(Drielaags)glas wordt enorm heet in kamer op het zuiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:01

Saven

Administrator

Topicstarter
Woon sinds enige tijd in een leuke nieuwbouwwoning. Goed geïsoleerd, overal drielaags glas etc. d:)b

Klinkt leuk dat laatste, in de winter ook wel praktisch. Echter in een kamer met een veluxraam (die op het zuiden staat, en dus de hele dag zon ontvangt) wordt het echt ziekelijk heet als er ook maar een beetje zon schijnt. Zelfs als het buiten gewoon 'maar' 18 graden is. Alle ramen hebben gelukkig rolluiken, maar die wil je ook niet de hele dag dicht hebben als er een beetje zon schijnt. Dan lijkt het glas echt een straalkachel, niet normaal. Je kunt het amper aanraken. Zéker niet wenselijk.

Wellicht was dit ook een probleem met gewoon dubbel glas, geen idee :P Ik was vooral benieuwd of andere Tweakers suggesties hebben om die warmte buiten de deur (raam) te houden. Eerste wat mij te binnen schoot was gespiegeld folie om de zonnestralen te weerkaatsten. Maar dan is de warmte al binnen in het glas en krijg je nog steeds het straalkacheleffect lijkt me? Aan de buitenkant folie plakken lijkt me ook niet praktisch in verband met regen - als dat überhaupt al mogelijk zou zijn.

Verduisterende gordijnen hetzelfde probleem, plus dat ik dan net zo goed het rolluik dicht kan laten.

Lastig lastig. Iemand suggesties? Of lotgenoten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Normaliter zou 2-laags en 3-laags glas juist uitermate goed moeten isoleren. Ook zit er een reflecterende coating in, juist om de zonnewarmte buiten te houden. Je zou dus niet verwachten dat het glas aan de binnenkant zo heet wordt. Ik heb zelf "maar" gewoon 2-laags glas (HR++, U-waarde 1,1) en ook dat wordt niet warm. Is dit bij alle ramen zo? Je zou bijna denken dat er een lek in zit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Moderne woningen; warmte 's zomers buitenhouden is een groter probleem dan 's winters de warmte binnenhouden.

De rolluiken is de beste optie, dan heb je de directe zonnestraling tenminste niet op je ramen.

Gaat alleen om een Velux zie ik nu, die hebben ook zonwering aan de buitenkant:

https://www.dakraampje.nl...JHQ__T23uICFdfkdwodpWgByQ

[ Voor 31% gewijzigd door Tens op 10-06-2019 14:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
of het glas verkeerd om. even testen: https://www.glaskoning.nl...eglas-naar-buiten-gericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:31

BLACKfm

o_O

Een zonnescherm? Wij hebben ook een tuin op het zuiden met een stel top-to-bottom ramen. De enige manier om de warmte buiten te houden is om te zorgen dat de zon er niet op schijnt lijkt mij.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Microkid schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:21:
Normaliter zou 2-laags en 3-laags glas juist uitermate goed moeten isoleren. Ook zit er een reflecterende coating in, juist om de zonnewarmte buiten te houden. Je zou dus niet verwachten dat het glas aan de binnenkant zo heet wordt. Ik heb zelf "maar" gewoon 2-laags glas (HR++, U-waarde 1,1) en ook dat wordt niet warm. Is dit bij alle ramen zo? Je zou bijna denken dat er een lek in zit.
Nouja, het gaat om een standaard Velux raam. Een schuin (dak)raam dus die vangt altijd meer zon dan de ramen beneden die uitkijken op de zuidelijke tuin. De ramen beneden die op het zuiden uitkijken worden inderdaad ook vrij warm, maar heb het idee dat dit dakraam nog wel wat warmer wordt.

Ik heb even gecheckt met de aansteker :P Maar lijkt inderdaad geen enkele coating in te zitten. 't Is een standaard Velux raam en op de site van Velux kan ik ook niet vinden dat ze zonwerend glas aanbieden. Alleen "zonwerende gordijnen" :')

Als dat zonwerende glas bij Velux een optie zou zijn zou ik het direct verwisselen.
BLACKfm schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:22:
Een zonnescherm? Wij hebben ook een tuin op het zuiden met een stel top-to-bottom ramen. De enige manier om de warmte buiten te houden is om te zorgen dat de zon er niet op schijnt lijkt mij.
Ja same idd beneden, maar het gaat hier om een schuin dakraam :P De rolluiken een kwart naar beneden op de benedenverdieping werkt prima. Dan komt er ook nog genoeg licht binnen. Voor 't dakraam liever niet omdat het rolluik dan helemaal dicht moet en het pikkedonker is zonder kunstlicht :P

[ Voor 18% gewijzigd door Saven op 10-06-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Met een dakraam zullen ze daar vast wel iets op verzonnen hebben, zeker met die velux dakramen.

Maar de zonweringen die ik zo gauw tegenkom zijn dan ook gelijk verduisterend. Je hebt ze ook wel die nog een beetje licht doorlaten (een soort fijnmazig materiaal, iets 'dichter' dan een vliegenhor), maar dan komt de zon én dus de warmte nog steeds binnen. Al dan niet in mindere mate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 12:38
Je hebt ook van die folie's die je op je raam kunt plakken zodat er minder word doorgelaten en een deel gereflecteerd word. Als je dit goedkoop wilt testen moet je ff zo'n rolletje vanaf Aliexpress fixen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Folie op HR++ glas wil je niet, ten zij je graag een nieuwe ruit wilt. Geeft onherroepelijk een scheur in je glas. Bekende denkfout.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik woon ook in een goed geïsoleerd huis met ramen op de zon kant en hier kan ik ook de warmte niet buiten houden. Enige wat echt goed helpt is zonwering aan de buitenkant en een airco binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

The Eagle schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:48:
Folie op HR++ glas wil je niet, ten zij je graag een nieuwe ruit wilt. Geeft onherroepelijk een scheur in je glas. Bekende denkfout.
aan de buitenkant kan dat toch wel? Aan de binnenkant moet je het inderdaad niet plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je moet het dan ook op de buitenkant plakken. Dan gaat het prima.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Microkid schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:21:
HR++(+) is er juist aan alle kanten op gericht zoveel mogelijk hoogtemperatuurstraling van buiten naar binnen te laten en omgekeerde er niks uit te laten. De pest is dus dat je de ganse dag de zonnewarmte accumuleerd binnen en het 's avonds nog steeds niet kwijtraakt.
Aan buitenkant plakken natuurlijk. Ik heb deze;
https://www.webshop-raamf...ilver-80x-hc-zonwering-82

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:18
Hier wordt meteen de vraag beantwoord of ik voor een meerprijs voor zonwerend glas moet kiezen voor mijn schuifpui van 6.5m op het zuiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Ik adviseer je ook een extra zonnescherm ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
weertenaar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:56:
Hier wordt meteen de vraag beantwoord of ik voor een meerprijs voor zonwerend glas moet kiezen voor mijn schuifpui van 6.5m op het zuiden :)
Nee; externe zonwering.

ZHR++ is absurd veel duurder en geeft je ook in de winter minder licht binnen.

Permanente zonwering op of in het glas is gewoon een getto oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
Google even op:

Buitenzonwering screens dakraam

We hadden het zelf omdat we bezoek kregen voor een paar weken. Dit werkt uitstekend.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:18
kabeltjekabel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:29:
[...]

Nee; externe zonwering.

ZHR++ is absurd veel duurder en geeft je ook in de winter minder licht binnen.

Permanente zonwering op of in het glas is gewoon een getto oplossing.
Shit....nu twijfel ik dus weer....In mijn vorige (zeer goed geïsoleerde) huis steeg de temperatuur in huis 3 graden als de zon in de ochtend op het raam stond.
Ik wil dus niet de hele zomer mijn screens dicht hebben (kan ik ook mijn schuifpui niet gebruiken)

In de winter de verwarming iets hoger vind ik niet erg, maar de hoeveelheid licht moet toch niet veel minder zijn. Ik wil niet van die lelijke getinte ramen hebben, volgens mij hoeft dat glas dat Infrarood blokkeert het niet veel donkerder te worden. Meerprijs was E600,- ex BTW voor 6,5m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
weertenaar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:51:
[...]

Shit....nu twijfel ik dus weer....In mijn vorige (zeer goed geïsoleerde) huis steeg de temperatuur in huis 3 graden als de zon in de ochtend op het raam stond.
Ik wil dus niet de hele zomer mijn screens dicht hebben (kan ik ook mijn schuifpui niet gebruiken)

In de winter de verwarming iets hoger vind ik niet erg, maar de hoeveelheid licht moet toch niet veel minder zijn. Ik wil niet van die lelijke getinte ramen hebben, volgens mij hoeft dat glas dat Infrarood blokkeert het niet veel donkerder te worden. Meerprijs was E600,- ex BTW voor 6,5m.
Geen screens, maar echt een soort overstek maken.

Licht is wel degelijk minder; HR++ laat al minder door dan gewoon dubbel glas, en ZHR++ laat nog minder door. Vraag maar eens specificaties op. Veelal gaat vermindering van warmte ongeveer 1:1 op met vermindering van hitte. Laat je niet om de tuin leiden met een 'g' waarde. Als ze roepen dat die 0,28 is wil dat niet zeggen dat je maar 28% van de hitte krijgt, want normaal HR++ glas heeft een g-waarde van iets van 0,58

Mijn folie zou volgens opgave 16% van het licht doorlaten en 82% "totale zonwering" geven. Dat is dan alleen de folie; dus van de 100 lichteenheden komen er maar 16 door de folie. Dat gaat nog een keer x0,8 voor de ruit zelf = 12,8

Het maakt mij voor de plek waar ik het toepas geen biet uit, maar ik kan me voorstellen dat dat bij andere toepassingen anders is. Maar even 100 euro per m2 extra betalen voor een derde hittewering... dan moet je alsnog aan de airco.

Als je een mooie overstek maakt, bijvoorbeeld van PV panelen, heb je 's winters nog wel de laagstaande zon naar binnen, maar 's zomers niet de felle hoogstaande zon.

Persoonlijk heb ik zeer lichtgevoelige ogen, dus ik hoef die enorme balen licht toch niet, ook binnen niet.

Wat ik zie is dat ZHR++ fors duurder is dan HR+++; dan zou ik liever het drielaagsglas hebben voor in de winter, en de rest van het geld gebruiken richting overstek.

Ook al heb je met overstek alsnog geen licht direct op je ramen; indirect licht wordt niet verminderd. Dus als je naar buiten kijkt is het niet alsof je een zonnebril ophebt.

Bij veel dakraampjes vraag ik me ook af wat de functie is. Veel huizen hebben op zolder zo'n miniding. Wat is de functie daarvan??? Licht bij het vullen van de wasmachine of CV ketel? Je kunt daar netzogoed een permanente lamp laten branden; goedkoper dan het moeten wegkoelen van de extra zonne hitte en 's winters bijwarmen van verlies.

In een slaapkamer snap ik het wel, maar op zo'n overloop... meh.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Aan de binnenkant geef ik je gelijk maar aan de buitenkant met 3M Prestige 75 geen enkel probleem.

@Anoniem: 37297
Maar uiteindelijk is folie ook niet ideaal, ik zou een zonnescreen overwegen die aan de buitenkant gemonteerd zit.
Of een vast raamdoek die je ook kunt demonteren als je schoon wil maken. Kosten hiervan zijn minimaal

Raamdoek: https://www.zonnerij.nl/raamdoek-screendoek-serge.html

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 10-06-2019 19:43 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Saven Is het tot een zolderkamer of slaapverblijf ?
Ik zou toch zon-verduisterend rolgordijn plaatsen/gebruiken. (neem aan dat je geen rolluiken op dakraam hebt)
en indien het niet te heet is buiten het raam kantelen/open stellen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

weertenaar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:51:
[...]

Een zonnescherm? Dat heb ik hier ook en houd echt de warmte er af en zorgt dat de ruimte net voor je deuren ook niet loeiheet wordt. In de erker een screen, daar zitten toch geen deuren in, werkt ook erg goed.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Hackus schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:43:
Ik zou toch zon-verduisterend rolgordijn plaatsen/gebruiken.
Ik neem dan wel aan dat je hiermee een 'rolgordijn' aan de buitenkant bedoelt? Verduistering aan de binnenkant is alleen goed tegen het licht, het wordt dan nog steeds warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BLACKfm schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:21:
[...]

Ik neem dan wel aan dat je hiermee een 'rolgordijn' aan de buitenkant bedoelt? Verduistering aan de binnenkant is alleen goed tegen het licht, het wordt dan nog steeds warm.
Het houd ook aardig wat warmte tegen. De zon verwarmt immers niet de kamer zelf maar het zonnescherm, daardoor wordt de warmte gevangen tussen het scherm en de ruit en komt het veel minder sterk de kamer binnen.

Aan de buitenkant zal altijd effectiever zijn maar aan de binnenkant is niet opeens zinloos.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tsurany schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:23:
[...]

Het houd ook aardig wat warmte tegen. De zon verwarmt immers niet de kamer zelf maar het zonnescherm, daardoor wordt de warmte gevangen tussen het scherm en de ruit en komt het veel minder sterk de kamer binnen. Aan de buitenkant zal altijd effectiever zijn maar aan de binnenkant is niet opeens zinloos.
Als de straling volledig geabsorbeerd wordt door het zonnescherm (zoals bij een zwart, niet-reflectief scherm dus), dan is dat wel nutteloos. De warmte is dan alsnog binnen in de kamer, want het zonnescherm hangt aan de binnenkant van de kamer. Initieel zal natuurlijk alleen het scherm opwarmen en de rest van de kamer niet, maar naar verloop van tijd zal die warmte diffuseren naar de rest van de kamer. Als je een energiebalans tekent over de kamer is de warmte gewoon binnen, waar precies maakt verder niet uit.

Het wordt een ander verhaal als het scherm (deels) reflecterend is. Dan wordt straling in plaats van geabsorbeerd, (deels) teruggekaatst naar buiten waardoor de hoeveelheid warmte die binnen komt minder is. Dit werkt in principe even goed onafhankelijk van of het scherm nou aan de binnen- of buitenkant van het raam hangt, behalve dat het glas meer zal opwarmen doordat er (bijna) 2x zoveel licht doorheen gaat (vanwege de reflectie). Het raam zal op die manier ook de kamer weer opwarmen, net als het scherm zelf trouwens, want ook die zal warm worden omdat niets 100% reflectief is. Om die redenen kun je het scherm toch beter buiten hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Compizfox op 10-06-2019 21:35 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 16:58
@Saven Heb je een rolluik zitten op het dakraam als ik het goed begrijp? Kun je die niet laten vervangen voor een screen?

Mijn buren hebben ook 2 screens op hun Velux dakramen die op zuid-west staan. Scheelt en goed tegen de zon en tegen inkijk aangezien het bij hun de badkamer betreft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hier ken ik probleem niet.
Is voor jou mogelijk om raam half open te zetten en zwarte mat onder te leggen zodat op gedeelte van de mat direct zonlicht komt en andere deel van mat alleen licht door het glas.

Voel je dan ook dat de mat bij licht door het glas veel minder warm wordt? Bij mij scheelt dat gigantische wanneer ik deze test uitvoer.
Ik heb een vermoede dat je mogelijk ramen hebt gekregen zonder de temperatuur werkende coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 91634 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:38:
Hier ken ik probleem niet.
Is voor jou mogelijk om raam half open te zetten en zwarte mat onder te leggen zodat op gedeelte van de mat direct zonlicht komt en andere deel van mat alleen licht door het glas.

Voel je dan ook dat de mat bij licht door het glas veel minder warm wordt? Bij mij scheelt dat gigantische wanneer ik deze test uitvoer.
Ik heb een vermoede dat je mogelijk ramen hebt gekregen zonder de temperatuur werkende coating.
Zucht. Schuif die mat van je nog eens een stukje op en kijk wat het verschil is tussen wel direct licht door het raam op de mat en geen direct licht van buiten.

Daar zit het grotere verschil.

Het accumulatieprobleem bij HR++ betreft verder niet zozeer de toetreding, maar het niet er uit laten van de warmte.

Ofwel;
Afbeeldingslocatie: https://www.deglaswacht.nl/wp-content/uploads/2015/04/HR-300x284.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:22
Dit is niet waar. Ik heb zelf warmte werende folie van 3M op de ruiten zitten, werkt heel erg goed en ze geven garantie op het krijgen van barsten.

Folie zit aan de buitenzijde, houd iets van 60% van de warmte tegen.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

https://www.3mnederland.n...sulation-bnl/residential/

[ Voor 8% gewijzigd door Devian op 11-06-2019 07:54 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat Veluxraam is ook driedubbel glas? Ik kan me niet indenken dat dit juist is. Ik heb ook driedubbel HR+++ glas en met wat er tot nu toe aan zon geweest is is de binnenkant altijd koel gebleven.
Ik kan me niet indenken dat het goed is als de binnenste ruit nog gloeiend heet wordt. Dat is of verkeerd gemonteerd of een fabrieksfout.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:20
Screentje er voor en je bent klaar. Wordt niet niet donker en toch koel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Velux verkoopt prachtige screens voor al haar dakramen. Scheelt enorm, want je houdt immers het grootste deel van de zoninstraling buiten al tegen. Samen met een verduisterend rolgordijn aan de binnenkant scheelt dat op hete zomerse dagen bij mij op de slaapkamers zo'n 10 graden aan warmte. Vervolgens 's nachts weer lekker ventileren/koelen.

Dat het met 0,5m2 dakraam op het zuiden erg warm wordt, is logisch. Een dakraam ligt min of meer onder de ideale hoek voor maximale zoninstraling. Dus ook voor maximale warmte instraling. Terwijl de verticale ruiten in de achtergevel juist totaal niet op de zon gericht zijn in de zomer (wanneer de zon hoog aan de hemel staat) en daardoor per m2 glasoppervlak véél minder warmte binnen laten dan het schuin geplaatste dakraam.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BLACKfm schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:21:
[...]

@Compizfox
Het glas hoeft niet gekoeld te worden, maar de woonruimte. zon verduisterend rolgordijn bevestig je oa aan het 'kantelraam' en heeft een zijde met 'reflecterende coating' wat de zon reflecteert naar buiten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Hackus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:39:
[...]
@Compizfox
Het glas hoeft niet gekoeld te worden, maar de woonruimte. zon verduisterend rolgordijn bevestig je oa aan het 'kantelraam' en heeft een zijde met 'reflecterende coating' wat de zon reflecteert naar buiten.
Als het reflecterend is en verder zelf geen warmte opneemt dan zal het zeker helpen. Maar als het raam nu al 'enorm heet' wordt zal er toch enige warmte binnen treden. Als het scherm de warmte niet opneemt van de zon is het wel van het raam (omgevingstemperatuur).

Hoe dan ook is zonwering aan de buitenkant het effectiefst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BLACKfm schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:06:
[...]

Als het reflecterend is en verder zelf geen warmte opneemt dan zal het zeker helpen. Maar als het raam nu al 'enorm heet' wordt zal er toch enige warmte binnen treden. Als het scherm de warmte niet opneemt van de zon is het wel van het raam (omgevingstemperatuur).

Hoe dan ook is zonwering aan de buitenkant het effectiefst.
Het is sowieso een stuk minder, en de oplossing is goedkoop te noemen. je kunt oa bij Jysk of Ikea zoiets aanschaffen. door montage aan de binnenzijde blijft het raam ook te gebruiken (kantel, open zetten) dan creeer je ook een andere hoek, en heb je minder last van zon op het 'buiten' glas. (ts sprak al over rolluiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:10:
[...]

HR++(+) is er juist aan alle kanten op gericht zoveel mogelijk hoogtemperatuurstraling van buiten naar binnen te laten en omgekeerde er niks uit te laten. De pest is dus dat je de ganse dag de zonnewarmte accumuleerd binnen en het 's avonds nog steeds niet kwijtraakt.

[...]

Aan buitenkant plakken natuurlijk. Ik heb deze;
https://www.webshop-raamf...ilver-80x-hc-zonwering-82
Blijft dat een beetje zitten en heb je het zelf bevestigd?

Enige mogelijkheid lijkt inderdaad zoiets te zijn. Velux levert via Denemarken blijkbaar ook speciaal zonwerend glas, maar dat is helemaal op maat en ze kon me zo snel geen prijsindicatie leveren. Zal dus wel in de papieren lopen.
weertenaar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:56:
Nou ik zou het je wel aanraden ondanks anderen die het je afraden. Maar die hebben wellicht niet vol de zon op hun pui staan de hele dag. Spijt dat ik van te voren niet heb geweten dat het met één enkel raam al zo erg zou zijn.

Ik heb Velux aan de lijn gehad en volgens hen is dit normaal. Beetje raar, zeker iemand op de sociaal werkplaats die dat heeft bedacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Inderdaad bijzonder dat een dakraam niet van warmtewerend glas is voorzien. Onze serre uit 2001 is daar al bij de bouw van voorzien (op het dak dus) en het verschil is echt enorm met het normale glas in de schuifpui. Ik zou het tegenwoordig voor al het glas aanraden, maar op het dak wil je het al helemaal graag warmtewerend hebben. Ik vraag me af hoe warm het zou worden met normaal glas in het dak bij ons, nu al is het amper onder de buitentemperatuur te houden.

Die folie ziet er wat dat betreft wel veelbelovend uit, het HR++ glas hier is nog niet aan vervanging toe (en zou tevens nieuwe kozijnen+serre betekenen, maar ff niet doen dus) maar dit zou al een hoop kunnen schelen. Zeker het grote raam voor in de kamer en de schuifpui van de serre laten wel heel veel warmte binnen.

VWB glas op maat kun je rustig even rondvragen, er is geen enkele reden om dat specifiek bij Velux af te nemen. Elke willekeurige leverancier kan natuurlijk glas op maat leveren, dus lekker rondshoppen op zoek naar de goedkoopste plek als je dat van plan bent. Al lijkt die folie mij een goedkopere oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Saven schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:42:
[...]

Blijft dat een beetje zitten en heb je het zelf bevestigd?
Ik heb het de laatste week van juli 2017 zelf geplakt en het zit nog steeds prima. Het zit op een deur(raam) en een smal raam er naast. Raam 2240x340 (HxB), deur 2070x700 (HxB) (mm). Maar er is wel een beetje overstek, dus eigenlijk bijna nooit regen op de deur. M'n buren hebben bijna allemaal van die vieze melkfolie geplakt aan de binnenkant met luchtbellen en kieren.

Ze geven bij die folie die ik heb op verticale montage 4 jaar garantie, bij horizontaal 2 jaar.

Voor dakramen hebben ze ook een folie die nog iets meer tegenhoudt;
https://www.webshop-raamf...lie-amp-serredaken-86-ext
Die is een stuk duurder, maar ze geven er 7 jaar garantie op bij horizontale montage.
[...]
Enige mogelijkheid lijkt inderdaad zoiets te zijn. Velux levert via Denemarken blijkbaar ook speciaal zonwerend glas, maar dat is helemaal op maat en ze kon me zo snel geen prijsindicatie leveren. Zal dus wel in de papieren lopen.
Velux meerprijs om van HR++ naar HR+++ te gaan is ook compleet van de pot gerukt, dus zal me niet verbazen als ze hier ook de hoofdprijs voor vragen. Maar wie weet krijg je bij HR+++ ook een stevigere constructie; dat weet ik niet.
[...]

Ik heb Velux aan de lijn gehad en volgens hen is dit normaal. Beetje raar, zeker iemand op de sociaal werkplaats die dat heeft bedacht 8)7
Klimaatbeheersing in gebouwen is iets waar heel veel mensen gewoon geen enkele biet van begrepen hebben. Dat zie je ook terug in nieuwbouw woontorens met HR++ op het zuiden van vloer tot plafond met geen enkele zonwering. Geniet van de 30 graden in April...

En als je er over begint wordt je net zo aangekeken als wanneer je 50 jaar geleden zei dat roken ongezond was.

Verder proberen niet te veel te ergeren dat er gigantisch veel domme mensen rondlopen die allerlei producten ontwerpen. Blisterverpakkingen die je moet open zagen, broeikassen ala woontorens, haakse "bochten" in het fietspad, LED lantaarnpalen die voetgangers verblinden; allemaal stompzinnige onzin die nooit uitgevoerd had moeten worden.
Ik heb eens een docent gehad die zulk soort mensen hogere cijfers gaf; want die hadden veel "leermomenten" terwijl mijn ontwerp wat 12x zo efficiënt was een onvoldoende kreeg "want te weinig moeite voor gedaan"...

Als ik ergens fouten zie mail ik nog wel eens naar de betrokken partij. Soms wordt er ook wel eens iets gecorrigeerd. Hier in de gemeente is de verkeersveiligheid bijvoorbeeld een stuk verbeterd nadat ze op mijn verzoek een extra witte streep hebben aangebracht op een stukje weg.

Goed ontwerpen betekend dat je gewoon gaat nadenken over wat er mis kan gaan. Stapsgewijs elk deel af om te zien wat er fout kan gaan en wat het gevolg dan is.
Pagina: 1