Tomos bromfiets motor definitief onklaar maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vraag:
Hoe een Tomos quadro bromfiets motor permanent onklaar te maken?
Liefst zo eenvoudig mogelijk! :D

Achtergrond:
Ik heb al een paar jaar een oude Tomos quadro in de schuur staan die ik misschien wel zou kunnen verkopen voor een paar euro maar gezien de hoeveelheid fijnstof en andere troep die dat ding uitstoot wil ik 'm afvoeren en zorgen dat hij niet terug de weg op komt. :Y

Zag via Scooter Recycling Nederland dat je dat ding bij inleverpunten kwijt kan maar las ook dat hij dan niet met zekerheid gesloopt wordt:
Een nieuw leven voor oude scooteronderdelen
Op deze manier wordt het overgrote deel van het voertuig gerecycled en kunnen veel materialen worden hergebruikt. Wat veel mensen bijvoorbeeld niet weten, is dat oude materialen uit de brom- of snorfiets vaak een tweede leven krijgen.
Bron: http://www.scooterrecycli...e-oude-brom-of-snorfiets/
Weet niet of ze met recyclen één bromfiets uit meerdere samenstellen bedoelen of echt omsmelten van het metaal maar om er zeker van te zijn wil ik de motor dus permanent slopen >:)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alleen de motor of het hele apparaat?

Praxis, betonzaag huren, half uurtje uitleven, heleboel pressepapiers ;)

Of de lokale sloop bellen of je voor een kratje bier dat ding zomaar de crusher in mag rijden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-11 11:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Volledig demonteren en met een slijpschijf doormidden halen?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Met een thermische lans wat gaatjes in en door maken.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik moet nog wel een vrijwaringsbewijs krijgen voor dat ding en ging er eigenlijk vanuit dat het nog wel een beetje op een brommer moet lijken om 'm te kunnen inleveren bij zo'n inleverpunt.

Dacht misschien alle motorolie eruit en dan een tijdje laten draaien. Weet alleen niet of hij überhaupt start :?

Edit
thermische lans heb ik niet liggen en huren gaat me wat te ver.
Ik weet weinig van motor techniek maar is een paar goede klappen met een hamer op de cilinder en koelvinnen of zoiets niet al voldoende om die motor total-loss te maken?

[ Voor 28% gewijzigd door Vliegvlug op 10-06-2019 12:57 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
Is het niet een beetje tegenstrijdig om een brommer te slopen, wat imo slecht is, omdat de brommer zelf te slecht is voor het mileu. Beter laat je het demonteren en de individuele onderdelen hergebruiken.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik snap je reactie niet.
Ik wil m juist wegbrengen voor milieu vriendelijke demontage via SRN maar dan wel inleveren met kapotte motor

Dat zie niet die motor overzetten of de bromfiets opknappen en hij alsnog uitstoot gaat opleveren op de weg, dat wil ik voorkomen

[ Voor 33% gewijzigd door Vliegvlug op 10-06-2019 13:00 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:34

auto660

1991 240 GL Brick

Heb hier nog 4 blokken voor die dingen liggen, je wisselt ze binnen 2 uurtjes. Als iemand er weer mee wilt rijden dan is een kapot blok niet echt het einde van de wereld. Voor mij in ieder geval niet. ;)

Het beste kan je gewoon het kenteken ongeldig laten maken zodat hij niet meer op de weg mag worden gebruikt. Mocht je alsnog het blok willen slopen dan moet je even gewone benzine er in doen zonder smeerolie. Dan loopt je cilinder, zuiger en lagerwerk volledig naar de eeuwige jachtvelden. En inderdaad ook de carterolie er uit laten lopen.

Maar ik schrijf dit met pijn in mijn hart, heb vanaf mijn 13e tot 16e een Tomos gebruikt als crossbrommer en het zijn leuke dingen welke bijna onverwoestbaar zijn als je ze een beetje onderhoud geeft.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:52:
Met een thermische lans wat gaatjes in en door maken.
Wat een advies ! 8)7 Je weet dat bij dat soort brommers de tank deel uitmaakt van het chassis ? Als daar nog iets van benzinedampen in zitten, is het al levensgevaarlijk...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Klinkt als "Cash for Clunkers" wat ze in de VS een tijdje hebben gehad:
Wikipedia: Car Allowance Rebate System

Het milieu wordt er netto niet beter van als we motorblokken slopen: dan moeten er weer nieuwe blokken gefabriceerd worden om aan de vraag te voldoen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Maar dat zijn dan wel euro 4 motoren en niet tweetakt van 20 jaar oud of meer

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:00:
[...]

Wat een advies ! 8)7 Je weet dat bij dat soort brommers de tank deel uitmaakt van het chassis ? Als daar nog iets van benzinedampen in zitten, is het al levensgevaarlijk...
Ja dus je verstand gebruiken.

Kop er af. Leidingen los. Tank dop open. Brandstof er uit halen, en lekker een week laten staan. Dat lost je damp probleem wel op.

Ik ga er vanuit dat de ts de tegenwoordigheid van geest heeft om dit zelf te realiseren, net als niet roken als je staat te tanken.

@Vliegvlug water bij de benzine doen en starten een optie?
Moet het motortje snel genoeg stuk krijgen denk ik zo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2019 13:07 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:34

auto660

1991 240 GL Brick

Vliegvlug schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:03:
Maar dat zijn dan wel euro 4 motoren en niet tweetakt van 20 jaar oud of meer
Weet ik niet, er is nog genoeg aanbod van goedkope oudere 2 takt brommers en snorfietsen. Als iemand er weinig geld voor over heeft dan komt die sowieso wel aan eenzelfde klasse brommer als dat jij nu hebt. Die koopt niet ineens magisch een euro 4 model voor €150.... Alleen een milieuzone zou hier verschil kunnen maken want dan word je geforceerd een nieuwer model te kopen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Oekiejoekie
Vliegvlug schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:54:
Ik moet nog wel een vrijwaringsbewijs krijgen voor dat ding en ging er eigenlijk vanuit dat het nog wel een beetje op een brommer moet lijken om 'm te kunnen inleveren bij zo'n inleverpunt.
Je kunt de registratie bij het RDW zelf beeindigen. De kans dat hij daarna nog de weg op komt, is dan al een heel stuk kleiner, want geen kenteken meer. Hij moet dan weer opnieuw gekeurd worden voor hij de weg op mag.

Zoek vervolgens een oud-ijzerboer met een schrootpers, en je krijgt er waarschijnlijk nog de schrootprijs voor ook.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
auto660 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:59:
Heb hier nog 4 blokken voor die dingen liggen, je wisselt ze binnen 2 uurtjes. Als iemand er weer mee wilt rijden dan is een kapot blok niet echt het einde van de wereld. Voor mij in ieder geval niet. ;)
Dat snap ik maar een motor minder is er toch weer één ook al is het maar een druppel op een gloeiende plaat :)
Het beste kan je gewoon het kenteken ongeldig laten maken zodat hij niet meer op de weg mag worden gebruikt. Mocht je alsnog het blok willen slopen dan moet je even gewone benzine er in doen zonder smeerolie. Dan loopt je cilinder, zuiger en lagerwerk volledig naar de eeuwige jachtvelden. En inderdaad ook de carterolie er uit laten lopen.
Dat klinkt als iets dat eenvoudig te realiseren is, dank! Ga ik proberen
Maar ik schrijf dit met pijn in mijn hart, heb vanaf mijn 13e tot 16e een Tomos gebruikt als crossbrommer en het zijn leuke dingen welke bijna onverwoestbaar zijn als je ze een beetje onderhoud geeft.
Ik kan wel een beetje met je meevoelen hoor maar ik heb de ruimte in mijn schuur nodig en er staat nog een 40+ jaar oude Puch die ik uit nostalgisch reden bewaar
;)
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Zoek vervolgens een oud-ijzerboer met een schrootpers, en je krijgt er waarschijnlijk nog de schrootprijs voor ook.
Dank voor de suggestie maar dat klinkt dan niet als milieu vriendelijke demontage en dat is juist ook de bedoeling.

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 10-06-2019 13:20 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vliegvlug huidige brandstof aftappen, gooi 91 oct in de tank, starten en vol gas laten lopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oekiejoekie
Vliegvlug schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:16:
[...]

Dank voor de suggestie maar dat klinkt dan niet als milieu vriendelijke demontage en dat is juist ook de bedoeling.
Maar je wilt ook geen mileuvriendelijke demontage. Want dat is namelijk alles wat in de huidige toestand nog bruikbaar is, hergebruiken. Jij wilt het ding gewoon in de shredder/smeltoven.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dan begrijp je me verkeerd want gaat me er primair om dat de motor niet hergebruik wordt dat de rest hergebruikt wordt vind ik geen punt al zou je kunnen argumenteren dat hergebruik van het frame met een andere motor ook weer een fijnstofmonster op de weg is die er anders niet had rondgereden maar ik beperk me nu dus even tot de bron van de uitstoot, de motor.

Dingen bij de sloop in de pers douwen klinkt mij niet als milieu vriendelijk slopen vandaar mijn opmerking op jouw reactie. Ik zie alle vloeistoffen er zogezegd al onderuit de pers de grond in lopen. :/
Maar dat zal vast ook niet meer gebeuren/mogen tegenwoordig.

En nu is mijn accu op :'(

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Boor een gat in het motorblok. Of (ooit gezien op Motor-forum): gooi het blok in een smeltpot.

[ Voor 44% gewijzigd door RemcoDelft op 10-06-2019 13:42 ]

• Oekiejoekie
Vliegvlug schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:38:

Dingen bij de sloop in de pers douwen klinkt mij niet als milieu vriendelijk slopen vandaar mijn opmerking op jouw reactie. Ik zie alle vloeistoffen er zogezegd al onderuit de pers de grond in lopen. :/
Maar dat zal vast ook niet meer gebeuren/mogen tegenwoordig.
Een vloeistofdichte vloer onder een pers/shredder is al jaren verplicht.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Hackus schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:21:
@Vliegvlug huidige brandstof aftappen, gooi 91 oct in de tank, starten en vol gas laten lopen
Nee want dan sta je allemaal fijnstof de lucht in te blazen en dat wil de ts juist niet!
Pak een boor en maak random gaatjes zou ik zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 10-06-2019 13:53 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Leuk, maar vooral principieel gedacht natuurlijk. Het resultaat is 1 stilstaande Tomos minder. Je ziet die dingen al bijna niet meer rondrijden. Bijna niemand wil ze meer hebben.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:03
Loopt hij? Dan kun je de motor gewoon starten en water door de luchtinlaat naar binnen laten lopen. De zuiger maakt een waterslag en het is klaar.

Verwijderd

Pyramiden schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:25:
Loopt hij? Dan kun je de motor gewoon starten en water door de luchtinlaat naar binnen laten lopen. De zuiger maakt een waterslag en het is klaar.
Wel uit de buurt blijven dan. Heb je een waterslag blok wel eens gezien? Dat gietijzer/alu wil ik niet tegen mn been aan zien vliegen.

• Pyramiden
  • Laatst online: 19:03
Dekking zoeken en wat PBM's dragen is inderdaad een goed advies.

[ Voor 18% gewijzigd door Pyramiden op 10-06-2019 14:28 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 21:20
Geheel zelf demonteren, olie afvoeren, kenteken retour RDW, aanbieden als oud-ijzer. Krijg je er ook nog wat voor terug :).

My favorite programming language is solder.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Cilinderkop erafschroeven, gaatje in zuiger boren en een paar goed krassen in de cilinderwand maken. Kans is klein dat ze die dan nog gaan gebruiken :)

• Avergeer
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 23:06
bougie er uit, beetje water en zand er in, bougie er weer in, paar keer starten en probleem opgelost!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

De krukas en verbrandingskamer opvullen met cement. Of tweecomponentenlijm. Hoewel gesmolten aluminium ook erg aantrekkelijk klinkt is dat vanwege de hoge temperatuur, en de kans op verbranding van overgebleven brandstofresten niet ideaal..

7400 Wp op het dak

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04
Of je gaat even langs de brandweer, die jongens moeten hun hydraulische scharen toch ook regelmatig testen...

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Vreemd topic, maar hee; luchtfilter eraf en een bende zand erin terwijl 'ie loopt. Cilinders krijgen krassen, geen compressie meer, einde verhaal. Tenzij iemand de moeite gaat nemen om de cilinders te honen, maar dat lijkt me niet.

Hypocrites must die

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ombouwen naar een elektrisch model en dan de afvalpers in. Nul fijnstof.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:06 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

Voer het frame en motorblokje apart af.

De ene week het frame in de oudijzerbak en de andere week het motorblokje.

Mileuvriendelijker dan de motor in de soep laten lopen en lopen slijpen en shit. Onklaar maken met de minste milieu impact is het kapot slaan van de bougie (in het blok) denk ik

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Juup schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:02:
Het milieu wordt er netto niet beter van als we motorblokken slopen: dan moeten er weer nieuwe blokken gefabriceerd worden om aan de vraag te voldoen.
Zo'n 50cc blokje kost echt niet veel energie om te produceren, dat haal je er met een viertakt of elektrisch makkelijk uit. Dit is hetzelfde als energieverslindende gloeilampen niet door led vervangen omdat ze het nog doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:42

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik heb onlangs een brommer naar de sloop gebracht. Verschillende bedrijven gebeld (In Amsterdam/Zaandam en Den Helder, ivm lokatie). Allen gaven ze aan dat de brommer niet meer hoeft te werken, maar nog wel compleet moet zijn. Als in; stuur, wielen, frame en cylinder blok. Je kunt hem dus praktisch onklaar maken, zolang ie nog maar compleet is.

Via de RDW (link (PDF)) heb je een lijst met aangesloten bedrijven die direct de vrijwaring meegeven. Kosten zijn afhankelijk van het bedrijf, die in Amsterdam vroegen er niets voor, die in Den Helder vroegen 30 tot 50 euro.

Coding in the cold; <brrrrr />

Verwijderd

Er zijn 2 soorten thomos motertjes. Een waar bromix benzine ingaat en een waar eu95 benzine ingaat met de olie in een apart tankje. Het is mogelijk dat in de uitlaat van de 2e, een katalysator zit. De bromix is de meest vervuilende benzine. Het is doodzonde om een goede brommer te vernietigen voor een beetje fijnstof. Je kunt beter die Puch als vervuiler naar de sloop brengen. Dat is een super vervuiler.

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Rmg schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:21:
Voer het frame en motorblokje apart af.

De ene week het frame in de oudijzerbak en de andere week het motorblokje.

Mileuvriendelijker dan de motor in de soep laten lopen en lopen slijpen en shit. Onklaar maken met de minste milieu impact is het kapot slaan van de bougie (in het blok) denk ik
Mwah, als ik zo'n motortje brommer goedkoop kan krijgen draai ik er zelf wel een bougie in :P Beetje creativiteit en je krijgt ook die kapotte bougie er wel uit.

Hypocrites must die

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
milieuvriendelijkste oplossing.. hem zelf zonder powertools demonteren, en gewoon als oud ijzer in te leveren..

404 Signature not found

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 13:15
Piepschuim in je benzine doen.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 18:37
Volgens mij is het milieuonvriendelijker om goed werkende spullen te slopen

Arme Tomos

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de vele suggesties, sommige realistischer dan anderen. :P

Heb wel begrepen dat het starten van de motor om ‘m vervolgens te laten vastlopen niet zonder gevaar is dus daar zien we maar vanaf. :D
Ik zal me beperken tot het boren van wat gaatjes. (y)
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:23:
Leuk, maar vooral principieel gedacht natuurlijk. Het resultaat is 1 stilstaande Tomos minder. Je ziet die dingen al bijna niet meer rondrijden. Bijna niemand wil ze meer hebben.
Is inderdaad een principieel iets en zoals ik al zei dat is maar een druppel op een gloeiende plaat maar nu ik meer afstanden fiets merk je pas hoe vervelend het is achter zo’n oude 2takt te zitten, zeker die snorvarianten; die bromversies zijn tenminste snel weer doorgereden. ;)
Dus ook 1 minder is winst wat mij betreft.
Belindo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:03:
Ik heb onlangs een brommer naar de sloop gebracht. Verschillende bedrijven gebeld (In Amsterdam/Zaandam en Den Helder, ivm lokatie). Allen gaven ze aan dat de brommer niet meer hoeft te werken, maar nog wel compleet moet zijn. Als in; stuur, wielen, frame en cylinder blok. Je kunt hem dus praktisch onklaar maken, zolang ie nog maar compleet is.
Dat geldt volgens mij ook voor de innamepunten van SRN dus dat is wel een goed punt.
Heb weinig zin het ding zelf helemaal te slopen en van de onderdelen her en der af te komen.
Via de RDW (link (PDF)) heb je een lijst met aangesloten bedrijven die direct de vrijwaring meegeven. Kosten zijn afhankelijk van het bedrijf, die in Amsterdam vroegen er niets voor, die in Den Helder vroegen 30 tot 50 euro.
Handige tip, zie dat er op die lijst een locatie dichterbij me zit dan bij de SRN.
Morgen maar eens bellen, hopelijk is het kosteloos.
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:14:
Er zijn 2 soorten thomos motertjes. Een waar bromix benzine ingaat en een waar eu95 benzine ingaat met de olie in een apart tankje. Het is mogelijk dat in de uitlaat van de 2e, een katalysator zit. De bromix is de meest vervuilende benzine. Het is doodzonde om een goede brommer te vernietigen voor een beetje fijnstof. Je kunt beter die Puch als vervuiler naar de sloop brengen. Dat is een super vervuiler.
Deze Tomos is bijna 30 jaar oud en er moet mengsmering in, denk dat het geen biet uitmaakt qua vervuiling in vergelijking met die oude Puch die ook nog in de schuur staat en ook op mengsmering rijdt.
Die laatste is al jaren geschorst en bewaar ik ook niet om op te rijden maar voor sentimentele waarde omdat die nog van mijn vader geweest is.
wimpie007 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 01:37:

Arme Tomos
Ga maar eens een tijdje achter mijn Tomos fietsen dan praat je wel anders :P

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wimpie007 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 01:37:

Arme Tomos
Enig idee hoeveel fijnstof zo'n tweetakt van 30 jaar oud uitspuugt?

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:33
Als dagelijks woon-werkfietser kan ik alleen maar toejuichen om die vervuiler van de straat te halen. Het wordt hoog tijd dat ze van de weg verbannen worden, die 2-takters. Honderden meters rijd je in de vervuiling van een ander. Goed bezig!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:47
Erasmo schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:17:
[...]

Waarschijnlijk helemaal niets, het is allemaal grofstof :)

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
Beton in de benzine tank flikkeren en laten uitharden en klaar :+ (imo wel zonden)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nee die modernere scooters zijn lekker :') die meuren harder dan mijn Tosje :9

404 Signature not found

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SMSfreakie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:54:
nee die modernere scooters zijn lekker :') die meuren harder dan mijn Tosje :9
Loop je hier nou serieus te beweren dat een viertakt of elektrische scooter meer stinkt dan een tomos van 30 jaar oud?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:04
powerboat schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:53:
Beton in de benzine tank flikkeren en laten uitharden en klaar :+ (imo wel zonden)
Dat zit je tank vol beton. En dan? Motor zal nog prima werken.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Geef 'm aan mij :D of steek hem in brand als hij echt echt helemaal aan gort moet :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Vliegvlug schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:14:
Iedereen bedankt voor de vele suggesties, sommige realistischer dan anderen. :P

Heb wel begrepen dat het starten van de motor om ‘m vervolgens te laten vastlopen niet zonder gevaar is dus daar zien we maar vanaf. :D
Ik zal me beperken tot het boren van wat gaatjes. (y)

[...]

Is inderdaad een principieel iets en zoals ik al zei dat is maar een druppel op een gloeiende plaat maar nu ik meer afstanden fiets merk je pas hoe vervelend het is achter zo’n oude 2takt te zitten, zeker die snorvarianten; die bromversies zijn tenminste snel weer doorgereden. ;)
Dus ook 1 minder is winst wat mij betreft.

[...]

Dat geldt volgens mij ook voor de innamepunten van SRN dus dat is wel een goed punt.
Heb weinig zin het ding zelf helemaal te slopen en van de onderdelen her en der af te komen.

[...]

Handige tip, zie dat er op die lijst een locatie dichterbij me zit dan bij de SRN.
Morgen maar eens bellen, hopelijk is het kosteloos.

[...]

Deze Tomos is bijna 30 jaar oud en er moet mengsmering in, denk dat het geen biet uitmaakt qua vervuiling in vergelijking met die oude Puch die ook nog in de schuur staat en ook op mengsmering rijdt.
Die laatste is al jaren geschorst en bewaar ik ook niet om op te rijden maar voor sentimentele waarde omdat die nog van mijn vader geweest is.

[...]

Ga maar eens een tijdje achter mijn Tomos fietsen dan praat je wel anders :P
Je kunt hem naar de ijzerboer of een sorteercentrum van metalen brengen (heet dat een schroothoop?). Gewoon even langsrijden en daar afgeven, misschien krijg je er nog wel geld voor ook.

Wil je dat allemaal niet heb ik één advies voor je. Begraaf hem onder de grond in een steen of een ander voorwerp gekerfd dat je het product begraaft omdat je vindt dat het te slecht is voor het millieu. Ondanks dat het een druppel op een gloeiende plaat is, je dat toch over hebt voor komende generaties. Als het ding over 2000 jaar wordt gevonden met je boodschap, is volgens mij je leven compleet. Ja, ik ben serieus. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• wimpie007
[...]

Fijnstof komt juist door al die milieuregeltjes
Je kan beter in een walm met dieselrook staan dan in fijnstof

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Geef hem aan mij, dan rij ik er de Carbagerun mee en dan is ie zonder twijfel compleet en onherstelbaar vernaggeld als ik terug kom. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wimpie007 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:22:
[...]

Fijnstof komt juist door al die milieuregeltjes
Je kan beter in een walm met dieselrook staan dan in fijnstof
Waar baseer je die gedachte op? Ik ben benieuwd hoe een elektrische scooter volgens jou meer fijnstof uitstoot dan een 30 jaar oude Thomos.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-11 18:16

BiLo

PSN: toiletcleaner

bougie eruit draaien, water en zand er in gieten, paar keer kickstarten en klaar is kees

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

offtopic:
Thermiet doet wonderen :+

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• wimpie007
Erasmo schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Waar baseer je die gedachte op? Ik ben benieuwd hoe een elektrische scooter volgens jou meer fijnstof uitstoot dan een 30 jaar oude Thomos.
Had ik het over elektrisch? Ik had het erover dat fijnstof pas geïntroduceerd is bij het zuiniger maken van verbrandingsmotoren.

Overigens is die elektra vaak opgewekt met een steenkolencentrale en ' vergroend' door certificaten uit het buitenland

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Nope, geen idee. Vertel eens?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wimpie007 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Had ik het over elektrisch? Ik had het erover dat fijnstof pas geïntroduceerd is bij het zuiniger maken van verbrandingsmotoren.

Overigens is die elektra vaak opgewekt met een steenkolencentrale en ' vergroend' door certificaten uit het buitenland
Je bedoelt de introductie van de katalysator?

Zelfs al zou een elektrische scooter op pure kolenstroom rijden is ie zuiniger op alle vlakken, en als extra bonus sta je niet in de walmen op het fietspad.
evilution schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:03:
[...]

Nope, geen idee. Vertel eens?
HC, PM10, NOx of CO?

Verwijderd

echt is het nou zo moeilijk iets passends te bedenken hiervoor :O?
Sloophamer vol tegen de krukaspen en er zit geheid een scheur in het blok wat gewoon einde is en met 1 goede tik te realiseren is.

Maar de kans dat iemand hem nog reviseert is nihil. Dingen liggen met honderden op de sloop en gaan allemaal de schredder in.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Erasmo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:34:
[...]

Je bedoelt de introductie van de katalysator?

Zelfs al zou een elektrische scooter op pure kolenstroom rijden is ie zuiniger op alle vlakken, en als extra bonus sta je niet in de walmen op het fietspad.

[...]

HC, PM10, NOx of CO?
Nou ja, je schijnt nogal op de hoogte te zijn dus laat allemaal maar horen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1