Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Ik ben nu reeds een jaar aan het reizen door Europa en ben op zoek naar een nieuw mobiel abonnement wat een betere invulling geeft aan deze manier van reizen.

Momenteel heb ik een Tele2 onbeperkt abonnement voor 25 euro p/m maar Tele2 heeft geen contracten met buitenlandse providers dus slechts 3G en de databundel is gelimiteerd op 12GB waarna ik 5 euro p/GB betaal. Omdat ik relatief steeds vaker in omgevingen zit waar ik geen gebruik kan maken van een wifi of vast netwerk lopen de kosten te vaak op en ben ik aldus op zoek naar een (SIM only) abonnement met iets meer ruimte. Nu koop ik af en toe een pre-paid SIM kaart maar om praktische redenen hou ik het liever bij een vaste provider.

Na enige research lijk het dat KPN en Vodafone de beste aanbiedingen hebben, respectievelijk 50GB voor 35 euro p/m en 40GB voor 32 euro p/m (Red TOGETHER). Echter lees ik in de voorwaarden van KPN dat er een 'duurzame' band met NL moet blijven bestaan en alhoewel ik hier in de voorwaarden van Vodafone niet direct iets over terug kon vinden lijkt me dat hier ook een dergelijke bepaling van toepassing is en ik begrijp inmiddels dat alle providers hun eigen regels hieromtrent hebben.

Voordat ik op reis ging had ik uiteraard al e.e.a. uitgezocht en ik meende toen dat voor alle NL abonnementen een maximum van 10GB data gebruik in de EU gold en dat dit een algemene restrictie was maar in ieder geval heeft Tele2 deze een paar maanden geleden dus opgehoogd naar 12GB p/m.

Het is me momenteel onduidelijk wat de algemene en provider-specifieke bepalingen zijn en ik mis het overzicht dus een beetje. Hoe verhoudt het abonnement van KPN zich bijvoorbeeld tot mijn huidige? Nu hoef ik duidelijk geen 'duurzame' band met NL te hebben want ik ben al een jaar weg en heb iedere maand de 12GB tot mijn beschikking. Op basis van de voorwaarden van KPN is me dan onduidelijk of de 50GB dan gelimiteerd, totaal afgeknepen of dat ik überhaupt dan geen NL abonnement mag hebben.

Vraag: Gelet op het feit dat ik reis in verschillende Europese landen en voorlopig maar zelden tot nooit in Nederland kom en ik minimaal een internetbundel van 30 GB p/m zou willen, welke provider/abonnement past dan het beste?

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vraag KPN gewoon wat “duurzame band” betekent. Voor hetzelfde geld bedoelen ze alleen dat je niet permanent in het buitenland mag wonen. Bijvoorbeeld omdat ze een Nederlands postadres en een Nederlandse bankrekening verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:51
@Spiritos Als ik het nu begrijp zit je in het buitenland? zo ja dan wordt het erg lastig om een nieuwe abonnement te nemen. Je dient bij een nieuwe provider altijd in eigen land (Nederland) eerst contact te maken met de provider (activeren simkaart op het netwerk van de provider) en daarna kan je pas gebruik maken in het buitenland. Dus dat betekend dat je iemand in Nederland moet hebben die de simkaart activeert en daarna naar jou opstuurt via de post.

[ Voor 15% gewijzigd door dutchnltweaker op 10-06-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
KPN is helaas wel wat specifieker. Ze zetten je verbruik in het buitenland af tegen dat in NL en ze meten het over de periode van 4 maanden (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/band-met-nederland.htm)

Dank voor de tip over het eerst verbinding moeten maken met een netwerk in Nederland. Niet bij stilgestaan!
Op zich valt dat natuurlijk wel te regelen. Ik sta nog gewoon ingeschreven in NL op het adres van mijn zusje en dacht erover de SIM daar naartoe te laten sturen (ook registratie adres natuurlijk) en dan zou zij hem kunnen activeren.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik kan dit topic echt aanraden: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland

Er zijn in elk land aantrekkelijke oplossingen te vinden.

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Spiritos schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:15:
KPN is helaas wel wat specifieker. Ze zetten je verbruik in het buitenland af tegen dat in NL en ze meten het over de periode van 4 maanden (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/band-met-nederland.htm)
Soortgelijke regels gelden voor alle Europese providers. Deze beperking is ingevoerd toen de tarieven in Europa gelijk getrokken werden om te voorkomen dat je als Nederlander een Italiaans abonnement afsluit.

Voor jouw situatie is dus in feite geen 1-size-fits-you oplossing. De enige keus die je hebt is zodra je naar een ander land gaat daar je toegang regelen. De meeste landen hebben wel zinnige pre-paid of pay-as-you-go oplossingen.

In de UK had ik voor GBP20 100GB aan data. In Roemenië voor €7,50 30GB. Dat soort opties zijn er waarschijnlijk voor alle landen wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Dank voor het topic maar ik had deze inderdaad al gelezen en ik zoek echt een oplossing in de vorm van een NL abonnement. Mijn plannen zijn heel los. Soms ben ik maar voor een week in het ene en dan weer het andere land (en na activatie van een SIM is deze dan maar een week of maand geldig en verlies ik geld) en soms verblijf ik in een dermate afgelegen gebied dat ik zelfs niet in de gelegenheid ben om een SIM kaart te kopen.

Ik snap de beperkingen maar gegeven dit feit zoek ik "simpelweg" de beste keuze voor een NL abonnement. Nu heb ik dus Tele2 wat wel werkt maar net te weinig is en slechts 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:51
ik had dit al gepost.Red Pro Elite
75 GB data in de hele EU
Onbeperkt min/sms binnen de EU
Onbeperkt min/sms van NL naar EU
75 GB extra bij Data delen met collega's Microsoft Office 365 licentie Vervangend toestel service Toestel beheer en beveiliging Telefoon switch tijdens contract Zakelijk advies en service Extra data simkaart
€ 50 € 37 p/m
Looptijd 2 jaar

Ik zie in de voorwaarden wel beperking van 4 maanden.
Vodafone biedt ‘Roam-like-at-Home’ aan aan roamende contractanten die woonachtig zijn in Nederland of een
stabiele link hebben met Nederland. Vodafone mag vragen naar bewijs hiervoor en heeft het recht om contractanten
‘Roam-like-at-Home’ te weigeren als geen bewijs wordt overlegd.
7. Het is verboden om op georganiseerde wijze SIM-kaarten door te verkopen aan personen die geen duurzame band
hebben met Nederland. Vodafone kan directe maatregelen nemen om georganiseerde wederverkoop van SIM-kaarten
te voorkomen en te stoppen. Tevens kan Vodafone onmiddellijke evenredige maatregelen treffen tegen de volgende
objectieve indicatoren betreffende een risico op misbruik:
- Lange inactiviteit van een simkaart die hoofdzakelijk, zo niet uitsluitend, bij roaming wordt gebruikt; en
- aanschaf en daaropvolgende gebruik van verschillende simkaarten door dezelfde klant bij roaming.
8. Vodafone past verscheidene controlemechanismen toe, gebaseerd op objectieve indicatoren, om misbruik
van roaming tegen te gaan:
8a. De 4 maanden FUP:
- Er is sprake van onredelijk gebruik van uw abonnement als u gedurende een periode van vier maanden meer tijd in
het buitenland doorbrengt dan in Nederland en meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland.
- Daarbij wordt verbruik van belminuten/sms/data voortdurend gemeten over de vier meest recente maanden.
- Indien Vodafone signaleert dat sprake is van onredelijk gebruik, stuurt Vodafone een bericht met het verzoek om
uw (roaming)gedrag aan te passen. Wanneer het gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, of u heeft niet
kunnen aantonen dat er een stabiele link met Nederland bestaat, behoudt Vodafone zich het recht voor om vanaf dat
moment een toeslag op uw roamingverbruik over belminuten/sms/data in rekening te brengen.

Kvk kost je €50 https://www.kvk.nl/inschr...-onderneming-eenmanszaak/
als je die niet heb en dan iets vaags als life coach. En als je geen inkomsten heb 0 belasting aangifte doen.

[ Voor 68% gewijzigd door saharoen op 10-06-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Hmm.. het lijkt er dus op dat eigenlijk alle providers een (begrijpelijke) beperking hebben t.a.v. gebruik in het buitenland. Ik vermoed dat de reden dat TELE2 dit niet hanteert dan te maken heeft met het feit dat zij geen contracten hebben met buitenlandse providers en simpelweg mijn 'unlimited data' afkappen op 12GB p/m.

Weet iemand dan misschien hoe het zit met KPN en Vodafone qua voorwaarden t.a.v. het maximale datagebruik? De tekst van de voorwaarden van Vodafone lijkt te suggereren dat ze het recht behouden het contract te beëindigen maar gebeurd dit ook in de praktijk of geldt er dan simpelweg een maximum (ook 12 GB?) en is dit een Europese richtlijn? En KPN? Uit hun voorwaarden maak ik op dat je simpelweg extra gaat betalen bij meer gebruik maar wordt dit dan bepaald per maand (eveneens na een maximum van bijv. 12 GB) of wordt er naar het gebruik als geheel gekeken en heb je structureel hogere kosten?

De enige reden voor mij om dan nog te overwegen over te stappen is dat ik dan tenminste 4G heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 09:50
Jouw grootste probleem is dat je continu op reis bent en zodra je langer dan een x aantal maanden aan een gesloten op reis bent heeft elke provider dat je moet gaan betalen voor wat je gebruikt.
De ene provider zal dat nauwlettender opvolgen dan de ander.
Maar over het algemeen zal je een bericht gaan ontvangen wanneer je langer in het buitenland vertoefd en data gebruikt.
Dan ga je betalen per mb
Hier staat het ook wel uitgelegd,
https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Dank voor de link. Inderdaad een heldere uitleg. Het ietwat aparte aan mijn huidige contract met Tele2 in relatie tot deze regels is dat zij mij consequent al ruim een jaar iedere maand 12GB vrij te verbruiken data in de EU geven. Als deze verbruikt zijn krijg ik inderdaad netjes een sms-je dat ik dan 4,5 euro per GB ga betalen buiten mijn bundel (unlimited afgetopt op 12GB).

Het is op deze basis dat ik hoopte dat iedere provider een dergelijk beleid zou voeren (waarin je min of meer ongemoeid een maximum aan data in de EU kan gebruiken -maar dan wél met 4G). Als ik de regels goed lees is het nu zo dat een provider 'het recht heeft' om op een andere manier in te grijpen door bijv. structureel de kosten te verhogen of zelfs het contract te beëindigen. Het lijkt er dus op dat in de praktijk een provider de regels interpreteert en daar een zelf gekozen actie aan kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 09:50
Ik weet dat T Mobile (dat lees je op het forum geregeld) na enkele maanden je een bericht stuurt dat je je gedrag moet aanpassen anders krijg je extra kosten en zo schijnen er meer providers te zijn.
Het is gewoon niet de bedoeling een NL abonnement mee te nemen als je langer op reis gaat.
Dan krijg je recht of links om echt te maken met de FUP die ze mogen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Om het topic netjes af te sluiten: Inmiddels is mijn situatie een stuk duidelijker geworden. Ik ben inmiddels uitgeschreven uit de BRP door de gemeente (langer dan 8 maanden weg uit NL) en ben aldus officieel 'thuisloos of zonder vaste verblijfplaats'. Ik kan dus sowieso geen nieuw abonnement bij een andere provider in NL meer afsluiten.

Ik denk dat ik dus maar ga voor de optie om per land een pre-paid SIM te kopen. Enige punt wat nu nog belangrijk voor mij is, is het behoud van mijn Nederlandse nummer tegen een zo voordelig mogelijk tarief.

Voordeligste zou zijn als ik bij Tele2 over zou stappen naar een pre-paid SIM maar dan kan ik mijn nummer niet behouden. Enige alternatief is dus downgraden naar het goedkoopst mogelijke SIM-only abonnement. Bij Tele2 is dit 1GB/200 sms/maandelijks opzegbaar voor 11 euro p/m.

In de praktijk zal ik weinig gebruik meer maken van dit abonnement maar 11 euro p/m voor het behoud van mijn nummer vind ik nog te overzien.

Enige scenario wat onduidelijk blijft is de FUP m.b.t. gebruik in het buitenland. Tele2 kan ervoor kiezen om mij meer in rekening te brengen per MB (wat ik prima zou vinden omdat dit in de praktijk toch niet plaats zal vinden) maar volgens de voorwaarden zouden ze ook het contract kunnen beëindigen. Hierover heb ik nergens een eenduidig antwoord kunnen vinden. Het feit dat Tele2 tot nu toe na anderhalf jaar niet aan de bel heeft getrokken en me emails blijft sturen met aanbiedingen om een nieuw contract af te sluiten duid ik dan maar als voorlopig 'bewijs' dat ze voor het eerste scenario kiezen. Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen indien het contract zou worden beëindigd en hoe ik dan mijn NL nummer nog zou kunnen behouden.

Fingers crossed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
jij wilt 11 euro per maand betalen om alleen je nummer te behouden?
Ik zou jou wel als klant willen hebben...

Je kan toch gewoon je nr overzetten naar prepaid?

Als dat niet bij tele2 kan (van abbo naar prepaid) dan stap je toch gewoon over naar tmobile of een andere prepaid provider.

Waar moet het perse tele2 prepaid zijn?

Elke provider is verplicht om je nummer vrij tegen, naar welke provider je ook wilt.

Zonde van je geld om elke maand 11 euro te betalen om alleen je nummer te houden terwijl het met prepaid veel en veel goedkoper zou kunnen.

Maar goed ieder zijn ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Hmm... Ik ging ervan uit dat - omdat ik nu geen officieel ingezetene meer ben van NL en aldus ook geen officieel woonadres meer heb ik nergens meer een nieuw contract af kon sluiten maar wellicht wordt een dergelijke controle helemaal niet uitgevoerd bij een nieuwe provider (zolang er maar gereageerd wordt op de correspondentie?). Zal het dan inderdaad nog maar 's navragen bij bijv. T-Mobile. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Spiritos schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:58:
Hmm... Ik ging ervan uit dat - omdat ik nu geen officieel ingezetene meer ben van NL en aldus ook geen officieel woonadres meer heb ik nergens meer een nieuw contract af kon sluiten maar wellicht wordt een dergelijke controle helemaal niet uitgevoerd bij een nieuwe provider (zolang er maar gereageerd wordt op de correspondentie?). Zal het dan inderdaad nog maar 's navragen bij bijv. T-Mobile. Tnx!
Ik denk dat zolang je een Nederlandse iban + postadres opgeeft het geen enkel probleem is. Ik zou er niet naar vragen.
Pagina: 1