Glas/raam boven deur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Momenteel ben ik bezig met het plaatsen van een tussenwand van gipsplaten op zolder. Oorspronkelijk planning was volledig afdichten met gipsplaten, nu speelt echter een idee om boven de deur(zie foto) een raam oid te plaatsen zodat er nog enigzins zonlicht door komt.
Zolder

Nu heb ik echter totaal geen idee hoe/waar ik een dergelijke stuk glas? of wat dan ook kan halen en hiernaast op een verantwoorde manier kan plaatsen.

Overigens enkel een rechthoekig glas/raam, dus niet volledig naar de punt toe.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je niet beter een stuk plexi halen (eerst); die op maat maken / krijgen en daarna eens met die mal naar een glashandel gaan en een normale glasplaat laten snijden?

Ik zou wel de hele punt invullen; staat net wat funky-er. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:45
Zo'n ding heet een bovenlicht, maakt het zoeken misschien wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:05:
Kan je niet beter een stuk plexi halen (eerst); die op maat maken / krijgen en daarna eens met die mal naar een glashandel gaan en een normale glasplaat laten snijden?

Hou alle opties open :p

Alleen, hoe plaats ik het glas op het metalen frame? Moet daar niet iets van een frame omheen? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gewoon een kozijntje timmeren. Glas erin zetten en dan glaslatten erin spijkeren om het op z'n plek te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07

Waarom niet gewoon opmeten? Scheelt kosten van plexiglas en het op maat maken ervan.

Kan er overigens ook voor kiezen er plexiglas in te zetten ipv echt glas. Maakt voor deze toepassing geen verschil. Kun je ook zelf op maat maken, dus erg makkelijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:09

mark-k

AKA markkNL

Waarom plexiglas halen als n stuk mdf ofzo ook prima is als mal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kozijntje maken en glas kun je overal en nergens in allerlei custom maten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Dank allemaal. Het heeft mij op ideeën gebracht, plexiglas zou bijvoorbeeld al voldoende kunnen zijn. Nu nog ff uitzoeken hoe ik er een kozijn oid omheen kan maken c.q plaatsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mijn ervaring met plexiglas is dat het statisch is en dus stof aantrekt. Ook vraag ik me af of het voldoende geluiddempend werkt. Is het een slaapkamer?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou gewoon voor glas kiezen, kost niets en op iedere hoek van de straat in alle maten verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:23
Ik heb een keer een raampje van een deur moeten vervangen, dat was enkele tientjes, dus zo'n raam als dat zal ook de wereld niet kosten. En wat @Thijsmans aangeeft: plexiglas kan best eens statisch zijn, en waarom überhaupt geen glas? Dat wordt daar altijd voor gebruikt ten slotte :) Vergeet in ieder geval het raam niet af te kitten, ook om 'klapperen' te voorkomen bij het dichtdoen van je deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
In de zelfde breedte als het deurkozijn met kozijnhout een frame maken, zodra dit klaar is daar een malletje in maken van het goedkoopste plaatmateriaal wat je kan vinden en daar mee naar de glashandel gaan.
Wil je een kozijn tot in de nok dan heb je wel enige ervaring nodig om dit kozijn passend in elkaar te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:45

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik zou in ieder geval geen gewoon glas nemen, maar veiligheidsglas, draadglas, of het eerder genoemde plexiglas. Als je nl. gewoon glas zou gebruiken en dit zou onverhoopt breken terwijl je er onder staat kan er een levensgevaarlijke situatie ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@beyazz06 Je zult in ieder geval met hout een kozijn moeten maken. Je kunt niet zomaar glas in een metal stud wand plaatsen, tenzij je daar panelen voor hebt. Wanneer je de boel netjes met het hout hebt afgewerkt en er met kozijnhout een kozijn in hebt gemaakt kun je er pas glas in zetten.

Het stuk boven de deur kan vlakglas van 4mm zijn, niks bijzonders. Wanneer je het stuk naast de deur van glas wilt voorzien zou ik toch gelaagd glas nemen. Dat is glas met een folie er tussen. Wanneer dat stuk gaat blijft het tenminste bij elkaar zitten.

Een rechthoekig daglicht kost je zo'n €20, dat valt dus best mee. Wanneer je het kozijn in de punt mee laat gaan, wat uiteraard veel mooier staat, zal het duurder worden omdat de glasboer meer snijverlies heeft. Dan zal het misschien een keer op een €50 neer komen, dat maakt bij een verbouwing ook niet veel uit.

Dergelijk glas kun je bij ieder glasbedrijf of beter schildersbedrijf/glaszettersbedrijf halen. Mocht je niet weten waar die bij jou in de buurt zitten dan kun je Google vragen of misschien nog beter: je buren. Wie weet hebben zij goede ervaring met zo'n bedrijf uit de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Managelorian schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:13:
Ik zou in ieder geval geen gewoon glas nemen, maar veiligheidsglas, draadglas, of het eerder genoemde plexiglas. Als je nl. gewoon glas zou gebruiken en dit zou onverhoopt breken terwijl je er onder staat kan er een levensgevaarlijke situatie ontstaan.
In een van mijn vorige huizen zat gewoon glas boven de deuren. Gebeurt niks mee. In het kozijn zat wel iets van een randje schuim, waarschijnlijk tegen het klapperen.
Gevaarlijke situaties ontstaan alleen als het glas eruit zou vallen, maar met een goed kozijn is de kans daarop minimaal.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Wow, dank allemaal voor het meedenken.

Het wordt in eerste instantie een werkkamer/logeerkamer.

Ik zit zelf een beetje met het kozijn, heb totaal geen ervaring met het maken van een kozijn. Misschien moet ik het glas maar laten zetten. Better safe then sorry. Eenmaal voorhanden gaat plaatsen wel lukken.

@Thijsmans Thnx for the tip. Wasmachine + wasdroger liggen aan de andere kant, denk dat vrouwtje niet vrolijk wordt indien de boel binnen de kortste keren onder de stof zit :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik denk dat je te moeilijk denkt over het kozijn. Je schroeft gewoon vier balkjes in een rechthoek aan elkaar. Die monteer je net als je deurkozijn aan de metalstuds.

Vervolgens spijker je vier glaslatjes aan 1 kant op de balkjes, vanaf de andere kant zet je je glasplaat tegen de latjes aan en spijker je aan die kant ook de latjes vast. :)

Als je een tussenwand kunt plaatsen, inclusief het plaatsen en stellen van een deurkozijn, kun je dit ook :) 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Ethiron op 10-06-2019 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:23
@beyazz06, ik ben er zelf ook geen ster in, maar Youtube is je vriend :)
Bij die deur die ik destijds voorzien had van een nieuw raampje moest ook het kantlijstje even vernieuwd worden. Kleine latjes even op maat zagen, kleine spijkertjes er in, en voila. Zelfs iemand met 2 linkerhanden als ik kan dat in 10 minuten oplossen... kind kan de was doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Managelorian schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:13:
Zo ongeveer élk huis gebouwd na 1970 heeft bovenlichten met doodgewoon, dun, enkel vlakglas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

google op "raam reparatie" + woonplaats .. ofzo een met een simpel telefoontje weet je heel snel wat een glas van de maten (die weet je toch al?) gaat kosten. vraag gelijk of ze een kozijn eromheen kunnen maken.

Buitenmaat is glas + kozijn, en binnen maat = alleen glas
Vergeet niet dat raamrubber (of kit ????) geen overbodige luxe is, je wilt immers geen klapperend raam

kijk daarna eens naar "kozijn" maken op youtube,

ik denk dat je voor minder dan 100,- een raam in elkaar zet (inclusief simpel glas) en in huis hoef je echt niet dubbel/HR+++ glas te hebben ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als je zelf het kozijn maakt kan je ook gewoon een schilder/glazenzetter laten komen. Een stukje enkel glas snijden ze ter plekke op maat en plaatsen dat in je kozijn.

@Managelorian Mijn huis zit vol met bovenlichten van heel simpel enkel vlakglas. Hier en daar is er wel eens een gesneuveld/gebarsten. Maar glas breekt echt niet 'zomaar', tot nu toe altijd omdat iemand er met iets tegenaan kwam. En tenzij je er echt met grote kracht tegenaan stoot valt glas echt niet zomaar naar beneden, het zit immers aan vier zijden vast met glaslatten. Mocht je wel dusdanig hard stoten dat het glas naar beneden komt dan is het rondvliegende glas niet je grootste probleem, maar datgene (of diegene) die dusdanig lomp met spullen om gaat dat glas door je huis heen vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ethiron schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:04:
Ik denk dat je te moeilijk denkt over het kozijn. Je schroeft gewoon vier balkjes in een rechthoek aan elkaar. Die monteer je net als je deurkozijn aan de metalstuds.

Vervolgens spijker je vier glaslatjes aan 1 kant op de balkjes, vanaf de andere kant zet je je glasplaat tegen de latjes aan en spijker je aan die kant ook de latjes vast. :)

Als je een tussenwand kunt plaatsen, inclusief het plaatsen en stellen van een deurkozijn, kun je dit ook :) 8)
Ik zou maar aan 1 kant glaslatjes gebruiken. Je kunt met een freesje je kozijn bewerken zodat er een mooie opstaande rand ontstaat waar je het glas tegenaan kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Anoniem: 39993 Natuurlijk kan dat, maar de TS twijfelt al of hij überhaupt het kozijn zelf kan maken. Dan maken dit soort tips de drempel alleen maar hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Dank alle!

@Ethiron @Anoniem: 39993 Op zich vind ik het alleen maar fijn om al die tips te krijgen. Heb alleen idd geen vertrouwen in dat ik dit netjes kan doen. Moet het denk eerst ff zien.

In dit geval denk ik dat ik het advies van @vso ga volgen en een glasboer ga opzoeken met de vraag of ze ook het kozijn kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Glaszetters maken meestal niet netjes een houten kozijn voor je, daar heb je timmermannen voor. Een beetje timmerman kan wel het glas voor je regelen en plaatsen. Daarna zal de timmerman ook de glaslatten er in spijkeren voor je zodat het schilderklaar is.
Pagina: 1