Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC heeft spontaan opstartproblemen (BIOS-beep)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer(s),

Mijn broer heeft al zo'n 3 jaar een kleine PC voor zijn dagelijkse werkzaamheden. Deze heeft tot dusver altijd prima gefunctioneerd.

Sinds kort start de PC echter op een aparte manier op. De 'normale' post BIOS-'beep' is van 1 naar 9 gegaan: 1 van de POST, 4 lange en daarna nog eens 4 korte. Ik heb op de site van Asus geen uitsluitsel kunnen vinden wat deze code precies inhoud. Het betreft een Asus H81M-Plus moederbord. Het moederbord heeft helaas geen LED-indicator voor foutcodes uit te lezen.

Bij de 1e poging blijft het scherm zwart, als ik dan de PC volledig uitschakel en weer opnieuw opstart, krijg ik eerst de volgende melding: 'Overlocking has failed'. Waarna de PC na een paar seconden doorgaat naar Windows. Ik heb dit enkele keren getest, en de PC 'werkt' elke keer pas na de 2e keer opstarten.

Op basis van die melding heb ik de BIOS settings eens gereset, wij hebben namelijk nooit een overclock ingesteld (het betreft een i3 ..). So far so good, de overlock melding is verdwenen. De BEEP-codes en het 'opstartgedrag' is echter nog steeds aan de orde.

Ik heb ook de GPU er even uitgehaald om te controleren of het misschien daaraan lag, maar nee.

Is er hier iemand die een idee heeft wat dit zou kunnen zijn?
Ik vermoed zelf wellicht een achterstallige BIOS-update. Mede omdat de PC na de 2e opstarten wél gewoon fatsoenlijk werkt, dat zou bij een hardwaredefect toch niet zomaar kunnen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Verwijderd

Als je alle USB apparaten verwijderd en opnieuw start, krijg je dan nog die beeps?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:00:
Als je alle USB apparaten verwijderd en opnieuw start, krijg je dan nog die beeps?
Dat werkt helaas ook niet. De PC werkt iedere keer wel gewoon weer na de 2e keer opstarten, maar de beeps blijven.

Verwijderd

Kun je alle specificaties van het systeem even posten?

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Een voeding die slechter aan het worden is misschien? Dat er net even wat "opstarttijd" op zit? (Kan dat uberhaupt met een voeding?)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het lijkt plotseling opgelost. Ik heb voor de zekerheid eens een BIOS-update gedaan, maar zelfs daarvoor hoorde ik alleen nog maar de normale POST-beep. Ik heb hem gezegd om het even in de gate te houden, maar voor nu lijkt het in ieder geval verholpen.

Bedankt voor jullie reacties! :)
Pagina: 1