Woon sinds enige tijd in een leuke nieuwbouwwoning. Goed geïsoleerd, overal drielaags glas etc.
Klinkt leuk dat laatste, in de winter ook wel praktisch. Echter in een kamer met een veluxraam (die op het zuiden staat, en dus de hele dag zon ontvangt) wordt het echt ziekelijk heet als er ook maar een beetje zon schijnt. Zelfs als het buiten gewoon 'maar' 18 graden is. Alle ramen hebben gelukkig rolluiken, maar die wil je ook niet de hele dag dicht hebben als er een beetje zon schijnt. Dan lijkt het glas echt een straalkachel, niet normaal. Je kunt het amper aanraken. Zéker niet wenselijk.
Wellicht was dit ook een probleem met gewoon dubbel glas, geen idee
Ik was vooral benieuwd of andere Tweakers suggesties hebben om die warmte buiten de deur (raam) te houden. Eerste wat mij te binnen schoot was gespiegeld folie om de zonnestralen te weerkaatsten. Maar dan is de warmte al binnen in het glas en krijg je nog steeds het straalkacheleffect lijkt me? Aan de buitenkant folie plakken lijkt me ook niet praktisch in verband met regen - als dat überhaupt al mogelijk zou zijn.
Verduisterende gordijnen hetzelfde probleem, plus dat ik dan net zo goed het rolluik dicht kan laten.
Lastig lastig. Iemand suggesties? Of lotgenoten?
Klinkt leuk dat laatste, in de winter ook wel praktisch. Echter in een kamer met een veluxraam (die op het zuiden staat, en dus de hele dag zon ontvangt) wordt het echt ziekelijk heet als er ook maar een beetje zon schijnt. Zelfs als het buiten gewoon 'maar' 18 graden is. Alle ramen hebben gelukkig rolluiken, maar die wil je ook niet de hele dag dicht hebben als er een beetje zon schijnt. Dan lijkt het glas echt een straalkachel, niet normaal. Je kunt het amper aanraken. Zéker niet wenselijk.
Wellicht was dit ook een probleem met gewoon dubbel glas, geen idee
Verduisterende gordijnen hetzelfde probleem, plus dat ik dan net zo goed het rolluik dicht kan laten.
Lastig lastig. Iemand suggesties? Of lotgenoten?