instaleren mag wel iets kennis van ICT eisen, als het daarna maar allemaal werkt. Als het bij mijn vriendin niet in 1x duidelijk is hoeft ze het niet meer en dat zou zonde zijn.
Dus zijn er op mijn verhaal. Nog tips, andere adviezen, of iets dergelijks dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
eigenlijk geef je je eigen antwoord al

- als je bekabeling aanlegt , wat ideaal is, wil je graag wegblijven van alles wat "mesh" gelabeled is..

- leg alle bekabeling ineens dubbel aan... dan kan je aan je tv bv 1 aansluiting gebruiken voor een POE accespoint, en de andere voor je switch

- waar je je accespoints exact moet plaatsen is n beetje trial and error, net zoals het aantal dat je nodig hebt ... je kan altijd starten met 1 op elke verdieping en 1 in de tuin,maar dan nog kan het zijn dat je op sommige plaatsen geen ontvangst heb... buitenmuren & sterk geisoleerde ramen zijn altijd fijn voor je terras bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:36
Mschrijver88 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:51:
Beste mede tweakers,

Dit najaar gaan mijn vriendin en ik naar een nieuwe woning ( jaren 30 stijl ) verhuizen, die moet grondig verbouwd worden wat als voordeel heeft dat ik overal kabels kan trekken.
Ik wil graag mijn huis ( en dan bedoel ik voornamelijk alles waar een stekker aan zit, de rest komt wel goed ) even een beetje up-to-date maken. Het huis is circa 120m2 met 3 verdiepingen. Met een tuin van 22m diep waar een schuur en veranda komen. Weinig beton, wel wat lichte scheidingswandjes.

Ik wil graag een leuke media speler bij mijn tv https://tweakers.net/pric...ung-ue46f7000-zilver.html ( ja is geen 4k maar het beeld is prima, koop niks nieuws zolang hij het nog doet ) waarmee ik betaalde diensten en plex kan gebruiken. Ik zat te denken aan de apple tv 4k, ook omdat dit najaar support komt voor xbox en ps4 controllers. Onder die tv ligt een samsung soundbar die ik ook nog niet wil vervangen.
Genoeg leuks als streamers te krijgen, dat wordt dus een beetje zoeken en je erin verdiepen, kan je er zo geen 1,2,3 advies in geven.
Ook wil ik graag een nas, zelf lijkt mij een synology DS218 / DS218 play / DS218+ mij wel wat, wat ik nu kan vinden is de plus de beste keus i.v.m. Intel cpu wat nodig is voor encoding van film materiaal via plex ( klopt dat ? ) verder vind ik het werkgeheugen upgraden wel een fijn idee, 1 a 2gb klinkt nogal krap, zeker over een jaar of 4-5? Of ben ik bang voor niets?
Volgens mij is de software van deze apparaten redelijk simpel en foolproof.
Waarvoor wil ik een nas gebruiken;
  • Backuppen van foto en video bestanden 2tb momenteel dit groeit gestaag.
  • Op het net gevonden films streamen naar tv en ipad pro. Is dat makkelijk? Aangezien het over het netwerk moet en niet via hdmi gaat?
  • Camera bij voordeur daarvan de beelden opslaan.
  • Overal ter wereld toegang tot diverse kleine bestanden ( ja die staan ook al in de cloud, heb het liever ook in eigen beheer )
Hier hetzelfde als hierboven, verdiep je er goed in en zet je wensen en eisen duidelijk op papier voor jezelf, dan kan je daarop gaan selecteren.
Nu de meest lastige, goed werkende wifi op de bgg, 1e verdieping en veranda ca 30m vanaf de meterkast.
Ik neem daar ziggo 250/50 internet, schakel de wifi van de geleverde ziggo router uit en trek een kabel naar een https://tweakers.net/pric...h-(8-poorts-60w-poe).html vanaf daar wil ik het volgende bedraad aansluiten:
  1. PC
  2. Ziggo mediabox xl ( gebruiken als switch voor tv, apple tv, nintendo switch alledrie bedraad aansluiten )
  3. Nas
  4. Tp link A
  5. Tp link B
  6. Tp link C
  7. PoE camera bij voordeur
De mediabox XL absoluut niet in je netwerk hangen, krijg je 98% zeker geshit mee in je netwerk (zoek voor de gein ff rond op internet over dat drama ding in je netwerk hangen).
Verder kan het volgens mij prima :)
Is dit https://tweakers.net/pric...eco-m9-plus-(3-pack).html iets? Waarbij ik centraal op de bbg een AP plaats, en 1 AP in de hal op de 1e verd en 1 AP in de schuur achterin de tuin, alle drie bekabeld aangesloten? Of snap ik het “mesh” netwerk niet? Ik wil gewoon overal hetzelfde hetzelfde netwerk waarbij je overal in huis verbonden blijft, ging met mijn huidge router en powerline in de slaapkamer nogal eens mis.
De eisen zijn niet al te hoog, gewoon stabiel overal youtube/netflix is het meestgevraagde in huis. De pc is immers bedraad, daar wil ik wel maximale download snelheden.
Waarom die TP-link? Waarom kijk je niet (bijpassend aan je genoemde switch) deze bijpassende AP's
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Die zijn te beheren uit dezelfde controller als je genoemde switch, wat wel geadviseerd is deze AP's aan het plafond te hangen.

Kan of wil je dat niet kan je ook eens kijken naar o.a. deze:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
Die kunnen half in een (losstaand) inbouwdoosje geplaatst worden, een groot deel ligt dan wel ook op de muur van deze Inwall's.

Tevens probeer voor buiten ook daar naar toe een kabel te leggen, dan kan je overwegen om deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) aan je gevel te hangen (of achter in je tuin), laat je trouwens niet misleiden door de naamgeving, het is geen echt mesh product, maar wel een perfect outdoor AP :D
Verder wil ik graag centraal in de woonkamer een https://tweakers.net/pric...s-play5-(gen2)-zwart.html plaatsen, lekker voor spotify tijdens het koken of tijdens het hobbyen aan de eettafel.

Verder zal ik her en der voor de gein wat “slimme” verlichting plaatsen.

Even een kleine notitie over mezelf,
  • Handigheid verbouwen 5 sterren ( uitvoerder in de woningbouw ) ik zal her en der wat extra lan kabels trekken waar eventueel ooit een kinderkamer komt
  • Handigheid met computers hardware 4,5 sterren ( bouw graag pc’s met het liefst custom waterkoeling, had dat al ten tijde van de amd 64 3800+ en nvidia 7800gtx met lelijke koperen blokjes )
  • Handigheid met software 3,5
  • Handigheid met netwerken 2,5 sterren ( altijd gedoe, ookal volg ik guides stap voor stap het gaat altijd mis )
Dus wat ik zoek is gewoon een soort goed werkend, simpel, plug and play netwerk met het meeste erop en eraan. Het instaleren mag wel iets kennis van ICT eisen, als het daarna maar allemaal werkt. Als het bij mijn vriendin niet in 1x duidelijk is hoeft ze het niet meer en dat zou zonde zijn.
Dus zijn er op mijn verhaal. Nog tips, andere adviezen, of iets dergelijks dan hoor ik het graag!
De Unifi producten zijn veelal set-and-forget als alles goed is ingesteld, kijk ook even rond o.a. hier voor de vrij grote community voor Unifi producten.

Kleine tip, maak je plattegrond van de woning digitaal, evt. met info erbij hoe dik de wanden zijn en waarmee opgebouwd.
Teken daar zelf een aantal punten in, en upload die afbeelding eens hier, er zijn vast nog wel meer gegadigden die er even op kunnen en willen schieten en meer tips en adviezen geven over plaatsingen en waar nog meer aan te denken :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!