Desktop verliest steeds IP adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-09-2020
Hi Tweakers,

Ik kom hier niet zo heel erg veel, dus ik hoop dat deze post op de juiste plek staat.

Ik heb problemen met mijn pc, hij verliest steeds zijn IP adres (Ik krijg dan APIPA). Dit gebeurd meestal 1 a 2 x per avond. Het is niet super problematisch, want een reset van de ethernet adapter lost het op.
Maar ik moet toegeven dat ik het na +- 10 jaar zoeken wel een beetje zat ben. Ik zal proberen om de de huidige, meest relevante situatie logisch op te stellen.

Opstelling:
Ik heb een bungalow, alles is gelijk vloers. Internet komt binnen middenin de woonkamer. Daar staat mijn modem (ziggo connectbox met signaal versterker). Tevens staat hier de NAS, direct aangesloten op het modem.
Mijn desktop staat 10 meter hier vandaan, in de bijkeuken. Ik heb een TP-link RE450 wi-fi repeater die enkel als client is ingesteld. Hij is verbonden met het 5ghz netwerk, volle sterkte 5/5 streepjes. Deze repeater is aangesloten op mijn desktop via patchkabel.
Ook al is het heel dichtbij, om van mijn modem naar mijn desktop te komen, moet je de hele woonkamer en keuken door. En als ik een kabel langs de muren moet leggen, moet ik bijna de hele omtrek van mijn woning hebben. Ik heb nog niet bedacht hoe ik dat weg ga kunnen werken.

Mijn desktop is een mini tower. Moederboard een asus P8H61-M LE/USB3 zonder extra netwerk kaart. Ik gebruik dus de onboard NIC. Verder zit er een Gforce 1050 meen ik uit mijn hoofd. Deze neemt 2 slots in. De ruimte tussen mijn videokaart en voeding is niet voldoende om nog een extra netwerk kaart bij te prikken.
DHCP wordt geregeld door de router van Ziggo. Het is ingesteld op dynamisch. Verder heb ik 2 wi-fi netwerken, 2,4 ghz en 5 ghz. Op de 2,4 (kanaal 1) zitten mijn bejaarde tablet, toon en de netwerk printer. Op de 5ghz alle laptops en eventuele telefoons en andere portables.

Tot nog toe heb ik het alleen nog maar op mijn desktop gehad. Echter met mijn werk pc ervaar ik storingen in Skype for Business. S4B is erg gevoelig voor netwerk onderbrekingen, hoe kort ze ook zijn. Ik heb het vermoedde dat mijn laptop het probleem dus ook ervaart, maar dat het daar wel automatisch herstelt. Dit heb ik echter nog niet aan kunnen tonen.

Wat gebeurd er nu precies?
Mijn pc verliest zijn IP adres en krijgt dus een apipa adres. Dit herstelt niet meer vanzelf, ik moet mijn netwerk toegang herstellen door mijn windows 10 ethernet adapter te resetten.

Mijn vraag
Hebben jullie, na het lezen van dit verhaal, enig idee waar het aan kan liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Desktop: minitower, moederboard P8H61-M LE/USB3, videokaart Asus gforce dubbel slots (type weet ik even niet)
Wireless bridge: TP-link RE450
Modem: Ziggo connectbox

Netwerk
* Ik heb internet over de kabel van Ziggo
* Ik heb de connectbox van ziggo
* Daar heb ik een 2.4 en een 5 ghz Wi-Fi netwerk. Deze netwerken hebben beide een apart SSID en wachtwoord. De 2,4ghz wordt enkel gebruikt door een bejaarde tablet, netwerk printer en toon.
* Om mijn desktop met het netwerk te verbinden, heb ik een TP-link Wi-Fi repeater. Deze is met een patch kabel aan mijn desktop aangesloten. De repeater is verbonden met enkel 5ghz en is ingesteld als client.
* In windows 10 heb ik geen software en of virtuele laag meer tussen mijn OS en de adapter/network stack zitten.
* IP adressen worden uitgedeeld door de DHCP van de connect box. Die staan dynamisch ingesteld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* met en zonder statische IP addressen. Dit zorgt voor sneller herstel, maar sluit het probleem niet uit.
* met/zonder statische DHCP lease. Idem ditto.
* Windows 10 netwerk stack reset. Ik had me laten vertellen dat je netwerk stack ook kapot kan zijn. Die heb ik dus gereset.
* Wireshark op mijn PC. Wat mij opviel, was dat zowel mijn modem als mijn pc aan het broadcasten waren naar elkaar. Maar ze gaven elkaar geen antwoord.
* Patchkabel tussen mijn pc en repeater vervangen.
* Coax kabels bij mijn modem vervangen.
* 2.4 ghz en 5 ghz voorzien van andere SSID's en passwords
* Hyper-v van mijn pc verwijderd
* DHCP leases gecontroleerd toen mijn pc eruit geklapt was. Het voelt alsof mijn IP adres gestolen wordt door een ander apparaat. Maar als dit zo is, heb ik het niet aan kunnen tonen.
En vast nog wel andere dingen waar ik nu even niet op kan komen.

Maar het speelt dus nog steeds. Meestal is het 1 a 2x per avond. En het is ook zo gefixt, namelijk de windows 10 ethernet adapter resetten. Maar het begint toch wel een beetje vervelend te worden, mede omdat ik er zelf niet uitkomt.
Iemand nog enig idee waar ik kan zoeken? Ik ben bang dat de onboard NIC van mijn moederboard niet goed is, aangezien dat door de jaren die dit al speelt, de enige is die niet vervangen is.

[ Voor 64% gewijzigd door RenoSaurus op 11-06-2019 11:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Trek eens een kabel van je modem direct naar je PC? Of leen op werk een netwerkkaartje van 3 tientjes (dedicated Intel NIC) en schroef die in je PC?

Ik mis trouwens "alle" nuttige info; systeem-onderdelen, IP-configuraties, een leesbare/logische topologie van je netwerk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
Hoi Max,
Dit heb ik inderdaad nog niet gedaan, met de reden dat het niet past op mijn moederboard (en al helemaal niet in de huidige kast.
Mag ik hieruit concluderen dat je vermoed dat het aan mijn moederboard ligt? Dat vermoedde heb ik namelijk wel.

In mijn vorige woning heb ik wel eens een kabel door mijn hele huis gehad, omdat ik die homeplug niet meer aan de praat kreeg. Ik weet niet meer of het probleem toen ook IP-adres gerelateerd was of niet.
Maar dat werkte gewoon prima. Dit was een patchkabel van 20 meter ofzo.

Overigens was ik nog bezig met de post. Is het zo iets duidelijker?

[ Voor 31% gewijzigd door RenoSaurus op 09-06-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
MAX3400 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:33:
Trek eens een kabel van je modem direct naar je PC? Of leen op werk een netwerkkaartje van 3 tientjes (dedicated Intel NIC) en schroef die in je PC?

Ik mis trouwens "alle" nuttige info; systeem-onderdelen, IP-configuraties, een leesbare/logische topologie van je netwerk?
Dit inderdaad, ik blijf het nog steeds een waardig verhaal vinden. Zeker voor een systeembeheerder die ook altijd wazige verhalen krijgt van zijn "klanten".

Ik denk dat MAX3400 al het beste idee geeft. Trek gewoon eens een kabel langs de trap omhoog. Niet voor definitief, maar gewoon voor een paar avonden om te kijken of het dan wel stabiel is. Als het dan nog instabiel is, is het of je pc of je router.

Heb je misschien nog een ander oud systeem dat je kan proberen? Of een console? Mochten die het ook vertonen dan is het de router waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
De reden dat jullie het een wazig verhaal vinden, is omdat dit al zo lang speelt. Ik heb geen tijdlijn bij de hand van wat ik allemaal gedaan of geprobeerd heb. Ik was denk ik gewoon op zoek naar tips waar ik nog kan zoeken. Een patch kabel leggen had ik natuurlijk ook al bedacht, maar is gezien de inrichting van mijn huis en de kinderen, momenteel geen optie.

Maar ik merk hier, wat ik ook op mijn werk al merkte. Dat dit niet samenhangend/logisch genoeg is om een conclusie in te vinden. Ik zal het er mee moeten doen denk ik.

Het enige wat ik nog zou kunnen doen, is wireshark aan mijn modem hangen. Misschien doe ik dat nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:00
RenoSaurus schreef op maandag 10 juni 2019 @ 00:01:
De reden dat jullie het een wazig verhaal vinden, is omdat dit al zo lang speelt. Ik heb geen tijdlijn bij de hand van wat ik allemaal gedaan of geprobeerd heb. Ik was denk ik gewoon op zoek naar tips waar ik nog kan zoeken. Een patch kabel leggen had ik natuurlijk ook al bedacht, maar is gezien de inrichting van mijn huis en de kinderen, momenteel geen optie.

Maar ik merk hier, wat ik ook op mijn werk al merkte. Dat dit niet samenhangend/logisch genoeg is om een conclusie in te vinden. Ik zal het er mee moeten doen denk ik.

Het enige wat ik nog zou kunnen doen, is wireshark aan mijn modem hangen. Misschien doe ik dat nog wel.
of een laptop even lenen van iemand en/of je router vervangen. Dan weet je in ieder geval waar het aan ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Simpele test, geef je PC een statisch IP. Blijft de verbinding dan gewoon doorlopen dan heb je een DHCP probleem. En zoals voorgesteld, test ook met een andere computer/laptop aan die ellendige homeplug.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kijk eerst eens of je een Layer-1 probleem hebt voor je met wireshark aan de gang gaat.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Een patch kabel leggen had ik natuurlijk ook al bedacht, maar is gezien de inrichting van mijn huis en de kinderen, momenteel geen optie.
:/ Je geeft aan, af & aan, al 10 jaar issues te hebben met je PC. In verschillende vormen en maten van netwerk-infra. En dan is het teveel gevraagd / moeite, zeg maar, om je kinderen & partner even een dagje (of 2) duidelijk te maken dat er een kabel loopt, desnoods met wat plakband langs het plafond geplakt?

Ik vraag me trouwens af waarom er geen andere netwerkkaart aan/in je PC kan? Je hebt een PCI-e x16 slot, 2x een x1 slot en "ouderwets" PCI slot. Verder heb je een aantal USB-aansluitingen (ja, daar zijn dus ook adapters voor) om een netwerkkaartje eraan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zeg ,of beschadigde kabel, of niet volgens tia 586(a/b) geknepen
of kut kabel (cca wellicht)
RenoSaurus schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:44:
Hoi Max,
Dit heb ik inderdaad nog niet gedaan, met de reden dat het niet past op mijn moederboard (en al helemaal niet in de huidige kast.
https://www.google.com/se..._AUIECgB&biw=1280&bih=587

[ Voor 67% gewijzigd door Fish op 10-06-2019 09:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
het zou mij niets verbazen dat het ligt aan de wireless bridge.

Die TPLink is gewoon een client, krijgt waarschijnlijk onder water een IP adres? en zet zo het netwerk door naar de desktop, welke ook weer een Ip adres moet krijgen. Als de TPLink een renew doet zal het mij niets verbazen dat ie soort van kleine reset doet en zodoende jou DHCP renew niet meer doorlaat.

Heb je al eens geprobeerd met een USB / insteek WiFi kaart i.p.v. zo'n wireless bridge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
RenoSaurus schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:29:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn desktop is ancient dus hou je vast. Ik heb een P8H61-M LE/USB3 zonder netwerk kaart. De stekker zit hier direct in de RJ45 poort.
Dit klopt overigens ook niet. Je moederbord heeft dus wel een netwerkkaart > https://www.asus.com/nl/Motherboards/P8H61M_LEUSB3/

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik maak me vooral zorgen om de gebruikers op je werk als je zo ongestructureerd te werk gaat en dit soort kleine problemen niet opgelost krijgt daardoor.

Verder zie ik je hardware gebruiken die erom bekend staan onstabiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@RenoSaurus Hou het simpel.

Waar internet binnenkomt, je modem/router met max 50cm kabel aansluiten en vrij ophangen.
vaste PC sluit je het liefst bekabelt aan, direct vanaf je modem/router naar PC. kabeltje kun je netjes wegwerken zoveel moeite is dat niet. zorg verder als je WiFi gebruikt dat je niet gaat klooien in je modem/router als je niet weet wat je doet. qua kanalen etc, dan kun je nog beter Ziggo bellen en hen om advies vragen, zij kunnen op afstand je modem/router uitlezen en wijzigingen doen met jouw toestemming. (denk aan drukke 2.4GHz kanalen ) wil je WiFi gaan gebruiken, zet je laptops en tablets op 5GHz en mobiele telefoons op 2.4Ghz of anders om. alle meuk wat je vanaf modem/router gaat gebruiken kan storing veroorzaken. (evt leg je een router bekabelt vanaf je modem/router centraal in huis en ga je vanaf daar verder)

modem/router van Ziggo

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* met en zonder statische IP addressen
* met/zonder statische DHCP lease
Wat was het resultaat met het statische IP adres? Helemaal geen verbinding? Viel deze er ook uit?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

liberque schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:36:
[...]

Wat was het resultaat met het statische IP adres? Helemaal geen verbinding? Viel deze er ook uit?
Gezien het bestaan van dit topic, gok ik dus dat je vraag al beantwoord is (static & dynamic dus allebei niet stabiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

MAX3400 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Gezien het bestaan van dit topic, gok ik dus dat je vraag al beantwoord is (static & dynamic dus allebei niet stabiel).
Sorry, ik heb nog even terug gescrolled maar kan het antwoord niet vinden. Ik ben dan ook net wakker dus kan daar aan liggen. De TP-Link extender die er tussen staat is daarbij het grote vraagteken. TS geeft aan dat deze alleen als wireless client draait, maar als het een client is dan stuurt deze dus een ander IP (wellicht zelfs in een ander subnet) naar de desktop van TS. De vraag is dus of deze als bridge of als router functioneert
en aan de hand daarvan kunnen we wellicht begrijpen waarom statisch niet werkt - als het dus niet werkt vandaar dus mijn vraag :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:56
MAX3400 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:25:
[...]

Verder heb je een aantal USB-aansluitingen (ja, daar zijn dus ook adapters voor) om een netwerkkaartje eraan te hangen.
Ja voor 20 euro bij de mediamarkt zonder drivers of iets plug and play and weet je snel genoeg waar het aan ligt. Probeer anders ook eens iets van ubuntu :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
Sorry, ik weet dat ik degene ben die om hulp vraagt, maar jullie beoordelen nu mijn werk op basis van 1 post, die ik misschien op het verkeerde tijdstip van de dag heb geschreven.

Jullie hebben totaal geen idee van hoe ik op mijn werk ben, en nu wordt ik veroordeeld op het feit dat ik +- 5 jaar aan info in een korte post probeer te schrijven.

Het spijt me, maar dat voelt niet fijn. Ik zoek het zelf wel uit, sorry voor de personen die mij wel daadwerkelijk hebben proberen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wil alsnog wel helpen maar post dan even iets duidelijk hoe alles (logisch) aan elkaar geknoopt is. En post ook even wat IP / DNS / gateway configuraties, bij voorkeur op verschillende punten in je logische infrastructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:56
RenoSaurus schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:42:
Sorry, ik weet dat ik degene ben die om hulp vraagt, maar jullie beoordelen nu mijn werk op basis van 1 post, die ik misschien op het verkeerde tijdstip van de dag heb geschreven.

Jullie hebben totaal geen idee van hoe ik op mijn werk ben, en nu wordt ik veroordeeld op het feit dat ik +- 5 jaar aan info in een korte post probeer te schrijven.

Het spijt me, maar dat voelt niet fijn. Ik zoek het zelf wel uit, sorry voor de personen die mij wel daadwerkelijk hebben proberen te helpen.
Een beetje selectief lezen is dat toch? Er zijn genoeg die wel met behulpzame informatie komen. En jij weet als geen ander hoe jij je werkt doet. Dus ik zou me daar niks van aantrekken, gaat erom jij heb een probleem jij komt op dit forum voor hulp, dit wordt je aangeboden die er dan ook iets mee.

Met dit soort antwoorden zorg je er alleen mee dat anderen zoals jij geen antwoord meer krijgen op hun vragen.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
wellicht heb je gelijk. Ik zal zometeen proberen zoveel mogelijk van de vragen te beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik heb het idee dat je het zelf moeilijk maak.
Trek een kabel van de modem naar je pc,
Als je pc geen ethernet ingang heeft pak je een goeie pci internet kaart of een kwalitatief usb kaart
En als je op plekken waar slechte WiFi is en beter wifi wil hebben trek je een kabel en gebruik een acces point, a of een homeplug van goede kwaliteit en als het kan op de zelfde groep aansluiten, dan heb je bijna geen last van storingen.
Voor de rest, zorg dat alles is ingesteld als acces point, en geen dhcp aanhebben staan (behalve de modem) (sommige routers hebben nog een extra firewall zet die ook uit)
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
coolbvrobin schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:19:
Ik heb het idee dat je het zelf moeilijk maak.
Trek een kabel van de modem naar je pc,
Als je pc geen ethernet ingang heeft pak je een goeie pci internet kaart of een kwalitatief usb kaart
En als je op plekken waar slechte WiFi is en beter wifi wil hebben trek je een kabel en gebruik een acces point, a of een homeplug van goede kwaliteit en als het kan op de zelfde groep aansluiten, dan heb je bijna geen last van storingen.
Voor de rest, zorg dat alles is ingesteld als acces point, en geen dhcp aanhebben staan (behalve de modem) (sommige routers hebben nog een extra firewall zet die ook uit)
Succes
Dat idee heb ik ook, maar goed we zullen even afwachten op de TS met antwoorden voor we eens verder kunnen kijken...

en @RenoSaurus de volledige tijdlijn is niet eens het meest boeiende, belangrijker is wat je wel al geprobeerd hebt, en welke apparaten ( hardware etc) je precies hebt.. immers met een "TP-Link repeater" kan men nog alle kanten uit..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:37
Meest voor de handliggende is een kabelbreuk, dus probeer even met een andere kabel.
Daarna kun je nog naar de drivers (LAN) gaan kijken.

O wacht ik zie het al je doet draadloos.
Heeft je wireless bridge een TP link wi-fi repeater wel voldoende bereik dus minimaal 3/5 streepjes?
Eventueel channel wijzigen.

Hoezo heeft je P8H61-M LE/USB3 geen netwerkkaart, zit er toch echt op hoor. :?

[ Voor 73% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2019 20:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 09:20
mr_evil08 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:30:
Meest voor de handliggende is een kabelbreuk, dus probeer even met een andere kabel.

Heeft je wireless bridge een TP link wi-fi repeater wel voldoende bereik dus minimaal 3/5 streepjes?

Dit. Haal ergens een lange kabel vandaan en gooi deze even door het huis heen(maximaal 100 meter op 1000BASE-T+Cat5 of hoger)

[ Voor 13% gewijzigd door MrFax op 10-06-2019 21:11 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
aljooge schreef op maandag 10 juni 2019 @ 00:14:
[...]

of een laptop even lenen van iemand en/of je router vervangen. Dan weet je in ieder geval waar het aan ligt
Mijn laptop van mijn werk. Daarbij merk ik niet dat mijn IP adres verdwijnt (ook nog niet onderzocht tbh, maar daar is het ook te kortstondig voor), maak ik lijk wel korte onderbrekingen in mijn internet verbinding te hebben. Voornaamste manier waarop ik dit merk, is dat Skype for Business er uit klapt.
nelizmastr schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:18:
Simpele test, geef je PC een statisch IP. Blijft de verbinding dan gewoon doorlopen dan heb je een DHCP probleem. En zoals voorgesteld, test ook met een andere computer/laptop aan die ellendige homeplug.
Dit heb ik geprobeerd. Zorgt er voor dat het probleem zich vanzelf (en sneller) herstelt. Maar de onderbrekingen gebeuren nog steeds.
redfoxert schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:25:
[...]

Kijk eerst eens of je een Layer-1 probleem hebt voor je met wireshark aan de gang gaat.
Met uitzondering van mijn ziggo modem en onboard NIC van mijn moederboard, heb ik alles vervangen. geen resultaat.
MAX3400 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:25:
[...]
Ik vraag me trouwens af waarom er geen andere netwerkkaart aan/in je PC kan? Je hebt een PCI-e x16 slot, 2x een x1 slot en "ouderwets" PCI slot. Verder heb je een aantal USB-aansluitingen (ja, daar zijn dus ook adapters voor) om een netwerkkaartje eraan te hangen.
De aansluitingen zitten er. Alleen mijn videokaart neemt 2 slots in. Ik heb een kleine systeemkast. De ruimte tussen mijn videokaart en voeding is niet voldoende om een externe netwerk kaart tussen in te zetten.
Fish schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:29:
ik zeg ,of beschadigde kabel, of niet volgens tia 586(a/b) geknepen
of kut kabel (cca wellicht)
[...]

https://www.google.com/se..._AUIECgB&biw=1280&bih=587
Alle kabels zijn inmiddels vervangen, ziggo modem en onboard NIC niet. Probleem speelt nog steeds.
Vorkie schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:36:
het zou mij niets verbazen dat het ligt aan de wireless bridge.

Die TPLink is gewoon een client, krijgt waarschijnlijk onder water een IP adres? en zet zo het netwerk door naar de desktop, welke ook weer een Ip adres moet krijgen. Als de TPLink een renew doet zal het mij niets verbazen dat ie soort van kleine reset doet en zodoende jou DHCP renew niet meer doorlaat.

Heb je al eens geprobeerd met een USB / insteek WiFi kaart i.p.v. zo'n wireless bridge?
Nee, dat heb ik nog niet. Dan moet ik kijken of ik ergens een USB Wi-Fi kaart kan vinden.
Overigens is die TP-link nog geen half jaar oud. En het probleem speelt al langer dan dat. Ik heb hem gekocht om dit probleem op te lossen.

Hoe het onder water precies werkt weet ik niet. Ik zag laatst in de DHCP het IP adres van mijn pc, maar dan met het verkeerde MAC adres. Dit specifieke MAC adres stond er toen volgens mij ook 2x in, en was van de Wi-Fi repeater.
redfoxert schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:36:
[...]

Dit klopt overigens ook niet. Je moederbord heeft dus wel een netwerkkaart > https://www.asus.com/nl/Motherboards/P8H61M_LEUSB3/
Klopt, ik bedoelde externe netwerk kaart. Ik gebruik nu de onboard NIC. excuus, dit is inderdaad niet duidelijk.
Hackus schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:57:
@RenoSaurus Hou het simpel.

Waar internet binnenkomt, je modem/router met max 50cm kabel aansluiten en vrij ophangen.
vaste PC sluit je het liefst bekabelt aan, direct vanaf je modem/router naar PC. kabeltje kun je netjes wegwerken zoveel moeite is dat niet. zorg verder als je WiFi gebruikt dat je niet gaat klooien in je modem/router als je niet weet wat je doet. qua kanalen etc, dan kun je nog beter Ziggo bellen en hen om advies vragen, zij kunnen op afstand je modem/router uitlezen en wijzigingen doen met jouw toestemming. (denk aan drukke 2.4GHz kanalen ) wil je WiFi gaan gebruiken, zet je laptops en tablets op 5GHz en mobiele telefoons op 2.4Ghz of anders om. alle meuk wat je vanaf modem/router gaat gebruiken kan storing veroorzaken. (evt leg je een router bekabelt vanaf je modem/router centraal in huis en ga je vanaf daar verder)

modem/router van Ziggo
Ik zal mezelf geen netwerk beheerder willen noemen, maar ik weet goed genoeg hoe een modem/router/wi-fi komen om hier doorheen te kunnen komen:)
Mijn modem ligt direct waar het internet binnen komt. Er zit een signaal versterker tussen, alles is aangesloten zoals Ziggo voorschrijft.
Ziggo connectbox regelt de wi-fi. ik gebruik beide frequenties, 2,4 ghz (kanaal 1) en 5 ghz (kanaal weet ik niet).
De wi-fi repeater is verbonden met beide kanalen, maar zend niet uit. Hij ontvangt alleen maar, en geeft het netwerk door via patch kabel aan mijn pc. Kabel is recent vervangen door een nieuwe.
op 2.4 ghz zitten momenteel alleen apparaten die niet op 5 ghz kunnen. Denk aan mijn bejaarde tablet, printer en toon. Op 5 ghz zit de rest. Dat is 2 laptops en mijn pc (via de repeater)
liberque schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:36:
[...]

Deze viel ook uit, alleen het herstelde vele malen sneller. Of eigenlijk, vanzelf. Want normaal moet ik mijn ethernet adapter resetten. Als ik mijn pc een statische lease geef, hoeft dat niet.

Maar het klapt er dus nog wel uit.
MAX3400 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:37:
[...]

correct. Statisch is wel beter, maar desalniettemin klapt het er nog steeds uit.
liberque schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Sorry, ik heb nog even terug gescrolled maar kan het antwoord niet vinden. Ik ben dan ook net wakker dus kan daar aan liggen. De TP-Link extender die er tussen staat is daarbij het grote vraagteken. TS geeft aan dat deze alleen als wireless client draait, maar als het een client is dan stuurt deze dus een ander IP (wellicht zelfs in een ander subnet) naar de desktop van TS. De vraag is dus of deze als bridge of als router functioneert
en aan de hand daarvan kunnen we wellicht begrijpen waarom statisch niet werkt - als het dus niet werkt vandaar dus mijn vraag :)
Als ik je vraag goed begrijp, DHCP staat uit op de wi-fi repeater. Alle apparaten krijgen een IP adres van mijn ziggo modem/router.
mr_evil08 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:30:

Ja sorry, my bad. ik bedoelde te zeggen dat ik de onboard NIC gebruik.
Mijn desktop ziet een LAN verbinding. Die ziet de wi-fi repeater niet.
LAN drivers zijn geupdate, Networkstack is ook gereset. repeater heeft vol bereik, 5/5
SMSfreakie schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:27:
[...]

Dat idee heb ik ook, maar goed we zullen even afwachten op de TS met antwoorden voor we eens verder kunnen kijken...

en @RenoSaurus de volledige tijdlijn is niet eens het meest boeiende, belangrijker is wat je wel al geprobeerd hebt, en welke apparaten ( hardware etc) je precies hebt.. immers met een "TP-Link repeater" kan men nog alle kanten uit..
tp-link re450. Verder heb ik in mijn post een kopje gemaakt met "Wat ik al geprobeerd heb" :)

[ Voor 11% gewijzigd door RenoSaurus op 10-06-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Trek een kabel en laat deze een dag of wat liggen. Wedden dat het opgelost is?

Wat iedereen dus al zegt. De rest van je info is pure waste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik denk dat je het probleem moet zoeken in de tp-link re450, waarom dan wel. Je geeft aan dat het probleem oplost zodra je deze reset. Heb je al eens de firmware geüpdate naar de laatst beschikbare versie. Zie namelijk alzo bij versie 1 staan dat er een fix is voor de draadloze stabiliteit.
Daarnaast heb je al eens zelf een Wi-Fi scan gedaan om te kijken of er geen storing ontstaat van een ander AP? Kan je met een app op je smart phone doen. Dat je tp-link re450 5 van 5 streepjes geeft hoeft nog niet te betekenen dat de kwaliteit ook goed is, dit is alleen de signaal sterkte. De kwaliteit wordt bepaald of er geen andere AP's storen door op hetzelfde kanaal sterk uit te zenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@RenoSaurus Mijn bericht is geen aanval 'op je kunde', ik geef duidelijk advies. Je kunt zoveel weten, maar blijft met het probleem zitten. repeaters en WiFi versterkers, of hoe de meuk wordt genoemd, zorgt vaak voor storingen.mijn advies is dus - hou het simpel -

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
@Hackus Ik had er geen aanval in gevoeld, sorry als dat wel zo over kwam.
Je advies wordt zeer gewaardeerd. Ik wil ook heel graag een kabel tussen mijn modem en mijn pc, maar voor alsnog zie ik even niet hoe. Daar moet ik even op gaan broeden.

@MdBruin goede. Tot nu toe reset ik steeds de ethernet adapter in Windows 10, maar ik kan volgende keer wel de repeater resetten om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Ziggo connectbox regelt de wi-fi. ik gebruik beide frequenties, 2,4 ghz (kanaal 1) en 5 ghz (kanaal weet ik niet).
De wi-fi repeater is verbonden met beide kanalen, maar zend niet uit. Hij ontvangt alleen maar, en geeft het netwerk door via patch kabel aan mijn pc. Kabel is recent vervangen door een nieuwe.
Je schrijft dat je wifi repeater verbonden is met beide kanalen? Dat is niet handig: ofwel hij verbind met 2.4g of met 5g. Het is daarbij vrij belangrijk om te weten waarmee hij verbind, want je zit via UTP verbonden met je PC en het is daarbij altijd maar de vraag hoe je extender deze UTP verbind met welke wifi en of er failover in zit.

Hebben de SSID's op je Ziggo modem een eigen naam? Eg. Wifinaam 2.4G en Wifinaam 5G? Alleen dan weet je zeker waarmee de extender verbind. (Als ze allebei dezelfde naam hebben dan is het maar gokken)

Dit is belangrijk omdat een 2,4ghz maar een paar discrete kanalen tot beschikking heeft (je zou denken 13 maar effectief zijn het er maar 4). Mocht een van de kanalen ongewenste interferentie hebben en je modem beheert zelf zijn kanalen dan switched je modem het wifi kanaal met als gevolg dat je extender zijn verbinding verliest. Je PC weet dit echter niet en ziet dat er iets mis is met de verbinding en probeert opnieuw te verbinden, maar de wifi verbinding tussen extender en modem is nog niet herstelt, raakt zijn ip kwijt en probeert deze pas te vernieuwen wanneer er een andere state op de UTP wordt gevonden. Deze verandert echter niet (mits eem timeout) en dus helpt het alleen om de LAN los te trekken of de adapter te resetten. Past eigenlijk precies in je probleemomschrijving.

Je geeft daarna aan dat het met een statisch ip wel veel sneller terug werkt en in het verlengde van bovenstaande klopt dit ook. Je PC gaat niet om een nieuwe DHCP lease zeuren bij je modem en je verliest dan ook niet je IP. De PC wacht dan ook niet op een state change van je UTP maar blijft gewoon proberen.

Dus :

1. Zorg dat de 2,4G en 5G wifi namen op het modem allebei anders heten en probeer bij voorkeur je extender niet op 2.4g te laten verbinden.
2. Verbind de extender per voorkeur dan op de 5G.
3. Zet de kanalen vab 2,4 en 5G wifi op het modem vast (gebruik hiervoor de app wifi analyser op je telefoon)

Op die manier laat je al een heel stuk minder dingen aan het toeval over.

[ Voor 5% gewijzigd door liberque op 11-06-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
Goede, dit moest ik controleren.
Mijn repeater is enkel verbonden met 5ghz. De wi-fi signalen van 2,4 en 5 hebben andere SSID's en passwords, maar de repeater pakt dus alleen het signaal van 5ghz.

Beide wi-fi frequenties zijn vast ingesteld op een kanaal. 2.4 ghz staat op kanaal 1, 5ghz op 48

[ Voor 20% gewijzigd door RenoSaurus op 11-06-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
RenoSaurus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:01:
@Hackus Ik had er geen aanval in gevoeld, sorry als dat wel zo over kwam.
Je advies wordt zeer gewaardeerd. Ik wil ook heel graag een kabel tussen mijn modem en mijn pc, maar voor alsnog zie ik even niet hoe. Daar moet ik even op gaan broeden.
Dit is de test die een heleboel uitsluit en je weigert deze te doen.

Waarom gaat dat niet dan?

Bij wijze van test kan die kabel gewoon door het trappenhuis of langs het raam.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 11-06-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenoSaurus
Resetten van de repeater heeft hetzelfde effect als het resetten van de ethernet adapter.
Sethro schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:41:
[...]

Dit is de test die een heleboel uitsluit en je weigert deze te doen.

Waarom gaat dat niet dan?

Bij wijze van test kan die kabel gewoon door het trappenhuis of langs het raam.
Waarom ga je er vanuit dat ik dit niet wil, terwijl ik al een paar keer gezegd heb dat ik het wel degelijk wil? Ik begrijp het oprecht niet.
Ik weet niet hoe ik een kabel moet leggen vanwege de layout van mijn huis. mijn hele woning is gelijk vloers. Tussen mijn pc (die in de bijkeuken staat) en het modem zit een keukenblok, keukeneiland en de hele woonkamer. En aan de andere kant zit de wc, entree, gang en slaapkamer.

Ik kan geen kabel in het zicht leggen, omdat mijn vrouw dat niet wil, en omdat mijn jongste zoon hem direct van de muur trekt. Daarom zei ik eerder al, dat ik er even op moest gaan broeden.

Het is niet zo dat ik het niet wil, ik zou niets liever willen. Omdat ik er ook van overtuigt ben dat dit het oplost, net zoals jullie. Waarom denk je dat dit niet zo is? :'(

ik was van plan om het een paar avonden te testen. Dat kan alleen nu nog niet, omdat ik savonds niet thuis ben de komende week. Als ik dan thuis kom, is het zo laat dat ik mijn pc niet meer aan zet, en gelijk naar bed ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Als je de kabel niet kan verplaatsen, verplaats dan de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RenoSaurus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:57:
Resetten van de repeater heeft hetzelfde effect als het resetten van de ethernet adapter.

[...]

Waarom ga je er vanuit dat ik dit niet wil, terwijl ik al een paar keer gezegd heb dat ik het wel degelijk wil? Ik begrijp het oprecht niet.
Ik weet niet hoe ik een kabel moet leggen vanwege de layout van mijn huis. mijn hele woning is gelijk vloers. Tussen mijn pc (die in de bijkeuken staat) en het modem zit een keukenblok, keukeneiland en de hele woonkamer. En aan de andere kant zit de wc, entree, gang en slaapkamer.

Ik kan geen kabel in het zicht leggen, omdat mijn vrouw dat niet wil, en omdat mijn jongste zoon hem direct van de muur trekt. Daarom zei ik eerder al, dat ik er even op moest gaan broeden.

Het is niet zo dat ik het niet wil, ik zou niets liever willen. Omdat ik er ook van overtuigt ben dat dit het oplost, net zoals jullie. Waarom denk je dat dit niet zo is? :'(

ik was van plan om het een paar avonden te testen. Dat kan alleen nu nog niet, omdat ik savonds niet thuis ben de komende week. Als ik dan thuis kom, is het zo laat dat ik mijn pc niet meer aan zet, en gelijk naar bed ga.
Gewoon je vrouw uitleggen dat het maar een paar dagen duurt en voor je jongste die kabel ffvastknopen aan een tafelpoot ofzo. trajt die ook niet de computer om

Iperf

Pagina: 1