Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koyuki-kun
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb graag wat hulp met een probleem. Ik heb een erg mooi custom watergekoelde pc gebouwd met hieronder de belangrijkste onderdelen:

i9 9900K
Asus Maximus XI Apex
GSkill 2x16GB 3200mhz cl14 (trident royal)
Asus Strix RTX 2080 TI OC
Samsung Pro 950 512gb m.2
Corsair AX750
diverse EKWB / Bitspower pomp, fittings ect.

Ik heb recentelijk een nieuwe GPU ontvangen omdat de vorige diverse problemen had. Deze heb ik als eerst met stock koeler uitvoerig getest om er zeker van te zijn dat deze stabiel is en verder geen problemen heeft alvorens ik een waterblock er op plaatst. Na 1.5 week lang testen geloofde ik het wel.

Afgelopen dinsdag alles uitgevoerd, geplaatst en werkte perfect. Wederom diverse benchmarks en stresstesten doorgelopen om te kijken of alles is zoals het zou moeten. Alle resultaten waren binnen de verwachting en het leek goed te werken. Ik blij gezien ik hiervoor dik 2 maanden gezeur er mee heb gehad inclusief een lang RMA proces.

Enkele dagen later wilde ik eindelijk een keer goed gaan gamen en na verloop van tijd een zwart scherm! Ik dacht als eerst dat de overclock (ondanks lang testen) misschien te veel was dus om verder te gaan een reboot en alles even stock gezet. Helaas ook hierna na 30 minuten een zwart scherm echter dit keer wilde de PC niet opstarten, zwart scherm met Q code 63 op het mb. Opgezocht in de handleiding en dit zou staan voor ''CPU DxE initialization is started.'' Even wat gegoogeld en dit zou mogelijk met het geheugen te maken kunnen hebben. Vreemd waar oke. Na wat gepruts met het werkgeheugen kwam ik voorbij de foutcode en startte de PC netjes op. Zin in gamen had ik in ieder geval al niet meer.

Wederom even later.. de pc in idle op het bureaublad.. stootte ik tegen mijn bureau aan en wederom het beeld op zwart met Q code 63. Nog steeds denkende dat het het geheugen kon zijn heb ik na veel proberen de pc weer aan kunnen krijgen, moederbord geupdate naar de laatste versie en een zeer lange memtest86 uit laten voeren. Met de gratis versie kan die helaas maar 4 passes doen, dus dat heb ik 2x gedaan. Per 4 passes duurde het ongeveer 5-6 uur. Geen fouten.

PC weer opgestart en ik wist vrij zeker dat het werkgeheugen prima was, dus ik probeer de situatie te recreëren en sla op m'n bureau naar de computerkast. Wederom hetzelfde probleem. Dus een los contact ergens. Helaas is mijn pc een drama om overal bij te kunnen vanwege vele parallelle glazen leidingen, maar als nog alle connecties los gemaakt en wederom goed bevestigd. Loop drain, refill en opstarten.. op bureau slaan en hetzelfde probleem.....

Nu wat voorzichtiger wat verbindingen bewegen terwijl de pc aan staan om te kijken waar het zou zijn kom ik uit bij de 8 Pin connector van de videokaart. Deze vervangen voor een bewezen functionerende alternatief, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Goed gekeken naar de videokaart connector, maar daar kon ik helaas niets aan opmerken.

Voor de zekerheid nog de videokaart vervangen voor mijn oudere AMD HD7970 en het probleem is opgelost. Ik heb de kast flink mishandeld om te kijken of ik het probleem kon recreëren, maar nee. Nu ligt het probleem dus 100% zeker bij de videokaart (in mijn ogen.. als je een ander idee heb hoor ik het graag).

Wederom de Strix terug geplaatst, loop weer bijgevuld en helaas is het probleem niet magisch verdwenen.

Wat ik raar vind is dat dit vrij spontaan is ontstaan. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet een keer wat harder tegen het bureau aan kwam terwijl de stock koeler er op zat en al helemaal niet de eerste dagen nadat het EKWB geinstalleerd was. Ik heb de PC namelijk niet redelijk gekanteld e.d. om de laatste luchtbellen te laten verdwijnen.

Gezien ik met de vorige kaart ook al problemen ondervond (na iets meer tijd dan wel en totaal anders) ga ik erg aan mijzelf twijfelen of ik iets verkeerd heb gedaan. Dit ondanks dat ik ondertussen heel wat videokaarten en pc ''onder water'' heb gezet. De 8 pin connectors zitten muurvast op de pcb terwijl er maar een kleine aanraking nodig is om het probleem te laten verschijnen. Soms duurt het ook een tijd voordat ik voorbij de Q code 63 ben en soms verschijnt dat probleem helemaal niet na een zwart scherm.

Wel is het tot nu toe 100% raak bij het recreëren van het probleem en dus makkelijk te testen wanneer het probleem opgelost is. Helaas heb ik geen idee hoe nu verder te gaan behalve random dingen proberen en hopen op het beste....

Mogelijk niet relevante handeling die zijn uitgevoerd:

- MB update.
- DDU en schone driver installatie na elke wisseling van videokaart.
- Alle niet essentiële hardware afgekoppeld
- Alle niet essentiële opstart programma's en services uitgeschakeld.
- Vast nog andere dingen die mogelijk niet benoemd zijn.

Alle tips en tricks zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 23:16
Heb geen oplossing verder maar wel een vraag ?
Waarom in Gods naam een pc als deze ook nog overclocken ?
Wat mankeert er aan deze hardware dat je zo buiten de fabrieks specificaties moet gaan werken ?

Dit moet echt gewoon alle games kunnen draaien lijkt mij ?
Bovendien kun je met zo een video kaart best een wat mindere CPU gebruiken :)
Een Core I7 7700K zal deze video kaart prima kunnen aansturen en qua prestaties niet echt onder doen voor wat je nu hebt :)

Ik hoop voor je dat je probleem snel opgelost word.

[ Voor 4% gewijzigd door mmxmmx op 10-06-2019 08:10 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koyuki-kun
mmxmmx schreef op maandag 10 juni 2019 @ 08:10:
Wat mankeert er aan deze hardware dat je zo buiten de fabrieks specificaties moet gaan werken ?

Een Core I7 7700K zal deze video kaart prima kunnen aansturen en qua prestaties niet echt onder doen voor wat je nu hebt :)

Tja naast praktisch is/was het ook een leuk project (enkele snelle foto's die ik tussendoor had gemaakt https://imgur.com/a/6Lf1FXt ). Ik waterkoel mijn pc's al jaren en het zou eerlijk gezegd zonde zijn om dan alles op default te laten draaien ;-)
Vorige PC heb ik ruim 8 jaar mee gedaan (toen crossfire HD7070 met een i7 3770K) dus ik doe er ook lang mee.
Op 3440x1440 zijn en genoeg games die de 144fps niet halen met deze setup, maar je kan zeker alle games draaien. Wilde ook nog gaan kijken naar VR gamen, maar eerst eens zorgen dat alles een keer werkt...

Overigens nog geen voortgang. Eerst volgende stap zal ik de backplate verwijderen.. kijken of er iets veranderd (verwacht van niet) en dan weer de stock koeler er op. Ook dan verwacht ik helaas geen verbetering, maar het is nu schieten in het donker.

Ik hoor heel graag nog wat advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Koyuki-kun Waarom gebruik je zo'n oude voeding op nieuw(en duur) systeem ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:09
mmxmmx schreef op maandag 10 juni 2019 @ 08:10:

Omdat het leuk is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koyuki-kun
Hackus schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:10:
@Koyuki-kun Waarom gebruik je zo'n oude voeding op nieuw(en duur) systeem ?
Don't fix what ain't broken ;-) Had ik al. Net als een reeks oude fans, ssd, hdd ect.
Moet toch ergens wat besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Mensen doen hier altijd heel moeilijk over voedingen.
Ik noem het altijd maar de voeding mafia.
Duurzaamheid, @Koyuki-kun , daar zijn wij gewoon leidend in met onze AX-750's!

Ik wil net deze kaart bestellen en volgens mij -even spieken- ja AX-750 :)
Maar ik ha hem niet waterblokken, gewoon lucht.
Weet je zeker dat het je kaart genoeg power krijgt? Dat is mijn grootse zorg momenteel.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Koyuki-kun schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:21:
[...]
Don't fix what ain't broken ;-) Had ik al. Net als een reeks oude fans, ssd, hdd ect.
Wie zegt dat je voeding na 8 jaar niet toch z'n beste tijd gehad heeft?

Geld besparen snap ik wel, en ik ben het tot op zekere hoogte met @MrMonkE eens dat mensen nogal snel roepen dat je geen oude voeding moet gebruiken (soms zelfs bij een voeding van maar een paar jaar oud), maar als je alleen al aan de videokaart €1200 of meer uitgeeft, dan zou ik zelf niet bespaard hebben op de voeding. Maar dat ben ik :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koyuki-kun
MrMonkE schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:26:
Mensen doen hier altijd heel moeilijk over voedingen.
Ik noem het altijd maar de voeding mafia.
Duurzaamheid, @Koyuki-kun , daar zijn wij gewoon leidend in met onze AX-750's!

Ik wil net deze kaart bestellen en volgens mij -even spieken- ja AX-750 :)
Maar ik ha hem niet waterblokken, gewoon lucht.
Weet je zeker dat het je kaart genoeg power krijgt? Dat is mijn grootse zorg momenteel.
Ik wilde nog een stroommeter aansluiten om te kijken hoeveel het systeem in zijn geheel onttrekt uit het net in de worst case senario. Heb ik nog niet gedaan, maar na een 12 uur stabiliteitscheck met een cpu en gpu benchmark geloof ik wel dat de voeding het aan kan. Als iemand anders een andere voeding te leen heeft om te testen in omgeving Almere dan graag!

Het blijft een enorm vreemd probleem eerlijk gezegd. Ff op het bureau slaan en een zwart beeld met vervolgens tijdens het opstarten een code die wijst naar werkgeheugen... Maakt niet uit hoeveel het systeem belast wordt op dat moment.
Hahn schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:30:
[...]

Wie zegt dat je voeding na 8 jaar niet toch z'n beste tijd gehad heeft?

Geld besparen snap ik wel, en ik ben het tot op zekere hoogte met @MrMonkE eens dat mensen nogal snel roepen dat je geen oude voeding moet gebruiken (soms zelfs bij een voeding van maar een paar jaar oud), maar als je alleen al aan de videokaart €1200 of meer uitgeeft, dan zou ik zelf niet bespaard hebben op de voeding. Maar dat ben ik :P
Het is niet echt een besparing als je geen nieuwe koopt ;-) Uiteraard komt er een mooi voor in de plaatst indien nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Koyuki-kun op 10-06-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:11
Koyuki-kun schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:21:
[...]
Toch maar een andere voeding proberen. Meer Ax-en problemen zien veroorzaken na 8 jaar. Het is absoluut geen slechte voeding maar je hebt ook niet de garantie gehad dat die de 10 jaar zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koyuki-kun
Andere (nieuwe) voeding heeft helaas niet geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Koyuki-kun schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:11:
Andere (nieuwe) voeding heeft helaas niet geholpen...
Zucht.. dus nu sta ik alleen tegenover de mafia. :(
Zonde, kun je je kaart RMA gaat doen als je hem weer in elkaar zet zoals het was of is dat een mission impossible?

Mijne 1 minuut geleden besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door MrMonkE op 11-06-2019 16:31 . Reden: Ordered ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koyuki-kun
MrMonkE schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:16:
[...]

Zucht.. dus nu sta ik alleen tegenover de mafia. :(
Zonde, kun je je kaart RMA gaat doen als je hem weer in elkaar zet zoals het was of is dat een mission impossible?

Mijne 1 minuut geleden besteld.
tja ik dacht ik kan het altijd proberen en indien het geen verschil maak de psu terug sturen.

Kleine update (ik ben er nu mee bezig) ik heb de backplate verwijdert en tot nu toe (5 min pas) krijg ik het probleem niet terug met op het bureau slaan, kaart / kast bewegen ect (met oude psu). Het zou in ieder geval heel dubieus zijn als dat de boosdoener is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koyuki-kun
Alsof het magie is.. Zonder backplate geen problemen meer. Heel vreemd, maar liever dit dan wederom de videokaart omruilen.

Enige zorg wat ik nu heb ik dat de pci-e ribbon tegen de achterkant van de kaart aan komt. Ik durf niet te zeggen of deze daardoor te warm kan worden of niet.

Even 20x time spy extreem stress test uitgevoerd (met gpu en cpu OC) en kwam er uit met 97,7% betrouwbaarheid. Vervolgens een uurtje Rage2 gespeeld en het ziet er naar uit dat er een max delta T van 13C is ten opzichte van de water temperatuur. (water 39C en videokaart 52C).

Iets hoger dan hiervoor zonder backplate (videokaart was max 49C, water zelfde temo), maar in gebruik verwaarloosbaar.

Nu maar hopen dat het niet ''toeval'' is met het verwijderen van de backplate en het probleem weer onverklaarbaar terug komt.
Pagina: 1